Koska vaimo ei enään merelle lähde, niimpä ajattelin yksinpurjehdusta helpottaen tuoda kaikki köydet sitloodaan RIVITAITTOPYLPYRÖIDEN kautta VINSSINVAPAUTTAJILLE. Veneenäni on 28 jalkainen toppirikinen paatti.
Olen ajatellut että järjestys olisi:
vasen 1: reivi 1, takaliikin reivireikä
vasen 2: reivi 2, takaliikin reivireikä
vasen 3: spinaakkerin alasvedin
vasen 4: spinaakkerin ylösvedin
vasen 5: keulapurjeen nostin
vasen 6: puomiliikin kiristin
vasen 7: kikkitalja
oikea 1: cunningham-talja
oikea 2: puomin kannatin
oikea 3: isopurjeen nostin
oikea 4: spinaakkerin nostin
oikea 5: spinaakkerin gaija
oikea 6: reivi 1, etuliikin reivireikä
oikea 7: reivi 2, etuliikin reivireikä
Sekä Genoa / Fokkakiskon säädöt rapuknaapeille. Sekä rullalaitteen köysi myös sivukannelle.
Onko kaikki tarvittavat köydet nyt tulossa sitloodaan? Onko jokin joka ei tarvi oikeasti vinssiä / vinssinvapauttajaa? Missä järjestyksessä teillä on köydet? Ideoita miten voisi köysien määrää vähentää, 14 köyttä on melko paljon..? Niiden takaahan ei enään näe mittareita. ;)
Köydet sitloodassa
12
1955
Vastaukset
- satamaväijy
Yleensä kehottaisin välttämään yhden köyden reiviä, mutta tuossa voisi sitäkin ehkä ajatella, saisi pari köyttä vähemmäksi. Ainakin spinnugaija kuuluu poistettaviin, sehän ei tule ainakaan mastolta, vaan löytynee skuutivinssiltä. Kannattava kikkitanko voisi säästää dirkin verran ja satamassa vetää fallilla puomia vieä ylemmäs niin, että skuutin voi kiristää. Muutoin tuossa on kaikki tavalliset.
Järjestys määräytyy lähinnä sen mukaan, miten köydet tulevat mastosta ulos. Kaikkea ristiin menoa tulee välttää, siten puomilta tulevat asettuvat todennäköisesti sisimmiksi luukun kahta puolta. Siitä ulospäin taaimmaiset mastosta tulevat. Jos valinnanvaraa on, kannattaa miettiä sellaista järjestystä, jossa ei tarvita saman puolen vinssiä kahteen tarkoitukseen yhtaikaa. - 4+6
Pisti silmään tuo, että puomilta tulevat asettuisivat sisimmiksi. Omassa veneessäni ne menevät kyllä luontevimmin uloimmiksi. Johtuu siitä kulmasta, jossa nostimet tulevat mastosta ulos.
- väijynyt
Useimmiten tulevat sisimmiksi, koska puomi on keskellä venettä ja köydet tulevat maston takaa, maston ulostulot taas ovat maston kyljessä. Mutta sehän onkin vain "useimmiten", linjaus voi olla parempi toiseenkin järjestykseen, kunhan järjestyksessä juoksevat.
- Nord80
Hei.
Mulla toimii yhdenköyden rievi 8m toppirikiveneessä. Purjeessa on purjerenkaat ei plokeja tarvita näin pienissä purjeissa. Muuten tehty kuin Harkenin sivuilla oleva ohje neuvoo. Tarkkana saa olla että vetoa tulee tarpeeksi mastolle kun kääntöpyörien paikkaa katsot.
Reivi ja nostin vinssinä mastolla on 16:nen. Pystyy reivaamaan purje vedossakin.
tai jos tuuli nousee niin senkun kiristää genuan nostinta purje voi olla vedossa kun vinssissä on voimaa...
Jotikon ukkelin kanssa joskus juttelin tästä short hand purjehduksesta ja hän suositteli, että kaikki säädöt mastolle kitkat pieniä ja myös sillä tavalla on yhdessä paikassa. Esim lukot mulla mastossa kiinni ei tule kun yksitaitos nostimiin topissa -> todella vähän kitkaa.
Friend jatkopinnan saa sitloodan reunaan kiinni siksi aikaa kun käväisee mastolla.
Suosittelen kaikki mastolle jos vaihtoehtona on luukkutallin molemmin puolin ja ne ei ole vielä missään. Furleks reivi toki jonnekkin sitloodaan.
Mulla on kikassakin niin pitkä köysi vaan et riittää sitloodaan ja voi sieltä käyttää viulublokia rapulukolla, koska mastohan on ihan lähellä (toppiriki 8m). Outhoul siten kuin albin express sivuilla neuvotaan, puomin päähän.
Tärkeää mun mielestä on kun yksin purjehtii niin välitystä on joka taljassa ylimitoitettu pieneen veneeseen, kaikki on nopeaa ja kevyttä eikä tarvitse punnertaa niin pirusti jos sotain haluaa säätää.
Mulla Hekki 24:1, Outhaul 8:1, Kikka puominkannatin ja 8:1, ei mitään dirkkejä.
Nostin vinssi 16, jaluksille 30.- 36
Minusta tuo ohjeesi "kaikki mastolle" on nimenomaan yksinpurjehdusta ajatellen melko älytön. Istumalaatikosta pois nouseminen nostaa väistämättä laidan yli päätymisen riskiä. Yksinkulkiessa mereen joutuminen tietää jokseenkin varmaa kuolemaa. Turvallisuuden vuoksi köydet pitäisi mielestäni aina vetää niin, että kannelle meno kulussa on poikkeustapaus.
Kilpapurjehduksessa juttu on vähän toinen, toisaalta homman luonteeseen kuuluu riskinotto joka tapauksessa ja toisaalta veneessä on porukkaa ja ympärillä tyypillisesti muita veneitä ja usein järjestäjienkin kalustoa, joten selviytymismahdollisuudet ovat mereen joutuessakin paremmat. - Matti Lappalainen
36 kirjoitti:
Minusta tuo ohjeesi "kaikki mastolle" on nimenomaan yksinpurjehdusta ajatellen melko älytön. Istumalaatikosta pois nouseminen nostaa väistämättä laidan yli päätymisen riskiä. Yksinkulkiessa mereen joutuminen tietää jokseenkin varmaa kuolemaa. Turvallisuuden vuoksi köydet pitäisi mielestäni aina vetää niin, että kannelle meno kulussa on poikkeustapaus.
Kilpapurjehduksessa juttu on vähän toinen, toisaalta homman luonteeseen kuuluu riskinotto joka tapauksessa ja toisaalta veneessä on porukkaa ja ympärillä tyypillisesti muita veneitä ja usein järjestäjienkin kalustoa, joten selviytymismahdollisuudet ovat mereen joutuessakin paremmat.Olen viime vuosina purjehtinut yksin valtamerillä, mutta kyllä Itämerellä voi olla jopa kenkkumaisempaa ja jos vettä on yli 2 m siihen voi hukkua. Mulla on kaikki muu mastolla paitsi skuutit ja kyllä pimeässä keikkuvassa veneessä ison reivaaminen on epämiellyttävää ja joskus vähän vaarallistakin. Siispä reivaankin illalla ajoissa turhankin usein. Turvavaljaita olen käyttänyt kannella ehkä pari kertaa vuodessa. Niiden kanssa on on liian hidasta touhuta. Ilman rullapurjeita keulassa (2kpl) en voisi ajatellakaan purjehtia turvallisuussyistä. Lazy jacks ovat ok, mutta iso tahtoo silloin tällöin nostettaessa tarttua niihin, joka on kiusallista. Vaeltavat purkkarit eivät käytä puomin vetoketjupurjepussia. Yksi kertoi syyksi, että purje homehtuu siinä? www.snoopy
- ?+?=17
Lisätään vähän naruja: Yksinpurjehduksessa lazy jacksit isolle ovat erittäin kätevät. Itse pidän niitä melkeinpä välttämättöminä. Mutta niissä ei ole sellaista säätämistarvetta, että naruja tarvisi tuoda istumalaatikkoon.
"Spinaakkerin alasvedin / ylösvedin" toivottavasti tarkoittaa spinnupuomin säätöjä...- Nord80
Minä taas en tajua mihin 8m toppiriki paatissa lazy jackseja tarvitsee iso on isommillaankin pieni!, max. ehkä 14m2. Käsittely on kyllä helppoa.
Tosin mulla ei ole niitä koskaan ollut missään veneessä joten en tiedä niiden hyödyllisyydestä mitään.
Kannattaa ainakin kokeilla ilman, tässä koko luokassa.
- ?+?=17
Yksin purjehdittaessa tulee väistämättä toisinaan tilanteita, joissa tulee kiire ja "kädet loppuvat". Sellaisella hetkellä lazy jacksit ovat jopa turvallisuustekijä, ilman niitä alas vetäisty iso makaa pitkin kantta ja kannella liikkuminen purjekankaan seassa ei ole ihan paras vaihtoehto. Hyvänä päivänä on tietysti aikaa sitoa purje kiinni rauhassa auringonpaisteessa leppoisella tuulella, mutta niinhän ei aina ole.
Minulla on kokemusta sekä pienistä että vähän isommista veneistä sekä lazy jacksien kanssa että ilman. Kokemusperäisesti olen sitä mieltä, että niiden hyödyllisyys ei niinkään ole sidoksissa veneen kokoon. Vaan käyttötarkoitukseen. Yksinpurjehduksesta kun puhutaan, niin asia alkaa olla aika selvä.
Rullapurjetta muuten koskee sama juttu. Ne ovat ihan yhtä lailla elämää helpottavia pienissäkin veneissä, vaikka jostakin aina ilmestyy joku joka selittää, että sellaisia tarvita jos purjeen koko on alle X neliötä. Todellisuudessa se rulla keulalla on hyvä heti kun istumalaatikosta on keulastaagille enemmän matkaa kuin mitä käsillä on pituutta :-)- nol azy
Niin... taitaa olla myös ikä kysymys jos purjeet on hankala kerätä kannelta sitten kun on laiturissa.
Eikä kulkua estä millään tavalla kun helposti laskee samalle puolelle kantta.
Jos ei ole keliä voi lillua sen aikaa, että saa kannen puhtaaksi.
Menen tosiaan hieman takapuoliedellä, koska edelliseen veneeseen hommasin rullan ja nykyisessä ei enää ole.
Rulla on mielestäni liian iso kompromissi eri tarpeiden välillä.
Aikaa kun kuluu parikymmentävuotta niin voi rulla kiinnostaa taas kummasti, myös isossa :) nyt pysyköön kebabissa... - _/)_
nol azy kirjoitti:
Niin... taitaa olla myös ikä kysymys jos purjeet on hankala kerätä kannelta sitten kun on laiturissa.
Eikä kulkua estä millään tavalla kun helposti laskee samalle puolelle kantta.
Jos ei ole keliä voi lillua sen aikaa, että saa kannen puhtaaksi.
Menen tosiaan hieman takapuoliedellä, koska edelliseen veneeseen hommasin rullan ja nykyisessä ei enää ole.
Rulla on mielestäni liian iso kompromissi eri tarpeiden välillä.
Aikaa kun kuluu parikymmentävuotta niin voi rulla kiinnostaa taas kummasti, myös isossa :) nyt pysyköön kebabissa...Onhan se aikalailla ikä- ja suhtautumiskysymys. Minunkaan mielestäni kulku ei ole suuri juttu ilman lazy jackeja. Sen sijaan näkyvyys on ainakin isomman isopurjeen kanssa, minulla ainakin toinen puoli menee täysin tukkoon, kun puomin ja kannen väli täyttyy purjeesta. Tässä tullaan kuitenkin paljon siihen, että koolla on kuitenkin merkitystä.
Toinen, mitä en yksinpurjehtijalle suosittele, on foililla oleva keulapurje. Sehän tietysti on valtoimenaan kannella tai kannen ulkopuolella laskettaessa. Hakasilla oleva purje menee vielä melko sievästi nippuun ja tosiaan jopa kannen reunaan.
Ikään kuin yllättäen rullapurje onkin ratakilpailuissa erittäin kätevä, varsinkin sellaisissa kuin Louhi ja metriveneet, joissa kansi on kapea. Ylämerkillä purje vilahtaa hetkessä rullalle spinnun noustessa, eikä kenenkään tarvitse mennä upottamaan keulaa tai itseään aaltoihin. Satamaan tullessa tosin niitä purjeita ei kylläkään sille rullalle jätetä. - M.D.
Kuulisin mielellään kokemuksia siitä kuinka hyvin lazy jacksit toimivat kunnollisen zip bagin kanssa? Siis sellaisen, jossa lazy jacksit kiinnittyvät pussin latotettuihin yläreunoihin. Tarvitseeko purjetta oikoa laskun jälkeen vai voiko vain pudottaa alas ja vetää satamassa vetokejun kiinni? Paljonko tuollaisesta systeemistä (LJ:t, zip bag ja purjeen alaliikin kiinnityksen modaus) saa pulittaa 7/8 rikatussa 30-jalkaisessa? Riittääkö 1000 euroa?
Tuollainen on ensi kevääksi harkinnassa. Tällä hetkellä ollaan ilman lazy jacksejä, enkä halua mitään välimuotoa, jossa vanhaa puomipussia joutuu virittelemään lazy jacksien alle vaan kokonaan uuden toimivan systeemin. Pelkät LJ:thän eivät paljoa maksa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107582
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1065286Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293517Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352564Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?621364