Aloitan lukion

hiiii

Olen siis menossa lukioon syksyllä. Monet kaverini menevät muualle opiskelemaan, jopa muuttavat kauas toiselle paikkakunnalle. Musta tuntuu, ettei minulla ole paljon kavereita tai en saa uusia kavereita lukiostani. Se on tavallaan huolestuttavaa. Samalla pelkään vähän, etten "osaa olla" lukiossa, uusi paikka, uudet ihmiset jne.
Samalla olen tietysti tosi innoissani :D
Onko täällä muita lukion aloittavia tai lukiossa opiskevia ihmisiä? Kertokaapas teidän ajatuksianne lukiosta.

14

803

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukio kannattaa

Lukiosta löytyy kavereita, jos vaan itse haluaa. Lukio verrattuna yläasteeseen on paljon kypsempi paikka. Ihmisiä ja erilaisuutta kunnioitetaan, toisin kuin yläasteella useimmiten. Kiusaamista tai syrjintää ei esiinny lähestulkoon ollenkaan. Tämän huomaa uusi lukiolainen varmasti pian.

Itse totuin lukion alkuun jo muutamassa viikossa. Uudet jutut ja tavat omaksuttiin pian. Lukion työtahti saattaa järkyttää alkuvaiheessa hiukan, mutta siihen jo seuraavan jakson alussa on tottunut ja yläasteen tahti tuntuu hitaalta kuppailulta.

Onnea vaan syksyyn. Ylioppilaan tulevaisuus on valoisa!

• ....

Itsel lukion työtahti shokeeras vasta 2lk. Sillo tuntu urakal mut onneks oli jo vuos takana ett tottu siihenki pian.
      Lukiosta saa paljon helpommin kavereita kuin ylä-asteella mut eri asia tietenkin ett kuinka pysyviksi jää. Syrjintää ei ole mutta ei ne epäkypsät pässit ole oikeastaan vielä mihinkään lähteny. Abin vast neki rupee katoamaan.
      Viimenen vuosi on sitte paras kaikista. (ehk myös ankein). Onnea vaan matkaan. Tulet katuamaan, kiroamaan ja ajattelet hukuttavasi itsesi vessanpönttöön jossain vaihees mut se menee ohi ja kaiken kaikkiaan enemmän hyvää kuin pahaa.

"ylioppilaan tulevaisuus on valoisa" aik hämärält tää musta vielä vaikuttaa. :D

• heijjssaaa

Lukiosta saa kavereita, lukiossa ihmiset alkaa olemaan jo enemmän aikuisia kuin yläasteella, varmaan sama pätee amistakin.(?)

Kavereita voi saada mm. muilta tunneilta jos on vaikkapa pari/ryhmätöitä, pitää olla avoin uusille ihmisille.

Itse en mitään parhaita kavereita ole lukiosta löytänyt, johtuu varmastikkin itsestäni, mutta nyt kun toinen vuosi starttaa niin pitää yrittää olla vähän aktiivisempi. :D

Lukio on ihan loistava paikka, paras missä oon tähän mennessä ollut, välillä tuntuu hieman että töitä on aivan liikaa, mutta kyllä niille löytyy aina jostakin raosta aikaa.

Lukion matikka on muuten ihan hepreaa, kannattaa koettaa päästä kärryille mahd. pian, itse en oo päässy vieläkään, mutta en aio sitä kirjoittaakkaan välttämättä.

Eka päivä lukiossa oli mulle vähän pettymys, osaksi siksi että uudessa luokassa ei ollut ainuttakaan tuttua, kaikki muut lisäksi tuntuivat tuntevansa toisensa, en oo oikein vieläkään päässyt porukkaan, ei siihen oikein viiti vaan mennä että moi. Kaikki helpottu sitten kun tunnit alkoi, ei tarvinnut olla uuden luokan kanssa jatkuvasti.

• tuleva lukiolainen

Itse olen aloittamassa myös lukiota nyt syksyllä ja täytyy sanoa,että jännittää.
      Mietin selviänkö lukion rytmissä mukana ja löydänkö kavereita ? Kuitenkin on vielä pitkä kesäloma edessä ja on aikaa miettiä asiaa,mutta myös rentoutuu.
      Luottavaisin mielin kuitenkin kannattaa varmasti lähteä ja varmana itsestään ja siitä,että menestyy,mutta myös pitää uskaltaa kohdata pettymykset ja tiedostaa,että niitä kyllä tulee ihan varmasti jokaiselle. Luultavasti mikään ongelma ei ole uusi vaan joku jossain ehkä kokee tai on kokenut saman.
      Sitten kun on saanut lukion alkamaan ja nähnyt millasta siellä on niin varmasti se alkaa sujumaan odotetulla tavalla. Kuitenkin,kun miettii ni kyllä se hienolta tuntuu,jos ylioppilaaksi pääsee, sen jälkee se on kaikki ollu sen arvosta.

Onnea sulle syksyyn ja hyvin se menee !

• asfdgh

Oikea asenne!

Lukion opiskelutahti on ripeä, mutta itselleni se kyllä kävikin (menen tokalle).

Yläasteella jumitettiin yhdessä asiassa monta tuntia ja opeteltiin jotain ei-niin-merkityksellistä...

Lukiossa pohditaan asioita syvemmin. Jokaiselle tarjoutuu mahdollisuus kehittää itseään aineissa, jotka kiinnostavat itseään. Jos tiedät jo jatko-opiskelupaikan, voit miettiä, mitkä oppiaineet ovat sen kannalta olelliset.

esim. valtiotieteet => historia, yhteiskuntaoppi, filosofia
        lääketiede => fysiikka, kemia, biologia

jne...

• Mikä saatana saa teidät kuvittelemaan, että se kavereiden hankkiminen olisi jotenkin kauhean paljon vaikeampaa lukiossa kuin niiden hankkiminen ylä-asteella oli?

• Yläaste

Ei kukaan täällä ole väittänytkään että lukiossa olisi kavereiden hankkiminen vaikeampaa kuin yläasteella, päinvastoin.

Yläasteella kaikki olivat siellä "pakosta", vastentahtoisesti. Ilmapiiri kusi pahasti, osa halusi opiskella, osa vain odotti että päivä päättyisi ja pääsin vapaalle. Lukiossa taas ollaan TÄYSIN vapaaehtoisesti. Siellä on enemmän ihmisiä joilla on samanlaiset elämänarvot, ihmisiä jotka arvostavat ahkeruutta ja työntekoa(toki niitä on myös amiksessa ja lukiolaisissakin se on vaihtelevaa). En sano etteikö lukiossa ei olisi tyyppejä, jotka yrittäisivät nostaa oma egoaan polkemalla muita maahan, mutta niitä on siellä ainakin huomattavasti vähemmän.

Lukiossa(ainakin minun lukiossani) on myös paljon vähemmän eri "ihmisluokkia", siellä se ei mene niin, että suositut ja hyvännäköiset oppilaat olisivat omissa porukoissaan ja mangaa lukevat nörtin omissaan. Minä voin nykyään aivan taviksena mennä porukkaan jossa on näitä hyvännäköisiä bilettäjä-tyttöjä ja näitä isopäisiä matikka-neroja aivan sekaisin ja juttuun voin tulla melkein kaikkien kanssa.
        Lukiossa oppilaat ovat paljon suvaitsevaisempia erilaisuudelle, kuin yläasteella oltiin.

Ymmärrän toki, että sinulla, Tomegle on aina ollut helppo elämä, kavereita on ollut aina ympärillä ja sinun ei tuolla ihastuttavalla charmillasi tarvitse kuin vilkaista tyttöön päin, niin tämä on selällään jalat levällään edessäsi. Sinua tietenkin ärsyttää kaikkien epävarmojen teinien viestit ongelmistaan(miksi alun alkaenkaan edes luet niitä?) ja ne saa sinut sisäisesti hymyilemään vahingoniloisesti ja ylimielisesti, mutta koetapa silti rajoittaa tuota kusipäisyyttäsi edes pykälää alemmas... yritä olla edes pissapää.

• environment

Lukiossa aloittelen toista vuotta syksyllä. Lukiossa tapaa aina uusia tuttavuuksia. Useimmat heistä ovat mukavia ja heidän kanssaan tulee hyvin juttuun. Älä turhaan ujostele, vaan ota lukion alkaminen tavallaan uutena sivuna elämässäsi, jolloin kaveripiirisikin tulee muuttumaan. Itsestäni oli ainakin kiva kun sai aloittaa tavallaan "puhtaalta pöydältä." Eikä mullakaan ollut kuin muutama tuttu jotka tulivat lukioon ja siellä ystävystyin muutamien kanssa todella hyvin.

Lukiosta yleensä varmaan tiedätkin eli koeviikot, kurssit, jaksot jne.. Hyvin se menee ja varmasti saatte perehdytystäkin.

Tsemppiä ja kivaa kesää!

• se riippuu

Se kavereiden saanti lukiossa riippuu vähän siitäkin, että onko kyseessä pieni paikkakunta vai iso paikkakunta. Itse asun pienellä paikkakunnalla, jossa on vain yksi yläaste ja yksi lukio. Yläasteella oppi tuntemaan nimeltä ja ulkonäöltä suunnilleen jokaisen oppilaan. Sitten yläasteen jälkeen suurin piirtein puolet menee lukioon. Joten lukiossa olikin sitten aivan tuttua porukkaa. Lukiossakin tunsin suunnilleen jokaisen oppilaan nimeltä ja ulkonäöltä. Kaverisuhteet olivat kaikilla syntyneet pääosin jo yläasteella, joten uusia kaverisuhteita ei ainakaan meidän lukiossamme syntynyt juuri lainkaan.

• abcdaa

joo meen lukioon ihan perseestä en haluais :--( ois pitäny hakia kauemmas mut ku olliin niin vitun tyhymä etten hakenu vaan kaaaaikki samat naamat vielä kolme fucking vuotta ja ku musta muutenki liikkuu kaikkia paskaaa nii en tosiaan oo saamasa uusia kavereita että jees.

• Okei...

Ketä kiinnostaa?

• abcdaa
        Okei... kirjoitti:

Ketä kiinnostaa?

ja edelleen, se lukkee jota kiinnostaa. ja mikä helvetti sun ongelma oikeen on? vastasin vaan kysymykseen

• Et vastannut!
        abcdaa kirjoitti:

ja edelleen, se lukkee jota kiinnostaa. ja mikä helvetti sun ongelma oikeen on? vastasin vaan kysymykseen

Tuossa kysyttiin lukion aloittamisesta, sinä vaan pistit jotakin paskaa settiä, joka ei oikeastaan liittynyt mitenkään aiheeseen. Jos olet niin vitun ääliö että haet lukioon vaikket tahtoisi, voit vaan hukkua omaan tyhmyytees.

• abcdaa
        Et vastannut! kirjoitti:

Tuossa kysyttiin lukion aloittamisesta, sinä vaan pistit jotakin paskaa settiä, joka ei oikeastaan liittynyt mitenkään aiheeseen. Jos olet niin vitun ääliö että haet lukioon vaikket tahtoisi, voit vaan hukkua omaan tyhmyytees.

alottaja pyysi mietteitä lukion alottamisesta! aika laaja kysymys niin kyllä uskon että eiköhän riittäis jos vastauksessa on sanat minä ja lukio. ja en usko että missään vaiheessa sannoin et en halua lukioon, en vaan tuohon kyseiseen. että elä viitti nipottaa (--:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5465
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2326
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1860
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      145
      1761
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1585
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      33
      1513
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1378
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1117
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1088
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      222
      1008
    Aihe