Kuulin Norjalaisen CB aseman tänään oikein hyvin. Se tuli voimakkaasti etelän suunnasta minun pysty CB antenniin.
Hyviä CB kelejä
46
331
Vastaukset
- Pyskologi
Eli WC-amatööri asuu siis pohjoisnavalla, tai sitten ressukalla kompassikin sekaisin...
- CB amatööri
Minä asun ihan Suomessa. En tiedä missä sinä asut EVVK . Kompassilla ei radioaaltoja mitata !
- Eletroniikka hemma
Miten sä viittit jauhaa tollasta skeidaa CB amatööri ? Sun idioottijuttus on vielä tyhmempiä kuin nää ratioamatöörijutut.
- 16
Eipä ihmekään koska tyyppihän on lälläri eikä mikään radioamatööri.
- CB amatööri
Kyllä CB alueella huutelee radioamatööritkin mutta he eivät saa käyttää kutsujaan CB alueella. Vain La harrastajat saavat käyttää omia kutsuja.
- %&
Puhut soopaa. Ei lälläri saa käyttää omaa kutsua. Amatööri saa aina.
- aina oppii??????????
Mikähän se on se cb keli?? Olen kyll kuulu sennimisestä vammasista. Miten ne voi liittyy elektrooniikaan?
- Paavo 40112
Se on radio-keli joka esiintyy 27MHz alueella.
- Paavo 40112
Kyllähän Laa puhelimeessa voi käytää omaa kutsuaan aina: Vaikka esim: Onneton tohelo, Junthi perähikiältä, Pönde 3, Repa 16, rysäpöksy 201, yms.
- T-ope
Juu mutta se ei ole omakutsusi, koska joku toinenkin voi käyttää samaa kutsua omallaan asemallaan.
- Toinen CB-amatööri
T-ope kirjoitti:
Juu mutta se ei ole omakutsusi, koska joku toinenkin voi käyttää samaa kutsua omallaan asemallaan.
Eikä voi. Nuo on lailla säädeltyjä. Kukaan toinen CB-amatööri ei saa käyttää toisen kutsua. Jos käyttää, niin sitten äkkiä häkki heilahtaa.
- T-ope
Toinen CB-amatööri kirjoitti:
Eikä voi. Nuo on lailla säädeltyjä. Kukaan toinen CB-amatööri ei saa käyttää toisen kutsua. Jos käyttää, niin sitten äkkiä häkki heilahtaa.
Luvastavapaillataajuuksilla kutsuja ei valvo mikään viranomainen joten millä lailla ne on säädelty? Asematunnuksen muoto määräytyy pitkälti käyttötarkoituksen mukaan ja perustarkoituksena on ettei tunnistamatonta radiolähetystä ole. Luvastavapaat on tästä poikkeus ja siksi siellä pätee viidakonlait kutsujen suhteen. Valitettavasti ja surullista.
- vanhadixaaja
Joku kyseli huuli pyöreänä kuinka CB-keli liittyy elektroniikkaan??
Kai se nyt liittyy koska onhan rarioissakin elektroniikkaa..
Olen kerran pyytänyt suomi24 uutta keskustelupalstaa jossa sais keskustella radioamatöörit sun muut DX-kuuntelijat yms mutta eipä vaan ole sellaista ilmaantunut. - oh ho ho oho hoo
menkää kauppaan ja ostakaa kännykkä,sillä on lähes aina hyvät ratio kelit.
- ek1
Tehän kirjoitatte kuin pikkukakarat täyttä paskaa? Tuskinmpa teillä on edes koolia? Minulla on. Kaikkea olette vääristelleet. Yksi on se että kun kuljetettiin pakettiautossa mopoa Hyvinkäältä Lieksaan ja pysähdyttiin siellä sun täällä ja otettiin kuvia eri paikoista niin että kaikki luulivat minun ajaneen sen reissun mopolla, ja hyvinkin monia kertoja, toinen törkeä vääristely on ollut se että silloin kun ajoin kännissä ihmisen ylitse jussin reissullani, olisin samalla kertaa puhunut pmr puhelimeen, ei pidä paikkaansa. Ensiksikään en juo kuin gigeralia ja poltan vain silloin tällöin hassista. Raittiutta kesti vain vuoteen 1990 siitä lähtien olen aina juonut saunan päälle pari mäyristä. Pilluakin olen saanut joskus, mutta ne kerrat ovat yhden käden sormilla laskettavissa tuon yli 20 vuoden aikana Minulle on hyvinkin moni nainen sanonut etteivät antaisi edes säälistä.
Vittuakos te minua vanhaa ukkoa jahtaatte, antakaa minun elää rauhassa. - Toinen CB-amatööri
Pysty-CB-piiskalla minäkin suunnin vasta-aseman. Se onnistuu varsin helposti. Jos asema on etelässä, niin sitten signaali tulee etelästä ja siinä on selvä merkki. Se ikäänkuin väreilee siilä tavalla, että sen huomaa. Muissa suunnissa signaalit väreilee eri tavalla.
Lakisääteisestä kutsumerkistäkin tietää, missä lähetin on, jos ei vielä osaa suuntia tunnistaa. - CB amatööri
Ei tarvitse lähettimen olla siinä paikassa missä on antenni.Se voi olla vaikka kaukoohjattu jos siinä on esim. pitkä mikkijohto mistä voi säätää lähettimen vastaanotimen megahertsit kohdalleen.Samoin voi antennikin olla vaikka kuinka kaukana lähettimestä.Silloin kyllä puhe tuppaa häviämään kaapelin liittimeen kun se näkee vastuksen olevan liian suuri tasavirralle.Parempi että antenni on kiinni CB-lähettimessä noin 15 metrin päässä.
- Vesta mies
No mitä merkitystä sillä on että syö silliä uusien perunoiden kanssa ?
- Järkee vai
No tulee jano tiätty ja alkaa kalja maistuun ja sitte horisee samallalailla kuin CB amatröötti
- CB-ammattilainen
Kuuli tänään pystyantennillani voimakkaan venäläisen CB-aseman lännen suunnasta. Koko vastaanotin tärisi siihenmalliin että kohta mosahtaa koko paska.
- CB amatööri
CB harrastajat eivät horise humalluspäissään LA alueilla. Turha yrittää tulla tarjoamaan radioamatöörijuttujansa.
- 3+2
Minä olen rekisteröinyt asianmukaisesti CB-kutsuni suomi24.fi:ssä. Onnistuu todella helposti. Suosittelen muillekin, niin ei kukaan pääse käyttämään virallistettua kutsua CB:llä.
En tosin käytä sitä täällä palstalla vaan ainoastaan kusoillessa. - CB amatööri
Sitä ei voi missään suomi24 palstalla rekisteröidä. Tunnuksen antaa vaikka CB kerho !
Jos kaikilla olisi sama tunnus niin mistä eroittaa heidät kuka kukin on.Väärinkäyttöä varmasti esiintyisi. - yrrghh
Ihan kaameata tuollainen on! Voisikohan noinkin tapahtua ihan oikeassa elämässäkin? En ole ikipäivinä moisesta kuullutkaan!
Vaikka asunkin Ruotsin puolella niin olen kutsuni rekisteröinyt edellisen cp-asiantuntijan lailla vain suomi24:ssä ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Toivotaan, että viranomaiset ei tartu asiaan Tosin täällä Ruotsin puolella ne eivät ole yhtä tarkkoja kuin Suomessa, olettaisin.- CB amatööri
Vertikaalilla voi suuntia. Esim suuntimoissa käytetään vertikaaliantenneita. En tiedä kuinka tyhmiä osa näistä kirjoitajista on kun eivät tätä tiedä. Voisivat vaikka kysellä LA:lla näistä asioista niin saisivat myös sieltä asiallisia vastauksia.
Vastataan ihan lapsellisesti ja tuhotaan aihe typerillä vastauksilla.
- DX-MIES
Vertikaaleja pitää olla useita, jotta niillä voi suuntia. Vaihe-erojen perusteella voidaan suuntia mistä päin signaali tulee. Yksi pelkkä vertikaalipiiska ottaa signaalia kaikista suunnista yhtä hyvin.
- DX-MIES
Onhan sitten esim. verikaalinen Jagi antenni, jolla voi oikeasti suuntia.
http://www.spiessens.info/AD9144.jpg
- vesikelit on
Kesällä ei ole oikein yviä hiihtokelejäkään niin miksi puhua jostain cbkeleistä. Mitä ihmettä ne muka on?
- CB amatööri
CB keleillä tarkoitetaan radiokelejä 27 mhZ alueella.Hyvillä keleilläsaattaa saada pikiä yhteyksiä.Mutta antenni pitää olla hyvä ja vastaanotin herkkä ettei häiriöt pääse vaikuttamaan yhteyteen.
- Radioammattilainen.
Joo. Mitä parempi antenni ja herkempi vastaanotin, sitä enemmän häiriöitä.
- CB amatööri
Kyllä herkkä radio suodattaa häiriöt pois paremmin kuin epäherkkä. Ja hyvällä anteenilla kuulee paremmin kuin huonolla.Perusasioita.
- Häiriköinti riittää
Oletko WC-amatööri koskaan kuullut käsitteestä selektiivisyys?
Saattaa olla häiriöttömälle kuuntelulle paljon tärkeämpää kuin väittämäsi herkkyys...
Otapa kakara selvää ensin edes perusasioista tai jos olet vanhempi niin kannattaa tarkistaa lääkitys ennenkuin tulet tänne esittämään noita huuhaa -juttujasi. - Lukija vaan
Häiriköinti riittää kirjoitti:
Oletko WC-amatööri koskaan kuullut käsitteestä selektiivisyys?
Saattaa olla häiriöttömälle kuuntelulle paljon tärkeämpää kuin väittämäsi herkkyys...
Otapa kakara selvää ensin edes perusasioista tai jos olet vanhempi niin kannattaa tarkistaa lääkitys ennenkuin tulet tänne esittämään noita huuhaa -juttujasi.Otapa kakara selvää ensin edes perusasioista tai jos olet vanhempi niin kannattaa tarkistaa lääkitys ennenkuin tulet tänne esittämään noita huuhaa -juttujasi....
Aika härskiä kirjoittelua sinulta,podetko kenties pätemisenpuutetta ?
- CB amatööri
Perusasioita eikä mitään huuhaajuttuja.Luulisi sinunkin tietävän !
- 4+20
Perusasia lällärihommissa on se, vain lällärit harrastelevat sitä.
- P.Entele
Minusta CB amatöörillä on ihan hyviä asioita kerrottavana ja hänm on niistä myös perillä poiketen näistä muista munansakohottajista !
- Nyblääjä
Kertailin CB amatöörin kirjoituksia pitemmältä ajalta ja alkaa vaikutta jotta CB amatööri on perillä radiotekniikasta. Tekniikasta on jotain tiedettävä jos niin moneen viestiin, kuin hän on kirjoittanut, johdonmukaisesti asiat kirjoitettu metsään. Löysin muutaman (alle viisi) joissa oli käynyt vahinko jonka lasken aivan innostuksen piikkin. Täällä kun ei pääse jälkikäteen korjailemaan viestiä, näillä tavan nimimerkeillä.
Jatkot vain CB amatöörille. Anteeksi että epäilin taitojasi aikoinaan. - bbcbc
Tosi on ja hänen opeillaan rakentaa vaikka cb-amatööriradion. Eri asia sitten että toinmiiko se kumpaankaan suuntaan. Antenniopista puhumattakaan...
- 1+1=3
Kyllähän CB-amatöörin on pakko tietää asioista, eihän muuten osaisi esittää juttujaan niin päin seiniä, ehkä kyseessä on joku porukalla mietitty "jäynä".
- CB amatööri
Kyllä radiotekniikasta kannattaa olla selvillä vaikka harrastaisi CB aluetta.
- Tröötti
Totta on että CB amatöörillä on homma hanskassa.
- BC ammattilainen
...ja hanskat hukassa !
- CB amatööri
Eikö teillä ole mitään muuta kuin haukkua kun annan hyviä neuvoja tai kerron CB harrastuksesta.Osoittaa kyllä että tämä on pilattu palsta missä saa kirjoittaa mitä vaan kunhan ei kirjoita asiaa.
Kannattaisi teidänkin lukea CB alan kirjallisuutta ja radiotekniikkaa niin tietäisitte edes alan perusasiat esim kondenssaattorista ja antennin rakentamisesta. Ei olisi niin paljon väärinkäsitystä näistä perusasioista.- 9+15
"Osoittaa kyllä että tämä on pilattu palsta missä saa kirjoittaa mitä vaan kunhan ei kirjoita asiaa."
Sinäpä sen sanoit.
- Fiksuako ?
Älkää aina vittuilko CB amatöörille ! Mies puhuu asiaa nuijapäät !
- kusoilija-aatu
Voisko CB amatööri kertoa miksei kuso kulje jos johto on kunnossa ? Tarviiko cb radioon pattereita ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "984466Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293313No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 341143
- 371086
- 131054
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872