Mitäs kaikkea te jo kokeneet synnyttäjät olette pakanneet mukaan sairaalaan lähinnä vauvaa ajatellen? Eli mitä kaikkea pitää olla itsellä mukana (jos esim. täytyy olla useampi päivä) ja saako sairaalasta jotakin? Oletteko ottaneet omia vaippoja, pyyhkeitä, peittoja..?
Entäpä kotiinpaluun jälkeen? Mitä tavaroita/tuotteita olette huomanneet tarvitsevanne heti, mutta ette ehkä tajunneet ajatella ja ostaa ennen vauva-arjen käyntiin pyörähtämistä?
Itse tässä yritän hahmottaa uutta tulevaa vauva-arkea ja mietin että mitä vielä tarvitsisin äitiyspakkauksen ja omien pienten hankintojen lisäksi? :)
Survival Pack synnytykseen
15
518
Vastaukset
- kaikki on jo tuttua
Noh sehän on niin ihmisestä kiinni, mutta kerronpa hieman omasta kokemuksestani...
Esikoista odottaessa minulle ei kukaan maininnut, että imetys ei välttämättä luonnistu- ainakaan heti. Yritin kotona toivottomasti imettää ja ihmettelin miksi vauva vain itkee koko ajan. Sitten sain neuvolasta lainaksi sähköisen rintapumpun joka osoitti, ettei minulla nouse maitoa.
Siinä sitten lähdettiin kipin kapin kauppaan ostelemaan tuttipulloja ja äidinmaidon korviketta.
Siitä oppineena, kun toinen vauveli oli syntymässä niin haettiin kaupasta varoiksi taas äidinmaidon korviketta, mutta kuinkas kävikään, maitoa olisi riittänyt rinnoistani vaikka koko tälle pienelle kylälle :)
Eli yritän vissiin kertoa, että se arki tuo tullessaan ne tarpeet ja niitä kerkiää sitten hommailemaan pikkuhiljaa.
Kunhan tulokkaalla on vaippoja, puhtaita vaatteita ja läjäpäin rakkautta niin kaikki sujuu hyvin alussa. - kaikki on jo tuttua
Niin ja vielä siihen sairaalaan... Siellä on kyllä kaikkea, mutta itse kuitenkin tykkään peseytyä "omalla" saippualla, eli minulla oli mukana sairaalassa:
- hammasharja tahna
- hiusharja
-puhtaat vaatteet kotiutumista varten
-kamera, että sain räpsittyä vauvelista kuvia
Näillä pärjäsin mainiosti - 5y3q
Minä tiesin jo lähtiessä, että joudun ollaseamman päivän (käynnistettiin), niin pakkasin vähän enemmän mukaan. Kyllä niille kaikille olisi ollut käyttöä, vaikka normisynnytyskin olisi ollut.
- Peseytymistarpeet halusi mukaan. Itsestä oli kiva, kun oli oman tuoksuiset pesuaineet, hammasharja ja tahnaa.
- Muita rasvoja tms. oman halun mukaan. Oli ihan kiva vähän laittaa muotovaahtoa hiuksiin ja ripsaria, ei sitä muuten tullut tälläiltyä.
- Omat lääkkeet jos jotain on käytössä. Särkylääkkeitä toki tarjoaa sairaala.
-Liivinsuojia, otin yhden näytepaketin mukaan ja tietty imetysliivit.
- Omat sandaalit sisäkäyttöön
- Kirja ja lehtiä, päiväkirja yms. tekemistä tylsiin hetkiin.
- Kamera ja sen sekä puhelimen laturi
Kotiin taas... No pakkaseen olisi voinut tehdä enemmän ruokaa valmiiksi, kun ensimmäisen parin viikon aikana aika vain katosi vauvaa ihmetellessä eikä muistanut laittaa ruokaa. - yhden äiti
Vauva saa sairaalasta kaiken tarvitsemansa. Eli vaattteet, vaipat , pyyhkeet yms. Sairaalan kamat on siitä käteviä, että kun jotain sotkeutuu niin senkun heittää pyykkikoriin ja ottaa kaapista puhtaan tilalle. Itse otin vauvaa varten vain yhden lelun (tämäkin ihan tarpeeton, mutta tuntui mukavalta laittaa vauvan nukkumakopan jalkopäähän pieni pehmo ikään kuin vartioimaan hänen uniaan).
Vauvalle kannattaa pakata jo etukäteen kassi, jossa on kotiutumisvaatteet. Vaatetta kannattaa varata vähän reilusti, koska etukäteen ei säätä voi ennustaa ja sitten on sairaalassa helppo jättää villapuku pukematta, jos onkin lämmin. Itselle kannattaa varata samaan kassiin sitten myös kotiutumisvaatteet ja tämä kassi sitten vaikka turvakaukalon sisään, niin mies saa otettua kaiken tarvittavan kerralla, kun tulee teitä hakemaan.
Kotona sitten tarvitsee jo vähän enemmän tavaraa, mutta lähikaupasta saa kaiken mitä tarvitsee "ihan välttämättä" eli ei kannata pelätä, että mitään korvaamatonta tapahtuisi, vaikka jotain olisi unohtunut. Tärkeää on lähinnä vauvan nukkumapaikka, muutama vaatekerta, jotain millä putsata napa (eli topspuikot tms.), vauvan maito (tissistä tai korvike ja tuttipullo) ja vaipat (paketillinen riittää alkuun). - jklöfdajklfajklö
vaippoja mää varaisin kaks pakettia, ja varalta äidinmaidonkorviketta.
siis kotiin.
mä oon aina noiden ylläolevien lisäksi ottanu varulta kirjan, tai ristikon. muutamia kolikoita jos sattuu et haluat/pääset käymään vaikka kanttiinissa välillä kaffella, siel myös ainaki oyksis myydään joitain juttuja... lehtiä vauvalle juttuja jne...
synnytyksen toi ristikko voi olla kans hyvä, jos väli ajat supistusten välillä on ns. löysiä...
mitä kyllä epäilen :D
itellä ei oo sillee synnytystä varten ollu juuri mitään, ku nopeita synnytkset mulla.
mut näistäki oon kuullu et joillaki ollu mmssa musiikkia synnytyksessä...- tiedän ja olen nähny
ei siellä kylläkään vaippoja tarvi varsinkaan vauvan kun on jo valmiina henkilökunta laittanut laatikkoon/kaappiin
- RouvaHajamielinen
tiedän ja olen nähny kirjoitti:
ei siellä kylläkään vaippoja tarvi varsinkaan vauvan kun on jo valmiina henkilökunta laittanut laatikkoon/kaappiin
joo siis anteeksi sekava teksti, tuo eka pätkä tuos on mitä varaisin kotio... :D sit jatkuu et mitä yllä kijoittavien tavaroiden lisäksi ottaisin mukaan :D tää raskaus on mulla niin hajamielistä aikaa että tekstejä kirjoittaessa ja lukiessa ymmärrän ja kirjoitan puolet vaan :DDD hihi..
suonette anteeks
- nöpsis
mulle suositeltiin ottaa mukaan luumunektariinia (sitä annetaan kuulemma kyllä synnärilläkin) auttaa ummetukseen mitä todennäköisesti synnytyksen jälkeen potee. Ettei sitten tule kynnystä kun aikaa kuluu ja jos maha ei toimi kunnolla. Ostin varalle, laskettu aika viikon päästä ja jänskättää jo... kohta näkee palleroisen :' )
- vfagfsd
Joissakin sairaaloissa on vapaasti tarjolla vauvojen luumusosetta, oli kyllä tarpeen kun ensimmäinen kerta synntyksen jälkeen noissa vessa-asioissa jännitti kovasti.
Muutoin mentiin aika perustavaroilla, niin oma varustus kuin vauvan varustus. Ristikkolehdet jäi kyllä meikäläisellä koskemattomiksi - kummasti sitä vaan ihmetteli vauvaa ne ekat päivät jotka oli synnärillä. Päiväkirjaan sentään jotain raapusti. Kamera on ihan ehdoton.
Avautumisvaihetta varten on nyt ladattu tsemppimusaa uuteen MP3-soittimeen, ostin sellaisen vasta nyt ja ihan lähestyvää synnytystä varten (toki myöhempääkin käyttöä löytynee). Nimittäin supistusten kiihtyessä menin esikoista synnyttäessä jotenkin niin kipsiin, että jäin vaan aloilleni hammasta puremaan, vaikka niin moni sanoo että kannattaisi tehdä pientä liikettä, olla jalkeilla jne. Musiikki tsemppaa mua monessa asiassa, kokeillaan nyt sitten tässäkin.
Omissa kotiutumisvaatteissa kannattaa huomioida se ettei omasta koosta ole täyttä varmuutta etukäteen. Äitiysvaatteet voi olla ihan liian isoja, omat vanhat vaatteet liian pieniä. Onpa joillakin pukannut turvotuksen vasta synnytyksen jälkeenkin.Jotain rentoa ja joustavaa varalle, näin kesäaikaan mekot tai tunika plus trikoot käteviä. Imetysliivit ainakin itselleni ihan must jo sairaalassa. Viimeksi huomasin että kämppikset oleili luontevasti sairaalan vaatteissa ilman liivejä, itselläni ainakin todella alaston olo jos ei rintaliivejä ole.
Jotkut haluaa ylipäätään oleilla omissa vaatteissaan ja ottaa vauvallekin omia vaatteita, mutta niinkuin joku sanoi, on kätevää kun sairaalan vaatteet voi vain heitellä pyykkikoriin ja ottaa uutta tilalle. Eihän ne mitään muotiluomuksia ole, mutta pyykkiä tuntuu kertyvän itseltäkin siellä, on jälkivuotoa ja hikoilua ja muuta minkä vuoksi puhdas vaatekerta useamminkin kerran päivässä on tarpeen. Ainakin mulla oli.
- Sitä samaa mäkin
Mulla oli omat toilettikamat ja muutama oma vaatekerta. Oli ihana vetästä oma toppi ja leggarit jalkaan, sitä ne toivoi myös sairaalassa siis kun sillä osastolla ei olla sairaita niin ei tarvi olla sairaalan vaatteis. Lisäksi jouduin tuottaan sinne isommat rintsikat kun tissit turpos kaksinkertaasiksi ja siteitä (suurimpia mitä kaupasta saa) heti ku pystyi niin luovuin niistä sairaalan vaipoista, yök.
- ---------
Sairaalaan ei vauvaa varten tarvitse mitään, paitsi tietysti kotiinpaluuvaatteet, jotka mielestäni on kätevintä isän tuoda hakiessaan kotiin, koska siellä ei sitä kaappitilaa ole välttämättä niin paljoa ja on helpompaa kun ei tarvitse roudata "turhaa" tavaraa mukana. Vaipat, vaatteet jne. on kyllä osastoilla saatavissa käyttöön, joten niitä ei kannata alkaa raahata mukaan.
Kotona tarvitaan niitä korvapuikkoja navan puhdistukseen. Se on sellainen, mitä itse en olisi osannut ajatella etukäteen. Minulla oli myös varulta purkki korviketta ja tuttipullo, mitä ei kyllä koskaan tarvittu, mutta jos vaikka sattuisi, että tulisi maidontuotanto-ongelmia esimerkiksi ensimmäisenä yönä, niin on ikävä lähettää keskellä yötä isä hakemaan korviketta jostain lähimmältä huoltoasemalta, kun itse yrittää rauhoitella huutavaa vauvaa.
Muista vauvan tarpeista ei sitten kannata niin kauheasti stressata etukäteen. Vauva ei varsinaisesti tarvitse juuri mitään, vaan kaikki on enemmän vanhempien työtä helpottamaan, eikä etukäteen voi tietää, mitä oikeasti tarvitsee. Itselläni jäi ainakin suurin osa vauvahankinnoista käyttämättä kokonaan.
Itselle suosittelen sairaalaan huulirasvaa mukaan. Se on asia, mitä en itse tullut ajoissa ajatelleeksi, mutta huulet kuivuvat synnytyksen jälkeen todella helposti ja näin kertovat "kaikki" muutkin. Hammasharja ja -tahna on toki oltava, muut hygieniatuotteet, jos haluaa, mutta itse olen käyttänyt sairaalan saippuoita mieluummin kuin raahannut omia. Vaikka ne sairaalan kaavut ovat kamalia, niin mieluummin olen silti niitä käyttänyt kuin omia vaatteitani, koska ensimmäisenä päivänä vuotoa tulee niin runsaasti, että saattaa moneen kertaan päivässä joutua vaihtamaan vaatteet. Mieluummin siis sellaiset, jotka joku muu pesee, eikä niitä omia vaatteita muutenkaan kovin monia sinne mukaan voi ottaa. Tietysti, jos siellä joutuu olemaan pitkään, niin silloin voi halutakin vaihtaa omat vaatteet, mutta minä pyytäisin miestäni tuomaan ne sitten. - Neuvova Täti
Kait neuvolasta on uusavuttomillekin jaettu opaslehtinen, mitä kannattaa ottaa sairaalapäiviä varten mukaan! Voi, ajatella ihan omin aivoin, eikä kysellä jonninjoutavia!?
Kukas sua ohjas lisääntymispuuhissa....- ....................
Tuo nimimerkkisi ei kyllä yhtään vastaa viestin sisältöä. Ehkä joku Nälvivä
Täti olisi parempi nimimerkki.
- kohta kahden äiti
Meillä sairaalas oli vaippoja ainaki käytettävis ja vaatteetki sai vauvalle ja itelleki sieltä... Mut toki siel omiaki vaatteita saa itellää ja vauvalla käyttää. :)
Kotona ei tullu muuta ongelmaa eteen kun että käsikäyttönen rintapumppu ei mulle auttanu yhtää, sillä en saanu tippaaka tulee.. Maidon tiesin kylnousseen koska sitä tuli jo sairaalassa hyvin.. Me siis hankittii sit sähkökäyttönen rintapumppu.
Korviketta oli ostettu valmiiks jo varmuuden vuoksi... ja tuli seki käytettyä ku alkuu mietin just et entä jos rintamaito ei riitäkää... ja annettii korviketta rinnan lisäks alusta asti muutenki koko ajan.. Tuttipulloja tietty kannattaa olla. Ja jos rinnanpäät on tollaset "littanat" niinku mulla, nännit siis,nii kannattaa hankkia valmiiks rintakumeja (Saa kai apteekeista). Ne siis auttaa vauvaa imee rinnasta jos se nänni on huonon muotoinen niinku itellä. Ne auttaa myös jos nännit kipeytyy nii ei tee nii kipeetä imettää niillä. - safinkasds
Kotiin kannattaa ostaa liivinsuojia... ja vanutikkuja jos ei niitä jo ole (navan puhdistukseen). Me käytii ostaa sidetaitoksia (niitä pieniä neliön muotosia, Mesofteja) apteekista ku niillä helppo puhdistaa kasvot, silmät yms.. ei jää mitää nukkaa tms iholle niistä taitoksista... Sairaalas puhdistettii samanlaisil.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16012256
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454600Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1353653Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392758Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3631611Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021516Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461