Pakokaasuja huolla pian. Tällaista herjaa mittaristo S80:ssäni. Vuosimalli 2000. Mistähän kiikastaa? Käytin auton testerissä ja sen ilmoituksen mukaan vaihtoon meni termostaatti ja lämpötilantunnistin. Valo palaa silti vaikka osat ovat vaihdettu uusiin alkuperäisosiin. Tarviiko vikakoodi nollata testerissä taas vai pitäisikö sen sammua itsekseen kun osat on vaihdettu. Ärsyttävä haamuvika... Auto ja mylly on koko ajan pelannut täysin moitteettomasti ja mielestäni tehotkin ovat tallella. Autossa BSR:n lastut ja tehoja 250 hepoo sillä kone on 2,4 T. Onko kokemusta muilla ja mitä asialle voisi tehdä...? Kiitos etukäteen
Pakokaasuja huolla pian
17
13476
Vastaukset
- volvon miäts.
Mittariston kylmäjuotokset sun volvosas vettuilee. Näin minä sen näkisin.
- S80-00-236tkm
Käväisepä ihan merkkikorjaamon testerissä.
Vikakoodit on hyvä nollata muttei pakko, jos auton on viaton niin ei se kompuutteri herjaa mistään viasta.
Kyse on simppelistä kompuutterista, anturi antaa kaiken aikaa kompuutterille sellaista milliamppeerivirtaa, jos siihen virtaan tulee katkos niin kompuutteri sanoo jotta on vikaa vaikka vikaa ei ole, syy voi olla hapettunut liitin tai murtunut johto.
Minulla S80-00 s2-moottorilla ja antoi samaa tietoa pakokaasuista, lisäksi nyki sillai hiuksen hienosti kun lähti liikkeelle, joskus ajossakin nykäisi.
Syy oli kaasulappäkotelo, siihen auttaa vain uuden kotelon vaihto merkkikorjaamossa JA sen kotelon uudelleenohjelmointi.
Mikäli sinulla on syynä kaasuläppäkotelo niin se ilmenee merkkikorjaamon testerissä, kannattaa tarkistaa koska aikaa myöten vika senkuin pahenee.
Kaasuläppäkotelo on se kallein vaihtoehto.- s60, 150 000km
Ostin merkkiliikkeestä 2001 vuosimallisen s60 Volvon jolla oli mittarissa hieman alle 150 000 kilometriä. Huollot oli tehty huoltokirjan mukaan ajallaan. Ensimäisestä päivästä alkaen oston jälkeen sähköinen kaasuläppä meni kesken ajon vapaalle. Sain uudelleen tartattua jolloin auto taas toimi normaalisti. Joitakin kertoja käytin näyttämässä vikaa ostamastani merkkiliikkeestä, jolloin vikakoodi poistettiin. Lopulta autonmyyjä sopi korjauksesta firman piikkiin, koska vika oli jo ostettaessa.
Samoin bensan suodatin oli ruostunut ja uuteen vaihdettua suodatin oli tervamaista juoksevaa litkua täynnä. Mahdollisesti osaa ei oltu vaihdettu koskaan vaikka autossa oli tehty määräaikaiset huollot. Vaihdoin suodattimen itse. Kannattaisikohan kyseinen osa tarkastaa varmuuden vuoksi myöskin muissa Volvoissa?
- kuitti
Vaihda ilmamassamittari, kuittaa vikakoodi
- totta vie
No tuollainen ilmamassamittareiden yms. vaihto on ihan hakuammuntaa. Volvon testeriin kiinni, niin näkee mikä tuon aiheuttaa, niin pääsee halvimmalla kun ei tarvitse vaihtaa osia summa mutikassa.
- r
Vika saattaa olla ABS anturissa,minulla nimittäin oli sama ongelma ja anturin vaihto korjasi asian.
- mää vai
Jarrusysteemistäkö tulee pakokaasuilmoitus. Ei edes ruottalaiset tuohon "pysty".
- kallisloma
Belgias vaihtoivat uuden moottorin 9800eur.
- perttivolvo
Tere. Mulla on vm. 2000 s60 ja 2.4i bensa. Oireena juuri tuo ajotietokoneen ilmoittama vika, eli "pakokaasuja huolla pian". Alussa oli aavistus, ettei vika voi olla ilmamäärämittarissa koska tyhjäkäynti ei vaeltanut, eikä kierrokset tökkiny korkeillakaan luvuilla vaan moottori ärjy kuin viriili kissaeläin vaikka on jo 300tkm takana.
Tein temput seuraavana päivänä ja marssin motohelvettiin ja hain hyllystä CRC- Air sensor clean purkin. Tällä purkilla sitten puhdistelin kuitenkin varmuuden vuoksi sen ilmamäärämittarin herkät metallilangat.
Temppu osoittautui erittäin kannattavaksi, sillä mittariin suihkuteltuani ongelma katosi parin ajokilometrin jälkeen. Käytin reiluja kierroksia ja ikään kuin polttelin "karstoja" tämän tempauksen jälkeen.
Ilmamäärämittarin saa tuosta vanhimmasta vuosimallista suoraan 2 ristikantaruuvilla irti. Ilmamäärä mittari sijaitsee moottoritilassa käytännössä korkeimmalla kohtaa majesteettisessa yksinäisyydessä ilmansuodinkotelon päällä, siellä ilmaputken kannassa. Oli helppo irroittaa ja nostaa ylös sekä ruiskauttaa pari reilua tujausta Air Sensor Cleaniä!
Otin myös koko imukurkun pois ja puhdistelin sitä töhnäistä kaasuläppääkin hieman, josko sekin alkoi nätimmin liikkumaan.
Kaiken kaikkiaan korkeintaan noin 10e homma puhdistaa ilmamassamittari kaasuläppä = kannattavaa. Aikaa menee noin puolituntia jos sievästi tekee ekaa kertaa. 10 minuuttia jos jo tietää mitä tekee. Vähän sama kun vaihtaisi ilmansuodattimen mutta ei vaadi niin paljoa akrobatiaa.
Täytyy vielä mainita että se ilmamäärämittarin lanka oli toiselta puolelta musta ja en oikein ihmettele vaikka se olisi vaikuttanut tuohon vikakoodin ilmaantumiseen. Spray sai siitä kirkkaan heti ekalla puhalluksella. Muista myös puhaltaa niitä sisällä olevia lankoja jotka ovat siellä ilmamäärämittarin "putkessa". Eli uita se koko laite sillä spraylla niin hyvä tulee. Älä kuitenkaan törkkää heti kiinni ja lyö käyntiin sillä anna sen kunolla kuivua ettei tuu mitään oikosulkuja ym.
Ite join kahvit tuon remontin jälkeen ja söin ruoatkin. Vasta parin tunnin päästä kävin koeajaan ja polttelin karstoja. Jollain 5-6 käynnistyskerralla näytti vielä tuota vikakoodia mutta se häipyi pienen ajelun myötä ja uudelleen käynnistäessä. Eli vika on oletettavasti häipynyt.
Tuli muuten myös vettä pakoputkesta noin kahvikupillinen, en tiedä kuinka paljoa se vesi siellä katalysaattorissa voi vaikuttaa tuohon systeemiin.
Yksi huomionarvoinen seikka on myös se, että huudatin jonkun aikaa puhalluslaitetta lämmöt täysillä = mittariston kuivatusta. Tuo ei kuinkaan oikein sovi omaan uskontoon että kosteus aiheuttaisi vikakoodin mittaristossa. Sen uskoisin kyllä jos joku abs valo, tai airbagin valo jäisi palamaan kosteusvaurion vuoksi, mutta ei nyt sentään pakokaasupuolella. - Peratinm
Mulla oli valon syttymisen syynä "viallinen" lambda anturi. Vikakoodissa ilmoitti että etummainen anturi ei toimi oikein. Se anturi oli helppo irrottaa 12" jakarilla jos osaa käyttää sellaista, eli jakari asetetaan kunnollla paikoilleen ja vieläpä oikein päin suunnasta riippuen. Ei tarvi mitään hokkuspokkus-temppuja. Volvossa etummainen lambda on kohtuu helpossa paikassa heti moottorin takana kun avaa konepellin. Siihen pistokkeeseenkin pääsee käsiksi kun ottaa sen metallinvärisen lämpöputken pois siitä tieltä, mikä on moottorin ja ilmanottokotelon välissä. Putki ei ole millään kiinni joten naurettavan yksinkertainen ottaa se pois. Pistokkeen kanssa kannatta toimia varoen, se lähtee helposti avittamalla sitä "lukkoa" hieman pienellä talttameisselillä. Sitten kun lukko antautuu niin sen pistokkeen kyllä saa helposti erilleen, ei kannata hampaat irvessä repiä.
Siispä otin Lambda-anturin irti ja ruiskutin reikiin jarrupuhdistus-spraytä joka on sellaista liuottavaa ainetta. Karsta valui aika hyvin jo pelkästään tällä aineella. Poltin lambdan kärjen sen jälkeen kosanilla "hehkuvaksi" ja sitten upotin sen kylmään veteen niin että sihaus kävi. Tällä tavalla yritin "karkaista" siitä loputkin karstat. Toistin spräykäsittelyn ja karkaisin pari kertaa.
Laitoin lambdan paikoilleen ja jo muutamalla käynnistyskerralla ja kaasuttelun jälkeen vikavalo sammui ja on pysynyt poissa. Eli otin riskin siinä että "hajoitanko" lambdan lämmittämällä ja riski näköjään kannatti sillä auto on pelannut nyt siltäosin.
Lambdankin voi korjata. Se on loppupeleissä niin yksinkertainen vekotin että en näe miten se voisi hajota 300tkm. Kannattaa ainakin kokeilla elvyttää vanhaa anturia sillä se uusi maksaa n. 150e. Terve. Mulla on volvo s80 2,4i -1999 mallin 170 heppainen bensa, ja ajotietokoneeseen tuli ilmoitus Pakokaasuja huolla pian ja toiseen laitaan mittaria oranssi kolmio merkkivalo, välillä valo sammoin ja teksti hävisi mutta syttyi taas uudelleen ja vikakoodinlukija näytti, että oikosulku/katkos 4 sylinterin puolassa että siinä ois vika, shellin koodinlukija nollasi niin että ei näytä enää vikaa eikä pala valo ja oon ajanut sen jälkeen muutaman sata kilometriä eikä auton tietokone näytä edelleenkään mitään vikaa niinkuin ois kunnossa auto ja vaihoin kaikki puolat ja uudet tulpat ja uusin myös huohotinjärjestelmän putkineen ja kaikki osat varalta ja käytin uusiksi pakokaasu testerissä eikä mennyt läpi kun kone käy edelleen tyhjäkäynnillä rikkaalla mutta 1500 kierroksella arvot on hyvät ja moottori toimii muuten ihan normaalisti eikä nyki eikä sammuile vaan vedot on tallessa niin kylmänä kuin kuumana ja hyvin käynnistyy, kertokaapa joka tietäis, että missä ois tämmöiseen tyhjäkäynnillä rikkaana käymiseen vika korjattavissa??? katsastuskin ois piakkoin ja pitäisi saaha päästöt kuntoon!
Terve. Mulla on volvo s80 2,4i -1999 mallin 170 heppainen bensa, ja ajotietokoneeseen tuli ilmoitus Pakokaasuja huolla pian ja toiseen laitaan mittaria oranssi kolmio merkkivalo, välillä valo sammui ja teksti hävisi mutta syttyi taas uudelleen ja vikakoodinlukija näytti, että oikosulku/katkos 4 sylinterin puolassa että siinä ois vika, shellin koodinlukija nollasi niin että ei näytä enää vikaa eikä pala valo ja oon ajanut sen jälkeen muutaman sata kilometriä eikä auton tietokone näytä edelleenkään mitään vikaa niinkuin ois kunnossa auto ja vaihoin kaikki puolat ja uudet tulpat ja uusin myös huohotinjärjestelmän putkineen ja kaikki osat varalta ja käytin uusiksi pakokaasu testerissä eikä mennyt läpi kun kone käy edelleen tyhjäkäynnillä rikkaalla mutta 1500 kierroksella arvot on hyvät ja moottori toimii muuten ihan normaalisti eikä nyki eikä sammuile vaan vedot on tallessa niin kylmänä kuin kuumana ja hyvin käynnistyy, kertokaapa joka tietäis, että missä ois tämmöiseen tyhjäkäynnillä rikkaana käymiseen vika korjattavissa??? katsastuskin ois piakkoin ja pitäisi saaha päästöt kuntoon!
- 1350rpm
Lantaanturi tukosa voi paska lentää putkesta.
- kannattaa_kokeilla
Akusta kaapeli veks.
Minulla on S80 -99. 2,4.
Olen omistanut auton n. 8kk ja toissapäivänä tuli 2. kerran se oranssi jarrupolkimen kuva.
Viimeksi teki saman viime syksynä. Silloinkin kaapeli veks ja sillä nollautui.
Minä annoin kotteron olla ilman virtaa sellaiset ½ tuntia. Häipyi muuten tällä kertaa siinä mittarin keskellä oleva oranssi kolmio myös, siis valo siitä. Se oranssi kolmio on ollut siinä palamassa niin kauan kuin olen omistanut tuon auton.
Se muuttui aina punaiseksi, kun aukaisi esim. oven. - JELPPIS
JUURI VOLVOLTA TULLUT HUOLLOSTA OLI SAMA VIKA VAIHDETTIIN VVT SOLENOIDI NYT PELAA HYVIN
- Anonyymi
Vvt solenoidi vs puolavika KYLLÄ TE OLETTE JÄRKEVIÄ KANSSAIHMISIÄ
Onneksi asutte Suomessa!
Hyvää kevättä.- Anonyymi
ABS vielä tuohon..
Joo,vikakoodit lukuun.
Nollata ne täytyy osien vaihdonkin jälkeen.
Mittareiden ym.kylmäjuotoksien syy löytyy pitkälti tinan lyijyttömyydestä.
Ei kestä tärinää mm.kovin pitkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063