Vaimollani aloitettiin tyroksiinilääkitys 25 mikrogrammalla 125 päivää sitten. Aikaisemmista oireista väsymys ja hitaus ovat helpottaneet. Muistin kohdalla asiat ovat yleensä hyvin, mutta ei täysin. Hän kykenee kommentoimaan luettua tekstiä, väittelemään sanavalmiisti jne. Kuitenkin joskus tulee yllättävä muistin aukko. Lähimenneisyyden tapahtuma, jonkin nimen merkitys ja jopa tutun ihmisen unohtaminen.
Tulee mieleen, onko jokin raja jaksamisessa lääkityksenkin aikana. Tarkoitan, että esim pitkään valvominen tai muu rasitus ylittäisi lääkkeellä saadun toleranssin, ja muistihäiriö ilmaantuisi kaikesta huolimatta. Onhan muistihäiriöihin muitakin syitä, mutta nämä jotenkin ajoittuvat yhteen kilppariongelmien ilmitulon kanssa.
Tulee mieleen, onko jokin raja jaksamisessa lääkityksenkin aikana. Tarkoitan, että esim pitkään valvominen tai muu rasitus ylittäisi lääkkeellä saadun toleranssin, ja muistihäiriö ilmaantuisi kaikesta huolimatta. Onhan muistihäiriöihin muitakin syitä, mutta nämä jotenkin ajoittuvat yhteen kilppariongelmien ilmitulon kanssa.
Vastaukset 13
Vanhimmat
25 mikroa on niin pieni annos, ettei sillä yleensä oireet poistu (suurella osalla ei olisi edes mainitsemaasi edistystä tapahtunut). Tod. näk. lääkityksensä on alakantissa. Onko hän käynyt jo kontrollikokeissa? Lääkityksellä on tarkoitus sada paitsi TSH laskuun myös T4V nousuun ja oireet nimenomaan mahd. hyvin pois.
Itselläni oli erilaisia lyhyitä black-outeja ja muitakin muistiin liittyviä ongelmia, kun lääkityksen annostus oli liian pieni. Ongelmat loppuivat kuin taikaiskusta, kun lääkityksen annostusta nostettiin.
Kiitos rohkaisevista vastauksista. Vaimoni tilanteessa on tyypillistä se, että hän on päiväkausia kuin kuka tahansa, mutta aivan yllättäen muistamattomuus ilmaantuu. Olen kuullut, että jos muistamattomuus ei etene koko aikaa pahempaan suuntaan, toivoa on. Näin juuri tuntuu vaimoni kohdalla olevan. On normaaleje päiviä ja joskus yllättäviä muistamattomuushetkiä. Mietin sitä, keneen otan yhteyttä, jos haluan asiantuntijan lausunnon tilanteesta. Tk lääkäriinkö? Ei oikein tunnu siltä.
Endokrinologi on periaatteessa kilpirauhaslääkäri, mutta heitäkin on "moneen junaan" - samoin sisätautilääkäreitä. Monelle lääkärille on pääasia, että arvot saadaan "viitteisiin" olematta lainkaan kiinnostunut potilaan voinnista (oireet voivat silloin johtua "pienistä lapsista", "ylipainosta" tai "masennuksesta" ;) ). Kilpirauhas.infossa voit vaikka vieraspalstalla käydä kysymässä vinkkejä teidän alueen lääkäreistä.
Myös minä suosittelen endokrinologia, vaikka oman muistiongelmani hoidinkin työterveyslääkärin kanssa. Mutta se oli sellaista vääntämistä, että huh :( Kyseinen lääkäri luki vain näytöltä kilppariin liittyviä kuvauksia eli hänen oma osaamisensa oli ihan alkutekijöissä. Onneksi jaksoin olla sitkeä ja sain pitkän vääntämisen jälkeen tarvitsemani reseptin. Itselläni on normaalisti erinomainen muisti, joten tuollaiset satunnaiset(kin) katkokset olivat aivan hirveitä. Kuten vaimollasikin, minulla noita kohtauksia tuli aika ajoin, mutta ei sentään joka päivä.
Pidän peukkuja, että vaimosi tilanne päättyy onnellisesti.
3 kk lääkityksen aloittamisen jälkeen on yleensä aika käydä lab.kontrollissa. Jos ei lähetettä kirjoitettu lääkkeen määräämisen yhteydessä, kannattaa olla yhteydessä hoitopaikkaan ja kysyä jatkosuunnitelmasta. Itse en lääkäreitä lähtisi parjaamaan, kun omaa lääkitystäni on muutettu olen aina esittänyt oman näkemykseni asiasta ja jos lääkäri on ollut eri mieltä olen myös kuullut häneltä perustelut.
"Itse en lääkäreitä lähtisi parjaamaan".
Itse en yhden hyvän (?) perusteella toteais kaikkia hyviksi, sillä fakta on se, että hoidon taso vaihtelee suuresti, se naapurihuoneen lääkäri voi olla asiasta täysin eri mieltä ja omata ainakin omasta mielestään "hyvät perustelut". Ihan sokkona ei kannata keneenkään lääkäriin luottaa ja tutustua itsekin aiheeseen, vars. jos näyttää, että oireet ei lähde (ne oireethan voivat johtua huonosti hoidetusta kilpirauhasesta, vaikka arvot "viitteissä")
"Ihan sokkona ei kannata keneenkään lääkäriin luottaa ja tutustua itsekin aiheeseen"
Tarkoitan siis että ei kannata sokeasti luottaa vaan tutustua itsekin aiheeseen, jotta osaa tarvittaessa vaatia parempaa hoitoa ;)
Katsoo, että arvot haarukassa! Kaikki kunnossa. Ohje on, että kuultava potilasta.
Tämä, kun vielä tehdään usein puhelimessa.
Kiitos edelleen. Kysyisin vielä maallikon ajatuksena siitä kontrollikokeesta. Otetaanko mittausaamunakin lääkitys vai tehdäänkö koe ilman sitä? Sen tiedän ennestään, että koe tehdään aamulla ennen klo 10. Luulisi maallikkona lääkityksen vääristävän tulosta.
Kyllä, jos ottaa lääkkeensä ennen koetta näyttää T4V "todellista" korkeammalta. Kokeisiin siis ilman lääkettä.
Selvä, olemme tehneet virheen tässä. Kuulin lisäksi, että lääkkeen otolla ja maitotuotteiden käytöllä on yhteensovittamattomuutta. Maito häiritsee tyroksiinin imeytymistä. Onkohan kyse kalsiumista vai jostain muusta maidossa? Olisi pidettävä taukoa maidonjuonnin ja tyroksiinin oton välillä. Onkohan tästä kokemuksia?
Tietääkseni maito ei ole samanlainen ongelma kuin kalkkivalmisteet (kalsium on näissä ilm. eri yhdisteinä? - ja onhan kalkkitabletissa enemmän kalsiumia kuin "normaalissa maitotuoteannoksessa"). Kalkkitabletteihin kannattaa pitää muutaman tunnin tauko, toiset välttelee maitotuoteita ehkä sen puoli tuntia ja ihan hyvin voi lääke toimia.