se on pöyristyttävää hyryllä. näin. on varmaan muuallakin.ihmisten uteliaisuus.ei vainajaa ei ole hautaan laskettu ,kun on jo joku kyyläämässä,itse olen kokenut joka on tuntunut tosi pahalta, tullaan muka katsomaan omien omaisten hautoja.
heti ollaan lukemassa nauhoja , puhumassa, kuka on muistanut ja kuka ei.
ja eritoten jos on mennyt oman käden kautta, on oma kohtaiset kokemukset vuosien takaa.antakaa hyvät ihmiset kellä on suru, antakaa olla edes seuraavaan päivään , niitten nauhojen lukeminen..
rauha hautausmaalla
30
816
Vastaukset
- piikiäinen
Jos ihmiset on niin auttavaisia, varmaan kastelevat ja hoitavat hautaa sitten muutoinkin. Hauta ja sen hoito kun tuppaa jäämään yksien kontolle. Testamentissä määrätään haudan hoito, se joka perii kiinteän omaisuuden, myös saa haudan hoidettavaksi. Paljon on lapsia ja kukaan ei hoida hautaa, omaisuus kyllä otetaan kädet ojossa.
- ja sääntöjen mukaan
siellä ei saa pitää koiria mukana, mutta sekin on nähty
- itkien haudalla
Hei miksi sitten kortteja ja nauhoja yleensä kirjoitetaan en usko että sen takia että vainaja niitä tarvii ,kyllä kai ne kirjoitetaan luettavaksi ja mikä enemmän puhuttelee ja panee miettimään ihmisiä kuin osaaottavat ja ikäävänsä tuskaansa purkavat kirjoitukset.saatoin RAKKAAN lapseni jokin aikaa sitten haudan kätköön ja näin paljon ihmisiä kulkemassa hänen haudallaan ja nään vieläkin he lukivat tekstit eikä se minua harmittanut niistä kaikki näki mikä tuska ja menetys meillä oli ja hautausmaa on muutenkin hyvä hiljentymis paikka siellä näkee kuinka elämä on vain kämmenen leveys
- ij
itkien haudalla kirjoitti:
Hei miksi sitten kortteja ja nauhoja yleensä kirjoitetaan en usko että sen takia että vainaja niitä tarvii ,kyllä kai ne kirjoitetaan luettavaksi ja mikä enemmän puhuttelee ja panee miettimään ihmisiä kuin osaaottavat ja ikäävänsä tuskaansa purkavat kirjoitukset.saatoin RAKKAAN lapseni jokin aikaa sitten haudan kätköön ja näin paljon ihmisiä kulkemassa hänen haudallaan ja nään vieläkin he lukivat tekstit eikä se minua harmittanut niistä kaikki näki mikä tuska ja menetys meillä oli ja hautausmaa on muutenkin hyvä hiljentymis paikka siellä näkee kuinka elämä on vain kämmenen leveys
hei! en tarkoittanutkaan sitä, etteikö nauhoja saa lukea, tottakai,käyn itsekin siellä. ... , en takuulla mene silloin jos näen että omaiset , laskevt rakkaintaan hautaan.omin korvin olen kuullut, jos on itse päättänyt elämänsä, sitä jahkaillaan ja siunaillaan, miksi miksi, ja sitä että pääsiköhän taivaaseen vai joutuiko kadotukseen, omat kokemukset on.
- Elämän meno
Niin me ollaan erilaisia, toiset kaipaavat enemmän yksityisyyttä ja käsitellä surunsa vain omanaan.On se järkytys ja paha olo, surua on vaikea kestää.
- muistot mielessä
Tällainenkin on koettu. Saatoimme 80-luvulla läheisemme TK:n kylmiöstä kotipihan kautta silloiseen ruumishuoneeseen.
Hautausmaalta näki "puolituttu" ihminen tilanteen ja tuli katsomaan kun perhepiirinä katsoimme poisnukkunutta arkussaan.
Ei joillain ole häveliäisyyttä uteliaisuudessaan. Ja vielä omasta mielestään uskovainen vaeltaja. - Surutyötä
Kyllä pitää olla kohtelias ja antaa omaisten olla rauhassa suremassa. Sitten voi kutsua ,jos alkaa tuntua siltä ja kestää toisten seuraa.
- itkien haudalla
Niin.kyllä asiallinen käytös on hyvä sekä surussa että ilossa ja ennenkaikkea toisten kunnioittaminen asiassa kuin asiassa meidän kaikkien olis hyvä oppia.mutta Hyrynsalmella on tosi kaunis hautausmaa ja keskellä kylää ja hyvin hoidettu, kesällä kukka loisto ja syksyllä ja talvella valoloisto, jota olen ohikulkijoiden kuulut ihmettelevän ,joten toisiamme kunnioittaen surekaamme omaisiamme kunnes suru muuttaa muotaan ja ilokin voi astua elämäämme
- Sadekuuro
On kaunista, kasteleeko seurakunta kesällä kaikki haudat?
- ij
omaisteni haudoilla .käydessä , tulee se asia vastaan kuinka on rajallinen tämä elo täällä.jos joku menee oma käden kautta, se minua ajatteluttaa, miksi ympäristön suhtautuminen on mitä on,minä itse olen kokenut, olen menettänyt
kaksi läheistä ihmistä , sillä tavalla , me kaikki koemme surun eri tavalla.
kiitos niille, jotka aidosti ovat ilmaisseet osanoton.toivotan kaikille rauhaa ja pidetään läheisistä huoli. - Hautausmaalla
on ykkössääntö se että jalotella saa muttei alueelta poistuta.
- .
Joillakin on tosiaan tapana käydä jo hautajaisten aikana, kun hautajaisväki on kahvilla tai syömässä pitämässä yhteistä muistohetkeä siunaistilaisuuden jälkeen. Käyn minäkin hautausmaalla, mutta en kuitenkaan samana päivänä kun on hautajaiset. Tuntuu jotenkin pöljältä käydä kastelemassa omien sukulaisten haudoilla olevia kukkia juuri silloin kun on hautajaispäivä. Yleensähän nämä hautajaispäivät ovat to, pe ja la näin yleiseen tietouteen jos ei joku vielä hoksannut. Tahdikkuutta saisi hautuumaalla olla muutenkin, jos olen haudalta kukkia hoitamassa, tullaan siihen selän taakse, vaikkei omia sukulaisia ole lähimaillakaan, uteliaisuus on silloin huipussaan, ja luulevat vielä että heidän juoruamistaan tai mielenilmauksiaan ei kukaan kuule. Ei muuta kuin pahasilmä takasin niille jotka pahalla katsoo. Ja siitäkään kun onneksi ei tarvitse itse huolehtia, voi ajatella, että Jumala se on taivaassa, joka oikeutta jakaa.
- hiljaaaan
meitä kun on moneksi, mutta on hyvä myös näistä asioista keskustella tahdikkuutta tahdikkuutta toivomme kanssa matkaajiltamme mutta hautausmaa on tosiaan kaunis ja siellä voi hiljentyä keskellä maailman melskettä
- 5+2
hiljaaaan voi mennä mietiskelemään hautausmaalle ihan vapaasti, kunhan ei liene vain hautajaisia. Kummallista millä tavalla ihmiset uteliaisuuttaan perustelevat. Hiljetykäämme!
- hiljaaaan
Hautausmaamme on onneksi niin iso että voi hiljentyä toiseen päähän jos toisessa puolen on siunaus,lapseni siunattiin kesäisellä hautausmaalla näin kyllä muitakin jotka eivät osallistuneet siunaustilaisuuteen mutta en mitään häiritsevää kokenut, sitäpaitsi tuskani lapseni menettämisestä oli niin kova ettei paljon muulla ollut väliä, joten tahdikkuutta edelleen toisiamme kohtaan kaikin tavoin käyn usein lapseni haudalla enkä juurikaan mietiskele, huudan tuskaani hiljaa hiljentyen,joten ei aina ole kysymys uteliaisuudesta.
- rauhaaaa
Hyvä neuvo tuo hiljentymisen neuvo.
- KOKEMUS TÄMÄKIN
Joku vuosi sitten saatoimme hautaan ystävämme Paltamossa. Muistotilaisuuden jälkeen palasimme haudalle. Sillä aikaa oli joku leikellyt kukkalaitteista valkoiset neilikat. Olimme tyrmistyneitä. Joku kävi hakemassa tuoreet kukat maljakkoonsa. En ole ennen törmännyt tuollaiseen törkeyteen, mutta nyt on sekin nähty.
- hiljaaan
Huh voi kauhee! ei varmaan aivan terveen ihmisen tekoja.
- Pupu Jussi
Ei tainnut olla ihmisen tekosia. Neilikat vaan valitettavasti ovat jänisten suurta herkkua.
- KOKEMUS TÄMÄKIN
Pupu Jussi kirjoitti:
Ei tainnut olla ihmisen tekosia. Neilikat vaan valitettavasti ovat jänisten suurta herkkua.
"Ei tainnut olla ihmisen tekosia. Neilikat vaan valitettavasti ovat jänisten suurta herkkua."
Ihmisen tekosia se oli. Jos puput ei käytä kumisaappaita. Ja neilikat oli leikattu saksilla siististi, imupinnat valmiiksi.
- maanpäälinen enkeli
Sitä vaan ihmettelen miksi koiria ei saa tuoda hautuumaalle,jos ovat ulostaneet ennen sitä niin mitä haittaa niistä voi olla?Saattaa olla ja monesti onkin kuolleen paras ja uskollisin ystävä ja varmaan vaistoaa kaverinsa läheisyyden.Luontokappaleet ovat viattomia eläimiä,jumalan luomia niin kun me syntiset ja pahat ihmisetkin.Itse ainakin toivon että jos kuolen ennen koiraani niin ehdottomasti saa tulla kalmistoon tevehtimään minua.
- ajatteles
koirathan ovat ihania ja rakkaita omistajilleen, mutta se on luontokappale, joka ei älyä siltikään mihin tarpeensa tekee. saattaapa lirauttaa jonkun muun hautakiven juureen jätöksensä kulkiessaan ja ei olis oikein mukavaa, kun sattuu oman omaisen kivellä vieraan koiran jätös olemaan.
- 1+8
Mitä koiriin tulee, niin niiden jätöksen on kerättävä senhän sanoo jo terveen ihmisen järki varsinkin hautausmaalla, kuka nyt tuollaista sallii vaikka kuinka koira vaistoaa entisen isäntänsä tai emäntänsä mullan alta niin tavat on oltava.
- Pelottavia
Hyvä että hautausmaalla on aita ympärillä. Ihmettelin poroja, nehän oli keskustassa kauppojen seinustalla.Onko ne tarkoitettu turistille ihasteltavaksi, vai karanneet joltain? Onko ne vihaisia ihmisille, katselin autosta?Eikö ne syö talojen pihasta kukat ja muut kasvimaat parempiin suihinsa?
- poropower
Pelottavia kirjoitti:
Hyvä että hautausmaalla on aita ympärillä. Ihmettelin poroja, nehän oli keskustassa kauppojen seinustalla.Onko ne tarkoitettu turistille ihasteltavaksi, vai karanneet joltain? Onko ne vihaisia ihmisille, katselin autosta?Eikö ne syö talojen pihasta kukat ja muut kasvimaat parempiin suihinsa?
Poro on kaikkien kaveri. Ne lannoittavat ja kastelevat nurmikot, syövät rikkaruohot kukkaistutuksista ja kasvimailta. Autoilijoille porot järjestävät jarrutestejä ja uudet maalit autoon.
- 18+16
Surkealta näyttää Hyrynsalmella "liikkuvat poromainokset", pienikokoista kurjan näköistä sakkia, vasat teputtaa emiensä perässä, yksi jopa näyttää jotenkin ontuvan jotakin koipeansa. Ei hyvää mainosta varsinkaan nyt kun kerran kesässä se väkimäärä "ainaski kaksinkertaistuu yhdeksi viikonlopuksi".
Nämä elikot eivät kuitenkaan hautuumaalla kulje, kyllä ne kaksijalkaiset töpeksivät siellä ihan tarpeeksi. - nähnyt haudalla
kyllä nämä elikot kulkevat myös hautausmaalla kun portit otetaan talveksi pois niin sinne ne menevät, syksyllä kun ihmiset laittavat jäkäläkoristeita haudoille siellä ne syövät kaikessa rauhassa,kyllä poropower on aivan oikeassa ja ne on kaikkialla missä lie omistajat
- Kenen porot?
Ei kait tuo ole totta, minäkin aioin viedä jäkäliä kokeeksi Kanervan seuraksi.
- tosi tosi
Totta on, ainakin viime syystalvesta olivat....
- tavat kunniaan.
Hyvät tavat kunniaan. Muistoni on Paltamosta vuosituhannen alkupuolelta. Oli hiljaiset hautajaiset. Läheiset olivat kokuuntuneet kappelin eteen, jossa hiljentyminen ja virsi, saaton jälkeen oli siunaaminen haudalla. Kappelin vieressä oli sukuhauta, jossa haudalla kävijät jatkoivat rapsuttamistaan haudalla ja puhelemistaan villakoiralle välittämättä vieressä alkaneista jäähyväisistä. Ei mitään pysähtymistä edes hetkeksi, kun arkkua alettiin kantaa haudalle. Lähiomaiset eivät ehkä tätä jaksaneet noteerata, mutta minä sitä seurasin. Teki mieli käydä sanomassa miehelle, että hattu pois päästä ja rouvalle että lopeta kälkätys ja seiso kunnioittaen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134862Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293523No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501548
- 401413
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv231312- 141222
- 271108
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221027