omainen lakkasi syömästä

90+

90.v omainen jonka tykönä käyn viikottain on ruvennut kovasti laihtumaan. Hänellä on ruokaa, sekä tavallista ruokaa että herkkuja, on pakastin ja mikro. Mutta ruuat saan viedä pilaantuneina pois, syö vain kaurapuuroa ja kahvia.
En kyllä rupeaisi siihen että panna eteen kaikki ruuat koko ajan.
Millaisia kokemuksia, mikä tehoaisi? Entä auttaisiko joku lääkitys? (Hänellä ei ole lääkitystä).

5

251

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cccddd+fc

aika usein käy niin että jossain vaiheessa ruokahalu katoaa.
      Uskoisin hänen syövän mikäli joku ehtii valvomaan että varmasti syö.
      Hänelle kannattaa jättää helposti otettavia ruokia ja herkkuja, tärkeintä on että syö jotain.
      Hän on niin iäkäs että kannattaa ottaa yhteys kunnan vanhuspalveluun että käyvät katsomassa että varmasti syö, mikäli asuu yksin.
      Myös kannattaa tutkia veriarvot ym... Lääkitystä on mikäli ruokahaluttomuus johtuu sairaudesta.
      Äitini kyllä syö, on saman ikäinen, ruoka ei kai imeydy kunnolla kun laihtuu koko ajan. On ikänsä ollut nuuka, nyt tahtoo pihistellä ruuan ostamisessa, käy itse jopa kaupassa.

• 16 4 20

Äidiltäsi kuluu energiaakin, kun hän liikkuu.
        Nuukuus on kyllä hankalaa, jotkut eivät raski edes pitää sähkövaloa vaan kyhjöttävät pimeässä, vaikka hyvin olisi varaa pitää valoja. (siis melkein kaikilla olisi varaa, voi joku poikkeuskin olla)

• Tytär 58
        16 4 20 kirjoitti:

Äidiltäsi kuluu energiaakin, kun hän liikkuu.
        Nuukuus on kyllä hankalaa, jotkut eivät raski edes pitää sähkövaloa vaan kyhjöttävät pimeässä, vaikka hyvin olisi varaa pitää valoja. (siis melkein kaikilla olisi varaa, voi joku poikkeuskin olla)

Jos on koko elämänsä ollut tarkka niin nuukuus muuttuu monella suorastaan sairalloiseksi.
        Ei niille mitään voi, järkeä on turha puhua, kiusaa vain itseään ja vanhusta.
        Äitini ei uskalla soittaa kännykkänumeroon, joku ukkeli oli peloitellut että siinä menee rahat jos moiseen soittaa.
        Hän ei myöskään suostu siirtymään euroon, menen sekaisin kun hän puhuu ostoksistaan suomen markoissa, kuten hän sanoo.
        Hän kertoo eurot kuudella, olen yrittänyt sanoa että ei se enää niin mene vaikka markka tulisi takaisin, saattaisi olla jo ainakin yksi markka>euro.
        Hän soittaa usein pankkiin ja kysyy paljonko saldo on suomen markoissa, kiellot eivät auta.
        Mikään muu keskustelun aihe ei kiinnosta kuin raha ja paljonko on tilillä, paljonko kukin saa eläkettä...

• lukija.

Olen lukenut jostain että jossain vaiheessa ihmiseltä vain ruokahalu katoaa.
      Se on yleensä merkki lopun ajoista.
      Jos mummeli on 90 ikävuodestaan huolimatta muuten kunnossa kannattaa ruokahaluttomuutta tutkia.
      Todella harvinaista että noin vanhalla ihmisellä ei ole lääkitystä.

• omaishoitajamies

Laitappa kunnon kotiruokaa..perunaa ja soosia.. Kuapan ateriat tympii jossainvaiheessa
      ja tarjoilulla on tärkeä osa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      108
      2227
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      843
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      47
      818
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      776
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      518
      725
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      625
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe