Usein kuulee sanottavan, että olisi hyvä silloin tällöin polttaa moottoriin kertyneet karstat ajattamalla autoa kovilla kierroksilla. Itse tulen ajaneeksi hyvin paljon tasavauhtista 80km/h pitkää lenkkiä, joten omaan autooni tuota karstaa taitaa tulla aika tavalla, eikö?
No, ajoin pitkästä aikaa moottoritiellä tuossa toissa päivänä. Siinä tuli ajeltua sellainen yli tunti 120 km/h tunnissa ja kone kiersi 4000 rpm koko sen ajan. Mahtoiko tuo käydä karstan poltosta?
Korkeat kierrokset-> karstan poltto?
18
10572
Vastaukset
Se "karstan poltto" on vain teinipoikien tekosyy turhalle rälläykselle.
Se karsta ei lähde pois muuten kuin mekaanisesti kaapimalla puretuista osista.
Toisaalta lyijystä luopumisen jälkeen kunnossaolevat bensamoottorit eivät ole karstaantuneet..- Opettele ensin
Oletpa harvinaisen tietämätön asiasta sitroen.
- Liikkuva poliisi?
Ajatko kenties 2-tahtisella?
- ..
Kyllähän sen huomaa autosta kun autosta, että kun on ajanut talven kaupungissa ja sitten lähtee kesällä ensimmäiselle pitkälle maantielenkille, niin ensimmäiset 100 km auto tuntuu jotenkin tukkoiselta tai nuhaiselta, mutta alkaa sitten vetää paremmin ja "herkistyy". En tiedä onko tällä mitään tekemistä karstan kanssa, mutta näin se vaan menee.
Oman saksalaismerkin huollossa sanottiin, että autolle pitää välillä antaa kunnolla kenkää ja ajaa pitkä maantielenkki, ihan vaan sen takia, että se kestää paremmin kunnossa näin.- Luulot pois.
Puhdasveristä mielikuvitusta.
Vaihteistoöljy lämpenee hitaasti. Se antaa mielikuvan, että auto alkaa kulkea herkästi pitkän ajon päätteeksi.
Huollossa sanotaan milloin mitäkin. On melko harvinaista, että jokin tuon tyylinen sanonta olisi hivenen vertaakaan totta.
Nykyisellä autollani ensimmäiset 50 000 km ajoin hullun lailla. Viimeiset 400 000 km pääosin kaupunkiajoa ja 80 km/h säästöajoa maantiellä. Minkäänlaista kulkemisen eroa ei ole havaittavissa. Ei myöskään mitään vikaa, mikä jollakin päättömällä kaahaamisella voisi korjaantua. - mitä mieltä olet?
Minulla on samanlainen arkikokemus mennäviikolta. Juuri tuon kuvailemani moottoritieajon ajan auto lähetti puoli-itsestään. Yleensä kun joutuu oikein selvästi suoristamaan nilkkaa, niin nyt ei tarvinnut kuin hieman painaa ja vruum. Ennen pääsyäni moottoritielle autolla oli jo ajettu muutama sata kilsaa, joten ei ollut kyse kylmästä autosta. Tuskinpa myötätuulikaan niin paljon vaikuttaa.. :)
En itsekään tiedä, onko tällä mitään tekemistä karstojen kanssa, senpä vuoksi kysyin! Lämpimään vaihteistoöljyyn selittävänä tekijänä en oikein usko, mutta eiköhän tähän jokin tekninen selitys ole taustalla. - Opettele ensin
Luulot pois. kirjoitti:
Puhdasveristä mielikuvitusta.
Vaihteistoöljy lämpenee hitaasti. Se antaa mielikuvan, että auto alkaa kulkea herkästi pitkän ajon päätteeksi.
Huollossa sanotaan milloin mitäkin. On melko harvinaista, että jokin tuon tyylinen sanonta olisi hivenen vertaakaan totta.
Nykyisellä autollani ensimmäiset 50 000 km ajoin hullun lailla. Viimeiset 400 000 km pääosin kaupunkiajoa ja 80 km/h säästöajoa maantiellä. Minkäänlaista kulkemisen eroa ei ole havaittavissa. Ei myöskään mitään vikaa, mikä jollakin päättömällä kaahaamisella voisi korjaantua.Luulot pois. Henki ensin kokemusta kantapään kautta niin luulet vähemmän. Käypp vaikka sakasamaalla sillä kulkupelilläsi niin huomaat että ei meina pysyä oikin vauhti päällä mutta kun on pitkä siivu ajettu niin jo vain alkaa auto kulkea.
Kylmää vaihteistoa ei kannata nyky öljyilläkään kiusata ennkuin on öljyt ja osat lämmenneet ja se ei tapahudu ihan 15km aikana .
- nöf nöf
Ei se kone mihinkään karstoitu, kun kerta ajelet pitkää lenkkiä. Välillä kun ajelee korkeilla kierroksilla, niin bensakoneisissa katalysaattori käy kuumana ja sieltä paska palaa.
Dieseleille tekee hyvää välillä kuormittaa/kierrättää konetta oikein kunnolla. - Tour de Talvi
Olet hakoteillä kuten aina. Hanki elämä.
- aikansa kutakin
nyt pitäisi huomata, että ei vuosikymmenien auton moottorit ovat erinlaisia. Vanhat koneet karstoittuvat ja nyky moottorit eivät niinkään. Polttoaineen syöttö ja öljyt ovat myös ihan eri planeetelta kuin 70- luvulla jolloin pääsääntöisesti käytettiin kaasutinta.
- koneissa eroja
Mutta ainakin kaikki dieselvehkeet, joilla on ajettu koko talvi kaupunkiajoa ja putputeltu tyhjäkäyntiä pitkin päivää, piristyvät kummasti, kun välillä hieman vedättää kunnolla...
Ainakin ne vehkeet, joilla olen ajanut...
- 283io4kreljgoierjoej
mulla on yksilitrainen micra ja pääasiassa ajan lyhyehköä työmatka-ajoa sillä, 14km suuntaansa. Nyt kesälomalla on tullut ajeltua pidempiäkin matkoja ja olen tosiaan huomannut auton piristyneen pitkässä maantieajossa, alkuun 80km/h rajoituksen noudattaminen oli helppoa kun auto ei oikein halunnut kulkea sen lujempaa mutta pidemmän matkan jälkeen nopeusmittaria pitää seurata kun auto kulkeekin halukkaammin, nopeus kiipeää vaivihkaa jopa sataseen jos ei ole tarkkana.
Pikkukoneella varsinkin eron huomaa paremmin kuin isommalla moottorilla. Edellinen auto oli 1,6 litrainen 323 joka kulki halukkaasti satasta muutenkin, 80kmh tuntui köröttelyltä :D - Käytä asuntovaunua
Entinen 80-luvun Accordini oli talvet "kovassa" käytössä: kuukausien ajan lyhyitä 3-5 km ajoja. Sitten kun kesän tullessa laitoin vaunun perään, niin ensimmäiset kymmenet kilometrit nakutti aina ylämäessä ja muutenkin, kun tallasi kaasua syvemmälle. Pikkuhiljaa nakutus väheni ja loppui parin sadan kilometrin ajon jälkeen kokonaan.
Tiedä sitten, johtuiko nakutus hehkuvasta karstasta kovassa kuormituksessa vai nousivatko puristukset karstan takia...- uskonvoima
Istuiko eukkosi vieressäsi?
- Se on naputusta
mitä silloin kuuluu. Äänenvoimakkuus nousee nopeuden mukaan, mutta tarpeeksi kun laittaa vauhtia, niin viimein hiljenee ;-)
- Hevoskuuri?
Joskus 60 luvulla puhuttiin samasta asiasta, oli siis aika jolloin ei ollut katalysaattoreita, eikä turboja, ja moottorit ihan muuta kuin nykyään. Silloin levisi villitys, että kone ajettiin kuumaksi, ja sitten sumutettiin vettä suoraan kaasariin, ja näin lähti karstat. Silloin Tekniikan Maailmakin kokeili, ja teki jutun tästä. Sen muistan testistä, että paljon tuli pakoputkesta tavaraa, mutta silti TM ei erityisemmin lämminnyt asialle, kommentoi vain, että jokaisella on oikeus tehdä autolleen mitä haluaa. Ainoa neuvo oli, jos joku haluaa kokeilla, niin tehköön hevoskuurin ennen öljynvaihtoa. En minäkään lähtenyt hevoskuurilinjalle, vaikka auto oli jo valmiiksi lähes romu.
- Kille setä
Toinen versio: koneeseen reilusti kierroksia ja vettä suihkupullolla suihkimalla imusarjaan.
- 24
Kille setä kirjoitti:
Toinen versio: koneeseen reilusti kierroksia ja vettä suihkupullolla suihkimalla imusarjaan.
Jeps. Moottorin palotilan saa puhdistettua juurikin tuolla tavalla johtuen korkeammasta palolämpötilasta (vedessä on paljolti happea). Ongelmaksi tietenkin saattaa tulla palaneet venttiilit jos tuota kovin paljon harjoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628