Hei! Olen huolissani tuttavani tulevasta lapsesta jo valmiiksi.
Olemme saman ikäisiä (22-vuotiaita) ja minä sain lapsen huhtikuussa. Hänellä on laskettuaika heinäkuussa.
Olemme joskus olleet parempiakin ystäviä, mutta ajan kuluessa ja minun "aikuistuttua" tiemme alkoivat pikku hiljaa erkanemaan. Minä olen pysyvässä suhteessa, hänellä pojat ovat vaihdelleet. Nyt tämän hetkinen poikaystävä on kuitenki ollut ennätyspitkään hänen kanssaan (olivat noin puolitoista vuotta seurustelleet ennenkuin hän tuli raskaaksi) joka on siis lapsen isä.
Minä en ikinä ollut innokas baareissa juoksia, hyvä jos kerran puolessa vuodessa kävin. Tykkäsin ja tykkään enemmän rauhallisemmasta menosta ja ottaa kuppia pienellä ystävä porukalla, tai kihlattuni kanssa kahdestaan. Tätäkään en harrastanut joka viikonloppu ja nyt en varsinkaan ole kun vauvakin on.
Ystäväni sen sijaan on aina ollut melko menevä ja railakas juhlija. Näin oli myös siihen asti kuin tuli raskaaksi. Jes hyvä näin että ryyppääminen loppui siihen. Sitä mieltä olen ehdottomasti että hyvä! Ainakaan en ole kuullut että tekisi niin. Tupakointia hän kuitenkin on jatkanut läpi raskauden. Se jo tuntuu pahalta :( Inhottavaa kuulla kun yhteinen kaverimme kertoi kuinka tämä taas oli vetänyt kessua ja samalla toitottanut kuinka innoissaan on tulevasta vauvasta. Oon ihan kauhuissani jo valmiiksi.
Hän on aina ollut holtiton ja hömelö. Nytkun olen itse elänyt vauva-arkea ja tiedän millaista se on, olen todella kauhuissani siitä, miten hän ja hänen poikakaverina tulevat jaksamaan! He kun ovat niin teinejä vielä henkiseltä iältään. Ja en ole ainoa joka heistä on huolissaan. Myös heidän nykyiset ystävänsä odottavat kauhulla, joutuvatko vielä lehdestä lukemaan kuinka taas nuori äiti tappoi lapsensa kun ei jaksanut..
Pelkään että hän ei jaksa sitä että vauva on todella 24/7 hoidettava ja että se on tosiaankin sitä samaa päivästä toiseen ensimmäiset kuukaudet varsinkin. Pelkään että hän jättää lapsen yksin kotiin päästäkseen RENTOUTUMAAN JUHLIMALLA BAARISSA jos ei saa lapsenvahtia. Pelkään niin kovasti :(
Toivon todella sydämeni pohjasta, että olen väärässä ja erehtynyt hänestä ja hän yllättääkin meidät kaikki positiivisesti! Todella toivon.
Yritän keskittyä omaan elämääni, mutta ainakun kuulen hänestä jostain, pyörii tämä asia aina jonkun aikaa mielessäni ja joskus alkaa melkein itkettää kun ajattelen kuinka se lapsi voi tulla kärsimään hylkäämisestä yms laiminlyönneistä.. Koskaan en mitään positiivista hänestä kuule, ikävä kyllä.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Mitäänhän en voi tehdä, ei mulla oo oikeutta eikä asia edes kuulu minulle. Olen vain niiiin sairaan huolissani tästä lapsesta! Saanut jo kohdussa huonoa kohtelua äidiltään kun tämä itsekkäästi vain vetää röökiä, vaikka varmasti olisi voinut lopettaa jos vain todella tahtoisi. Kehtaa vielä julkisesti puhua samalla vauvastaan kun polttelee tupakkaa.. Itsekin poltin ennen raskautta mutta lopetin heti kun onni kolkutti ovelle.
Huolestunut..
8
155
Vastaukset
- ...
Miten toi kitinä tällä palstalla auttaa mihinkään?
- ........
Miten toi sun kommenttis auttaa mihinkään?
- maija.71..
Tiedän tunteen. Itsekin tiedän tapauksen jossa äiti pistää omat himonsa ja "riippuvuutensa" lapsensa edelle. Poltti ja taisi juodakin läpi raskauden ja samalla linjalla lapsien tulon jälkeen. Onneksi ottivat häneltä lapset pois. Pääsivät isänsä ja tämän uuden naisen kanssa asumaan. Isä oli tässä tilanteessa siis kuitenkin onneksi kunnollinen.
On totta ettet voi tehdä nyt mitään, mutta jos tulevaisuudessa kuulet että lapsi todella kärsii äitinsä tekojen takia, niin tee siitä ilmoitus. Sinun tulee tietty olla ensin täysin varma, että et vain ole kuullut huhupuheita. Todisteet olisivat myös ihan jees..
On harmillista, kun asiaan ei puututa vastakun paha on tapahtunut. Itse näkeeja kuulee kaikenlaista, mutta kun yrität viranomaisia saada tajuamaan tilanne myöskin, he vain toitottavat että eivät VOI tehä mtn ennen todisteita.. Ihan hanurista. - Näin se on juu
Näinhän se kuulostaisi olevan, että sillä hetkellä kun se mamma pusertaa sen vauvelin kinttujensa välistä niin hän nousee jollekin jalustalle, josta voi ruveta välittömästi alentuvalla asenteella arvioimaan muiden tekemisiä, valmiuksia ja kypsyyttä. Sinutkin vauva-arki siis yllätti, ja kasvoit siihen, miksei ystäväsi voisi tehdä samoin. Ei sillä, etteikö huoleesi välttämättä olisi aihetta, mutta aika omahyväiseltä kuulostaa... kun me ollaan niin kypsiä ja ne on niin teinejä.
Jos epäilet lapsen kaltoinkohtelua, voit ja sinun tulee tehdä lastensuojeluilmoitus / lastensuojelutarpeen selvityspyyntö. Ja sinne lastensuojeluun voi soitella jo ennen lapsen syntymää. Heidän tehtävänsä on selvittää tilanne, hankkia tarvittaessa "todisteet" ja tarjota tarvittavat palvelut. Sinun tarvitsee vain ilmaista huolesi. - 2+13
Laitoin muistaakseni palstalle "kasvatus" jutun otsikolla "9-vuotias varastelee" tms, en tarkkaan muista. Tarina kuitenkin on samantyyppinen, paitsi kyseinen vauva on jo 9-vuotias. Kaveristani tuli äiti 19-vuotiaana yhden illan jutun seurauksena, miehet ovat vaihtuneet, lapsi on "isänään" kahta miestä pitänyt, eli ovat olleet elämässään pari vuotta molemmat (eri aikaan ;) )
Joi raskauden aikana ainakin 5.kk:n saakka, ei tupakoi lainkaan. Vauvana laittoi lapsen hoitoon ja lähti ryyppäämään. Aloitti lapsen ollessa noin 7v sen, että jättää lapsen yksin kotiin ja joko kertoo tai on kertomatta lapselle, että äiti on baarissa. Kuulemma lapsi nukkuu paremmin, jos ei tiedä, että äiti on poissa kotoa(!). Laittaa siis lapsen nukkumaan, juo vodkapaukkuja lapsen vielä ollessa hereillä ja lähtee kun lapsi nukkuu. Nyt lapsi on alkanut näpistelemään ym reagointia.
Sosiaalitoimistoon kai voi nimettömänä vihjata jos oikeasti jotain tapahtuu, en tiedä, itse en ole sossuun sanonut mitään. Sossu joka tapauksessa on jo pelissä mukana, koska lapsi on varastanut kaupasta ja jäänyt kiinni.
Itse voit tehdä vain sen, että toivot parasta ja tarjoat lapsenhoitoapua, jos näyttää siltä, että kaverisi aikoo jatkaa ryyppäämistä lapsen syntymän jälkeen. Ja että nämä muut ystävät tarjoavat tietty myös, ei sun tarvi olla ainoa, etenkin kun sulla on pieni vauva itsellä. Mulla on puolivuotias, joten tiedän miten rankkaa se on. Ja meilläkin meneminen väheni minimiin lapsen syntymän jälkeen! mulla jo raskausaikana, silloin mies vielä meni. - --------
Tupakointi ei tietenkään ole hyväksi vauvalle, sen kaikki tietävät, mutta kylläpä nuo vanhemmat ja "viisaammatkin" äidit tupakoivat. Se on toistaiseksi jostain syystä laissa sallittua ja vieläpä suhteellisen hyväksyttyä, joten se ei kerro mistään mitään. Sitä taas et voi tietää, millaiseksi heidän elämänsä muuttuu sitten kun vauva syntyy. Ne vauvansa yksin jättävät ovat todellakin harvinaisuuksia, siksihän niistä uutisoidaankin.
Hän omankin kertomuksensa mukaan pystyy olemaan erossa alkoholista raskautensa aikana ja takia, joten miksi ihmeessä hän ei pystyisi sen jälkeen? Tai ehkä hänellä on hoitajia lapselle, ettei tarvitse jättää tätä yksin, jos sitten välttämättä enää haluaa lähteä baariin. Jos tilanne oikeasti noin paljon sinua huolestuttaa, niin ainut mitä voit tehdä, on tarjoutua hoitamaan hänen lastaan joskus, että hän pääsee ulos eikä tarvitse jättää lasta yksin.
Sinä olet muuttunut lapsen saamisen myötä, joten miksi ei ystäväsi pystyisi muuttumaan? Jokainen kasvaa siinä vaiheessa, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Joidenkin ei edes tarvitse kasvaa niin kauheasti. - hetkinen nyt
Siis en minä muuttunut vasta lapsen tultua. Minä muutuin jo aikaisemmin. Elämäni oli jo tasaista ennen lapsen tuloa taikka raskaaksi tulemista.
Tämän henkilön tuntien on vaikea uskoa, että hän muuttuu, mutta toivon todella että muuttuu ja että olen totaalisen väärässä.
En minä halua muita arvostella enkä pidä muita alemmalla tasolla kuin mitä itse olen. Olen vain huolissani.
ap- lisään vielä..
..että vauva-arki joo yllätti niinkuin kenet muunkin ensikertalaisen, että se vauva oikeasti sitoo todellakin 24/7 ja että esim imetys ei ole niin yksinkertaista. tai sen käyntiin saaminen- välttämättä. en ollut totaalisen yllättynyt, kyllähän minä olin valmistautunut etukäteen, mutta ei siihen voi täysin valmistautua ja kaiken oppii vasta kun vauva on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481239Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753