Mitkä asiat teitä masentaa? Entä jos olette parantuneet niin eikö uusiutuva masennus pelota? Miten tämän peikon kanssa oppii elämään?
Miten te masentuneet/parantuneet kestätte?
6
271
Vastaukset
- nn
Se on päivä kerrallaan ja pitää pyrkiä unohtamaan turha hömpötys ja keskittyä olennaiseen. Kliseiltä kuulostaa kaikki mutta tuolta oma arkeni tuntuu vakavan masennuksen ja epäonnistuneen itsemurhayrityksen jälkeen. Ainakin itselläni masennus johtuu siitä että olen koko ikäni yrittänyt tukahduttaa oman pahan oloni, lopettaa itkemästä ja puhumasta muille mieltäni painavista asioista, varmaankin sen takia että olen aina vihannut itseäni ja vasta hiljattain annoin itselleni anteeksi. Pitää vaan lakata odottamasta itseltään liikoja, ja ainakaan sitä että pitäisi olla aina iloinen ja positiivinen ja "normaali". Masentunut ihminen ei eroa muista kun siinä että vastoinkäymiset on vaikeampi kohdata, ja kun sitäkin on koko elämä aikaa opetella. Omalla kohdallani epäonnistunut itsemurha ja lapsen syntyminen valaisivat asioita aika paljon. Ensinnäkin, puhkaisin kädestäni ison valtimon, ja siinä kyllä säikähdin todella että tätäkö tämä kuolema nyt sitten on. Kymmenen vuotta siihen mennessä olin leikitellyt ajatuksella, ja pelleillyt kuoleman kanssa, ymmärtämättä mitä kuolema tai sen pelko edes on. Sitä tunnetta en halua enää ikinä kokea, ja pitäisi kai olla onnellinen että selvisin, sillä sitä verta tuli niin maan per**leesti vaikka kaikin voimin yritin kättäni pidellä ja yritin jopa työntää sormen ihon alle joka ei sekään auttanut. Aina kun otteen hellitti niin metrinen verisuihku lennähti ilmoille. Opin kerralla että tätä en muuten halua. En halua kuolla enää, ja silti tulen aina olemaan masentunut. Sen kanssa on vaan yksinkertaisesti elettävä, ja sitä vastaan on taisteltava, joskus kaikin voimin, ja joskus menee pitkiäkin aikoja ettei ole mitään oireita. Ehkä sitä pitäisi vaan lakata ajattelemasta, lakata uhriuttamasta ja syyllistämästä itseään. Olen masentunut, mitä sitten.
- asdgfggfg
Kirjoitin jo yhden viestin muttei näköjään tullut perille.
Minun masennukseni loppui siihen, että hyväksyin itseni ja tilanteeni täysin. Minun ei tarvinnut antaa itselleni anteeksi vaan vain lopettaa vastahangoittelu. Jos tulee joskus uudestaan paha olo niin hyväksyn senkin. Olen lopettanut itseni jatkuvan määrittelyn. Kun negatiivisia ajatuksia tulee vielä ihan tavan vuoksi mieleeni, huomion ne ja sitten päästän niistä irti.
Minulla voi olla tavotteita tulevaisuudessa, mutta pääsääntöisesti huomioni on koko ajan tässä ja nyt.
Ja vaikka kuinka ennen väitin etten pidä masennuksestani kiinni nyt huomaan että kyllä tein niin. En osannut päästää masennuksestani irti koska en enää tiennyt muusta. En uskonut että muuta olisi. Pelkäsin kokeilla.
Ja sitten vielä kaiken päälle ymmärsin, että otan kaiken ihan hirveän vakavasti. Miksi? Tein itse itselleni vielä pahemman olon.
Kaikki tämä loksahti paikalleen viidentoista vuoden masennuksen jälkeen ilman lääkettä.
Paljon vain iloa ja onnea elämään!
- sarastus'
Parantuneen näkökulmasta voin sanoa, että ei saa yhtään laiminlyödä oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämistä. Siihen kuuluu niin henkinen, mielen, tunteiden että fyysinenkin tasapaino.
On tunnettava itsensä läpikotaisin, pysähdyttävä ja annettava armoa itselleen. Löydettävä syvempi merkitys elämälleen. Harjottaa terapeuttisia asioita (harrastuksia) jotka voi olla kovin yksilöllisiä eikä vaadi virallista terapeuttia avukseen. Avattava mielen ja menneisyyden solmut ja sitten annettava anteeksi sekä itselle että muille ja päästettävä niistä irti. Opeteltava positiivista ajattelua päivästä päivään ja ajatuksesta ajatukseen harjoittelemalla. Käsiteltävä tunteita rehellisesti ettei ne joudu lakaistuksi maton alle. Syötävä luonnonmukaista ja ravinnepitoista ruokaa, tarvittaessa vitamiinilisiä. Paljon itsekasvatusta yhä uudelleen ja uudelleen niin kauan kunnes valo alkaa sarastamaan. - uskomattoman vaikeaa
Kiitos viisaista sanoista nim. sarastus'
.... sanoistasi sain taas pienen kipinän, uskon, ja toivon paremmasta... - kuten joku
aiemmin jo hyvin vastasikin, on elettävä päivä kerrallaan ja katsottava, mitä tulee. Juuri sillä ruokkii masennusalttiutta, kun pelkää masennuksen uusiutuvan. Silloin syyn löytää vaikka mistä. Esimerkiksi ihan "normaalin" huonon päivän, joita jokaiselle tulee, tulkitsee masennusoireeksi, eikä päästä irti.
Itse huomaan, että masennus on ollut toisinaan tekosyy sille, että on ollut vaikea hyväksyä omaa laiskuuttaan ja kykenemättömyyttään. On pelännyt jotakin haastetta (stressiä koulussa/töissä) niin paljon, että on piiloutunut masennuksen taakse. Siksi, koska se on ollut tuttua ja turvallista, luvallinen syy olla kuten muutkin ihmiset, epätäydellinen. Kuinkahan moni perfektionisti on taipuvainen masentumaan juuri tästä syystä? Että saisi hetken hengähtää ja olla vaan. Eli armoa pitää löytää elämään, myös itseään kohtaan. - nojopasjotain
Itse vedän myös aika perfektionistin asenteella. Aika perseestä asenteena ja "mielenlaatuna". Ja pari vuotta sitten kaikki levähti käsiin.
Onneksi tässä pikkuhiljaa hyväksyy tai keksii tepposia, niiden asioiden käsittelyyn, jotka masennukseen vetää. Ehkäpä tässä jopa oppii jotain, mitä kaikki muut eivät ymmärrä. Ehkä siitä on Minulle vielä hyötyä. Ajatus kohottaa itsetuntoa. Ei tässä kiire ole mihinkään - ei edes "parantua", aika näyttää.
Pistää peliin sen mitä pystyy ja huomioi että nyt aluksi "peli" pyörii asinakin paremmin kuin silloin kun olin kiven raossa, alhaisimmalla korokkeella.
Onhan tässä eskapismia kokeiltu, niin lääkkeiden, alkoholin kuin huumeiden muodossa. Ei niistä oikeaa apua ole ollut. Ei päässyt karkuun.
Olen aina yrittänyt järkeillä että henkeä ei kannata ottaa itseltään. Olen itsekäs - kuten KAIKKI MUUTKIN. Mitä helvetin itsekkyyttä olisi heittää henki vaikka olen ihan priimatavaraa, en vain ole NÄYTTÄNYT sitä.
Ensin vain tekemällä löydän jotakin josta "nautin" riittävästi tai teen kun ei ole muutakaan. En laita pahakseni jos sattumalta onnistun, omasta tai toisten mielestä. Voin ehkä nousta portaan ylemmäs, asettaa tavoitteita joista muodossa tai toisessa todella hyödyn.
Tänään kävin hakemassa tupakkaa. Tein sen polkupyörällä, alkusuunnitelman mukaan 7km suuntaansa. Ostin savukkeeni, mutta en vetänyt heti ensimmäistä vaan lähdin pyöräilemään takaisin. Valitsin toisen reitin, lopulta kokonaismatkaksi muodostui 23km. Sytytin savukkeni lopuksi.
Matkalla, halusin valittaa itselleni rapakunnostani jokaisen vähintään jokaisen ylämäen kohdalla, mutta käänsin ajatuksen ylämäestä vertauskuvannolliseksi. Hidastin tahtia pahimpien mäkien kohdalla - väänsin vaihteen keveimmälle.. en yrittänyt "raivottaa" mäkeä ylös samaan tahtiin kuin ennen, ja lopulta olin korkeimmankin mäen päällä. Hissukseen. Hieman puuskuttaen, mutta päällä - ja luultavasti ensi reissulla hieman keveämmin - ehkä korkeammalle.
En siis ole pariin vuoteen juuri evääni hetkauttanut - koska sillä ei ole ollut tuon taivaallista merkitystä.
Ehkäpä ei auta sinua, mutta olen varma että mieli muuttuu, ja jossei kertaheitolla niin vähitellen fiilistelen taas että asiat on ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754537Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423473Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1201050
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.131963- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837