Milloin lapset yksin kaupungille?

Diandra 0000

Mietinpä tässä tänään perjantaina, kun päästin 5- ja 7-vuotiaat tyttäreni yksin iltakävelylle klo 19 jälkeen kaupungille, että oliko se oikea ratkaisu vai huolehdinko liikaa? Kaupunkimme on suht rauhallinen 25 000 asukkaan pikkukaupunki, ja tytöt viipyivät n. tunnin mm. leikkipuistoissa jne. Itse olen maaseudun kasvatti, enkä tiedä, miten kaupungissa toimitaan. Varmaan touhotan turhaan, kyllähän tuonikäiset lapset nyt jo osaavat olla. Itse en päässyt pienemmiltä mukaan, enkä hennonut tytöiltä kieltää iltakävelyä näin kauniina iltana. Olisiko pitänyt? Kuulemma jotkut eivät päästä lasta edes yksin kouluun kävellen. Kommentteja!

18

3099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkuun

      En ehkä tuon ikäisiä vielä päästäisi. Tosin ei se aina ikää katso. Itseäni ahdisteli leikkipuistossa mies, kun olin muistaakseni 10-vuotias, siis yritti pussata. Kello oli jotain kuuden-seitsemän tienoilla. En onneksi silloin oikein tajunnut, miten vakavasta asiasta oli kyse, mutta sen verran traumaattista se oli, etten vieläkään muista kuin pieniä pätkiä siitä, mitä sen jälkeen tapahtui kun olin päässyt karkuun, vaikka kuinka olen yrittänyt muistella. En tiedä, ehkä olen tämän takia jopa ylivarovainen.

    • äiTi31

      No huh huh sanon minä.. Siis ihan tosissaan kysyt onko tuon ikäisten hyvä mennä kaupungille tuohon aikaan tai yleensäkään mihinkään aikaan??

      Pienessä,reilun 20 000 asukkaan kaupungissa asutaan mutta en päästäisi kyllä tuon ikäistä kaupungille. Lapseni on 10 vuotias eikä ole tarvetta ollut mennä kaupungille mutta luvan saa käydä esim. kaverin kanssa uimassa tai syömässä keskustassa muttei lupaa jäädä sinne "hengailemaan".

      7 vuotiaana sai itse mennä kavereilleen kun asuivat 2km säteellä mutta ei tosiaan ole käynyt mielessä että sen ikäistä päästäisin kaupungille.

    • 7+15

      Ajankohta riskialtis. En päästäisi tuonikäisiä, koska saattavat kohdata kännissä olevia aikuisia/teiniksejä.

    • tiukkapipo

      Vanhemmat, jotka eivät kovinkaan paljon välitä mitä lapsille tapahtuu, päästävät kyllä jo pienet lapset yksin kaduille ja kaupungille ja kavereiden luo. Onhan se paljon helpompi itselle kun ei tarvitse niitten mukaan lähteä ja saa ihan rauhassa vaikka hyvien ystävien kanssa jutella facebookissa tai jotain muuta mukavaa. Lapset on usein häiriöksi varsinkin iltaisin kun eivät mene aikaisin nukkumaan joten antaa heidän mennä ulos, tulevat sitten jos tulevat takaisin, kaikki eivät tule.
      Olen nähnyt että jo alle 5 vuotias päästetään kaupungissa yksinn kavereiden luo vaikka ei edes tunneta kavereiden vanhempia ja ei tarkkaan tiedetä missä saakka asuvat. Ehkäpä lapsi sinne osaa kun on hänen kaverinsa.
      Ihan pelkkä laiskuus ja välinpitämättömyys siihen on syynä, että vanhemmat eivät enää huolehdi lapsistaan, on totuttu helpolle ja lapsesta on aina vaivaa. Kasvakoot aikuisiksi vaikka kovassakin koulussa ja kavereiden kanssa kaduilla.

      • Diandra 0000

        tiukkapipo: kyse ei ole todellakaan laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä. Lapseni ovat minulle tärkeitä ja haluan tietää missä he ovat ja milloin. Halusin vain tietää vapauden rajoja, hölläänkö liikaa vai en, kun itse olen maalta enkä tiedä kaupunkien pelisääntöjä. Maalla on aina turvallista vaikka yöllä kuljeskella raittia, ja minun mielestäni myös tämä kotikaupunkini on tosi turvallinen. Voinhan toki olla sinisilmäinen....


      • Vanhempi.
        Diandra 0000 kirjoitti:

        tiukkapipo: kyse ei ole todellakaan laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä. Lapseni ovat minulle tärkeitä ja haluan tietää missä he ovat ja milloin. Halusin vain tietää vapauden rajoja, hölläänkö liikaa vai en, kun itse olen maalta enkä tiedä kaupunkien pelisääntöjä. Maalla on aina turvallista vaikka yöllä kuljeskella raittia, ja minun mielestäni myös tämä kotikaupunkini on tosi turvallinen. Voinhan toki olla sinisilmäinen....

        Sanoisin, että olet sinisilmäinen. Valitettavasti :-(

        Mielestäni 12-vuotiaan voi päästä päiväsaikaan, eli ennen kuutta kaupungille, jos on jotain asiaa sinne. En ylipäätään ymmärrä, mitä varten pitää päästää teinejä tupakoimaan, syljeskelemään ja juomaan kaljaa, imppaamaan ja rikkomaan paikkoja "kaupungille".

        Eikö tosiaankaan ole mitään parempaa tekemistä kuin kaupungilla hengailu? Meillä ollaan kavereitten luona, harrastuksissa tai oman perheen kanssa milloin missäkin.

        En päästäisi ekaluokkalaisia tai alle kouluiäisiä kaupungille yksin mihinkään kellonaikaan.


    • hggkj

      Oletpa kovin pieninä jo lapsesi kaupungille keskenään päästänyt,ja vieläpä ilta aikaan.. :/ En väitä,etteivätkö lapsesi voisi pärjätä ulkona keskenäänkin,ja tulla jopa sovittuun aikaan takaisin,mutta mielestäni ainakin alle kouluikäinen on vielä sen verran pieni,että tarvitsee aikuisen läsnäoloa koko päivän ajan,ihan jo pelkän turvallisuuden tunteen säilyttämiseksi..Eihän 5-vuotiasta voi vielä kotiinkaan jättää yksinään,tai edes isosiskon kanssa,vaan sen ikäinen lapsi tarvitsee vielä lapsenvahdin,jollei ole päiväkodissa.Ja kyllä se 7-vuotiaskin on vielä kovin pieni,ja tarvitsee myös aikuista melkeinpä kellon ympäri.Monet vanhemmathan laittavat vielä 7-8-vuotiaan lapsensa iltapäiväkerhoon,ettei lapsen tarvitsisi olla edes sitä 1-2h yksin kotona/pihalla ennen kun vanhemmat tulevat töistä.Tokihan lapsen tulee viimeistään kouluiässä oppia olemaan välillä yksinkin,mutta jo 1h voi olla tuon ikäiselle pitkä aika.

      Omasta lapsuudestani muistan sen,että siihen aikaan,kun minä olin 7-8v ja siskoni 8-10v,niin äitimme tuli hakemaan meidät kesäiltoinakin jo klo 19.00 aikaan sisälle,ja klo 21.00 aikaan olimme jo nukkumassa.Kyllähän se välillä harmitti,kun jäi naapurin lasten kanssa kiva leikki kesken,mutta samoihin aikoihin heidätkin taidettiin huudella jo kotiin,vaikka ihan toistemme kotipihoissa yleensä leikimme..Mutta ei tuo minusta nyt mitenkään liian aikaisin ollut..Ei lasten tarviste enää iltamyöhällä leikkiä,kun päivisinkin on aikaa.

      Mutta kyllä minäkin päivisin leikin jo 5-6-vuotiaana kaverini kanssa monta tuntia lähimetsässä ja muualla lähistöllä (taajama-alue),mutta äiti oli aina kotona,eikä siis kovinkaan kaukana.

      En nyt tiedä asutteko siis ihan kaupungissa,vai onko teiltä kaupunkiin pitkäkin matka?Kovin pitkän matkan päähän en kyllä omaa lastani vielä tuossa iässä laskisi,en edes päivällä,jos vaikka tuleekin yllättäen jokin hätä..Ja joka tapauksessa ainakaan kaupunkialue ei ole mielestäni enää klo 19.00 jälkeen turvallinen paikka isommillekkaan lapsille,kun kaupungilla (myös niissä lasten leikkipuistoissa) notkuu varsinkin kesäaikaan ihan viikonpäivästä riippumatta humaltuneita ihmisiä,jotka voivat saada ties mitä päähänsä..

      • Diandra 0000

        HGGKJ: KIIITOS!


    • 18+17

      5- ja 7-vuotiaat eivät osaa vielä edes katsoa koska on turvallista ylittää katu. Omalla pihalla voi tuossa iässä olla ilman äitiä, mutta ei kuljeskella kaupungilla.
      Mikä vimma ihmisillä on itsenäistyttää aivan liian nuoria lapsia?

    • kahden äiti

      Tällä viikolla ekaluokkalaisten (= lapsi, joka täyttää tämän vuoden aikana 7-v) vanhemmat harjoittelevat päivittäin koulureitin kulkemista. Valitettavasti sitäkin tapahtuu, että ekaluokkalaisiakin jää koulutiellä auton alle. Moni lapsi saattaa seistä tien vieressä ja näkee auton, mutta sitten viime hetkessä päättääkin, että kyllä hän ehtii ja juoksee auton alle, sillä etäisyyksien arvioiminen ja auton nopeuden arvioiminen on vielä vaikeaa 7-vuotiaalle.

      Kun matkoja kulkee kaverin kanssa, niin huolellisuus unohtuu. Kuljetaan leveällä, ei huomioida muuta liikennettä, saatetaan töniä toista leikillään jne. Silloin onnettomuuksien riski on vieläkin suurempi. Juuri siksi en päästäisi missään tapauksessa tuo ikäisiä lapsia kahdestaan kävelemään.

      Täytyy muistaa, että voi tulla myös ikäviä tilanteita, joita lapset eivät hallitse esim. vihainen irrallaan oleva koira juoksee päälle, samanikäisiä lapsia tulee kiusaamaan, humalaiset soittavat suutaan, nyrjäyttää nilkkansa tms. Lapsen pitäisi olla sen ikäinen, että hän pystyy käsittelemään poikkeustilanteet ja toimia niiden mukaan. Itse olen ajatellut, että lapsen pitää osata soittaa kännykällä, jos tulee hätä (esim. yllättäen kova kakkahätä tai vaikka ampiainen pistää), mutta eihän tuon ikäiset yleensä osaa vielä välttämättä lukea puhumattakaan, että osaisivat soittaa kännykällä myös hätätilantessa.

      Itsenäistymisen tukeminen on tärkeää, mutta se ei saa aiheuttaa turvattomuuden tunnetta lapsissa. Alussa lasten pitäisi kulkea yksin vain lyhyitä matkoja ja vieläpä siten, että aikuinen tietää, milloin lapset tulevat takaisin (esim. soitto kaverilta, että nyt lapset lähtevät liikkeelle, jolloin tietää, etttä heidän pitää olla 5-10 min sisällä kotona, jolloin voi lähteä vaikka kävellen vastaan).

    • Riippuu lapsista

      No tuo on mielestäni aika nuori ikä, mutta jos se puisto minne menivät ei ole kaukana niin riippuu ihan siitäkin. Ja kaikkihan kehittyvät eri tahdissa. En olisi pakosti itse kieltänyt (sinun asemassasi) mutta kännykkä/kännykät heillä pitäisi olla mukana, että voisi sitten soittaa. Ja ei ehkä tuon ikäisille mitään iPhoneja, mutta esim. iPhoneen on saatavilla ilmaiseksi sellanen jäljitys juttu, että voi koneelta tai toisesta iPhonesta tarkistaa missä lapsi liikkuu, ja jos känny on hukassa, niin toimii silloinkin. :D Itse olen 13-vuotias, ja saan päivisin mennä missä haluan, tosin olen aika kiltti teini ja aina vastaan puhelimeen, ja ilmoitan etukäteen minne menen. Iltaisinkin saan kotikaupungissamme liikkua yksin, ja olen kesällä _joskus_ vaikka klo. 23.00 asti kaverilla tai uimassa. Pari viikkoa sitten olin Helsingissä äidin kanssa, äidillä oli aamusta ilta seitsemään työjuttuja, ja sain sielläkin liikkua ihan vapaasti, mutta jo omasta tahdosta tulin aika aikaisin pois kaupungilta. Mutta mielestäni olet itse paras katsomaan onko lapsesi tarpeeksi kypsiä menemään illalla puistoon :)

    • Muumimamma-59

      No en tosiaankaan päästänyt tuossa iässä omiani yksin pihapiiriä kauemmas.
      Pedofiilejä ja muita sekoja on myös pienessä kaupungissa ja maaseudulla.
      Voisi melkein sanoa että viestin aloittaja on vastuuton päästäessään noin pienet lapset illalla ulos kahdestaan.

    • 1-vuotiaan äiti

      kuulostaa kyllä tosiaan hurjalle... ovat mielestäni aivan liian nuoria yksin kulkemaan..eikä 7v ole vielä tarpeeksi vanha huolehtimaan pikkusisarestaan. Kovaa kommenttia ja arvostelua täältä saa, niinkuin tämmöseltä palstalta odottaa saattaa. Älä siitä välitä, kuitenkin olet huolissasi ja epävarma päätöksestäsi ja siksihän juuri asiaa kysyitkin. Toivottavasti tämä viestiketju auttaa asian pohdiskelussa ja jatkossa tehdessäsi päätöksiä. Ei kasvattaminen helppoa ole, sitä joutuu monet kerrat pohtimaan tekemiensä ratkaisujen "oikeellisuutta" ja virheitä. Ja voi sitä syyllisyyttä mitä välillä vanheemmuudessa kokee. Tsemppiä!

    • kuu akka

      taitaapa olla taas niitä provojuttuja

      en usko muutakaan tästä. ei kukaan äiskä voi olla noin välinpitämätön omista kakaroistaan. sossuille sais ilmoitella tämmöset jos on totta edes tää-

    • masimuikkeli

      Hiettäkää ne saatanan kakarat jo kaksivuotiaina ulos !!!!!! Masimuikkeli kuittaa, vai kuittaako ?? päätä sinä se peipi, osiotteessa masimuikkeli.com

    • 49v äiti

      Meillä lapset (nyt 17v tyttö ja 23v poika) pääsivät ekan kerran yksin kaupungille vasta 15-vuotiaina. Asumme taajamassa, lähes "maalla" ja busseja kyllä kulkee, kalliilla hinnalla. Tyttö oli ekan kerran bussissa matkustamassa vasta viisitoistakesäisenä, mutta hyvin oppi silti. Kummallakaan ei ole mitään hinkua istua kaupungilla, kun eivät siihen ole tottuneet.

    • äiti123

      En todellakaan päästäisi missään kaupungissa. 5-vuotias saa neuvolasta saadun ohjeenkin mukaan olla pihalla yksin MUTTA VALVOTTUNA. Eli vasta harjoittelee! 6-vuotiaalla eskarilaisellakin voi yhtäkkiä tulla hätä missä äiti tai isä on. Suht rauhalliseen 25 000 pikkukaupungin elämäänkin mahtuu hörhöjä eikä edes liikenteessä lapsi ole kypsä kulkemaan ennen kuin reilusti yli 7vuotiaana.

      Meidän 10-vuotias meinasi pyörällä mennä auton eteen vaikka itse oli vieressä, kunnes tajusin ja kovemmalla äänellä käskin pysähtuä.. oli ajatuksissaan jäänyt katsomaan tilannetta tiellä kauempana!

      Minua suututtaa vanhemmat, jotka ei tiedä mitään lasten kehityksestä! Lukekaa vaikka jotain yleiskirjoja tai niitä neuvolan oppaita, niin tiedätte edes jotain kehityksestä!

      Iltakävelylle voi itse mennä mukaan!

      Ei tartte olla ylihuolehtiva, mutta on perehdyttävä edes vähän lasten kehitykseen jos sellaisia on siunaantunut!

    • Maailmanvihatuin

      Jaaha.. tää on vanha keskusteku mutta olen ite 11 vuotta ja huomenna meen bussilla kaverin kaa kaupungille .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe