Tunteeko korkean verenpaineen? Mita oireita teilla???

7888jjj

Minulla itsella kuuma iho... kuuma olo 150/90.. mut en tiia liittyyko tohon verenpaineeseen vai ei. Myos huimaa. Vasyttaa.

8

5599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Minulla oli verenpaine 220/160 eikä tuntunut miltään. Se oli ilmeisesti aika pitkään, koska ehti aiheuttaa sydämen laajentumisen ja vajaatoiminnan. Olen kyllä kuullut, että monilla tuntuu esim. huimausta, suhinaa korvissa tai puristava tunne päässä.

    • omasta paineestaan h

      Onko sydämen vajaatoiminta korjaamaton tila? Miten kauan verenpaineesi oli tuolla tasolla, vuoden, kaksi, kolme?

      • ...

        Minulla ei ole aavistustakaan kauanko verenpaineeni oli koholla, koska ei sitä mitattu pariinkymmeneen vuoteen. Useita vuosia vähintäänkin, koska lieviä vajaatoimintaoireitakin oli pari vuotta, ennen kuin vajaatoiminta todettiin.

        Sydämen vajaatoiminta on tavallaan korjaamaton, koska "kun se kerran tulee, ei se lähde pois". Näin sanoi kardiologi. Mutta tällä hetkellä olen oireeton (ja syön viittä eri verenpainelääkettä). Kela-kortissani on merkintä "krooninen sydämen vajaatoiminta".


    • omasta paineestaan h

      No hyvä että vointi on kuitenkin hyvä. Onko tilanne etenevä vai voiko pysyä vaikka seuraavat 20 vuotta samassa? Hyvä että tila on kuitenkin nyt lääkärin tiedossa ja hoidossa, aina parempi kuin potea "tietämättään"/ diagnosoimatta.

    • uuiiuuii

      Niinhän se on, että verenpainetauti on siitä petollinen, että se ei välttämättä tunnu miltään ennenkuin on jo ehtinyt aiheuttaa jonkin elinvaurion. Useimmiten vaurio on kehittynyt juuri sydämeen tai valtimoihin, jotka taistelevat hiljaisuudessa korkeita paineita vastaan ihan joka päivä.

      Sydämen vajaatoiminta todellakin on korjaamaton tila, jota voidaan kylläkin lääkkeillä helpottaa ja estää lisävahinkojen synty/vajaatoiminnan paheneminen. Sydämen vajaatoimintahan ei ole itsenäinen sairaus, vaan aina jonkun muun sairauden seuraus ja "oire". Aikaisemmalla kirjoittajalla perustauti on verenpainetauti, joka on aiheuttanut vajatoiminnan.

      Kohonneen verenpaineen ensioireita voi olla: suhina päässä, päänsärky ("jumputus"), väsymys.

      Nykyään on omaseurantapisteitä melkein joka terveysasemalla, KAIKKIEN kannattaisi ajoittain käydä mittaamassa verenpaineensa, vaikka oireita ei olisikaan. Sitä varten ei tarvitse mennä lääkäriin eikä hoitajalle, paitsi jos arvot ovat pielessä. Liian usein tuntuu käyvän niin että paineet mitataan ensi kertaa vuosiin lääkärissä kun ollaan sinne menty jo jonkin elinvaurion aiheuttaman oireen vuoksi... Ja jostain syystä varsinkin NAISILLA on välillä vaikeuksia myöntää, että heillä olisi verenpainetautia ja he eivät sitten syö lääkärin määräämiä lääkkeitä ("kun ei ole yhtään sairas olokaan"), seurauksen tietää kaikki... Ihan kuin olisi "häpeä" sairastaa verenpainetautia. Olen siis itse sh ja kohtaan näitä potilaita VIIKOTTAIN.

      Verenpainetauti on vakava sairaus HOITAMATTOMANA. Monesti siitä puhutaan kuin se olisi "harmiton seuralainen", sairaus jolla "ei niin ole väliä"...

      • ...

        Uskon, että tarkoitat hyvää, mutta olisitko kiltti etkä HUUTAISI? Toivottavasti olet vain niin tottumaton nettikirjoittaja, ettet tiedä, että isojen kirjainten käyttö tarkoittaa huutamista.

        Olen siis se sama ylempänä kommentoinut vajaatoimintatapaus. Osittain juuri tuollaisten huutavien sairaanhoitajien ja lääkäreiden takia en käynyt yhdelläkään lääkärillä tai sairaanhoitajalla lähes 20 vuoteen. En halunnut, että minua haukutaan verenpaineesta ja ylipainosta enkä halunnut "jäädä kiinni" niin että joutuisin ravaamaan mittauksissa ja punnituksissa. Jossakin vaiheessa ajattelin jopa, että ennemmin kuolen kuin menen lääkärille. Ainoastaan hammaslääkärillä kävin, koska hän on mukava, ei huuda eikä saarnaa.

        Toivon, että miettisit uudelleen, mihin sävyyn puhut korkean verenpaineen vaaroista. Puheillasi saattaa nimittäin olla ihan päinvastainen vaikutus kuin toivot.


      • valkotakkihypertensi
        ... kirjoitti:

        Uskon, että tarkoitat hyvää, mutta olisitko kiltti etkä HUUTAISI? Toivottavasti olet vain niin tottumaton nettikirjoittaja, ettet tiedä, että isojen kirjainten käyttö tarkoittaa huutamista.

        Olen siis se sama ylempänä kommentoinut vajaatoimintatapaus. Osittain juuri tuollaisten huutavien sairaanhoitajien ja lääkäreiden takia en käynyt yhdelläkään lääkärillä tai sairaanhoitajalla lähes 20 vuoteen. En halunnut, että minua haukutaan verenpaineesta ja ylipainosta enkä halunnut "jäädä kiinni" niin että joutuisin ravaamaan mittauksissa ja punnituksissa. Jossakin vaiheessa ajattelin jopa, että ennemmin kuolen kuin menen lääkärille. Ainoastaan hammaslääkärillä kävin, koska hän on mukava, ei huuda eikä saarnaa.

        Toivon, että miettisit uudelleen, mihin sävyyn puhut korkean verenpaineen vaaroista. Puheillasi saattaa nimittäin olla ihan päinvastainen vaikutus kuin toivot.

        No nyt kyllä ymmärrän mikset halua lääkärissä käydä vaikka vaivojakin olisi... Taidat olla aika heikkoherkoinen henkilö, joka hermostuu vähästäkin (ei muuten tee hyvää verenpaineille).

        Minusta edellä ei ollut huutamista, vaan siinä tarkoituksella korostettiin tärkeitä sanoja. HUUTAMISTA ON SE, KUN KIRJOITETAAN IHAN KOKONAISIA VIRKKEITÄ/TEKSTEJÄ VERSAALILLA!!! Ja tuo edellinen lause on sitten todellakin jo huutamista ihan tarkoituksella, jotta huomaat eron :)

        Mutta itse asiaan. Kärsin melkoisesta valkotakkihypertensiosta, joten omalla kohdallani ovatkin tärkeitä tekemäni kotimittaukset, jotka aina ovat mukana vastaanotolla. Vaikka itse vastaanottokäynti olisi kuinka mukava ja rauhallinen, niin minulla etenkin systolinen paine ampaisee taivaisiin aina vastaanottotilanteessa. Viimeksi taisi olla 192, kun kotimittausten keskiarvo oli luokkaa 120 (siis mittaan verenpaineitani säännöllisen tiheästi).

        Lääkäri juuri totesikin, että ilman omia mittauksia minä saisin aivan liian kovan lääkityksen, joka veisi tilani täysin ojasta allikkoon (jopa päivystykseen).

        Verenpaine käyttäytyy eri tilanteissa niin yksilällisesti, onni, jos tuota valkotakkihypertensiota ei ole, on aina kova selittäminen esim. uudelle lääkärille, kun eivät heti noin rajuksi tilannetta usko.


    • paine2

      Minulla todettiin verenpainetauti jo nuorena naisena. Jälkeenpäin havaitsin, että verenpainelääkityksen käyttö poisti suurimman osan pahoista päänsäryistä ja hurjat, massiiviset nenäverenvuotokohtaukset.

      Yhä saattaa tulla migreeniä joskus, mutta ei niin pahana ja paljon, paljon harvemmin. Nenäverenvuodot ovat harvinaisia ja saan helposti lopetettua tihkumisen itse. Nuo aiemmat olivat sellaisia lääkärinkäynnin vaatineita ja jotain ihan käsittämätöntä.

      Kohonnut paine huomattiin ekan kerran yläkoulun mittauksessa. Joten jos teillä on lapsia, mitatkaa heiltäkin joskus paine tai sanokaa, että pyytävät kouluterkkaria mittaamaan. Kun painetta aletaan sitten hoitaa ajoissa, jäävät nämä seuraamukset (sydänongelmat ym) pois ja voi elää normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe