Astma ja hyperventilaatio

myrttimi

Mulla todettiin allergia-astma ja sain ekaa kertaa avaavan lisäks kortisonipiipun. Otin sitä ekaa kertaa ja mua alko hirveesti yskittää ja hengästyttää ja ku ois vieritetty iso kivi rinnan päälle. Ottelin vähän aikaa et ois menny ohi, mut ku ei menny ni alko oikeesti säikyttää. Ei siinä muuta ku soittamaan terveysneuvontaan ja kaivamaan lääkepakkauksesta sitä paperia esiin, missä on niistä haittavaikutuksista. Terveysneuvonnasta sitte kehottivat ottaamaan 10-15min ja sitte hakeutumaan kiireesti hoitoon jos ei oo menny ohi. Yskimine loppu, mut hengästyminen ja painon tunne ei, joten ei ku päivystykseen. Siellä sitte hoitsut naureskellen löivät paperipussin naamaan ja sanovat et on vaa hyperventilaatiota ja esitelmöivät astmasta nii, ku en muka tietäis mistä astmassa peruspiirteissään on kyse. Ei muka voi olla siitä lääkkeestä johtuvaa vaik se alko välittömästi sen jälkeen, enkä ollu vielä edes lukenu mitään haittavaikutuksista??? Mielipiteitä kaipailisinkin nyt että voiko astma ja hyperventilaatio liittyä toisiinsa ja onko vika mun pään sisällä vai hengitysteissä. Ei kauheesti huvita ton jälkeen olla lääkäreihin yhteyksissä, enkä nyt ainakaa uskalla sitä lääkettäkään enää ottaa. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

6

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyperventilaatio

      Hyperventilaatio on yleistä astman yhteydessä, kannattaa keskustella asiasta lääkäri kanssa.

      Puhalsitko PEF-mittariin, kun oireet olivat vaikeimmillaan?

      Hoitajien suhtautuminen johtui varmaankin siitä, että mittasivat sormestasi yli ~97% happisaturaation, josta päättelivät, että happi kulkee kyllä ja näin ollen todennäköisin diagnoosi on hyperventilaatio.

      Jos oireet edelleen vaivaavat, älä jää yksiksesi ihmettelemään, vaan mene lääkäriin.

    • myrttimi

      Ihana kiitos vastauksestasi.
      Tuolloin ei tullut mieleenkään puhaltaa PEFfiä, ku mietin vaa et lähenkö vai enkö päivystykseen ja mitä ihmettä teen lapselle jos lähen. Aikaisemmin ku on ollu tosi vaikeita hetkiä ni oon puhaltanu nippa nappa 130-180 ja sillo ku kaikki on oikein hyvin pääsen jopa 440. Tää oli tosin eka kerta ku oli kerta kaikkiaan pakko lähtee päivystykseen.
      Nyt pelaan vaa avaavan kanssa, kun en uskalla sitä kortisonia ottaa, joka aiheutti tuon episodin (kunnes löydän lääkärin joka ei pidä mua ihan höpönä heti kättelyssä).

    • astmaatikko*

      Minkä niminen astmalääke kysessä?

      Astmaatikkona voin sanoa, että ainakin kortisonipohjanen piippu saattaa laittaa yskittää(näin itelläkin joskus ja paino rinnalla) mutta jos se sama toistuu uudestaa ja uudestaan niin epäilisin jo että lääke ei sovi sulle!!

      Mulla seretide 25/250 = 2-4 hengenvetoa aamuin illon
      Ja ventoline aina tarvittaessa
      Ym lääkketä..lisänä!

    • myrttimi

      1-2hv 2xvrk Budesonid on se mistä on kyse.
      Avaavana Buventolia 1-2hv 1-4xvrk, sekin yskitti ja ahisti aluks, mut nykyään jo vähemmän (tosin buventol ei oo koskaan aiheuttanut mitään läheskään yhtä mittavaa) ja olo paranee n.20-30min sen ottamisen jälkeen.

    • miss_kesäheinä

      Ei vitsi, mulla kävi on aivan sama tilanne kun sulla! Ihan ensiapua ja hyperventilaationaureskelua myöden. Aloin samaten sitte epäilemään että josko itekki oon van kuvitellu oireeni ja vetelen tuota kortisonia ihan huvikseni..
      Eli todella hyvä kuulla, että muillaki näin on käyny. Mä vaihdoin lääkkeet justiin, ku vanhoilla en oikeen enää pärjänny. Allerginen kausiastma mullakin todettiin, mihin lääkäri aikoinaan antoi vaan avaavan lääkkeen. Nyt sain sen hoitavankin lääkkeen lääkäriltä, joka hieman naureskeli edelliselle lääkärille, että ihanko totta vaan tän avaavan on sulle antanu..
      Avaavana mulla on ollu toi buventol, mikä pistää kropan tärisemään aika kovin. Enpä sikskään siitä oo oikeen tykänny. Nyt on yhdistelmälääkkeenä se miedoin seretide. Se on mulle vaikuttanu aika toimivalta, vaikkakaan tietty et hirveesti mitään vertailupohjaa noista kortisoneista oo..

    • astmaatikko*

      Pyytäkää lääkäriltä seuraavan kerran ihan seretide ja ventoline!

      Minulla Paha astma ja näillä talttui paremmaksi/tai toki on paljon muitakin astmalääkettä vielä lisäksi, mutta seretideen vaihto muutti tilanteen!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe