Moi mulla ois 8 viikkone sekarotunen pentu. Sillä on kesäihottuma. Tarttuuko ihottuma? ja voiko pennun viedä jos ei ole rokotettu niin mökille ja voiko sen rokottaa aikaisemmin ja eikö ei rokotettu pentu saa olla muitten koirien lähellä? Vastailkaa pliis
Voisko joku auttaa muo?
2
64
Vastaukset
- kapirakki
MIKÄ on kesäihottuma? Ihottuman aiheuttaa joko allergia tai mikrobi tai syöpäläinen, eikä kesä. Allergia ei tartu, mutta erilaiset punkit, bakteerit ja sienet, jotka ovat yleisiä ihottuman aiheuttajia, tarttuvat. Eläinlääkäri tutkii, mitä laatua ihottuma on, ei pidä viedä tartuttamaan muita koiria. Hoidata ihottuma pois, ettei pahene.
- Mitenkäs
Onkos ne sellasia punaisia paukamia mahassa? Meidän pikkuisella oli niitä myös viime kesänä (oli tuolloin n. 4kk) ja eläinlääkäri sanoi että menee itsellään ohi, on pennuilla varsin tavallista. Jos alkaa näyttämään siltä että vaivaa pentua, niin sitten tietysti eläinlääkäriin. Ja ei ainakaan meidän koiruudesta tarttunut toiseen koiraamme tai tuttava koiriin.
Rokottaa voi aiemmin (tosin en tiedä suostutaanko Suomessa tätä tekemään), mutta tuolloin rokotuksen teho ei ole sama kuin jos rokotettaisiin oikean ikäisenä, eläinlääkäri luultavasti suosittelee uusinta rokottamista tietyn ajan kuluttua. Mutta tosiaan, epäilen että Suomessa eläinlääkärit ei rokota noin nuorta pentua.
Itse olen pentua aloittanut sosiaalistamaan tuttuihin koiriin (joista tiedän että mm. rokotukset kunnossa) jo ennen ensimmäistä rokotusta, koska tuo on paras ikä pennulle tottua uuteen. Jos pennun pitää ensi rokotukseen asti vain kotona turvassa on suurempi mahdollisuus että tulee ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949