kroppa ja itsetunto PYÖREÄ NOLLA!

-entinen barbie-

Hävettää tähän edes laittaa mittoja, mutta tulkoon: nainen, 158cm/96kg. Pienenä ja nuorena harrastin todella paljon liikuntaa, kilpatasolla asti. (Parhaillaan painoni oli vajaa 50kg ja lihakset sen mukaiset) Sitten jouduin onnettomuuteen ja masennus sekä ahdistuneisuus on nytten pari vuotta ollut todella korkealla! olen lihonut siis yli 30kg kolmessa vuodessa! Marisen kiloistani jatkuvasti, mietin miten mieheni jaksaa katsella minua tämmösenään, olen pariin kertaan yrittänyt laihduttaa, mutta hiilarittomalle minusta ei ollut! Kuukauden oli äärettömällä soppa/vihannes kuurilla, mutta paino tippui ehkä 2kg! Olen todennut, ettei mitkään pikadieetit ole minua varten ja tiedän, liikuntaa ja oikea ravinto, niin läskien pitäisi lähteä. Saappa jostain kunnon motivaatio, kun nyt olen työttömänä, sairaana jo pidemmän aikaa, kilpirauhasen vajaatoimintakin todettiin tuossa välissä (joka osaltaan voi selittää painon nousua, mutta ei läheskään kokonaan) sekä ääretön uupumus, väsymys elämään ja itseeni. Tuntuu myös välillä, etten edes välitä pskan vertaa ja tosiasia on myös, että ehkä haluan kuvitella olevani entisissä mitoissa ja olen tottunut läskeihini, että kauhistun jos näkisin valokuvan itsestäni. Kuitenkin halu hoikistua on nytten vähän vahvempana, haluan muutosta!!

Kertokaa te jotka olette saaneet painoa pois, että miten ja tämä ehkä tärkein: mitä on oikeasti ne ruuat mistä puhutaan (pähkinät, jotku erilaiset rasvat(?) hiilariton ruokavalio ym..) ennemmin haluaisin kunnon kotiruoka vinkkejä jotka ovat samalla keveitä, mitä ostaa jääkaappiin, millä te herkuttelette jos välillä tekee mieli, paljonko syötte päivässä ym.. näitä tietoja kaipailisin :)
-niin ja vielä, nälkä tuntuu olevan AINA, vaikka viime ruokailusta olisi kulunut alle tunti!

kiitos etukäteen jos joku jaksaa vastailla!

8

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaalikeitto

Jollet halua loppuikääsi noudattaa mitään erityistä dieettiä, älä yritä laihduttaakaan sellaisen avulla. Kun lopetat dieetin, paino humpsahtaa takaisin.

Osta kotiin tavallista ruokaa. Käytä paljon kasviksia: kaali ja porkkanat ovat edullisa ja sopivat laihduttajalle. Raejuustoa voi lisätä mehevöittämään salaatteja ja paistoksia. Älä käytä kevyttuotteita, jollet nimenomaan pidä niiden mausta. Valitse kuitenkin esim. vähärasvaista lihaa ja tutki tuoteseslosteet, ettei tule yllätyksiä rasvan tai sokerin suhteen. Työttömänä sinulla lienee aikaa valmistaa ruokaa. Kun valmistat ruoan huolella mahdollisimman käsittelemättömistä aineista, pilkot, paistat, keität, haudutat, maustat, niin syöminen on sinulle muutakin kuin energian mättöä. Kasvispainotteiset keitot ovat edullisia ja terveellisiä. Lautasmallilla laihtuu, kun sovittaa annoksen koon oikeaksi. Käytä tavallista pienempää lautasta äläkä ota lisää.

Jollet luota itseesi herkkujen suhteen, älä osta niitä kotiin. Osta vieraita varten pieni keksipaketti, tasamääärä pullaa jne., ettet jälkeenpäin ahmi loppuja. Osta karkin sijaan hedelmiä tai suklaalevyn sijaan suklaapatukka. Kun herkkuja ei ole helposti saatavilla, niitä tulee syötyä vähemmän. Maitorahka ja marjat hunajalla kevyesti makeutettuna on terveellistä ja herkullista. Niistä voi pyöräyttää myös ihanan smoothien.

Syö säännöllisesti kolmen tai neljän tunnin välein. Älä anna periksi välillä tulevalle nälälle. Juo vettä tai lähde kävelylle. Laita vaikka muistutus soimaan seuraavalle sallitulle ruoka-ajalle. Syömisen määrä riippuu koosta ja kulutuksesta.

Liikunnan lisääminen onnistuu vaikka niin, että kävelet tai pyöräilet kauppaan ja teet samalla vähän pitemmän lenkin. Mene vaikka toiseen kauppaan kuin yleensä. Jos kaupat ovat nin kaukana, että tarvitset autoa, jätä se kauemmas ja kävele kauppaan. Kotitöissäkin saa kulumaan energiaa. Laita reipas musiikki soimaan ja ala siivota. Marjojen poimiminen on hyötyliikuntaa parhaimmillaan.

Opettele hyväksymään itsesi ihanana naisena kaikkine kiloinesi. Laihtuminen on mukavampaa, jollei pidä painoa ihmisarvonsa mittarina. Voi olla, ettei miestäsi haittaa pulleutesi, mutta valitus taatusti haittaa. Valittamisen sijaan keskustele miehesi kanssa. Kerro, että haluat pudottaa painoasi ja pyydä häntä tueksi. Vaikka niin, että hän ei ostaisi paljoa karkkia, sipsejä, kaljaa tms. kotiin. Voisitteko vakka käydä yhdessä kävelyllä tai uimassa?

Vaikka kirjoitin käskymuodossa, kerroin oikeastaan itsestäni. Näillä konsteilla olen itse onnistunut hilaamaan painoani 15 kg alaspäin puolessa vuodessa.

• -aloittaja-

tuo kelloaika pisti silmään, tuota taidan alkaa kokeilemaan, niin hassulta kun se ehkä kuulostaakin, niin siinä tulisi "aika" millon saan taas jääkaapille mennä :)

-miestäni olen yrittänyt houkutella punttikselle, mutta ei lähde. Itsellä tosiaan muutama näitä sairauksia, joten liikunta (niin ihanaa kun se olikin) on nykyään välillä aika vaikeaa. Vaativa koira meillä on, joten ilman sitä en taatusti liikkuisi laisinkaan. Ja jotenkin hävettää miehelleni edes sanoa että auttaa minua tämän kanssa.. vaikka näkeehän hänkin millainen olen, niin kai tätä on vaikea hyväksyä itsekkään, saati sitten sanoa että hepl me! Hän voi syödä mitä vain ja paino ei tosiaankaan nouse. Jos mies käy kaupassa, meillä on paljon valmisruokia, pitsaa, sipsejä, limua, mehuja ym.. ja sitten sorrun itsekkin näihin. Ehkä tietenkin voisin hänelle sanoa, että pitäisi karkkipäivän hänkin, ettei herkkuja olisi sitten niin paljoa. Itse sorrun juurikin noihin kekseihin "vieraita varten.. juu.. vieraat kun tulee, niin eipäs olekkaan mitä tarjota"

kivoja vinkkejä sinulla, kiitos! ehkä ensimmäinen askel minulla nyt on myöntää: olen lihava, olen järkyttävän kokoinen!

ja mahtavaa työtä sinulla, -15kg! nämä aina antaa pientä tsemppiä, joku muukin pystyy :)

ps.onko tavallisissa jugurteissa paljon sokereita? mitä sinä syöt välipalana.. jaksaisitko vielä kertoa vaikka parin päivän ruuat, niin saisin vielä konkreettisempaa tietoa =) ihan vaikka aamupalasta lähtien.

• kaalikeitto

Kiva, jos sepustuksessani oli jotain hyödyllistä. Toivottavasti onnistut tavoitteessasi!

Maustetuissa jogurteissa on todella paljon sokeria. Niitä ei kannata syödä. Mieluummin maustamatonta, johon lisää marjoja.

Lauantaina söin aamupäivällä rasvatonta piimää (maustamaton jogurtti on vatsalleni liian hapanta, joten käytän piimää samaan tapaan), mustikoita ja ropsauksen spelttimysliä. Iltapäivällä lammaspaistia, uunijuureksia ja salaattia, jossa oli kurkkua, lehtisalaattia ja raejuustoa. Illalla otin vähän niitä kasviksia ja raejuustoa.

Tavallinen arkipäivä voisi mennä vaikka näin: aamulla piimä-marja seos joko kulhosta lusikalla tai lasista smoothiena. Aamupäivällä töissä tavallista päiväkotiruokaa, josta valitsen paljon salaattia ja vähemmän esim. kastiketta. Iltapäivällä kahvia ja keksi tai appelsiini. Illalla kotona tavallista kotiruokaa, taas paljon kasviksia. Illalla jos nälättää, niin teetä ja ruisleipä juustolla ja kurkulla päällystettynä. Syömisiäni ei kannata ottaa malliksi, koska syön mitä milloinkin. Kaikki ei ole ollenkaan terveellistä, mutta yritän pitää määrän kohtuudessa.

Aika peruspirkon ruokaa mielestäni. Olen huomannut laihtuvani paremmin ja pysyväni paremmassa vireessä, kun syön sitä, mitä muutkin eikä tarvitse valmistaa kummia dieettilotkuja. Kotona laitamme usein ison kattilallisen keittoa tai täyden uunillisen laatikkoruokaa, jota voi lämmittää seuraavana päivänä ja laittaa pakastimeen myöhemmin syötäväksi. Sillä lailla on aina valmiina jotain syömistä eikä tule niin pahaa kiusausta tai tarvetta ostaa kaupasta jotain pikaista syömistä.

Juhlissa olen antanut itselleni luvan nauttia herkuista. Joskus mässään niin, että harmittaa. Sitä harmistusta ei kuitenkaan auta jäädä märehtimään. Yksi kakkupala tai vaikka koko paketillinen keksejä ei kaada maailmaa eikä pilaa laihdutusta lopullisesti, vaikka hidastaa hukan tahtia.

Alkuun minulla oli kamala nälkä pari tuntia syömisen jälkeen. Sitkeästi venytin syömisten väliä vähintään kolmeen tuntiin ja usein se nälkäkin ehti kadota. Nyt on jo helpompaa pysyä rytmissä. Vielä pitäisi toinen mokoma pudottaa. Olo on jo helpompi, kun rasvamakkara ei purista palleaa.

Onnea laihdutuksellesi! Muista, että olet ihana nainen ja tosi kiva ihminen! Niin kivan ihmisen oloa kannattaa helpottaa, eikös vain!

• -12 kg!! :)

Crosstrainer, 2 x 20min 3-5 vko, uinti 2-3 krt vko väh. 30min. Minuuttimäärällisesti ei hurja määrä, mutta energian kulutus silti tehokasta, ja ennen kaikkea nostaa KUNTOA. Kumpikaan noista ei mlyöskään treeninä raskaimmasta päästä. Molemmat kutoilumuodot myös ystävällisiä nivelille yms.

Itse en ole täyshiilarittomalla, mutta pasta/perunat/riisi/leivät oon jättäny pois. Herkkupäivä viikon tai kahen välein.

Jotain esimerkkejä ruokailusta:

Aamupala: mehukeittoa raejuustoa, tai pieni hedelmäsalaatti (esim. yks omena päärynä) tai yhden munan munakas jossa kesäkurpitsaa ja yrttejä.

Lounas: kasviswokki uunilohella, tonnikalalla, jauhelihalla tai kanalla, tai kasvispihvit tai pastaton lasagnette. Kaverina porkkanapaprika raastetta ja rkl raejuustoa.

Välipala: Hedelmä. Esimerkiksi kiivi. Lusikoidessa et voi hotkasta.

Päivällinen: Munakas (2 munaa, kesäkurpitsa, porkkana, juusto), kermaviilikastike ja pihvi tai kesäkurpitsa pihvit, täytetyt paprikat yms.

Iltapala: turkkilainen jugurtti jossa marjoja ja kookosrouhetta tai uuniomena joka täytetään raejuustolla ja mehukeitolla (raejuusto ja mehukeitto lisätään uunista ottamisen jälkeen) tai marjarahka (ite sekotettu), tai jos suolasta tekee mieli niin oopsi (hiilariton "leipä" herkullinen!) leikkeleillä.

Munakasta ei toki kannata joka päivä nauttia, mutta on hyvä lisuke, ja kastikkeissa korvaa jauhot jos on jättänyt ne pois ruokavaliosta.

Multa on lähtenyt 12kiloa kolmessa kuukaudessa näin, nälkää en ole kertaakaan nähnyt. Liikunnat mitä sanoin koska on nivelongelmia mut silti hyviä mulle. Vielä 5-8kg pois mut varmaan tippuu nyt hitaammin alkuspurtin jälkeen :)

Toivottavasti noista oli ees vähän apua/ideoita. Muista! Sulla on vaan yks vartalo, sen ei tarvitse olla laiha, mutta siitä pitää huolehtia.

• xl

Kaalikeiton ohjeet tähtäävät hitaaseen, mutta varmaan pudotukseen. Hyvä!
      Kun olet ensin "oppinut syömään", lisää liikuntaa vähitelle.

• m7802

Minä pudotin 10kg sillä että ensinnä seurasin mitä söin, ja pakkauslaatikoissa kun lukee paljonko sisältää energiaa, laskin energiat yhteen ja totesin että tällä energia määrällä pidän siis yllä tätä painoa. Aloin siis vähentämään energian saamista niin että vähensin ruokavaliosta vähän kerrallaan jotain ruoka-ainetta ja seurasin miten paino reagoi. En tuntenut nälkää, ehkä siksi että totutin kehoni pikkuhiljaa pienempään energiamäärään. Otin ruuat valmiiksi pöydälle ja totesin että nämä syön mutta en yhtään enempää.

Ihminen kuitenkin on biologinen kone joka ottaa sisään energiaa ja mitä ei käytetä, varastoidaan. Joten, vähemmän energiaa, vähemmän varastoja. Nälän tunne johtuu siitä että vatsalaukku alkaa tyhjentymään, ja se ilmoittaa nälällä että sillä alkaa olemaan tylsää, joten jos täytät vatsalaukun vähemmän energiaa sisältävällä "massalla", varastot pienenevät.

• -aloittaja-

kiitos kiitos teille vinkeistä :) kaalikeitolla oli ehkä vähän yksinkertaisempia, kaipaan tuota kotiruokaa ja olen todella laiska laittamaan mitään erikoista. Sain myös hyviä vinkkejä tuosta mehukeitosta ja munakkaasta, eihän tuommoisia tule edes ajatelleeksi :)

nyt olen tässä pystynyt jättämään keksit, vaikka ne niiiin kovasti tuolta kaapista houkuttelisi, mutta yritän pysyä kovana :) ja taidanpa kaupassa alkaa viipymään pidempään tuolla hedelmä-osastolla.

teillä on ihan mahtavasti lähtenyt putoamaan, ihanaa! mulla tosiaan oli se keitto kuuri, sekä samalla olin hiilarittomalla, niin kuukaudessa vain -2kg. tunsin nälkää jonkinverran ja en voi sanoa, että olo oli mitenkään parempi, mitä ihmiset taas sanoo, että paljon keveämpi olla, ei minulla. Tuohon kotiruokaan aijon satsata ja crosstrainerin haluaisin, mutta sen osto ei ole nyt mahdollista.

• -12 kg!! :)

Kiva et oli ees jotain apua, ja aina kiva löytää lisää kohtalontovereita, koska tää ei tosiaankaan oo helppoo saada hyvälle alulle. Mä yritin monen monta kertaa kaalisoppakuurit, porkkanakuurit ja ties mitkä enkä päässyt puusta pitkälle. Siks oon onnellinen, että nyt on vihdoin löytynyt jotain mikä toimii, ja että mun itsekuri on riittäny :)

Joku mainitsi kalorien laskemisen.. Itse lähinnä tarkastin alussa nestemäiset kalorit (limut, mehut), koska niistä tulee huomaamatta tosi paljon.

ja kuten jo aikasin sanoinkin, en karppaa vaikka oonkin jättäny pastat yms pois. En laske hiilareita mitä vihanneksista ja marjoista tulee. Siitä olis tullu mulle liikaa stressiä.

Piti myös sanoa et karpatessa tai hyväkarpatessa (luulisin et tää on termi sille mitä teen ite?) voi käydä niin että ei laihdutus lähde käyntiin, jos et saa tarpeeks kaloreita, ja keitossa itessään et saa. Siinä sun kroppa rupee ns.suojelemaan itteään ja syömään lihasta. En oo tosta satavarma, et saa korjata jos oon väärässä :)

Ja ehdottomasti ja lämpimästi suosittelen crosstraineria! Huuto.netistä saa halvemmalla, jos on rahasta kii.

Tsemppiä sulle -entinen barbie-!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4394
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      100
      3840
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3130
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2608
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2322
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1976
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1742
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1705
    Aihe