Pyyntö isovanhemmille

eräs-äiti

Meidän perheessä on todellakin koettu ikäviä asioita isovanhempien tasolla. On alkoholia, riitoja, huonoa käytöstä lapsia kohtaan ja jopa vaaraan saattamista.

Siksi pyytäisinkin kaikkia isovanhempia miettimään, oletko oikeasti rakastava isovanhempi ja tueksi lastenkasvatuksessa lasten vanhemmille

Ajatteletko kaikessa lastenlastesi parasta, annatko lapsesi kasvattaa omaa lastaan ilman jatkuvaa neuvontaa ja 'ohjausta' ja tehdä omat päätökset?

Yleensä törmää sukupolvien välisiin muutoksiin ja riitoihin:
- ennen annettiin perunaa jo 3kk ikäisestä..
- miksi ei mehua voisi antaa?
- ai miksi ei voisi tupakoida sisällä?
- ai pitääkö turvavyötä nyt muka käyttää?
jne..
Nämä ovat puhuttavissa olevia asioita, ei vakavia mutta jos lapsen vanhemmat pitävät niitä tärkeinä, on isovanhempien tehvätä kunnioittaa päätöstä ja sopeutua tilanteeseen.

Mitä tulee päihteidenkäyttöön. Älkää hyvät isovanhemmat edes yrittäkö ottaa lastenlapsia hoitoon tai kylään kun käytätte alkoholia. Ajatelkaa lapsen parasta, ja nauttikaa alkoholia vasta kun lapsi on omassa kotonaan. Meillä alkoholin otto selvisi vasta jälkikäteen lapten suulla, ja se on ikävä asia (jopa vaarallista jos) kun lapsia pitäisi kuitenkin valvoa!

Koettakaa ymmärtää, että nyt voitte olla kyllä tukena mutta ette määräilemässä!!

17

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmintä kesää

      Nuo kertomasi asiat ovat vakavia, mutta älä hyvä ihminen yleistä niitä kaikkiin isovanhempiin. Nuo ikävät ja todellakin vaaralliset asiat koskevat onneksi pientä osaa meistä mummoja ja vaareja. Suurin osa kuitenkin tuntee vastuunsa ja ajattelee jälkikasvunsa parasta, kuten te lapsetkin arvostatte isovanhempien omaa elämää.

    • mummotta

      Hoitakaa itse lapsenne ja antakaa isovanhempien elää omaa elämäänsä. Voitte vierailla isovanhempien luona koko perhe yhdessä ja huolehtia lastenne ruokailusta yms. Samalla näette alkoholi- ja tupakka-asiatkin ja voitte poistua hyväksi katsomananne aikana.

    • ....................

      Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Toivottavasti mummot ja papat nyt osaavat mennä itseensä ja miettiä vähän jos joku kohta kirjoituksestasi täsmäsi heihin. On surullista, että joillekkin viina on omia/lastenlapsia tärkeämpää. Hyvin usein nuoria moititaan itsekkäiksi, mutta kylläpä se vanhempikin väki osaa...

    • tavat hallussa

      "Yleensä törmää sukupolvien välisiin muutoksiin ja riitoihin:
      - ennen annettiin perunaa jo 3kk ikäisestä..
      - miksi ei mehua voisi antaa?
      - ai miksi ei voisi tupakoida sisällä?
      - ai pitääkö turvavyötä nyt muka käyttää?
      jne.."

      Mikä on mielestäsi ennen?

      Itse olen yli 60v ja lapseni ovat syntyneet toinen -70 luvun lopulla ja toinen -80 luvun alkupuolella, eli ovat n. kolmekymppisiä.
      Ei heillekään ole syötetty ja juotettu ennen 5kk ikää muuta kuin äidinmaitoa ja keitettyä vettä kesällä.

      Turvaistuimet oli kummallakin ja turvavyöt, lapsilukot jne.

      Tupakoinnin vaarat oli oikein hyvin tiedossa, perheessämme ei ole koskaan tupakoitu, emmekä antaneet muidenkaan tupakoida lastemme läheisyydessä.

      Tupakoinnin aiheuttaman sivu-savun vaarat oli kova kiistelyn aihe jo -80 luvulla ja monilla työpaikoilla sisällä tupakointi kiellettiin jo tuolloin.

      Jos sinun omat vanhempasi ovat alkoholisoituneita ja välinpitämättömiä niin älä luule että kaikki isovanhemmat ovat yhtä tolloja ja mistään mitään tietämättömiä.

      Enemmän noita näkee nykyään lapsenvaunuja lykkääviä äitejä kännykkä korvalla ja tupakka savuamassa toisessa kädessä kuin ikinään -70 luvulla.

      • ...................

        Heh, jotenkin arvasin että ollaan heti puolustelemassa mummoja. Mitä se ap:n tapauksessa auttaa jos jotkut muut mummot osaavat käyttäytyä? Hänellähän oli ihan asiallisia pyyntöjä isovanhemmille. Huomaa kyllä, että moni keski-ikäinen ja mummoikäinen ei osaa mennä ollenkaan itseensä tai näe omassa käytöksessään ja olemisessaan mitään vikaa. Kyseinen sukupolvi osaa kyllä olla itsekäs siinä missä nykynuoretkin. Jotenkin huvittavaa miten nää ikinuoret haluaisivat kunnioitusta nuorilta vaikka itse käyttäytyvät kuin teinit. Hyvän ja arvokkaasti käyttäytyvän ja elävän isovanhemman esimerkki ei monellakaan ole hallinnassa...


      • tavat hallussa
        ................... kirjoitti:

        Heh, jotenkin arvasin että ollaan heti puolustelemassa mummoja. Mitä se ap:n tapauksessa auttaa jos jotkut muut mummot osaavat käyttäytyä? Hänellähän oli ihan asiallisia pyyntöjä isovanhemmille. Huomaa kyllä, että moni keski-ikäinen ja mummoikäinen ei osaa mennä ollenkaan itseensä tai näe omassa käytöksessään ja olemisessaan mitään vikaa. Kyseinen sukupolvi osaa kyllä olla itsekäs siinä missä nykynuoretkin. Jotenkin huvittavaa miten nää ikinuoret haluaisivat kunnioitusta nuorilta vaikka itse käyttäytyvät kuin teinit. Hyvän ja arvokkaasti käyttäytyvän ja elävän isovanhemman esimerkki ei monellakaan ole hallinnassa...

        ap.n tapauksessa auttaa vain puhumalla niille omille vanhemmilleen joilla nuo huonot tavat on.
        Ei ap.n vanhemmat siitä tokene että ap yleistää omien vanhempiensa ongelmat koskemaan kaikkia isovanhemmiksi tulleita.

        : Terveisin suuriin ikäluokkiin kuuluva pieneläkeläinen joka auttaa rahallisesti lapsiaan aina kun apua tarvitsevat, samoin antaa hoitoapua aina tarvittaessa.


      • ----------

        Kyllä ennen oli juuri tuolloin -80 luvulla ainakin. Itse olen syntynyt -70 luvun lopulla ja muistan hyvin, kuinka autoissa ei ollut turvavyöpakkoa -istuinpakosta puhumattakaan. Minun vanhempani eivät polttaneet, mutta kavereillani monissa perheissä poltettiin sisällä. Oma äitini ymmärtää turvavyönkäytön lapsilla, mutta on hyvin huolissaan siitä, että käytän turvavyötä, vaikka olen raskaana.

        Noista ruokailusuosituksista en tiedä enää -80 luvulta, mutta kuulemma -70 luvulla kehoitettiin antamaan kolmiviikkoisesta alkaen tuoremehua, että vauva saa c-vitamiinia. Onhan ne suositukset muuttuneet moneen kertaan. Toiset ovat niitä noudattaneet, toiset eivät ja ovathan ihmiset niiltäkin ajoilta pääsääntöisesti hengissä.

        Joten kiva, jos sinun perheesi asiat olivat kunnossa jo silloin, mutta on se hyvin tavallista ollut, että ne eivät olleet kovin hyvällä mallilla.


      • tavat hallussa
        ---------- kirjoitti:

        Kyllä ennen oli juuri tuolloin -80 luvulla ainakin. Itse olen syntynyt -70 luvun lopulla ja muistan hyvin, kuinka autoissa ei ollut turvavyöpakkoa -istuinpakosta puhumattakaan. Minun vanhempani eivät polttaneet, mutta kavereillani monissa perheissä poltettiin sisällä. Oma äitini ymmärtää turvavyönkäytön lapsilla, mutta on hyvin huolissaan siitä, että käytän turvavyötä, vaikka olen raskaana.

        Noista ruokailusuosituksista en tiedä enää -80 luvulta, mutta kuulemma -70 luvulla kehoitettiin antamaan kolmiviikkoisesta alkaen tuoremehua, että vauva saa c-vitamiinia. Onhan ne suositukset muuttuneet moneen kertaan. Toiset ovat niitä noudattaneet, toiset eivät ja ovathan ihmiset niiltäkin ajoilta pääsääntöisesti hengissä.

        Joten kiva, jos sinun perheesi asiat olivat kunnossa jo silloin, mutta on se hyvin tavallista ollut, että ne eivät olleet kovin hyvällä mallilla.

        "Joten kiva, jos sinun perheesi asiat olivat kunnossa jo silloin, mutta on se hyvin tavallista ollut, että ne eivät olleet kovin hyvällä mallilla. "

        Nyt herää kysymys, onko ne lasten asiat tänä päivänä niin loistavasti mallillaan joka ikisessä perheessä että on varaa arvostella, sormi pystyssä opastaa ja syyllistää aiempia sukupolvia?


      • ....................
        tavat hallussa kirjoitti:

        ap.n tapauksessa auttaa vain puhumalla niille omille vanhemmilleen joilla nuo huonot tavat on.
        Ei ap.n vanhemmat siitä tokene että ap yleistää omien vanhempiensa ongelmat koskemaan kaikkia isovanhemmiksi tulleita.

        : Terveisin suuriin ikäluokkiin kuuluva pieneläkeläinen joka auttaa rahallisesti lapsiaan aina kun apua tarvitsevat, samoin antaa hoitoapua aina tarvittaessa.

        No voi kun se puhe ei aina auta jos sattuu olemaan itsekäs isovanhempi kyseessä..joskus sitä vaan haluaa purkautua keskutelu palstalla ja tuostakin aloituksesta voisi joku samanlainen isovanhempi ottaa onkeensa ja hyötyä. Miettiä tuleeko itsellä käytettyä esim. liikaa alkoa tai tuputettua liikaa neuvoja yms...


    • yksi mummeli

      Älä yleistä myöskään lietso halveksuntaa nuoriin vanhempiin. Nykynuoret isät ja äidit tietävät tupakan vaaran, eivätkä polta kotonaan eivätkä anna muidenkaan polttaa.
      Moni juuri siitä syystä polttaakin ulkona, oli nuori tai vanha.
      Minun näkemykseni on omista nuoristani ja heidän kavereistaan ja ystävistään, että heistä tulee vastuullisia vanhempia. He hoitavat lapsensa yhdessä ja monelle nuorelle oma perhe on hyvin tärkeä.

      Joten kannustakaamme nuoriamme.

    • p e p p i

      Jos ihmisellä on paha olla, ongelmia itsensä kanssa tai hän ei tule kenenkään kanssa toimeen, niin enpä usko probleemien katoavan haukkumalla kaikki sukulaisensa täällä palstalla. Ehkä paras tapa on hakea apua asiantuntijalta?
      Joskus olisi mukava kuulla myös niitä positiivisia ratkaisuja meidän eri ikäluokkien välillä, sillä se olisi paljon rakentavampaa.

      • ....................

        Eli mummoja pitäisi olla vain kehumassa koko ajan ja mitään epäkohtia ei saisi nostaa esiin täällä keskutelu palstalla? Mummot ovat täydellisiä?


    • tuliko selväksi

      Monet mummot ja papat ovat todellakin enemmän kuin täydellisiä piste.

      • ....................

        Niinhän te luulette ja se kyllä näkyy eräiden käytöksestä...


    • et voi väittää?

      Me mummot ja papat olemme eläneet aika epäitsekkäästi ja hoitaneet perheemme. Perhe ja koti on ollut useimmiten etusijalla. Monella vanhemmalla oli ensimmäisenä ajatuksena saada lapsille parempi koulutus ja elinolosuhteet kuin mitä heillä on ollut. Itse asiassa: vanhempi sukupolvi ei ole ollut niin itsekästä kuin tämä nykypolven nuoret aikuiset. Ja se on faktaa.

      • ....................

        Aivan samalla tavalla suurin osa nykynuoristakin hoitaa velvollisuutensa, on epäitsekkäitä, hoitaa perheen ja kodin. Vanhempi sukupolvi ei pysty näkemään heidän virheitään ja tapaansa olla itsekäs. Monen nuoren näkee pystyvän paljon parempaa itsearviointiin ja analyysiin. Sitähän opetetaan nykyään jo kouluissa ja ammattiopistoissa.


    • sinäkö se oot?

      Se on hyvä, että kouluissa ja ammattioppilaitoksissa nuorille opetetaan itsearviointia ja analyysia oman itsensä hallitsemisessa. Todellakin monet pärjäävät hyvin vanhempiensa kanssa solidaarisesti. Mutta on niitä, jotka kaikesta opistaan huolimatta haluavat vain hyötyä vanhemmasta polvesta käyttämällä hyväkseen heidän hyväntahtoisuuttaan. Ja kehtaavat vielä marista kaikesta sekä olla kiittämättömiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe