Avanteen jälkeen loppuu

elämä?

Itselläni alkaa keinot loppua. Kohta minut pakotetaan ottamaan avanne tai paksusuoli pois kokonaan. En kestä sitä takaiskua enää. Olen jo valmiiksi masentunut, ja pelkään että avanteen saaminen vie minulta elämänhalun kokonaan. En enää edes suunnittele tulevaa vaikka olen vasta 19.v. Jos joudun ottamaan avanteen teen tästä paskasta kerralla lopun.

12

3888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :::.....

Kävin lukemassa noita tekstejä. Tuntui kuin olisi omia asioitaan lukenut. Valitettavasti avanteiden ja leikkausten suhteen kielteisyyteni vain lisääntyi. Mä en jaksa suunnitella tulevaa kun koko elämä on sekaisin pään lisäksi taudin takia. Pitkäskö vaan kieltää koko sairaus ja kattoo miten pitkälle selviän. Kiitos kuitenkin kun yritit neuvoa tuonne keskusteluun.

• Mahavaivainen

Jos saan kysyä, miten sinä noin nuorena olet saamassa avanteen? Kysymys on varmaan aika vakavasta asiasta. Sulla on mahdollisuus kysyä apua myös psykologilta vakavan sairauden ohessa. Ihan taatusti järjestetään myös sopeutumisvalmennusta avanteen saaneille. Se ei tässä vaiheessa sua paljon innosta, mutta älä tyrmää vaihtoehtoa suoralta kädeltä, ammattilaisen kanssa puhuminen tuskin asiaa pahentaa.

• 19.v
        Mahavaivainen kirjoitti:

Jos saan kysyä, miten sinä noin nuorena olet saamassa avanteen? Kysymys on varmaan aika vakavasta asiasta. Sulla on mahdollisuus kysyä apua myös psykologilta vakavan sairauden ohessa. Ihan taatusti järjestetään myös sopeutumisvalmennusta avanteen saaneille. Se ei tässä vaiheessa sua paljon innosta, mutta älä tyrmää vaihtoehtoa suoralta kädeltä, ammattilaisen kanssa puhuminen tuskin asiaa pahentaa.

Sairaus puhkesi minulle 13-vuotiaana. se on ollut melkein koko ajan tähän asti aktiivisena. Olen tottunut pärjäämään sen kanssa jotenkuten. Hermo on jatkuvasti kovilla kun pitäisi opiskella ja olla koko ajan elämässä mukana. Itse kyllä mielummin elelen sairauteni kanssa. Lääkäri alkaa vaan joka kerta ahdistella leikkauksella. Viimeisimmän tähystyksen aikaan kuvittelin olevani suhteellisen hyvässä kunnossa. Pärjäsin aivan hyvin omastamielestäni, eikä verta ja kipuja ollut. Lääkäri kuitenkin antoi ymmärtää että keinot ovat vähissä ja pitäisi pohtia leikkausta. Itsekkin näin kuvaruudussa jonkunlaisen möykyn suolessa. En tiedä tosiaankaan onko tilanne edes vakava vai ovatko lääkärit vain saaneet minusta tarpeekseen. Enhän minä siellä itse edes käy valittamassa vaan käyn vastaanotolla 3-4 kuukauden välein. Eihän lääkärit voi pakottaa leikkaukseen jos itse en tunne sitä tarvistevani. Tiedän leikkauksen riskeistä aivan tarpeeksi, ja vaikka leikkaus menisikin hyvin en kestäisi avannepussin kanssa elämistä. Uskokaa pois avannepussin saaminen olisi minun loppu. Elämäni on nyt siinä vaiheessa, että en ole edes henkisesti kypsä asiaa kohtaan. Mieluumin popsin turhaan lääkkeitä ja koetan pärjäillä.

• Laura
        19.v kirjoitti:

Sairaus puhkesi minulle 13-vuotiaana. se on ollut melkein koko ajan tähän asti aktiivisena. Olen tottunut pärjäämään sen kanssa jotenkuten. Hermo on jatkuvasti kovilla kun pitäisi opiskella ja olla koko ajan elämässä mukana. Itse kyllä mielummin elelen sairauteni kanssa. Lääkäri alkaa vaan joka kerta ahdistella leikkauksella. Viimeisimmän tähystyksen aikaan kuvittelin olevani suhteellisen hyvässä kunnossa. Pärjäsin aivan hyvin omastamielestäni, eikä verta ja kipuja ollut. Lääkäri kuitenkin antoi ymmärtää että keinot ovat vähissä ja pitäisi pohtia leikkausta. Itsekkin näin kuvaruudussa jonkunlaisen möykyn suolessa. En tiedä tosiaankaan onko tilanne edes vakava vai ovatko lääkärit vain saaneet minusta tarpeekseen. Enhän minä siellä itse edes käy valittamassa vaan käyn vastaanotolla 3-4 kuukauden välein. Eihän lääkärit voi pakottaa leikkaukseen jos itse en tunne sitä tarvistevani. Tiedän leikkauksen riskeistä aivan tarpeeksi, ja vaikka leikkaus menisikin hyvin en kestäisi avannepussin kanssa elämistä. Uskokaa pois avannepussin saaminen olisi minun loppu. Elämäni on nyt siinä vaiheessa, että en ole edes henkisesti kypsä asiaa kohtaan. Mieluumin popsin turhaan lääkkeitä ja koetan pärjäillä.

Mä mietin sellasta, että jos mulla olis tuollainen tilanne, niin varmaan olis paljon apua, jos tutustuis muihin samassa tilanteessa oleviin... Huomais että ei ole yksin ja että sen avanteenkin kanssa voi elää.

Itse olen siinä tilanteessa, että mulla on ihan käsittämättömiä vatsavaivoja (paksusuolessa), eikä syytä löydy. Hermot on kireällä ja masentaa.

• Tinna
        19.v kirjoitti:

Mutta eikös tuolla keskustelupalstalla minkä osotteen annoin, ole moni sanonut, että elämä oli paskaa ennen avannetta, kun nyt vasta avanteen kanssa voi elää täysin normaalia elämää?

Oletko muuten ihan varma, että saisit nimenomaan avanteen loppuelämäksesi? Eikö suolen voi poistaa, jonka jälkeen avanne tehdään muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen suolen osat yhdistetään, ja voi elää normaalimpaa elämää?

• 19.v
        Tinna kirjoitti:

Mutta eikös tuolla keskustelupalstalla minkä osotteen annoin, ole moni sanonut, että elämä oli paskaa ennen avannetta, kun nyt vasta avanteen kanssa voi elää täysin normaalia elämää?

Oletko muuten ihan varma, että saisit nimenomaan avanteen loppuelämäksesi? Eikö suolen voi poistaa, jonka jälkeen avanne tehdään muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen suolen osat yhdistetään, ja voi elää normaalimpaa elämää?

Sen tiedän että elämä on nyt minulla paskaa, mutta tiedän myös sen että siitä tulisi vielä paskempaa. En halua taas hyvällä tuurillani saada infektioita tai menettää koko pidätyskykyäni. Avanne teetättää kuitenkin jonkulaisia ihon ärtymisiä. Eikö se sitäpaitsi ole sama asia syökö lääkkeitä vai tyhjentääkö avannepussin säännöllisesti. En todellakaan halua ottaa tämän ikäisenä avannepussia tai valita muuta vaihtoehtoa. Luin monia avannepussin saaneita, ja vaikka he antoivatkin arvosanaksi 10, niin kuitenkin jokaisella oli ollut jotain inhottavaa ongelmaa pussin kanssa. En tajua miten tilanteeni voi olla lääkäreistä leikkausta vaativa, kun en vuoda verta nyt niinkuin joskus sairaalassa oloni aikaan. Minusta vaan tuntuu että lääkärit tosiaankin haluavat minusta eroon. Voidaanko leikkausta ehdottaa liian herkästi?

• Hengissä vielä. :)
        19.v kirjoitti:

Sen tiedän että elämä on nyt minulla paskaa, mutta tiedän myös sen että siitä tulisi vielä paskempaa. En halua taas hyvällä tuurillani saada infektioita tai menettää koko pidätyskykyäni. Avanne teetättää kuitenkin jonkulaisia ihon ärtymisiä. Eikö se sitäpaitsi ole sama asia syökö lääkkeitä vai tyhjentääkö avannepussin säännöllisesti. En todellakaan halua ottaa tämän ikäisenä avannepussia tai valita muuta vaihtoehtoa. Luin monia avannepussin saaneita, ja vaikka he antoivatkin arvosanaksi 10, niin kuitenkin jokaisella oli ollut jotain inhottavaa ongelmaa pussin kanssa. En tajua miten tilanteeni voi olla lääkäreistä leikkausta vaativa, kun en vuoda verta nyt niinkuin joskus sairaalassa oloni aikaan. Minusta vaan tuntuu että lääkärit tosiaankin haluavat minusta eroon. Voidaanko leikkausta ehdottaa liian herkästi?

Pakko tänne jtn on kommentoida.. Miult poistettiin p.suoli 11.5 -> Kotona hilluin jo perjantaina ja ma pois. -avanteen kanssa ei ole ollut kertaakaan ongelmia, mitä ny pörissy enempi syödes ns. sopimatonta. Heh. Tai masu turvonnu, kuten normaalistikin.
        Tyhjää tilaa tuli muuten masuun kummasti ja jokunen kilokin tais lähtä ;)

Se ei teetätä ärtymisiä, kun hoitaa kunnolla ja huolella. Ok, toki ilman pussia olis jees.. mutta itelki lähtee syksymmäl pois. Jos enää luovun?! Välil ei tarvi aatella juttua koko pvänä, ku ei sitä tarvi joka hetki olla "hoitamas".

Napapaitoi yms ei tu juuri käyteltyä enää, mutta muuten tuo baarielämäkin sujuu. :D

Mulla oli paskaa kaks vuotta elo ja ongelma jäi osastolle.

Ja.. ei muuten ole ehk aina paras vaihtoehto lukea nuit colitis-sivustoja. Iteki kituilin ja pitkitin leikkausta osittain noiden kokemusten perusteella.

Terv. PeikkoNti -81

Ps. Lekurit harvemmin ehdottaa leikkausta kovin herkästi. Siltä se tuntuu, mutta.. se siun suoli voi olla aika tohjona jo, vaik ei juuri ny vuotaskaa.. *kokemusta o*

• 19.v
        Hengissä vielä. :) kirjoitti:

Pakko tänne jtn on kommentoida.. Miult poistettiin p.suoli 11.5 -> Kotona hilluin jo perjantaina ja ma pois. -avanteen kanssa ei ole ollut kertaakaan ongelmia, mitä ny pörissy enempi syödes ns. sopimatonta. Heh. Tai masu turvonnu, kuten normaalistikin.
        Tyhjää tilaa tuli muuten masuun kummasti ja jokunen kilokin tais lähtä ;)

Se ei teetätä ärtymisiä, kun hoitaa kunnolla ja huolella. Ok, toki ilman pussia olis jees.. mutta itelki lähtee syksymmäl pois. Jos enää luovun?! Välil ei tarvi aatella juttua koko pvänä, ku ei sitä tarvi joka hetki olla "hoitamas".

Napapaitoi yms ei tu juuri käyteltyä enää, mutta muuten tuo baarielämäkin sujuu. :D

Mulla oli paskaa kaks vuotta elo ja ongelma jäi osastolle.

Ja.. ei muuten ole ehk aina paras vaihtoehto lukea nuit colitis-sivustoja. Iteki kituilin ja pitkitin leikkausta osittain noiden kokemusten perusteella.

Terv. PeikkoNti -81

Ps. Lekurit harvemmin ehdottaa leikkausta kovin herkästi. Siltä se tuntuu, mutta.. se siun suoli voi olla aika tohjona jo, vaik ei juuri ny vuotaskaa.. *kokemusta o*

Kiitos kannustuksesta. Haluaisin vain saada opiskeluhuolet j aelämän luistamaan jonkiun pysyvämmän kaavan mukaan. Haluaisin olla jo siinä tilanteessa, että olis opiskelupaikat ja tulevaisuus vähän selvempi. Koko lukio aika meni minulla pilalle mahan takia. Reputinkin nyt ruotsin ja muutama "turha" pakollinen kurssi vielä kummittelee siinä yhtäaikaa. Mullakin on vaan jatkuva stressi päällä. Pitäisi vaan hoitaa kouluhommat pois, niin sitten voisin alkaa henkisesti sopetumaan leikkaukseen. Elämä ei ole helppoo, mutta miks sen täytyy toisilla olla sitäkin hankalampaa.

• colitis ulcerosa

Sitten voi tietysti alkaa miettiä miksi suoli tulehtuu ja kun ihminen joutuu miettimään jatkaako elämäänsä tässä ajassa voi toki etsiä vähän sellaista "ei-niin-yleisesti-hyväksyttyä-tietoakin". Jos kaveri on varma, että homma loppuu avanteen myötä, voi toki ottaa kaikki keinot käyttöön.

Itselläni on vastikään tullut haavainen paksusuolen tulehdus; patologin mukaan koepalat eivät kuitenkaan ole tyypillisiä. Onneksi leikkaus on hyvin kaukana, sillä tilanne on kohtuulisen hyvä (mitä nyt että pää hajoilee, kun muutaman oireettoman lääkekuukauden jälkeen verta alkaa uudestaan tulla ulosteen mukana) ja tulehdus vain suolen loppupäässä.

Aion henkilökohtaisesti päästä noista lääkkeistä vielä eroon - miksi dumpata oireita, kun jostain syystähän ne aiheutuvat. Ehkä siitä syystä tulisi päästä eroon. "Kivaahan" on toki se, että eipä tuo meikäläisenkään lääkärikään osannut sanoa mistä se aiheutuu - ja miksi osaisikaan: tuskinpa nykyinen lääketieteellinen tietämys on kovinkaan lähellä vielä ongelmien todellista ratkaisemista.

Sen sijaan että kertoisin sinulle vertaisryhmistä, lohduttaisin tai perustelisin 47:llä eri tavalla miksi sinun tulee sopeutua tilanteeseesi, kehotan uskaltamaan etsimään tietoa ja _todella_ taistelemaan oman elämäsi puolesta.

Koululääketieteen tapa ei ole ainoa tapa, vaikka lääkäri nykyajan pappi onkin :) ja eikö maakin ollut joskus litteä...

Itse pyrin ainakin ottamaan tikun pois jalanpohjasta, jos jalkaan koskee sen sijaan että piikittäisin puudutusainetta varpaaseen ja jatkaisin tallustamista.

Tsemppiä meistä jokaiselle.

• eki

suolistoloisia tai mitä ne olikaan, eilen tuli
      tv:stä ohjelma siinä joku muija oli kärsiny pitkään mut sai avun madoista, ny on kunnossa
      ihme juttu

• tyttö

Halusin vaan kysyä, et saitko sen avanteen?
      Mulla on ollut avanne koko ikäni ja nyt kaksi vuotta sitten tehtiin toinenkin. Hyvin olen jaksanut vaikka sitä on tullut oltua suljetullakin, kun tuo nuoren minäkäsitys pääsi vähän vaurioitumaan =)
      Mä oon vm.88
      Voimia sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe