Voisiko olla...

pohdiskeleva...

Asperger(llievä kenties?)

Olen pitkään miettinyt että olen erilainen kun muut. Tässä vähän yleisesti miksi koen olevani erilainen:
Kielellinen vaikeus( Tämän tasoinen teksti on vain lukion ansiota), sama kielellinen vaikeus myös isälläni, esim. sanottavien lauseiden muodostus kestää normaalia kauemmin, todella herkkä kuulo- ja valoaistimus, tunteiden osoittamisen vaikeus(esim. empatiakyky löytyy mutta sen osoittamiseen ei ole keinoja), lievä katsekontaktin ''pelko'', yksinäisyyden tarve, järjestelyn tarve, ärsyyntymiskynnys matala, kiusattu ala- ja yläkoulussa, usein tuntuu, että hahmotan maailmaa eritavalla, en tartu asioihin mihin muut vaan aivan muihin, itsestä puhuminen ( muuten kuin tällä tavalla) on lähes mahdotonta ja jos siihen pakotetaan oireet ovat lähes paniikkihäiriön kaltaiset, lukiossa pärjään ihan hyvin, mutta oppimiseen vaaditaan lähes kaksinkertainen aika muihin verrattuna, vain kiiinnostavaan asiaan jaksan keskittyä yhtäjaksoisesti kauan ja silloin voisinkin viettää vaikka kokopäivän kiinnostuksen parissa, kokonaisuuden hahmottaminen esim tekstissä hankalaa. Lisäksi pohdiskelen omineni asioita ''normaalia'' enemmän...

siinä nyt oli ne mitä olen miettiny. Olen siis jo pitkään miettinyt että miksi ajattelen eritavalla kuin muut... Ja tosiaan tuo kielellinen heikkous ei näy enää mutta se johtuu työmäärästä jota on tukiopettajien tuella tehty, ja se esiintyy siis äidinkielen lisäksi myös vieraissa kielissä.

Onko minulla siis asperger, kenties lievä? Luultavasti en mitään lisätukea tarvitsisikaan vaikka sillainen olisi koska olen hyvin tähänkin asti pärjännyt ( olen 17v). Mutta toisinaan miettii sitä että mikä minussa on vialla, joten joku syy olisi kiva saada. Toisaalta voihan tuo kaikki olla aivan normaalia mutta...

6

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdiskeleva...

ja toivoisin rakentavaa kommenttia suuntaan tai toiseen, jätetään ylimääräiset huomauttelut muualle...

• erilaisia kaikki

Aika moni Asperger on miettinyt paljolti samoja siihen saakka kunnes on saanut varmuuden, että siitä Aspergerista, se kaikki on johtunut. Erilaisuuden tunne jne...
        Mutta monelle on riittänyt tiedon haku, ei ole tarvinnut virallisista diagnoosia.

Oletko tehnyt mitään testiä, jotka voivat antaa suuntaa, mutta ne eivät takaa diagnoosia. Aspergereja on laaja kirjo ja ei ole kahta täysin samanlaista, sanottiin aikanaan kun tyttäreni sai dg:n alle 10v...

Aspergerin kuin kenen tahansa pitää kyetä etsimään itsestään ne vahvuudet ja ne kannattavat elämässä eteenpäin. Valta-osalla ei ole diagnoosia, eikä ihminenn sitä tarvitsekaan. Pitää hyväksyä itsensä ja pyrkiä kehittämään hyviä ominaisuuksiaan ja päästä eroon huonoista. Ihan kuin me jokainen.
        Mukavaa kesää:)

• Pohdiskeleva...

Kiitos vastauksesta!:) Juu en mie diagnoosia haekkaan vaan yritän vaan löytää selitystä erilaisuudelle juuri niin kuin kirjoititkin:) ja tietysti tukea ''omalle diagnoosille'' . Olen tehnyt tälläisen testin netissä: http://xestia.net/testit/asperger.php

ja sain 130 pistettä eli että olisi asperger ja toisessa testissä eri kysymyksillä myös...

Kiitos kannustuksesta:) ei nuo ''oireet'' elämääni kauheasti vaikeuta ja vahvuuteni olen osittain jo löytänyt koska tähtäimenä lukion jälkeen olisi lääketieteellinen. Toki se vaatii hirveitä ponniskeluja mutta jossain vaiheessa aijon sisälle päästä:)

• erilaisia kaikki

Ihan oikea asenne sinulla näyttää olevan ja toivon, että pääset aikanaan lääkikseen. Kun tytär sai lähetteen neurologiselle yo-sairaalan tutkimuksiin, lähettävä lasten erikoislääkäri totesi, että hänellä oli useita opiskelukavereita lääkiksessä joilla on ( täytyi olla asperger) mutta siihen aikaan ei tiedetty mitään.

Asseja( kuten aspergereja) kutsutaan, on paljon lääkäreissä, sillä usean as-persoonan ominaisuudet ovat eduksi , erityisesti ns tutkijalääkäreille.
        Mutta assien persoonoissa on suuria eroja, erityisesti naisissa. Olin useilla luennoilla ja kursseilla ja opin paljon.

Ole vaan oma itsesi ja hyväksy itsesi ja pyri elämään mahdollisimman normaalia elämää. ns puhdasta aspergeria löytyy harvoin, jos ollenkaan ja oireyhtymään liittyy usein muitakin vaikkapa dysfasiaa. Sinä pärjäät kyllä:)

• asiallinen?

Paljon aspergeriin viittaavaa. Toisaalta myös dysfasiassa on samoja oireita ja kielellinen vaikeus sopisi siihenkin hyvin.

• Pohdiskeleva...

Kiitos molemmille neuvoista:) Tämä 17 vuotias on nyt paljon suvaitsevampi itseään kohtaan eikä aina vertaa taitojaan toisiin ihmisiin:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      106
      7522
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3481
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2554
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      352
      1520
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      59
      1347
    Aihe