Meillä on tuo kissan ja koiran totuttamis ongelma,jonka kanssa alkaa jo pettämään hermo.. Olen kahlannut läpi keskusteluja, mutta (tietenkään) en löydä täysin meidän tilannetta vastaavaa keskustelua.
Elikkä meillä asuu sakemanni uros 4v, kaksi tyttö kissaa 6v ja 5v. Koiran tullessa taloon (kissat siis olivat ensin) meillä oli hankalaa, kissat kävivät koiraan kiinni. No,ei siitä sen enempää.
Nyt kuitenkin, reilu 3 vko:a sitten meille tuli uusi perheenjäsen, kissanpentu (uros), silloin 12vko:a. Kuvittelimme totuttamisen menevän suht` nopeaan -olihan koira tottunut jo kissoihin koko elämänsä ajan. Myös pentu oli syntymäkodissaan tottunut koiraan, vieläpä juuri saksanpaimenkoiraan. Ajattelin että koska kuitenkin on uusi kissa niin varmasti aikaa menee päivä,pari.. viikkokin,jopa parikin viikkoa... Mutta nyt kun on mennyt jo tuplaten se mitä toivoin päätin kysellä vinkkejä. Ja juuri täältä sakemaani "osastolta" koska juurikin koira, sen luonne on tämä ongelma, luulisin.
Pennun tullessa näytimme sen kuljetuskopassa koko kolmikolle. Kissat hyväksyivät sen nopeasti mutta koira.. Voi tuota nii ihanan ärsyttävää yli-innokasta rotua...;) Koira siis haluaisi niin innokkaasti mennä kissan luo, että se ihmisen silmissä vaikuttaa jopa pelottavalta! ..Myös kissan silmiin se näyttää samalta, se kun ei uskalla koiraa lähellekkään. Ensimmäisen viikon se asui sohvan alla aina kun koira oli paikalla. Sen jälkeen siirsimme sen takanpäälle, jonne teimme laudan avulla kulkureitin -nyt pentu on siis näkyvillä mutta ei koiran tavoitettavissa. Koira hyppii ilmaan, läähättää, "kohkaa" (luulen että sakemmani omistajat tietävät tämän: karvat pystyyn ja hengitys: khooo khooo...:) Välillä koira myös haukkuu -aina tällöin pistämme sen "jäähylle" -tutstuminen lopetetaan välittömästi. Tietenkin kehumme koiraa aina kun käyttäytyy hienosti. Olemme myös koittaneet komentaa mutta jäähy toimii paremmin,rauhottaa edes hieman. Herkkuja on kokeiltu. Dap (oliko se sen niminen?) panta hommattu. Luita annettu jyystettäväksi. Koiran kanssa lattialla makoiltu. Mielestäni kaikki kokeiltu että se rauhottuisi mutta ei. Se on niin innokas(?) että pentu pelkää niin ettei uskalla tulla lähellekkään. Luulen että kun pentu saisi rohkeuden ja näyttäisi koiralle arvojärjestyken asia menisi ok, mutta niin kauan kun se on pysyttelee poissa koiran tieltä ei koira tunnu oppivan paikkaansa, eikä rauhoitu.
Varsinainen kysymykseni siis on että miten saisin koiran rahoittumaan? Jos se olisi rauhallisempi uskaltaisin esim. näyttää sille pentua sylissäni niin että saisi haistaa, mutta nyt se on mahdotonta.
Kerrottakoon vielä että koira on yleensä ihan hyvin käyttäytyvä. Koskaan ei ole ollut kissoille ärtyisä -ne saa kyllä syödä ruuat koiran kupista, haistella luut ja lelut lattialla. Myös normaali tilanteessa meillä on sääntö että koira pysyy lattialla toiminut hyvin, nyt se kuitenkin hyppii sohville (etsii pentua) ja jopa takkaa vasten nähdessään pennun sen päällä!
Neuvoja ja mielipiteitä otettaisiin enemmän kun mielellään vastaan! En haluaisi menettää kissan pentuaikaa, vaan toivoisin sen voivan jo leikkiä ja olla kanssamme, voinko tehdä mitään mutta kun vaan odottaa...?
Kuin (pentu)kissa ja koira... Kuinka kauan?
3
136
Vastaukset
- Lemmikkejä on
Koirasi toimii ymmärtääkseni juuri kuten sen kuuluukin, eli haluaa tutustua uuteen perheenjäseneen. Sen sijaan sinä olet ihmeellisillä valinnoilla saattanut sen erilleen kissanpennusta.
Mikä koko asian perusajatus oikein on? Eläimet osaavat kyllä hoitaa asiat keskenään, ja ihan ilman meidän apuamme.. - Karvapallero
Millä valinnoilla? Siis kun kerroin laittaneeni kissalle laudan takanpäälle vai..? Sen tarkoitus oli ainoastaan se, että kun kissa (siis täysin omatoimisesti) oli jatkuvasti sohvanalla, enkä saanut sitä sieltä siis lainkaan pois, niin annoin sille toisen paikan jossa halutessaan oleskella. Ajattelin sen kuitenkin olevan sohvanalustaan verrattuna parempi kun se on kokoajan meidän näkyvillä -näkee normaalia elämää. Ja mikä on minulle tärkeää pääsen silittelemään sitä -se kun oli mahdotonta ennen tätä paikkaa. En tiedä jos kirjotin jotenkin epäselvästi, mutta siis kissaa ei todellakaan ole suljettu,eristetty tms. minnekkään vaan sillä on kokoajan vapaapääsy pois ja takaisin. Myös koiralla on tietenkin vapaapääsy kokoajan asunnossa jokapuolelle, se ei vaan tietenkään ylety takanpäälle -mutta ei kyllä mahdu sohvanallekkaan, joten ei se silloin ikinä edes nähnyt kissaa.
Tarkoititko siis tätä valintaa..?
Tiedän että eläimet itse setvivät asiansa, ja siksi harmittaakin kun koira on niin vauhona ettei kissa uskalla tulla lähellekkään sitä.. Sen takia juuri kaipaisin neuvoa miten saada koira rauhallisemmaksi jotta kissa uskaltaisi tulla tutstumaan siihen. - aloittelija vain
No mulla ei ole kokemusta aivan vastaavasta tilanteesta, mutta hieman vastaavasta kuitenkin. Koiran ollessa 9kk taloon tuli aikuinen kissa. Koira ei ollut lainkaan tottunut kissoihin ja olisi käynyt kimppuun, joten kissa asusteli alkuun kylppärissä, missä kävin aina seurstelemassa sen kanssa. Sitten laitoin keittiön pöydälle (mulla kisu saa nousta pöydälle) kisulle pedin ja ruokakipot ja feliway-haihduttimen tohottamaan. Nostin keittiöön nojatuolin ja vietin viikonlopun istuen siinä. Ja aina jos koira yritti kissan luo, käskin sitä odottamaan (9kk:nkin malttoi kun kärsivällisesti muistutti, joten varmasti aikuinenkin jaksaa). Tuon viikonlopun jälkeen tilanne oli paljon aiempaa parempi.
2kk päästä oltiin siinä, että kissa alkoi liikkua asunnolla kunnolla vapautuneesti ja nyt uskallan jättää jo keskenään. Eli mun reseptini olisi: kärsivällisyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial221801Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1561789Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3481528Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2111133Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 1441128
- 285995
- 11985
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4969Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49928