Osaisiko kukaan heittää kuinka suuren talon saisimme jos tulomme on yhteensä n. 3000 e / kk. Neliöhinta on täällä päin noissa n. 1500 e.
Haaveilien 5 h k mutta olen alkanut miettimään että tulomme taitavat olla liian pienet.
Yksi kiinnostava muuttovalmistalopaketti maksoi 185 000 e ja siihen päälle sitten pitäisi laskea tonttityöt jne? Yläkanttiin niihin menisi 60 000 e, haluamme kyllä suht pienen tontin ja mahdollisimman tasaisen.
Tuliko tuohon vielä muita hintaa nostattavia menoja?
Tuo oli siis 245 000 e eli lainan kuukausierä olisi n. 1200 e / kk vaikkapas, niin meillä menisi aikalailla rahat tuohon emmekä pystyisi enää maksamaan muita laskuja (sähköt, vakuutukset, kodin muut laskut..).
Täytyykö oman kodin rakennuksesta luopua?
Olisin halunnut enemmän kuin yhden lapsen mutta tietenkin jos varaa ei ole isompaa taloa rakentaa niin minkäs teet :D
Minkä kokoinen talopaketti meille?
6
329
Vastaukset
- taloussyistä
Tolla limiitillä ainoa järkevä muuttovalmis vaihtoehto on Älvsbytalo.
http://www.alvsbytalo.fi/hinnasto/
Hinnat alkaen 100 tuhannesta 150 000:n euroon ja suurimpiin mahtuu jo isokin perhe.
Muita kuluja teille tulee tietysti paikkakunnasta riippuen 30-60 tuhatta tontin hankintahinta.
Mutta siis kelvästi rakennuttaa Älvärin alle kahdensadantuhannen, jos suurinpiirtein perustaloon tyytyy eikä tarvitse erikoisratkaisuja. - Näin onnnnnnnnnnnnnn
Mielestäni kannattaa unohtaa älvbytalo lähes kokonaan koska surkea laatuita tavaraa halvalla käytetty,mutta käy toki niiden esittelyissä niin toteat itse sen...
- Aku Vankka
En asu Älvärissä, mutta veljelläni on sellainen, pari vuotta sitten rakennettu.
Kyllä se on laadukkaasti rakennettu ja materiaalitkin ovat omassa luokassaan laadukkaita, mutta tietysti ne peruspaketin materiaalit vaan eivät kaikkien silmää miellytä.
Mitä hänen kanssaan oon keskustellut niin pohjapiirrustusta ei voi juuri muuttaa (niillä on muutama optio), mutta lähes kaikki materiaalit voi vaihtaa lisämaksua vastaan.
Ainoa rajoitus on kylppäri, mihin ei laatoitusta saa tehdasasennuksena edes rahalla, vaan se on aina toteutettu muovimatolla.
Laatoituksenhan voi kyllä tehdä/teettää jälkikäteen jos sen todella haluaa, mutta ihan hyvältä tuo kylppäri minusta näyttää tollasenaankin.
Lisäks musta on aika hyvä tuo yläkertavaraus noissa 1,5 kertasissa taloissa, yläkerran voi tehä loppuun sitten, jos lapsia vaan tuppaa tulemaan lisää... :D
Mutta on niissä taloissa joitain yksityiskohtia, jotka vois olla fiksumminkin toteutettu.
Oon nimittäin puhunut velipojan ja hänen emäntänsä kanssa näistä aika paljon kun itselläkin on talon rakennuttaminen edessä.
- Sauna voisi olla isompi (ei saa rahallakaan) ja toimitettu kiuas oli huono (vaihtoivat sen parempaan jälkikäteen)
- Talotekniikalle vois olla oma tekninen tila (Älväreissä kuulemma aina kodinhoitohuoneessa)
- Vähän suomalaista perinnettä matalampi huonekorkeus rajoittaa valaisinten valinnassa
- Vessa vois olla pikkusen isompi, lisäksi vessasta ja kylppäristä vakiona puuttuu altaan alakaapit (saa lisämaksullisina)
- Vesikiertoiset lämpöpatterit rajoittavat verhoja, ei voi olla lattiiaan asti pituisia verhoja (lattialämmitys kai olisi ollut saatavilla, mutta turhan arvokkaalla hinnalla)
Erityisen hyviksi puoliksi he ovat nostaneet:
- Hyvä energiatalous ja pienet energiakustannukset (tosin mitä heitä tunnen niin talvisaikana takassa on valkea talvisin joka päivä ja se varmasti vaikuttaa)
- Pohjaratkaisu erittäin toimiva
- Ilmankierto / hengitys toimii, talo ei kuumene helteillä liian kuumaksi (itse rintamamiestalossa jouduin viime kesänä investoimaan ilmalämpöpumppuun ihan vaan saadakseni ilmastoinnin, heh)
- Kodinkoneet ovat osoittautuneet hyviksi
- Hifiharrastajalle hyvä akustiikka (sanoo velipoika, itse en high endin päälle ymmärrä)
- Materiaalit siivoamisen ja koirien kannalta vaivattomia (heillä on 2 koiraa)
Oon edellisen kanssa samaa mieltä siitä että kannattaa käydä esittelyssä.
Tosin, ennen kuin valitsee mitään valmistaloa, kannattaa käydä esittelyssä. En mä autoakaan kokeilematta ostaisi, saati sitten taloa näkemättä.
Velipojan kokemusten perusteella aion itsekin rakennuttaa Älvärin tässä parin-kolmen vuoden sisällä.- 11+20
"mutta ihan hyvältä tuo kylppäri minusta näyttää tollasenaankin."
Aika erikoinen maku sulla. Onhan tuo ihan järkyttävän näköinen rumasti asennettuine pinta-asenteisine putkineen ja sähköpattereineen.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://media.etuovi.com/itemimages/realty/www/209.589/141_1555754_img4490934586701220921.jpg&imgrefurl=http://kuluttaja.etuovi.com/omakotitalo/eura/611281?portal=eo&usg=__kyCiAONLy6ihJ2bbB1BNjcTT1U8=&h=640&w=480&sz=26&hl=fi&start=42&sig2=GzKANLnAKAHhqwX9dTFR-w&zoom=1&tbnid=h9TFxS6Qg-juaM:&tbnh=137&tbnw=103&ei=tJT8TYHgLoyVswb_6fXvDQ&prev=/search?q=älvsbytalo muovimatto&um=1&hl=fi&sa=X&biw=1680&bih=870&tbas=0&tbm=isch&um=1&itbs=...
- Aku Vankka
Jos tuo on susta järkyttävää, niin millaisessakohan linnassa sä oot kasvanut ?
Meinaan kuvissa ihan hyvännäköinen tavallinen talo, ehkä tosin keittiön ja kylppärin värit vois olla harmaiden ja valkoisten sijaan vähän lämpymämmät tai pirteämmät, mut värithän ne on valinneet itse.
Ja yläkerran vessaan ovat tehneet mun mielestä hassunnäköisesti lautahyllyt...
Teknisesti silmään pistää se, että yläkertaaa tehdessään ovat laittaneet suoran sähkölämmityksen vaikka ehkä energiataloudellisesti järkevämpää ois voinu olla vetää vesikiertonen sinnekin.
Tuohan ei liity talotehtaaseen, yläkerran ovat tehneet/teettäneet itse.
Mitään luksustahan noissa Älviksissä ei oo, mutta eiköhän niiden ostajakunta oo pääsääntöisesti väkeä, jolla ei olo joko halua tai varaa kokopuisiin keittiökalusteisiin, kivitasoihin, marmorilaattalattiaan, poreammeeseen tai muuhun kitchiin.
Tavallisia perheitä jotka haluaa oman talon, ettei tartte maksaa vuokraa jollekin toiselle. - 3+12=15
Onko tuo mainittu tulotaso, n. 3000 e / kk, koko talouden nettoansio yhteensä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754537Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423473Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.129950- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837