Det att finlandssvenskar inte precis älskar om någon talar rikssvenska beror på att finnar säger att VÅR svenska inte är riktig ,utan muminspråk.Vem vill höra nedsättande kommentarer om sitt modersmål?
MUUMIRUOTSI
4
113
Vastaukset
- Nordbon
Så för att finnar talar nedsättande om er dialekt så måste de/vi med rikssvensk dialekt få agg från finlandssvenskar? Vet du hur dumt det låter?
- Iida07
Vi kan väl godkänna att någon talar rikssvenska och en annan finlandssvenska.Visst brukar vi ju ändå förstå varann?
- 666669
Jag retar mig personligen på när någon säger att rikssvenskan är så mycket FINARE och mera ÄKTA svenska än finlandssvenskan.
- städerska
666669 kirjoitti:
Jag retar mig personligen på när någon säger att rikssvenskan är så mycket FINARE och mera ÄKTA svenska än finlandssvenskan.
Vi skall stolt tala vår finlandssvenska,den är ju väldigt olika beroende på var man bor.Iösterbotten talas en helt annan svenska än här i södern.På en tvåspråkig plats med mera finnar används mera finska ord,men gör det nu så mycket.Sen finns det nog skillnad om du hör till arbetarklassen eller till "bättre folk".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100