Onko narsistin uhrissa mitään vikaa?

Mervi H

Läheisriippuvainen, hieman "typeryyteen" asti naiivi, ymmärtäväinen, hitaasti johtopäätöksiin pääsevä, omiin havaintoihinsa luottamaton, ei-itsenäinen ajattelija?

Muuta?

Eivätkö nämä ihmiset ole kaiken kiusaamisen ja psykologisen väkivallan helppoja uhreja? Onko niin että näille ihmisille kaikki kiusaajat ovat narsisteja, jos he vain tietävät käsitteen

26

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 36

Jos oikeasti joudut moista pohtimaan, et ole ainakaan itse koskaan narsistin kanssa asunut.

• Mervi H

No en ole en. Kyllä tällä on ihan hyvä tarkoitusperä - ihmiset voivat tunnistaa itsetsästään sen miksi ovat kohteena.

• henna...

Sori nyt Mervi H, kysymyksestäsi päätellen taidat itse olla "typeryyteen" asti naivi :)

Jos olet aikuinen ihminen niin varmaan tiedät, että ihan jokaisessa ihmisessä on jotain "vikaa".

Narsistien uhrit eivät ole mikään samanlaisten ihmisen ryhmäkään.

Eivät useimmat uhrit ole kaikenlaisen kiusaamisen ja psykologisen väkivallan helppoja uhreja, yleensä "helppo" ei edes kiinnosta narsistia tarpeeksi, ei ole näet "haastetta" tarpeeksi.

No et kai kirjoittanut aloitustasi tosissasi vaan provoilit, jos kirjoitit tosissasi niin...hmmmm.... no jääköön sanomatta.....

• Mervi H
        henna... kirjoitti:

Sori nyt Mervi H, kysymyksestäsi päätellen taidat itse olla "typeryyteen" asti naivi :)

Jos olet aikuinen ihminen niin varmaan tiedät, että ihan jokaisessa ihmisessä on jotain "vikaa".

Eivät useimmat uhrit ole kaikenlaisen kiusaamisen ja psykologisen väkivallan helppoja uhreja, yleensä "helppo" ei edes kiinnosta narsistia tarpeeksi, ei ole näet "haastetta" tarpeeksi.

No et kai kirjoittanut aloitustasi tosissasi vaan provoilit, jos kirjoitit tosissasi niin...hmmmm.... no jääköön sanomatta.....

"Taitavasti" murskattu. Esitit kaiken sanomani vääräksi ja murskasit jokaisen ulospääsytien. Tajuat varmaan mikä olet... :)

• henna...
        Mervi H kirjoitti:

"Taitavasti" murskattu. Esitit kaiken sanomani vääräksi ja murskasit jokaisen ulospääsytien. Tajuat varmaan mikä olet... :)

Sopisiko tähän sanonta että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan?

Joo, luulen aika pitkälle tajuavani mikä olen, sen verran on tullut asioita pohdiskelua syvältä, myös itseäni :)

• Molemmat hoitoon!
        henna... kirjoitti:

Uhrissa on yhtä paljon vikaa kuin narsistissa. Tälläkin palstalla uhrit syyttelevät oman "narskunsa" alimpaan hel***tiin ja sanovat, ettei narsisti suostu menemään terapiaan eikä koskaan näe mitään vikaa itsessään.

Yksikään uhri ei tietääkseni ole myöntänyt itsessään olevan mitään vikaa, eikä mene myöskään terapiaan.

Eli sama vika molemmissa. Tämänkin keskustelun kommentit ovat todisteena tästä.

• henna...
        Molemmat hoitoon! kirjoitti:

Uhrissa on yhtä paljon vikaa kuin narsistissa. Tälläkin palstalla uhrit syyttelevät oman "narskunsa" alimpaan hel***tiin ja sanovat, ettei narsisti suostu menemään terapiaan eikä koskaan näe mitään vikaa itsessään.

Yksikään uhri ei tietääkseni ole myöntänyt itsessään olevan mitään vikaa, eikä mene myöskään terapiaan.

Eli sama vika molemmissa. Tämänkin keskustelun kommentit ovat todisteena tästä.

"Yksikään uhri ei tietääkseni ole myöntänyt itsessään olevan mitään vikaa, eikä mene myöskään terapiaan. "

Minun tiedossani ei taas ole yhtäkään uhria jotka eivät olisi nähneet vikaa itsessäänkin, jopa sellaisissa asioissa missä sitä vikaa ei ole. Suurin osa tietämistäni uhreista on itse halunnut ja myös mennyt terapiaan.

• >sdkjasncn
        henna... kirjoitti:

"Yksikään uhri ei tietääkseni ole myöntänyt itsessään olevan mitään vikaa, eikä mene myöskään terapiaan. "

Minun tiedossani ei taas ole yhtäkään uhria jotka eivät olisi nähneet vikaa itsessäänkin, jopa sellaisissa asioissa missä sitä vikaa ei ole. Suurin osa tietämistäni uhreista on itse halunnut ja myös mennyt terapiaan.

Hyvä! Pitävät huolta itsestään! Mikä se ongelma sitten taas olikaan?

• 888888888
        Mervi H kirjoitti:

Miten täysin eriävä mielipide pitäisi ilmaista, ettei Mervi H kokisi mielipidettään taitavasti murskatuksi? Ja jokaista ulospääsytietä murskatuksi? (Hirmu dramaattisia sanoja muuten käytit :D )
        Ettei tämä "murskaaja" saisi narsistin leimaa, niin pitäisikö olla kokonaan samaa mieltä kanssasi, osittain samaa mieltä, kertoa olevansa kanssasi eri mieltä hirveästi sinulta anteeksipyydellen ja epävarmasti, kerro ihmeessä?

• 36

Just. Manipuloiva narsisti pystyy pikku hiljaa musertamaan hyvin terveen ja vahvankin itsetunnon. Kohteeksi voi joutua ihan kuka tahansa.

Ei, kaikki kiusaajat eivät ole narsisteja, ei vaikka hyödyntäisivät psykologiaa apunaan. Narsistin kiusaamista ei edes tajua kiusaamiseksi kuin yleensä vasta liian myöhään, jos silloinkaan.

• strongeza

Henna osui asian ytimeen. Narsku etsii itselleen vahvan uhrin. Heikko murtuu liian helposti eikä narsku saa samanlaisia kiksejä alistamisesta kuin vahvan ihmisen kanssa.

Se miksi ihminen ajautuu suhteeseen narskun kanssa on mielenkiintoinen prosessi. Minä käyttäisin sanaa "lumous". Narsku on erittäin taitava manipuloija. Saa uhrinsa uskomaan kaiken mitä puhuu. Ja vaikkei uskoisikaan niin sitä haluaa uskoa koska ensikontaktit narskun kanssa ovat niin palkitsevia. Uhri nostetaan ensin jalustalle, palvotaan, kehutaan, lahjotaan.

Sitten jossain vaiheessa ihan huomaamatta alkaakin toisenlainen käytös. Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa se, mikä laukaisee sen. Mistä narsku tietää milloin uhri on kiikissä? Mikä on se signaali joka käynnistää sen jatkuvan alistamisen ja henkisen (ja ikävä kyllä fyysisenkin) väkivallan?

• neljännesosahullu

Mielenkiintoinen kysymys strongeza, mikä laukaisee sen, mistä narsku tietää, milloin uhri on kiikissä?

• henna...

Itse luulisin että narsisti on keskimääräistä taitavampi "lukemaan" toisen ihmisen tunnetiloja ja reagointia yms. Ehkä hänen on ollut kehityttyvä sellaiseksi pystyäkseen manipuloimaan toisia, manipulointi kun on narsistin tapa toimia ihmissuhteissaan?

• d.i.c.e
        henna... kirjoitti:

Itse luulisin että narsisti on keskimääräistä taitavampi "lukemaan" toisen ihmisen tunnetiloja ja reagointia yms. Ehkä hänen on ollut kehityttyvä sellaiseksi pystyäkseen manipuloimaan toisia, manipulointi kun on narsistin tapa toimia ihmissuhteissaan?

Oikeastaan jokainen narsku ( tai psyko... ) keneen olen törmännyt on ollut surkea tuossa...
        Tai puuttuu sellainen tilannetaju, tunneäly...jotain. ( No minuahan se ei ole koskaan haitannut, mutta olen vain laittanut merkille ) Esim. Tehneet ensin jotain "loukkaavaa" ja seuraavassa hetkessä unohtaneet koko asian, ja kysyneet vaikkapa kahville. Tai joku sukulainen olisi kuollut ja he ovat sanoneet sen jälkeen jotain "sopimatonta" jonka nyt tollokin tajuaisi "oudoksi", mutta ei nämä...Tätä tapahtuu/ tapahtui kokoajan. Huomaan kyllä tuollaiset seikat muissa, mutta en itsessäni...
        He osaavat kyllä "manipuloida toisten tunteita"...Eli osaavat sanoa oikeat sanat saadakseen tietynlaisen reaktion aikaan toisessa. Tämäkin vain siksi, että he ovat "opiskelleet" sinua...Siinä "alkuhurmausvaiheessa", kun he ovat jutelleet mukavia, he ovat samalla (alitajuisesti ainakin, koska ei heillä ole muutakaan keinoa tulla ihmisten kanssa toimeen) opiskelleet, mistä tökkimällä tapahtuu mitäkin...Koska he ovat aika pitkälle kyvyttömiä normaaliin vuorovaikutukseen, heillä ei ole muutakaan keinoa toimia, kuin se miten he toimivat.

• M.B.
        d.i.c.e kirjoitti:

Oikeastaan jokainen narsku ( tai psyko... ) keneen olen törmännyt on ollut surkea tuossa...
        Tai puuttuu sellainen tilannetaju, tunneäly...jotain. ( No minuahan se ei ole koskaan haitannut, mutta olen vain laittanut merkille ) Esim. Tehneet ensin jotain "loukkaavaa" ja seuraavassa hetkessä unohtaneet koko asian, ja kysyneet vaikkapa kahville. Tai joku sukulainen olisi kuollut ja he ovat sanoneet sen jälkeen jotain "sopimatonta" jonka nyt tollokin tajuaisi "oudoksi", mutta ei nämä...Tätä tapahtuu/ tapahtui kokoajan. Huomaan kyllä tuollaiset seikat muissa, mutta en itsessäni...
        He osaavat kyllä "manipuloida toisten tunteita"...Eli osaavat sanoa oikeat sanat saadakseen tietynlaisen reaktion aikaan toisessa. Tämäkin vain siksi, että he ovat "opiskelleet" sinua...Siinä "alkuhurmausvaiheessa", kun he ovat jutelleet mukavia, he ovat samalla (alitajuisesti ainakin, koska ei heillä ole muutakaan keinoa tulla ihmisten kanssa toimeen) opiskelleet, mistä tökkimällä tapahtuu mitäkin...Koska he ovat aika pitkälle kyvyttömiä normaaliin vuorovaikutukseen, heillä ei ole muutakaan keinoa toimia, kuin se miten he toimivat.

Lyhyesti: Eivät ole millään tavalla taitavia asettautumaan toisen pöksyihin ja ottamaan huomioon toisen näkökulmasta sellaista historiallista jatkuvuutta. Eli tosiaan, ei ymmärretä, miksi se toinen ei ihan just haluakaan kahville kanssaan - toissapäivänä haukkui pystyyn sukulaisia ja kaveripiiriä myöten kaikki ja erityisesti kohteen. => ei minkäänlaista taitoa yhdistää näitä kahta tapahtumaa, vaan parhaassa tapauksessa otetaan kahvittelusta kieltäytyminen henkilökohtaisena, tahallisena loukkauksena...

Ja jälleen: jonkinnäköisellä kapasiteetilla varustattu ymmärtää syy ja seuraussuhteen laadun..

• strongeza

Näin se varmaan menee. Narskulla on ilmeisesti tietynlaista "pelisilmää" tässä suhteessa. Mutta tiedostaako narsku itse sitä? Tuleeko narskulle sellainen lamppu-syttyy-elämys "ahaa-tämä oli nyt tässä, siirrytään seuraavaan vaiheeseen"?

Kaikessa kammottavuudessaan minua kiehtoo narskun ajatusmaailma ja mitä siellä korvien välissä oikeasti tapahtuu.

• d.i.c.e

"Tuleeko narskulle sellainen lamppu-syttyy-elämys "ahaa-tämä oli nyt tässä, siirrytään seuraavaan vaiheeseen"? "

Hehe...Riippuu varmaan narskusta. :)
        Aika pitkälle tiedostamatonta hommaa...Ja sekin tiedostettu puoli, on tavallaan tiedostamatonta. ( Ääh...En ala selittämään. )

"Mikä on se signaali joka käynnistää sen jatkuvan alistamisen ja henkisen (ja ikävä kyllä fyysisenkin) väkivallan?"

Aikaisempaan viestiisi vastaten...
        Se "signaali" tulee silloin, kun narsku kokee ensimmäisen narsistisen loukkauksen...Siinä ei ole mitään suunnitelmallista. Narsku HALUAISI hyvän suhteen, ja HALUAISI, että kaikki sujuisi hyvin ja kaikki olisivat onnellisia, kunnes sitten tämä "paha-uhri" menee ja pilaa kaiken...varmasti itseäsikin mahtaisi vituttaa. Noin siis narsku ajattelee.

• M.B.
        d.i.c.e kirjoitti:

"Tuleeko narskulle sellainen lamppu-syttyy-elämys "ahaa-tämä oli nyt tässä, siirrytään seuraavaan vaiheeseen"? "

Hehe...Riippuu varmaan narskusta. :)
        Aika pitkälle tiedostamatonta hommaa...Ja sekin tiedostettu puoli, on tavallaan tiedostamatonta. ( Ääh...En ala selittämään. )

"Mikä on se signaali joka käynnistää sen jatkuvan alistamisen ja henkisen (ja ikävä kyllä fyysisenkin) väkivallan?"

Aikaisempaan viestiisi vastaten...
        Se "signaali" tulee silloin, kun narsku kokee ensimmäisen narsistisen loukkauksen...Siinä ei ole mitään suunnitelmallista. Narsku HALUAISI hyvän suhteen, ja HALUAISI, että kaikki sujuisi hyvin ja kaikki olisivat onnellisia, kunnes sitten tämä "paha-uhri" menee ja pilaa kaiken...varmasti itseäsikin mahtaisi vituttaa. Noin siis narsku ajattelee.

Usein se paha uhri pirulainen pilaa kaiken olemalla tunteellinen mahdollisimman väärään aikaan ja väärässä paikassa vääristä syistä ja on siis uhrin vika kun narsku saa narsistisen raivokohtauksen, ja jos uhriparka ei tätä käsitä, alkaa jääkausi ja tortyyri, koska uhri pilasi kaikki mahdollisuudet hyvään suhteeseen ja siihen, että kaikki menisi hyvin.

Käyttäytymällä väärin. Normi-ihminen yleensä tajuaa missä klikkaa, mikä aiheutti ne pahat tunnereaktiot toisessa ja jota toisen raivo mahdollisesti entisestään pahentaa, mutta eipä auta edes yrittää keskustella sen narskun kanssa asiasta, jos ei ensin pyydä anteeksi, matele ja nöyrry ja kiitä siitä mahdollisuudesta, että saa olla edes samassa huoneessa toisen kanssa.

:) No, ehkä hieman kärjistetysti.. toisaalta ehkä ei yhtään liian kärjistetysti.

• A
        M.B. kirjoitti:

Usein se paha uhri pirulainen pilaa kaiken olemalla tunteellinen mahdollisimman väärään aikaan ja väärässä paikassa vääristä syistä ja on siis uhrin vika kun narsku saa narsistisen raivokohtauksen, ja jos uhriparka ei tätä käsitä, alkaa jääkausi ja tortyyri, koska uhri pilasi kaikki mahdollisuudet hyvään suhteeseen ja siihen, että kaikki menisi hyvin.

Käyttäytymällä väärin. Normi-ihminen yleensä tajuaa missä klikkaa, mikä aiheutti ne pahat tunnereaktiot toisessa ja jota toisen raivo mahdollisesti entisestään pahentaa, mutta eipä auta edes yrittää keskustella sen narskun kanssa asiasta, jos ei ensin pyydä anteeksi, matele ja nöyrry ja kiitä siitä mahdollisuudesta, että saa olla edes samassa huoneessa toisen kanssa.

:) No, ehkä hieman kärjistetysti.. toisaalta ehkä ei yhtään liian kärjistetysti.

Ei kai niin, suunnilleen noin se monesti menee. Siinä vaiheessa kun osais paremmin, onkin ikää sen verran että tilaisuuksia paikata ei ehkä enää tule.

• M.B. kirjoitti:

Niin...pittäis muistaa ettei se raivo ole suunniteltua tyyliin "nytpä vetäsen tänään klo 17.00 herneet nenään jotta tokenee" vaan johdannainen narsistisesta loukkaantumisesta mikä on koko narsistisuuden ydin.
        Vaikka alkuun esim pettämispuheiden tullessa esiin joutuu valehtelemaan (niin kuin tekee muutkin ihmiset oikeastaan AINA...) niin lopulta se muuttuu loukkaukseksi. Päässä alkaa vilisemään kaikkea että mitä toikin ja totta vie ja itsekin ja jumaliste...ja kohta on taas klyyvari tukossa.

Herne on nenässä ja niitä menee pussitolkulla välillä.

• d.i.c.e
        M.B. kirjoitti:

"Usein se paha uhri pirulainen pilaa kaiken olemalla tunteellinen mahdollisimman väärään aikaan ja väärässä paikassa vääristä syistä ja on siis uhrin vika kun narsku saa narsistisen raivokohtauksen,"

Niin juuri! Tuli oikein paha mieli narskujen puolesta...Mitä kaikkea he joutuvatkaan kestämään. ;(

No siis, noin narsku sen kokee...Ei hän ymmärrä, että sen uhrin reaktiot johtuvatkin ehkä hänestä itsestään, joten hän kokee oikeudekseen raivota tämän 'huutavan vääryyden' vuoksi...Eihän hän ole tehnyt mitään väärää. ;)

• d.i.c.e kirjoitti:

"Usein se paha uhri pirulainen pilaa kaiken olemalla tunteellinen mahdollisimman väärään aikaan ja väärässä paikassa vääristä syistä ja on siis uhrin vika kun narsku saa narsistisen raivokohtauksen,"

Niin juuri! Tuli oikein paha mieli narskujen puolesta...Mitä kaikkea he joutuvatkaan kestämään. ;(

No siis, noin narsku sen kokee...Ei hän ymmärrä, että sen uhrin reaktiot johtuvatkin ehkä hänestä itsestään, joten hän kokee oikeudekseen raivota tämän 'huutavan vääryyden' vuoksi...Eihän hän ole tehnyt mitään väärää. ;)

Tämä meillä tapahtui juuri viikko sitten.

Se on niin tragikoomista...oikeasti (!) ei ole mitään mutta heijastuksen heijastuksilla, tunteensiirrolla ja ennakkoasenteilla siitä tulee ongelma.

Ja kaikki osapuolet kokevat itsensä uhriksi ja toisen ...noh, miksi ikinä.

• Läheisriippuvuuteen sisältyy ulkoaohjautuvuutta, kaikkivoipaisuutta (ei-hengellisyyttä), kontrollintarvetta ja heikko kosketus itseensä.
      He nalkuttavat, kritisoivat ja huolehtivat, ottavat siipiensä suojiin.
      Heillä on suuri hylätyksitulemisenpelko ja ovat kovin kovin defensiivisiä totuutta vastaan.
      He ovat usein myös marttyyreita jotka ajavat itse itsensä tuhoon.

Joku varmasti tällaisen ihmisen kohdatessaan voi kokea jopa törmänneensä narsistiin.

• A

Joo.

Lynettin pitäisi kirjoittaa kirja tästä aiheesta, jollei jo ole kirjoittanutkin. Hänen oivaltavuutensa ja tuotteliaisuutensa on poikkeuksellinen.

• juupisko

Itsellä tästä asiasta löytyy omakohtainen kokemus. Olen itsestäni löytänyt runsaasti vikaa, itseasiassa löysin ensin suhteen päättymisen aikana kaiken vian itsestäni. Tässä kohtaa kyse naispuleisesta narsistista.

Nyt sukulaisteni ja terapeutin kanssa käytyä läpi suhteemme asioita, olen todennut, että joukossa on myös runsaasti sellaisia kokemuksia, jotka eivät ole tekemiäni virheitä, vaan näistä oli minut taitavasti syyllistetty.

Narsistin uhreista yleensä löytyy yhteneväisenä tekijänä kuulemma luonteen kiltteys. Juu narsisti jossain määrin tarvitsee haasteen, mutta myös hän välttelee ihmisiä, joihin hänen alistamis ja miellyttämis efekti ei pure. Näitä kävi suhteemme aikana pari kappaletta ilmi, esim tuttavista hän vihasi täysin niitä ihmisiä, joita hän ei saanut itseensä ihastumaan. Tässäkin kohtaa katkaisin yhteydet näihin ihmisiin, koska koin että he eivät hyväksy suhdettamme, ja minun ei tarvitse näihin ihmisiin pitää yhteyttä, kun ovat väärässä. Nyt suhteen loppuessa olen ollut heihin yhteydessä, ja asiat ovat käyneet ilmi, että exälläni ei olisi ollut oikeasti mitään lupaa ja oikeutta estää pitää yhteyttä näihin.

Itsestäni olen löytänyt sellaisen piirteen myös, että kotona olen saanut isältä samanlaisen alistuvan roolimallin äitiäni kohtaan, ja olen sen mukaan myös elänyt. Itsellä hyvin kylmät suhteet äitiin, koska hänen seuransa ahdistaa minua nykyään, koska en ole koskaan konenut olevani riittävä hänelle.

Myös olin suhteemme alussa kovasti kaivannut edes jonkinlaista läheisyyttä toiseen ihmiseen, koska olin parisuhteissa hyvin kokematon, joten olin tässä suhteessa "helppo" uhri, koska en tiennyt kuin kotona olleen parisuhdemallin, jonka mukaan sitten toimin suhteessamme.

Itse aina riidoissakin syytin itseäni asoista, kun en hänelle missään riidassa pärjännyt. Hän sai aina minut tuntemaan olevani asioissa väärässä.

Sitten kun enää jaksanut, enkä antanut hänelle itsestäni mitään, hän halusi erota minusta. Oli tosin ennen eroamista hankkinut itselle seuraavan suhteen (uhrin). Olen tavannut tämän seuraavan ihmisen, kun olin jo päässyt itse askeleita paranemisen suuntaan, hän on kuten minä olin suhteemme alussa hiljainen, hyvin kiltin oloinen, kaiken tämän narsistin ihmisen oikkujen ja miellyttämisen eteen tekevä. Itse vaikutelma oli sellainen etten millään muotoon ollut tälle uudelle ihmiselle vihainen, koin ainoastaan sääliä häntä kohtaan, kun näin hänen olevan jo pauloissa tähän exääni.

Itse ajattelen niin, että narsisti aina yleensä valitsee saman tyyppisen ihmisen, jonka kanssa on alunperin alkanut seurustelemaan. Tämän ainakin exästäni tiedostan, kun olen tavannut muutaman hänen entisistään, ovat nämä olleet ennen suhdetta häneen aikalailla samanlaisia kuin itse olin ja olen.

• Narsisti yleensä seurustelee (jos on mies) "äitinsä" kanssa ja hakee sitä samaa rangaistuksitulemista vaikka sisimmässään haluaisikin sitä jotain muuta...mitä muilla näyttää (muka) olevan.

"Tässäkin kohtaa katkaisin yhteydet näihin ihmisiin, koska koin että he eivät hyväksy suhdettamme, ja minun ei tarvitse näihin ihmisiin pitää yhteyttä, kun ovat väärässä"

Olen ollut juuri tota mieltä useinkin, näin ei tietenkään jokaisen kohdalla ole. Uhri eristää itse itsensä suojellakseen "addiktiotaan", riippaansa. Toiset ihmiset peilaavat takaisin totuutta ja tuovat esiin tilanteen pahoinvoinnin joten heidät vähitellen sulkee pois muistuttamasta asiasta.

Sama tapahtuu päiheperheissä jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      83
      4597
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3820
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      173
      3612
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      55
      2046
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1104
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe