SAP-konsultin palkka?

Konsultiksi?

Onko joku kyseisissä hommissa tai muuten arvelisi, mitä tosta maksettas? Kokemusta SAPista pari vuotta, mutta ei kuitenkaan vielä minkään projektin läpiviennistä tai muusta hieman vaativammasta. Eli ehkä voisi hakea sellaista "junior-konsultin" palkkatasoa. Koulutus on tradenomi.

Arvioita? 2500e/kk? 3000e/kk?

27

46141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

Hyväpalkkaista hommaa on jep. Varsinkin jos pääset konsultoimaan metsä/paperiyhtiöiden projekteihin tms.

Vähän riippu tietty, kuinka kokenutta kaveria haetaan konsultiksi. Osaamisesta maksetaan, työkokemus arvossa. Millaista tuo sinun kokemus SAP:ista on? Kyllä hyvälle konsultille firmat maksaa tolkuttomia. Ei mikään ihme että kokenut konsultti Sap:in parissa saa 6000€ /kk. Sinulle ehkä tuo 2000€ voi olla realistinen tavoite.

• Masa

Mikä toi SAP on? Onks se joku tietokantahomma vai mikä.MySAP? Kertokaa tietämättömälle, kiitos!

• Konsultiksi?

Niin, kokemusta SAPista on juuri metsäteollisuudesta ja hieman syvemmältikin, kuin pelkkänä loppukäyttäjänä. En tietenkään kuvittele pyytäväni 6000e/kk, ei tässä sellaista kokemusta vielä kuitenkaan ole, mutta ei nyt sentäs vain 2000 eskoakaan...silloin nykyinen liksani laskisi...mutta tuota 2500-3000e/kk pidän realistisena pyyntönä, jos tämä tilanne eteen tulee.

• Toivottavasti joku vastaa

Minkälaista osaamista ja työkokemusta konsulteilta toivotaan/vaaditaan. Eli jos ystävällisesti kertoisitte edes jotain projekteistanne. Itselläni aineenopettajan tutkinto ja melko pitkä kokemus SAPin käyttöpuolelta työelämästä. Sinänsä opetusalan tutkinnolla ei varmaan paljoa tee, mutta ainakin pystyisi osoittamaan, ehkä:), että kyky opettamiseen ja kouluttamiseen on hanskassa. Eli väsääkö kaikki konsultit yhteistyössä tilaajan kanssa SAPin moduuleja kasaan ,vai onko tarjolla joitain muitakin työtehtäviä, esim. tarpeiden kartoitus, käyttöönottokoulutus yms.

Ja vielä lopuksi: kuinka paljon projekteissa tehdään firmalle täysin profiloituja ratkaisuja vai onko iso osa SAPista kaikilla toimialoilla samanlaista "hyllytavaraa"? Eli oma työnantajani toimii todella erikoisella toimialalla, jolloin yksilöllisiä ratkaisuja on meillä käytössa SAPin osalta todella paljon.

• R/3 FI/CO

Aloita keskustelu vaikka 3500 - 4000e tasolta, jos kerran jotain kokemusta kuitenkin on. Emme halua dumpata alan palkkoja.

Itse aikoinani -99 aloitin silloisella n.19tmk:lla konsulttina juuri 1,5 - 2 vuoden kokemuksen jalkeen. Palkat ovat toki nousseet noista ajoista. Nykyisin peruspalkkani on rapiat 6000e.

• lisäinfoa jos saisi

Moi! Sanoit:"Itse aikoinani -99 aloitin silloisella n.19tmk:lla konsulttina juuri 1,5 - 2 vuoden kokemuksen jalkeen."

Millainen tuo sinun kokemuksesi oli (työelämä, opinnot vai mitä) kun aloitit konsulttina?

Kiitos jos ehdit vastata!

• Konsultiksi?

Kuullostaa aika rajulta, että oisit saanut tuolla kokemuksella jo vajaa 20tmk heti? Ja nyt sitten jo 6000e/kk...huh...mutta tuskimpa sinulla mitään intressejä paskaakaan on puhua...

Kun en noita hommia ennen ole tehnyt, niin ei oikein osaa hahmottaa, mitä sitä kehtais pyytää. Ja toki sekin vaikuttaa hieman, että onko duuni Pk-seudulla vai muualla. Jos saat maakunnissa 2500e, niin pk-seudulla sinun on saatava 3000e, jotta sama elintaso säilyisi. Vaikka en halua itseäni aliarvioida, niin epäilen, että kukaan maksaisi suoraan 3500-4000 eskoa. 3000e voisi olla lähellä totuutta. Tämä ainakin on oma mielipiteeni, mikä sitten on lopputulos jää nähtäväksi, mikäli näihin neuvotteluihin pääsen.

• Tarkenna
        Konsultiksi? kirjoitti:

Kuullostaa aika rajulta, että oisit saanut tuolla kokemuksella jo vajaa 20tmk heti? Ja nyt sitten jo 6000e/kk...huh...mutta tuskimpa sinulla mitään intressejä paskaakaan on puhua...

Kun en noita hommia ennen ole tehnyt, niin ei oikein osaa hahmottaa, mitä sitä kehtais pyytää. Ja toki sekin vaikuttaa hieman, että onko duuni Pk-seudulla vai muualla. Jos saat maakunnissa 2500e, niin pk-seudulla sinun on saatava 3000e, jotta sama elintaso säilyisi. Vaikka en halua itseäni aliarvioida, niin epäilen, että kukaan maksaisi suoraan 3500-4000 eskoa. 3000e voisi olla lähellä totuutta. Tämä ainakin on oma mielipiteeni, mikä sitten on lopputulos jää nähtäväksi, mikäli näihin neuvotteluihin pääsen.

Mitä toi sun kokemus on, kun se on jotain muutakin kuin loppukäyttäjänä. Eli millainen tausta sulla on?

Itseäni alue kiinnostaa, mutta aika vähin tiedoin tässä vielä olen liikkeella, joten lisäinfo kiinnostaisi

• SAP konsultti

Itselläni oli pari vuotta SAP käyttökokemusta ennen SAP konsultiksi siirtymistä. Alkupalkka oli markoissa 15.500 (juniorin harjoitteluajan palkka), josta se nousi n. 6 kk:n jälkeen 18 tmk:n tietämille.
        Sitten tulikin eurot ja palkka on vajaan 4 vuoden kokemuksella noussut 3500 euron tietämille.
        Tiedän, että osa konsulttitaloista maksaa tätäkin parempaa palkkaa ja uskoisin pääseväni 4000 euron tietämille taloa vaihtamalla. Sen verran on kertynyt jo osaamista.
        Työ on monipuolista ja kehittävää, toivotan tervetulleeksi alalle jos vain sopiva paikka löytyy.
        Alkupalkaksi 2000 euroa on aivan liian vähän.

• controller/KTM
        lisäinfoa jos saisi kirjoitti:

Moi! Sanoit:"Itse aikoinani -99 aloitin silloisella n.19tmk:lla konsulttina juuri 1,5 - 2 vuoden kokemuksen jalkeen."

Millainen tuo sinun kokemuksesi oli (työelämä, opinnot vai mitä) kun aloitit konsulttina?

Kiitos jos ehdit vastata!

Kokemus tyoelamasta oli controller - hommista ja koulutus KTM (laskentatoimi).

Toki 99-00 oli "hype" aikaa, eli hyva aika repia suuria palkkoja, pidan silti alkuperaisen kirjoittajan vaatimusta liian alhaisena.

Ja R/3 alalle kylla tarvitaan edelleen lisaa porukkaa!

• R/3 FI/CO
        Konsultiksi? kirjoitti:

Ei nuo palkat rajuja ole, laskutushinta voi kuitenkin olla 150-200 e/tunti. Jr konsultillakin n.100e. Jos laskutat 150t/kk teet firmalle 15te jo juniorina (miinus koulutukset ja lomat).

Tottakai konsultin vaatiikin paljon.

Esim. itse nyt taas tyomatkalla, siksi nama kellonajat. Totta, aikaa on sentaan valilla surfaillakin.

• Konsultiksi?
        Tarkenna kirjoitti:

Mitä toi sun kokemus on, kun se on jotain muutakin kuin loppukäyttäjänä. Eli millainen tausta sulla on?

Itseäni alue kiinnostaa, mutta aika vähin tiedoin tässä vielä olen liikkeella, joten lisäinfo kiinnostaisi

Kokemusta metsäteollisuuden parista muutamista eri SAPin moduleista. Olen mm. toiminut SAPin pääkäyttäjänä ja firman tietohallinnossa systeeminhoitajana. Sen kummempaa teknistä taustaa tai osaamista ei ole. Toki jotain tietoa aina tarttuu ympäriltä. Esim. ohjelmointitaioa ei ole, mutta eipä sitä näissä hommissa tarvitsekaan. Toki sitten erikseen löytyy niitäkin hommia SAPin parissa. Näihin hommiin vain "ajauduin", en sen kummemmin pyrkinyt.

• Mike
    • kateellinen

Käsittääkseni SAP-asiantuntujat, joilla siis certifikaatti ja vuosien kokemus, tienaavat älyttomia summia UK:ssa ja Euroopassa kontraktorina, luokkaa 400-500 puntaa/päivä.

SAP ilmeisesti muuttuu lahivuosina kokonaan ja tuo 90-luvun Rolex-jengi joutuu opettelemaan kokonaan uuden tekniikan.

• SAP konsultti

markkinoilla on paljon ihmisiä jotka tekevät jotain hommia SAPin kanssa mutta ovat kaukana konsulteista sanan varsinaisessa merkityksessä. suurin osa ohjelmoijista ja konfiguroijista ovat ihan tavallista bulkkikansaa joille ei ole mitään perusteita maksaa tuota em. 2500-3000 enempää aloittaessaan. eri asia on, kuten kaikilla aloilla, huipputyypit.

• kateellinen

"...ei ole mitään perusteita maksaa tuota em. 2500-3000..."

Ei todellakaan ole tuollaiseen 3 ke/kk eli MacDonalds-palkkaan perusteita. Euroopassa heille maksetaan n 3 kertaa tuon verran. Eikä ole kilpailua kehitysmaista.

Lycka till, pidä heidät firmassasi tuolla java-koodarin palkalla.

• Sap pomo
        kateellinen kirjoitti:

Ei todellakaan ole tuollaiseen 3 ke/kk eli MacDonalds-palkkaan perusteita. Euroopassa heille maksetaan n 3 kertaa tuon verran. Eikä ole kilpailua kehitysmaista.

Siellä euroopassa myös Mäkin myyjälle ja Java koodarille maksetaan enemmän. Suomessa rivisappikoodarille 2500-3000 on ihan kelpo palkka.

• Grillipekoni
        kateellinen kirjoitti:

Fiksu voi pyytää 3 500 kuussa.

• palkkaa..

Jos et osaa tuota konfigurointia..Olen hakenut moniin SAP-taloihin, kokemusta työelämästä yli 20 vuotta, teollisuuden prosessit hallussa, SAP-käyttökokemusta riittää (myös räätälöidyistä ratkaisuista), mutta kun en osaa konfiguroida.

Koulutukseni samaa luokkaa kuin sinulla, tosin vielä siihen päälle muutamia opiskelujaksoja hankinnan/mat.toimintojen/prosessien osalta..

Käypä katsomassa esim. accenturen vaatimuksia, jo juniorille asettavat rimaksi AMK (tietojenkäsittelykoulutuksen)

Mutta lycka till..ainahan voit yrittää

• oppii

Kuka tahansa (fiksu) oppii konfiguroinnin, kun koulutetaan. Tarkeinta konsultin hommassa on juuri toimialatuntemus ja prosessien tuntemus. Jos nama ovat hyvin hallussa ja hyva ura alla ja asenne kunnossa, itse kylla palkkaisin SAP konsultiksi. Aivan varmasti mieluummin kuin jonkun, jolla esim. 5. vuotta konfigurointikokemusta, mutta ei kunnon prosessien tuntemusta. Naitakin riittaa, silla 98 2000 tienoilla SAP konsultiksi paasi kuka tahansa, joka osasi nayttaa mitaan kokemusta. Muistan yhdenkin hakijan, joka kehui tuntevansa seka SAP R/3n, etta R/4n... tama hakija ei toita saanut.

Eri asia tietysti on, etta korkeakoulututkinto usein vaaditaan.

• niin..
        oppii kirjoitti:

Kuka tahansa (fiksu) oppii konfiguroinnin, kun koulutetaan. Tarkeinta konsultin hommassa on juuri toimialatuntemus ja prosessien tuntemus. Jos nama ovat hyvin hallussa ja hyva ura alla ja asenne kunnossa, itse kylla palkkaisin SAP konsultiksi. Aivan varmasti mieluummin kuin jonkun, jolla esim. 5. vuotta konfigurointikokemusta, mutta ei kunnon prosessien tuntemusta. Naitakin riittaa, silla 98 2000 tienoilla SAP konsultiksi paasi kuka tahansa, joka osasi nayttaa mitaan kokemusta. Muistan yhdenkin hakijan, joka kehui tuntevansa seka SAP R/3n, etta R/4n... tama hakija ei toita saanut.

Eri asia tietysti on, etta korkeakoulututkinto usein vaaditaan.

että millään firmalla ei ole enää resursseja/aikaa/halua kouluttaa kenellekään mitään, vaan kaikki pitäisi olla jo valmiina paketissa uudella työntekijällä..

Olen siis hakenut noita paikkoja ja kiinnostusta on ollut, kunnes olemme päässeet tuohon kauhusanaan ...konfigurointi...ja siihen on kiinnostus loppunut.

Mielenkiintoista sinällään, kun kuitenkin etsitään juuri näitä ihmisiä, jotka osaavat prosessit ja ymmärtävät, mihin kaikkialle prosessien lonkerot yltävät käyttöjärjestelmässä elikkä mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon otettaessa käyttöön/muutettaessa prosesseja.

Minä ainakin masennuin sen verta paljon, että päätin jättää enemmät hakemiset sinällään mielenkiintoiselle alalle.

• mutta
        niin.. kirjoitti:

että millään firmalla ei ole enää resursseja/aikaa/halua kouluttaa kenellekään mitään, vaan kaikki pitäisi olla jo valmiina paketissa uudella työntekijällä..

Olen siis hakenut noita paikkoja ja kiinnostusta on ollut, kunnes olemme päässeet tuohon kauhusanaan ...konfigurointi...ja siihen on kiinnostus loppunut.

Mielenkiintoista sinällään, kun kuitenkin etsitään juuri näitä ihmisiä, jotka osaavat prosessit ja ymmärtävät, mihin kaikkialle prosessien lonkerot yltävät käyttöjärjestelmässä elikkä mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon otettaessa käyttöön/muutettaessa prosesseja.

Minä ainakin masennuin sen verta paljon, että päätin jättää enemmät hakemiset sinällään mielenkiintoiselle alalle.

Alalta poistuu koko ajan konfiguroinnin osaavia konsultteja. Itse olen siirtynyt hommiin, joissa en ole konsultti, enka konfiguroi (5 vuotta riitti). Samoin ovat tehneet monet ent. kollegat.

Eli talla yhtalolla SAP konsultit vahenevat koko ajan, vaikka tarvetta on. Ja edelleen kylla prosessituntemus on kaiken aa ja oo.

Jos viela kiinnostaa, yrita parin vuoden paasta uudestaan, homma ei voi jatkua nain ikuisesti.

• SAPPI&Haima
        mutta kirjoitti:

Alalta poistuu koko ajan konfiguroinnin osaavia konsultteja. Itse olen siirtynyt hommiin, joissa en ole konsultti, enka konfiguroi (5 vuotta riitti). Samoin ovat tehneet monet ent. kollegat.

Eli talla yhtalolla SAP konsultit vahenevat koko ajan, vaikka tarvetta on. Ja edelleen kylla prosessituntemus on kaiken aa ja oo.

Jos viela kiinnostaa, yrita parin vuoden paasta uudestaan, homma ei voi jatkua nain ikuisesti.

Missäs nyt ollaan SAP konsultoinnin osalta menossa. Tuskin palkat tai hommatkaan tuosta hirveästi ovat nyt muuttuneet. Seuraava versio varmasti muuttaa alustan toimintoja, mutta ei täysin, eihän vaan...Olis mielenkiintoista tietää kuin kaverin kävi?

• SAP CRM/SD konsultti Lontoosta
        SAPPI&Haima kirjoitti:

Missäs nyt ollaan SAP konsultoinnin osalta menossa. Tuskin palkat tai hommatkaan tuosta hirveästi ovat nyt muuttuneet. Seuraava versio varmasti muuttaa alustan toimintoja, mutta ei täysin, eihän vaan...Olis mielenkiintoista tietää kuin kaverin kävi?

Olen ollut taalla Englannissa SAP-hommissa kohta 10 vuotta ja toita on riittanyt. Itse olen ollut aina permanent employee, mutta mita olen noita contract-puolen hommia seurannut, niin valilla on ollut enemman ja valilla vahemman toita ja taksat on vaihdellu sen mukaan. Talla hetkella contract-hommista maksetaan taas hyvin. Koko ajan pitaa itseaan kouluttaa eteenpain, ettei tiedot ja taidot vanhene. Monet firmat teettaa konfiguroinnin ja koodaamisen nykyaan Intiassa, joten pitaa monipuolistua, ymmartaa prosesseja ja muutenkin laajentaa osaamistaan. Olen SD/MM ja talla hetkella oppimassa CRM-modulia. Tulevaisuuden kannalta kannattaa opetella CRM, BW, Portals ja mita tahaansa nettikauppaan liittyvaa, jos aikoaa leivansyrjassa kiinni pysya.

• SAP_konsultti
        SAP CRM/SD konsultti Lontoosta kirjoitti:

Olen ollut taalla Englannissa SAP-hommissa kohta 10 vuotta ja toita on riittanyt. Itse olen ollut aina permanent employee, mutta mita olen noita contract-puolen hommia seurannut, niin valilla on ollut enemman ja valilla vahemman toita ja taksat on vaihdellu sen mukaan. Talla hetkella contract-hommista maksetaan taas hyvin. Koko ajan pitaa itseaan kouluttaa eteenpain, ettei tiedot ja taidot vanhene. Monet firmat teettaa konfiguroinnin ja koodaamisen nykyaan Intiassa, joten pitaa monipuolistua, ymmartaa prosesseja ja muutenkin laajentaa osaamistaan. Olen SD/MM ja talla hetkella oppimassa CRM-modulia. Tulevaisuuden kannalta kannattaa opetella CRM, BW, Portals ja mita tahaansa nettikauppaan liittyvaa, jos aikoaa leivansyrjassa kiinni pysya.

Konffikaan nyt ei loppujen lopuksi niin vaativaa ole ja tuon oppii myös itseopiskelulla. Itse aloitin aikoinaan sap-konsultin duunit ja opettelin kaiken oma-aloitteisesti. SAP libarary auki ja sieltä lukemaan ja hirveä määrä testaamista, niin kyllä tuon oppii!

Tärkeintä kuitenkin on halu oppia paljon uutta ja valmius tekemään töitä oppimisen eteen!

• Kohta 10 vuotta näissä homm...

Olen siis KTM laskentataustalla, parin vuoden työkokemus ennen SAP hommia.

Konfigurointi on vain työkalu ei itse tarkoitus. Ihan samaan tapaan kuin on tärkeämpi, mitä kirjoittaa kuin millä kirjoittaa (Wordilla vai wordpadilla).

Vuosiansiot tällä hetkellä 80.000-90.000 euroa, laskutuksesta riippuen. Ja olen siis palkkatöissä, en free lancerina.

• SapEurope

Hei kaikki te, jotka etsivät SAP työpaikkaa

ja jos haluat työskennellä Norjassa tai Ruotsissa, niin käy sivuillamme:

www.sap-europe-nordic.com

Kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe