Sairauspäivärahan omavastuuaika ja TTL 2 luku 8 §

mikä meni vikaan?

Menikö seuraava asia kohdallani muka aivan ok.?:

Olen siis ollut työmarkkinatuella ja jouduin sairauslomalle, enkä voinut osallistua työvoimatoimiston osoittamalle kurssille.
Olin siis kurssin alkaessa sairaalassa hoidettavana.
Sain ajan sairaalaan pitkän jonotuksen jälkeen, enkä tiennyt ajankohtaa etukäteen. Vaiva oli sen laatuinen, että se olisi joka tapauksessa haitannut kurssin käymistä ja siitä oli sen verran terveydellistä haittaa/vaaraa, että asiaa ei voinut enää siirtää (muuten operaatio olisi siirtynyt loppuvuoteen ja näin ollen mennyt inhimillisesti katsoen liian pitkälle).

Lausunnossa sanottiin seuraavaa:

*** Perustelut
Teillä ei ole oikeutta työmarkkinatukeen xx.xx.2011
alkaen, koska työ- ja elinkeinotoimiston lausunnon mukaan ette
ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Lainkohdat
Työttömyysturvalaki 2 luku 8 § ***

Ennen kurssin alkamispäivää sain kyllä sairausloman omavastuuajalta työmarkkinatuen yhdeltä päivältä, vaikka olin jo silloin sairaalassa (ja yhtä kykenemätön työmarkkinoille kuin seuraavat 9 päivääkin), mutta tuki loppui kuin seinään, kun kurssi alkoi.

Työvoimatoimistossa asian käsittelijä väitti, että asia meni lain mukaisesti.
Oman oikeudentajuni mukaan ei mennyt. Eihän tässä ole mitään logiikkaa.

Tässä em. lakipykälässä sanotaan näin:

*** 8 §
Työmarkkinoiden käytettävissä olo

Työnhakijalla, joka ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Työnhakija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos hän itse asettaa sellaisia rajoituksia, jotka estävät tarjotun työn vastaanottamisen työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin tai estävät osallistumisen tarjottuun hänelle soveltuvaan koulutukseen. Työnhakijalle on työtä tai koulutusta tarjottaessa varattava kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen.

Työnhakija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos hän on edellä tarkoitettujen rajoitusten vuoksi eronnut työstä tai koulutuksesta.***

Onko sairaalaan joutuminen muka sellainen rajoitus, jonka olen itse asettanut?Paljon muutakaan vaihtoehtoa ei kuitenkaan ollut.
Sairaudellehan ei voi mitään. Jos se on tullakseen, niin se tulee.

Pahasti pelkään, että tähän päätökseen liittyy nyt vain myös sellainenkin asia, että tulin jossain vaiheessa kurssiosoituksen saatuani kritisoineeksi tätä kurssia ja valitelleeksi lapsenhoito- ja kulkuongelmiani (terveydentilani ohella).
Sairaalaan joutumiseni juuri täsmälleen kurssin aikana ei kuitenkaan ollut mitenkään etukäteen suunniteltu, vaan ajankohta tuli itselleni yllätyksenä .

Voiko joku virkailija tulkita näitä lakeja jotenkin omista lähtökohdistaan?
Karenssia en kuitenkaan saanut, mutta työmarkkinatukeni siis evättiin sairauspäivärahan omavastuuajalta kaikilta muilta päiviltä, paitsi siltä ensimmäiseltä, jolloin kurssi ei ollut vielä alkanut.

Työmarkkinoille kelpaaminen ja kurssille osallistuminen painottuvat siten näköjään aivan eri tavalla (tuolta yhdeltä päivältähän kuitenkin sain rahaa, vaikka olin aivan yhtä työkyvytön sitä seuraavinakin päivinä), vaikka lakipykälä on sama, eikä siinä ole näitä asioita mitenkään erikseen painavuusasteeltaan eritelty ja painotettu.

jatkuu...

6

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä meni vikaan?

      jatkoa edelliseen...

      Ed. mainitussa laissa sanotaan myös, että "työnhakijalle on työtä tai koulutusta tarjottaessa varattava kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen".
      Mikä on se "kohtuullinen" aika?
      Onko oikein, että työnhakijalle annetaan kurssillemääräyksestä n. viikko aikaa järjestää lapsenhoito?
      Kaikissa kunnissa ja alueilla hoitopaikan saanti ei onnistu käden käänteessä. Työttömällähän ei ole varaa edes yksityisen lastenhoitajan palkkaamiseen. Lain mukaan tämä asia täytyy tietenkin olla mahdollisimman nopeasti kunnossa, mutta käytännössähän asiat eivät suju aina niin kovin jouhevasti.
      Normaaliin palkkatyöhön menijällä on tässä asiassa himpun verran paremmat lähtökohdat, rahallisesti, järjestää edes auttava tilapäishoito.

      Onko myös oikein määrätä julkisten liikennevälineiden varassa oleva ihminen kurssille tietentahtoen juuri sellaiseen aikaan, jolloin yleisiä kulkuneuvoja ei kyseisellä matkalla kulje (ja tämä asia siis työvoimavirkailijan tiedossa)?
      Jos työnhakijalla ei ole syystä ja toisesta edes ajokorttia, niin mikä on inhimillinen aika ajokortin ja auton hankkimiseen?

      Ja mistä työtön saa rahat tähän, jos hän joutuu jatkuvasti käymään pelkästään työvoimatoimiston osoittamia kursseja taloudellisella tappiolla, tai joutuu joihinkin ns. "ilmaistöihin", sen sijaan, että pääsisi kunnollisesti palkattuun työhön?
      Itselleni ei ainakaan ole näitä kunnolla palkattuja hommia löytynyt työvoimatoimiston taholta 10 vuoteen, joten ei ole ollut varaa ostaa sitä autoakaan.

      • 246801

        tällainen ainakin löytyi.



        1)... (muutettu 30.4.2010/313) Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueeltaan tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia. Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä ...

        http://www.tyj.fi/default.asp?Find=ty%F6matka


    • näi minä tekisin

      Tee valitus Eduskunnan Oikeusasiamiehelle ja käske tutkia tapaus.
      Tai haasta tämä päätöksen tehnyt henkilö oikeuteen perustuslain rikkomisesta.

    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi!

      Kerroit tilanteestasi laajasti, mutta emme sen perusteella pysty perustelemaan tilannettasi tarkemmin. Olisiko Sinun mahdollista olla yhteydessä puhelinpalveluumme p.020 692 210 niin voisimme katsoa lausuntoja ja päätöstäsi tarkemmin?

      Yleensä sairauspäivärahan omavastuuajalta on oikeus työttömyysturvaan. Olethan palauttanut työttömyysajan ilmoituksen Kelaan koko omavastuuajalta? Jos olet saanut omavastuuajalle hylkäävän päätöksen voit valitusajan puitteissa valittaa päätöksestä jolloin tilanteesi käsitellään uudelleen.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • mikä meni vikaan?

      Tein kyllä työttömyysajan ilmoituksen.
      Sain siis tosiaan omavastuuajalle hylkäävän päätöksen, koska työkkäristä tuli Kelaan lausunto, että en ole oikeutettu työmarkkinatukeen siitä päivästä lähtien jolloin työvoimapoliittinen koulutus olisi alkanut.
      Eli sain siis "rangaistuksen" siitä, että en ilmaantunut kurssille, huolimatta siitä, että minulla oli kurssille osallistumattomuuteen pätevä syy ja oli esittää mustaa valkoisella tästä kaikki mahdolliset lääkärintodistukset - ja lausunnot.
      Tämä syy minulle ilmoitettiin siis työvoimatoimistosta. Kelasta ei ole osattu sanoa tähän mitään, olen puhunut ainakin kahden virkailijan kanssa.
      Tein asiasta nyt valituksen, mutta minulle ilmoitettiin, että asian ratkaiseminen voi kestää jopa vuoden!!
      Saa sitten nähdä mikä päätös sieltä tulee.

      Eduskunnan oikeusasiamiehelle ei voi tehdä valitusta, ennenkuin tämä toinen valituspäätös on tullut.

    • tyokkari

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi. Kerrot viestissäsi paljon tilanteestasi, mutta vastauksen antamiseksi tarvitsisin lisätietoa. Voit halutessasi olla yhteydessä Työlinjan puhelinpalveluun
      Työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911 (ma - pe klo 9 - 17)

      Terveisin Teppo työkkäristä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe