Folkloristiikka

..................

Onko täällä folkloristiikan opiskelijoita? Haluisin kuulla tietoa ja kokemuksia ko. alasta, kun omana aikomuksenani olisi pyrkiä Helsinkiin opiskelemaan folkloristiikkaa. Asiallisia kommentteja sitten, kiitos :)

32

2755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiiswtfMunVeroilTehä

      itse haluasin opiskelemaan pähkinäitujen psykologista suojelua, onko kenelläkään tietoa ja kokemuksia alasta?

      • Anonyymi

        Ääliö


    • asdjgkhl

      Itseänikin kiinnostaisi kuulla kokemuksia alasta. Lueskelinkin sekä Helsingin folkloristiikan että Jyväskylän etnologian pääsykoekirjoja vähäsen tänä keväänä - en kuitenkaan päätynyt pääsykokeisiin asti, sen verran marginaalisesta alasta on kuitenkin kyse. Vaikka kyllähän asiantuntijoita toki aina tarvitaan, joten jos folkloristiikka tuntuu olevan intohimo, niin mikäs siinä.

    • uunokusti

      Alalla ei ole töitä. folkloristiikasta en tiedä, lienee maa imaissut niin opiskelijat kuin valmistuneetkin, mutta jos etnologiaa aiot opiskella, on JKLä tasokkaampi kuin Hki. ilmapiiristä puhumattakaan. mutta työtä ei siis ole edes teoriassa.

    • 9 + 6

      Juu ei ole töitä, mutta ihan sama tilanne on useimmilla humanisteilla, joista ei tule opettajia, että ei se siinä mikään poikkeus ole. Eikä muissakaan tiedekunnissa joka alalla ole yhtään parempi työtilanne. Kannattaa ruveta vaikka putkimieheksi, kun nyt on paljon putkiremontteja, paitsi että ulkolaiset tekevät nekin halvemmalla.

      Subjektiivinen mielipide folkista vanhan muistikuvan pohjalta: vaatii älyä ja ajattelukykyä, ulkoaopettelemalla on vaikea pärjätä. Tavallaan hyvin lähellä arkipäivää oleva ja käytännönläheinen oppiaine, tavallaan hyvin korkealentoista. Tajuntaalaajentavaa. Opiskelijoissa ei ole paljon veemäisiä pyrkyreitä, joten seura on sikäli miellyttävää.

      Oppiaineen hassu nimi sietäisi vaihtaa, koska se ei sano ulkopuolisille mitään ja on ehkä este työllistymiselle.

      • ihmettelen mä

        Mutta miksi ihmeessä valtion pitää tälläista koulutusta rahoittaa?


      • 9 + 6
        ihmettelen mä kirjoitti:

        Mutta miksi ihmeessä valtion pitää tälläista koulutusta rahoittaa?

        Niin, miksi valtion pitäisi vaikka historian yleistä linjaa rahoittaa? Miksi pitää rahoittaa kauppaoppilaitoksia, vaikka suurin osa ei tee sillä koulutuksella yhtikäs mitään, kuten ei myöskään moni ammattikoulun käynyt, joiden koulutus kuitenkin maksaa enemmän kuin humanistien? Miksi pitää rahoittaa kauppakorkeaa, kun pörssityritykset voisivat hyvin sen tehdä itse ja kun harva kauppislainen työllistyy valtion virkaan, toisin kuin esimerkiksi historian ja folkloristiikan lukijat?

        Miksi piti rahoittaa sinun lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesi, kun kumminkin kirjoitat noin tyhmiä? Olisi opetettu sinut poimimaan mustikoita viisivuotiaana, niin vähänkö olisit jo hyödyttänyt kansantaloutta. Nyt sitten mätänee mustikat metsään. :(((((

        Miksi pitää yleensäkään tehdä mitään muuta kuin viljellä perunaa, kun silläkin pärjäisi ihan hyvin? Mitä sitä tehdä elämässä muuta kuin syödä ja luoda lantaa? Lääkiskin on ihan turha, kun ihmisten kuolleisuus on kumminkin 100 % ja morfiinia osaa piikittää kuka vain nisti.

        Miksi rahoitetaan sellaista, millä tuhotaan ihmisen elinympäristö ja elämä siksi, että saataisiin pörssikurssit nousuun? Mistä on oikeasti hyötyä ja mikä on yhtä tyhjän kanssa?

        Mietipä sitä.


      • ...
        9 + 6 kirjoitti:

        Niin, miksi valtion pitäisi vaikka historian yleistä linjaa rahoittaa? Miksi pitää rahoittaa kauppaoppilaitoksia, vaikka suurin osa ei tee sillä koulutuksella yhtikäs mitään, kuten ei myöskään moni ammattikoulun käynyt, joiden koulutus kuitenkin maksaa enemmän kuin humanistien? Miksi pitää rahoittaa kauppakorkeaa, kun pörssityritykset voisivat hyvin sen tehdä itse ja kun harva kauppislainen työllistyy valtion virkaan, toisin kuin esimerkiksi historian ja folkloristiikan lukijat?

        Miksi piti rahoittaa sinun lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesi, kun kumminkin kirjoitat noin tyhmiä? Olisi opetettu sinut poimimaan mustikoita viisivuotiaana, niin vähänkö olisit jo hyödyttänyt kansantaloutta. Nyt sitten mätänee mustikat metsään. :(((((

        Miksi pitää yleensäkään tehdä mitään muuta kuin viljellä perunaa, kun silläkin pärjäisi ihan hyvin? Mitä sitä tehdä elämässä muuta kuin syödä ja luoda lantaa? Lääkiskin on ihan turha, kun ihmisten kuolleisuus on kumminkin 100 % ja morfiinia osaa piikittää kuka vain nisti.

        Miksi rahoitetaan sellaista, millä tuhotaan ihmisen elinympäristö ja elämä siksi, että saataisiin pörssikurssit nousuun? Mistä on oikeasti hyötyä ja mikä on yhtä tyhjän kanssa?

        Mietipä sitä.

        9 6. Loistava vastaus!


      • Ihmettelen mä
        9 + 6 kirjoitti:

        Niin, miksi valtion pitäisi vaikka historian yleistä linjaa rahoittaa? Miksi pitää rahoittaa kauppaoppilaitoksia, vaikka suurin osa ei tee sillä koulutuksella yhtikäs mitään, kuten ei myöskään moni ammattikoulun käynyt, joiden koulutus kuitenkin maksaa enemmän kuin humanistien? Miksi pitää rahoittaa kauppakorkeaa, kun pörssityritykset voisivat hyvin sen tehdä itse ja kun harva kauppislainen työllistyy valtion virkaan, toisin kuin esimerkiksi historian ja folkloristiikan lukijat?

        Miksi piti rahoittaa sinun lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesi, kun kumminkin kirjoitat noin tyhmiä? Olisi opetettu sinut poimimaan mustikoita viisivuotiaana, niin vähänkö olisit jo hyödyttänyt kansantaloutta. Nyt sitten mätänee mustikat metsään. :(((((

        Miksi pitää yleensäkään tehdä mitään muuta kuin viljellä perunaa, kun silläkin pärjäisi ihan hyvin? Mitä sitä tehdä elämässä muuta kuin syödä ja luoda lantaa? Lääkiskin on ihan turha, kun ihmisten kuolleisuus on kumminkin 100 % ja morfiinia osaa piikittää kuka vain nisti.

        Miksi rahoitetaan sellaista, millä tuhotaan ihmisen elinympäristö ja elämä siksi, että saataisiin pörssikurssit nousuun? Mistä on oikeasti hyötyä ja mikä on yhtä tyhjän kanssa?

        Mietipä sitä.

        En puhunut lääketieteestä tai kauppakorkeakoulusta yhtään mitään. Pysy asiassa ja opettele argumentoimaan.


      • Aidosti outoa
        Ihmettelen mä kirjoitti:

        En puhunut lääketieteestä tai kauppakorkeakoulusta yhtään mitään. Pysy asiassa ja opettele argumentoimaan.

        Joo... edelleen epäselvää miksi pitäisi rahoittaa.


      • ei-humanisti
        9 + 6 kirjoitti:

        Niin, miksi valtion pitäisi vaikka historian yleistä linjaa rahoittaa? Miksi pitää rahoittaa kauppaoppilaitoksia, vaikka suurin osa ei tee sillä koulutuksella yhtikäs mitään, kuten ei myöskään moni ammattikoulun käynyt, joiden koulutus kuitenkin maksaa enemmän kuin humanistien? Miksi pitää rahoittaa kauppakorkeaa, kun pörssityritykset voisivat hyvin sen tehdä itse ja kun harva kauppislainen työllistyy valtion virkaan, toisin kuin esimerkiksi historian ja folkloristiikan lukijat?

        Miksi piti rahoittaa sinun lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesi, kun kumminkin kirjoitat noin tyhmiä? Olisi opetettu sinut poimimaan mustikoita viisivuotiaana, niin vähänkö olisit jo hyödyttänyt kansantaloutta. Nyt sitten mätänee mustikat metsään. :(((((

        Miksi pitää yleensäkään tehdä mitään muuta kuin viljellä perunaa, kun silläkin pärjäisi ihan hyvin? Mitä sitä tehdä elämässä muuta kuin syödä ja luoda lantaa? Lääkiskin on ihan turha, kun ihmisten kuolleisuus on kumminkin 100 % ja morfiinia osaa piikittää kuka vain nisti.

        Miksi rahoitetaan sellaista, millä tuhotaan ihmisen elinympäristö ja elämä siksi, että saataisiin pörssikurssit nousuun? Mistä on oikeasti hyötyä ja mikä on yhtä tyhjän kanssa?

        Mietipä sitä.

        "Pörssikurssien nousu", joka sekavassa puheenvuorossasi merkinnee esim. kansantalouden elpymistä, varmistaa sen, että Sinullekin saadaan opintososiaaliset etuudet ja myöhemmin työttlömyysturva rahoitettua.


      • 3 + 14
        ei-humanisti kirjoitti:

        "Pörssikurssien nousu", joka sekavassa puheenvuorossasi merkinnee esim. kansantalouden elpymistä, varmistaa sen, että Sinullekin saadaan opintososiaaliset etuudet ja myöhemmin työttlömyysturva rahoitettua.

        Niin että kansantalous elpyy, kun ihmisiä potkitaan kortistoon ja tehtaat siirretään ulkomaille? Niillä toimillahan ne pörssikussit nousee! Johtajille sitten vain bonuksia ja kohta voidaankin kaikki painua kortistoon ja sulkea koko Suomi.

        (Mistähän se muuten johtuu, että USAssa humanistinen tutkinto on arvossaan mutta Suomessa ei? Keksitkö sillekin jonkun pörssikurssiselityksen vai mennäänkö astrologian puolelle tällä kertaa? No, en mä muuten kyllä USAaa palvo, tulipahan vain mieleen.)

        Ei muuten yhtään huvittaisi maksella pienistä tuloistani joka kuukausi tulevien bonusjohtajien opintososiaalisia etuja vain, jotta ne voisivat sitten isoina siirtää lisää työpaikkoja Kiinaan. Paljon mieluummin maksaisin siitä, että opetetaan ihmisiä ajattelemaan asioita jonkin muunkin kuin rahan näkökulmasta.

        Jonkun verran sylettää myös maksella työttömyyskorvauksia sen johdosta, että kauppakorkean pojat ovat ahneuttaan lakkauttaneet Suomesta työpaikat. Tai sellaisia ammattikoulutuksia ja ammattikoululinjoja, joilla ei saa enää työtä, koska kaikki sen alan työ on ulkoistettu jonnekin kehitysmaahan. Siellä saa työläisten ihmisoikeuksia rauhassa polkea ja luontoa tuhota.

        Ei auta vaikka firma Suomessa kannattaisi, jos jossain muualla sillä saa taottua vielä enemmän rahaa. Millään muulla ei ole mitään väliä. Tavaraa syydetään lisää, kulutus pitää saada nousuun vaikka maapallo sitten tuhoutuisikin. Tietoa ei arvosteta, jos sillä ei pysty tekemään rahaa eikä nostamaan pörssikursseja.

        Miettikää, mikä on oikeasti elämässä tärkeää. Onko se raha ja tavaran paljous vai jokin muu?


      • markkinavoima=psyyke
        ei-humanisti kirjoitti:

        "Pörssikurssien nousu", joka sekavassa puheenvuorossasi merkinnee esim. kansantalouden elpymistä, varmistaa sen, että Sinullekin saadaan opintososiaaliset etuudet ja myöhemmin työttlömyysturva rahoitettua.

        Pörssikurssien liikehdinnällä on enää melko vähän tekemistä reaalitalouden kanssa. Kyse on enemmäkin tunteista ja psykologisesta hypestä.


    • kysyntä ja tarjonta

      Kai valtio muutaman folkloristin voisi rahoittaa.

      Mutta vain muutaman.

      • Mäkin

        Paljonko nyt rahoitetaan?


    • Ihmetystä ihmetellen

      Tyypillistä humanistista "argumentointia" tuollainen "pörssikurssit nousuun" -kirjoittelu - ja kuitenkin tuollaisen näennäis-kyseenalaistamisen taustalla on tasan tarkkaan aina sellainen maailmankuva, jonka mukaan kuitenkin tärkeintä on a) ylläpitää ajasta jälkeenjääneitä laiskureiden mukavanpehmeitä keskustelukerhoja (niitä voidaan kutsua esim. humanistisiksi tiedekunniksi) ja b) maksaa näihin kerhoihin osallistuville "opinto"tukea. Muusta viis.

      Oksettavaa tekopyhyyttä.

      • Ihmetystä vaan

        No täsmälleen näin. Ja talouskasvu mahdollistaa rahoituksen...


      • keskustan kaupassa
        Ihmetystä vaan kirjoitti:

        No täsmälleen näin. Ja talouskasvu mahdollistaa rahoituksen...

        Täällä Turussa meillä on yksi folkloristiikan maisteri kaupan kassana.


      • 3 + 14

        Ei se ole tekopyhyyttä, vaan totuus. Maapallo tuhoutuu. Herää noista kapitalistisista talouskasvu-unistasi kovaan todellisuuteen.

        Minä teen töitä elääkseni. Oikeita töitä, en mitään numeroiden pyörittelyä. Mitä sinä teet paitsi kuljet täällä nenä pystyssä halveksimassa muita?


      • 3 + 14
        keskustan kaupassa kirjoitti:

        Täällä Turussa meillä on yksi folkloristiikan maisteri kaupan kassana.

        Ja?


      • 8+12
        3 + 14 kirjoitti:

        Ei se ole tekopyhyyttä, vaan totuus. Maapallo tuhoutuu. Herää noista kapitalistisista talouskasvu-unistasi kovaan todellisuuteen.

        Minä teen töitä elääkseni. Oikeita töitä, en mitään numeroiden pyörittelyä. Mitä sinä teet paitsi kuljet täällä nenä pystyssä halveksimassa muita?

        Teetkö koulutustasi vastaavaa työtä?


      • 3 + 14
        8+12 kirjoitti:

        Teetkö koulutustasi vastaavaa työtä?

        Tarkentaisitko, tarkoitatko tutkintoa vastaavaa vai koulutuksen sisältöä vastaavaa työtä? Ja mitä väliä sillä on oikeastaan minkään asian kannalta?

        Voiko antropogisia aineita lukenut oikeastaan olla työssä, joka ei vastaisi koulutusta? Koska antropogia tutkii ihmisen käyttäytymistä ja kulttuuria, ja kaikki työ on juuri sitä.

        Kun mä olin museossa kesätyössä ja työtehtäviin kuului mm. kuolleiden hiirien kerääminen loukuista ja hautaaminen, niin oliko se opintoja vastaavaa työtä? Kyllä se oli, mitä suurimmassa määrin, koska muuten ne hiiret olisivat syöneet meidän kansankulttuurin tai raadot houkutelleet tuhohyönteisiä museoon.

        Mutta jos haluaa hienon uran ja hyvän palkan , niin tämä on ihan varmasti väärä aine opiskella.


      • iso ihminen
        3 + 14 kirjoitti:

        Tarkentaisitko, tarkoitatko tutkintoa vastaavaa vai koulutuksen sisältöä vastaavaa työtä? Ja mitä väliä sillä on oikeastaan minkään asian kannalta?

        Voiko antropogisia aineita lukenut oikeastaan olla työssä, joka ei vastaisi koulutusta? Koska antropogia tutkii ihmisen käyttäytymistä ja kulttuuria, ja kaikki työ on juuri sitä.

        Kun mä olin museossa kesätyössä ja työtehtäviin kuului mm. kuolleiden hiirien kerääminen loukuista ja hautaaminen, niin oliko se opintoja vastaavaa työtä? Kyllä se oli, mitä suurimmassa määrin, koska muuten ne hiiret olisivat syöneet meidän kansankulttuurin tai raadot houkutelleet tuhohyönteisiä museoon.

        Mutta jos haluaa hienon uran ja hyvän palkan , niin tämä on ihan varmasti väärä aine opiskella.

        Vieläkö alkuperäinen kysyjä on kuulolla? Miltäs vaikuttaa? Näyttäisikö folkloristiikka hyvältä vaihtoehdolta?

        ;-)


      • Äimän Käki
        iso ihminen kirjoitti:

        Vieläkö alkuperäinen kysyjä on kuulolla? Miltäs vaikuttaa? Näyttäisikö folkloristiikka hyvältä vaihtoehdolta?

        ;-)

        No ei mutta folkloristiikka alkoi kyllä oudosti kiehtoa. Pörssikursseista kuolleisiin hiiriin... Oppiaine joka herättää näinkin absurdin keskusteluketjun on kyllä sitä itseään (mitä, sen saa jokainen ratkaista itse).


    • Turhahko Ihminen

      Muakin kiehtoo folkloristiikka ihan tosissaan. Kuten myös yhteiskuntapolitiikka. Ehkä haen ykkösenä valtsikkaan, ja jos en pääse niin menen ihan mielelläni opiskelemaan folkloristiikkaa.

      Mua kiinnostaa nimenomaan miettiä, miksi koulutetaan kaikkia turhanpäiväisiä tyyppejä, jotka eivät koskaan tule saamaan hyväpalkkaista työtä ja maksamaan suuria veroja. Voisin työkseni paskapalkalla sitä sitten pohtia ja kirjoittaa aiheesta pari näppärää kirjaa - siinä mun unelmani tulevaisuuden suhteen!

      Elämässä on muutakin kuin raha, tuottavuus, tehokkuus, hyöty ja aikataulut. Niitäkin tarvitaan, mutta vain niillä ei yhteiskuntamme toimi.

      Peace and love, suomi24

      • preghiera

        "Mua kiinnostaa nimenomaan miettiä, miksi koulutetaan kaikkia turhanpäiväisiä tyyppejä, jotka eivät koskaan tule saamaan hyväpalkkaista työtä ja maksamaan suuria veroja."

        Koska ei ole muutakaan tekemistä.

        Suomessa ei ole työtä kaikille, joten ei voi olettaa kaiken koulutuksen olevan siinä mielessä "hyödyllistä". Tilastojen kaunistamiseksi osa laitetaan kortistosta uhkaamalla ja kiristämällä orjatyöhön yhdeksän euron päiväliksalla. Samalla koko ajan lakkautetaan työpaikkoja, jotka teknologia tai intialaiset tekevät turhiksi. Tai orjat. Eräänkin kaupungin uimahallin kassat lomautettiin ja paikalle "työllistettiin" orjat kortistosta yhdeksällä eurolla.

        Tää on tätä.

        Se on vissi, että folkloristiikan ja muita hum. professoreita tulee aina olla. Sama kai se on maksaa niille ja ylläpitää fantasiaa sivistyneestä kulttuurista, koska muuten joutuu maksamaan samoille henkilöille sosiaalitukien muodossa.


    • tiluliita

      Miksi pitäisi rahoittaa tradenomien koulutusta, menevät kuitenkin kaupan kassalle, kun muita töitä ei ole. Siellä voi olla ihan ilman mitään koulutusta.

      • rahat menee

        Jep, kaupat voisivat itse kouluttaa henkilökuntansa, mihin siinä yhteiskunnan verovaroilla kustannettua korkeakoulua (= piiloyritystuki!) tarvitaan?


    • siis joo

      Joo ja vuosittain muutama kalliilla yhteiskunnan rahalla koulutettu lääkäri menettää lääkärioikeutensa käytettyään reseptinkirjotusoikeuttaan ("huumeet") väärin. Pitäiskö näidenkin maksaa koulutuksensa yhteiskunnalle takaisin, kun eivät voi koskaan enää toimia lääkäreinä vaan kaupan kassoina vai otetaanko edes siihen hommaan? Eipä taideta ottaa...

      • Juupee

        Niin. Pitääkö valtion rahoituksella kouluttaa ketään? Jos yliopistot yksityistetään, opintojen hinta tulee vastaamaan niiden arvoa yhteiskunnalle ja yksilölle.
        Jokainen voi itse pohtia olisiko kansatiede hintansa väärti yliopistossa x. Tai lääketiede yliopistossa y.

        PS. Olen humanisti.
        PS2. Maailman kallein yliopistokoulutus löytyy Jenkeistä ja ala on humanistinen! Ja on hintansa väärti.


      • CheckYourSources

    • Vammaisetturkulaiset

      Vammaisethan hakeutuvat paljon Turussa opiskelemaan tätä folkloristiikkaa. LOL. Kertooa paljon tasosta. :D :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe