Terassin rakentaminen

eisa

Täytyykö hakea rakennuslupa, jos rivitalo-osakas tekee terassin, johon tulee katos?

8

10223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luvan tarttee

      Taloyhtiö hommaa luvan tai valtuuttaa osakkaan hakemaan sen.

    • kjn ökjnökjmn öjn

      Katos on mun käsittääkseni aina rakennusluvan vaatima asia. Valokate menee jossain paikoissa- ja joissain tapauksissa ilmoituksella. Kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään, taloyhtiölläkin sanansa sanottavana, ja isännöitsijä tietää, tai ottaa selvää asiasta.

      Terassi taas riippuu, että millanen terassi. Meillä esimerkiksi saa tehdä terassin, ilman lupaa, toki ilmoitus taloyhtiöön on siitäkin tehtävä. Ja niinkin yllättävä asia, kuin sisäänkäynnin portaat, menee ilmoituksella. Kaikilla erilaiset nykyään :DD

      Ainiin, luvat ei ilmaisia, sä maksat, ei yhtiö.

    • mk

      Jos on pienempi alkuperäinen terassi niin ei vaadi lupaa mutta jos tulee valokate niin vantaalla toimenpidelupa vaaditaa kun itsellä meni naapuri valittamaan vaikka taloyhtiössä oli jos laajennettuja terasseja tehty mutta sain tehdä terassini valmiiksi ja nyt on 18m2 ja katettuna. Rivarissa pitää kaikkien terassien oltava samanlaisia niin ei julkisivulautakunta puutu asiaan jos joku valittaa. Kteelliset valittaa kun itse eivät osaa tai halua muuttaa terassia nykyaikaan. Koutuuhyvät piirrustukset terassista ja maksaa alle 100€.

      • terassikukkuja

        Kyllä monet suomalaiset on vittumaisia kun pitää kateellisena valittaa kun naapurilla on hieman joku asia paremmin.

        Meillä taloyhtiössä katetut terassit ei ole kaikki edes samanlaisia, osa on valokatteella, osa ei, osa on valkoisia, osa kestopuun väriseksi jätettynä. Kaikki kuitenkin on siistejä eikä kukaan ainakaan meidän taloyhtiössä ole kenellekään mitään valittanut, mutta jos joku aikoisi maalata terassinsa esim. vaaleanpunaiseksi niin asia olisi varmaan eri. Terassit metsään päin joten kaupungilla ei kai ole sen takia nokankoputtamista kun ei näy yleisille teille.


      • mk
        terassikukkuja kirjoitti:

        Kyllä monet suomalaiset on vittumaisia kun pitää kateellisena valittaa kun naapurilla on hieman joku asia paremmin.

        Meillä taloyhtiössä katetut terassit ei ole kaikki edes samanlaisia, osa on valokatteella, osa ei, osa on valkoisia, osa kestopuun väriseksi jätettynä. Kaikki kuitenkin on siistejä eikä kukaan ainakaan meidän taloyhtiössä ole kenellekään mitään valittanut, mutta jos joku aikoisi maalata terassinsa esim. vaaleanpunaiseksi niin asia olisi varmaan eri. Terassit metsään päin joten kaupungilla ei kai ole sen takia nokankoputtamista kun ei näy yleisille teille.

        Kaavamääräykset määräävät minkäväriset ne pitää olla ja parempi että kaikki saman väriset ainakin koska voi ohi kulkea joku muu kuin taloyhtiön osakas ja valittaa. Meidän tapauksessa rakennustarkastja sanoi että tämä olisi taloyhtiön oma asia päättää mimmoiset terassit tehdää mutta vanha kitupiikki leski valitti asiasta niin tarkastasjien pitää tulla kattomaan asia. Pari naapuriakin on rakentanut terassi ja joku valittanut kun rakennustarkastaja kävi kuvaamassa mutta ei tullut mitään sanktioita kun kerrran lupa myönnetty. Se on ihan sama mihin päin ne ovat jos muuttavat julkisivua.


    • kateutta?

      Haluaisin rakentaa rivitaloni pihalle katetun terassin, mutta taloyhtiö ei anna siihen lupaa. Olen valmis maksamaan lupakuvat yms. kulut. Onko niin, että jos yhtiökokouksessa yksikin vastustaa, niin lupa ei heltiä?
      Tuntuu kohtuuttomalta, että ihan silkasta ilkeydestä lupa voidaan evätä. Piha on metsään päin joten kenenkään näkymistä ei ole kyse, ja seinänaapurit eivät vastusta.

      • 3y 3rht re uy3jh

        Yksinkertainen enemmistö päättää tollasessa asiassa. Tämä siis mun tulkinta, kandee tsekata uudesta yhtiölaista ja yhtiöjärjestyksestä.

        Aikanaan oli todella suuri riesä just siitä, että yks asukas sai torpedoitua tärkeitäkin hankkeita. Siihen tuli muutoksia demokratian suuntaan, yleensä melkein mihin tahansa riittää, että enemmistö osakemäärästä äänestää puolesta/vastaan.

        Pidä muuten varasi piirustusten kanssa. Katos, kun saat luvat kuntoon terassiasi varten, muilla on noin julkisivulautakunnan mielestä oltava samanlaiset....

        Rivarin kun pitää olla yhtenäisen näköinen. Joka ensimmäisenä laittaa valokatteen, se käytännössä määrää, millaiset katteet sitten muutkin saa rakentaa. Meillä homma ei ole ollut hanskassa. Katteita on tehty, vaikka kuinka paljon. OK- kehnoilla piirustuksilla, ei kestä ollenkaan lunta, aivan rimpulat rakenteet. Kaikilla kuitenkin samanlaiset, niille haetaan nyt jälkikäteen rakennuslupaa. Ihme jos tulee. Lisänä se, että kyseessä valokatteet, piru, ties minkä värisiä. Pahimmillaan seinänaapuruksilla. joilla yhteiset lipat pihalle, laittaneet jatkoksi valokatteen, toinen savunharmaan ja toinen kirkkaan...

        Meillä varmaan pikapuoliin puretaan ominpäin tehtyjä katteita kiroilun säestyksellä. Meinaan vaan, julkisivulautakunta oli ärähtänyt asiasta :D


    • jjdkjdksjdlksaj

      Juuri tuon edellisen kirjoittajan kirjoituksen takia olisin hyvin varovainen antamaan lupaa mihinkään "omiin kyhäelmiin". Toisen silmissä upea ratkaisu ja priimakuntoinen on toiselle hirvittävä ja huonokuntoinen.

      Lisäksi muita ongelmia:
      - Meillä tuli ongelmaksi kunnossapito. Omistajat eivät hoitaneet rakennelmiaan
      - Kuinka merkitään isännöitsijäntodistukseen => pitää sitoa myös tulevia asukkaita
      - Rakenteet olivat aivan erilaisia
      - Ja se huuto, kun niitä alettiin yhtenäistämään (yksi oli vuokralaisen rakentama...)

      Eli jos jotain lähdetään suunnittelemaan niin se pitää tehdä taloyhtiön luvalla ja koskea kaikkia asuntoja. Kuinka yhdenvartaisuussäännöstöä noudatetaan niin se onkin sitten oma juttunsa. Parasta olisi saada ne myös taloyhtiön kunnossapitovastuun piiriin.

      Ja suunnitelmia ja lupia ei kyllä tehdä 100 eurolla. Vähän realiteettia taas kehiin. Eihän asunnon yhtä siivouskertaakaan saa satasella....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1228
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      88
      800
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      759
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      517
    Aihe