"On lottovoitta päästä kiinni omistusasuntoon"

Vaurastuja..

Ahkera säästäminen palkittiin ja laina irtosi ilman takaajia.

Tästä on jo pari vuotta aikaa. Kaveri haukkui hulluksi, kun ostin keskellä "lamaa" arvokkaan asunnon.

Vaan on laina lyhentynyt ja asunno arvo noussut aika tavalla. :)

Tuo samainen "kaveri" asuu edelleen vuokralla. Maksaa muuten nykyäään kuussa enemmän kuin minä... :D

50

2832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro lisää...

Niin?

• läski-isäntä

että vuokratuhnu on tässä elämässä se häviäjä. Jospa tuhnu luottaa että seuraavassa elämässä saa paremman elämän kun on tehnyt hyvää edellisessä. Meinaan että on tehnyt hyvää vuuokra-isännälle...

• Viisas vuokratuhnu maksattaa elämisensä muilla. Vuokratuhnua ei vuokrankorotukset paina, eikä pääomaverotuksen kiristyminen. Kyllä se on läski vuokraisäntä lopulta se maksumies.

• läski-isäntä
        nieminen.seppo kirjoitti:

Viisas vuokratuhnu maksattaa elämisensä muilla. Vuokratuhnua ei vuokrankorotukset paina, eikä pääomaverotuksen kiristyminen. Kyllä se on läski vuokraisäntä lopulta se maksumies.

Hyvä, pysy uskossasi. Kyllä sinut sitten palkitaan seuraavassa elämässä...

• läski-isäntä kirjoitti:

Näin teen. Siihen asti pysyt maksumiehenä.

• läski-isäntä

Hyvä. Nyt meillä on oikea win-win diili. Sinä maksat ja minä rikastun.
        T läski-isäntä
        ps kiitos

• Ok-yliparoni

Viisas vuokratuhnu maksattaa elämisensä muilla. Vuokratuhnua ei vuokrankorotukset paina, eikä pääomaverotuksen kiristyminen. Kyllä se on läski vuokraisäntä lopulta se maksumies.

Kaikesta hyvästä pitää maksaa ja se kannattaa. Minä en Sepin tavoin halua asustella jossakin lokerikossa elementtilähiössä. Älä mieti sijoituskannalta asiaa Sepi hyvä, vaan sillä että täällä ok-talossa saa asumismukavuuden ja kaikki tykkää. Täällähän voisi asustella vaikka vuokralla, mutta kun näitä ei saa vuokrattuina. Asumismukavuus Sepi, asumismukavuus...

• ei niin läski
        läski-isäntä kirjoitti:

Hyvä. Nyt meillä on oikea win-win diili. Sinä maksat ja minä rikastun.
        T läski-isäntä
        ps kiitos

Maksaa kuka maksaa. Kun ei tee töitä, ei tarvi maksaa mitään. Nostaa vain tukiaisia (en tarkoita sitä läskiä blondia). Sinunkin veroilla rahoitetaan minun makoilu. VITUTTAAKO?

• läski-isäntä
        ei niin läski kirjoitti:

Maksaa kuka maksaa. Kun ei tee töitä, ei tarvi maksaa mitään. Nostaa vain tukiaisia (en tarkoita sitä läskiä blondia). Sinunkin veroilla rahoitetaan minun makoilu. VITUTTAAKO?

No ei tietenkää vituta. Minullehan on ihan se ja sama kuka minun rikatumisen on maksanut. Saanhan minä niistä tosin mukavaa palkanlisääkin joka kuukausi. Miltei 3000e kuussa käteen. Tosin tilin teen sitten vasta kun myyn sijoitusasunnot pois. Eli miksi vituttaisi?

• raitis ja hoikka
        läski-isäntä kirjoitti:

No ei tietenkää vituta. Minullehan on ihan se ja sama kuka minun rikatumisen on maksanut. Saanhan minä niistä tosin mukavaa palkanlisääkin joka kuukausi. Miltei 3000e kuussa käteen. Tosin tilin teen sitten vasta kun myyn sijoitusasunnot pois. Eli miksi vituttaisi?

Nyt on oikea aika myydä. Läskit kuolee ennenaikaisesti joten et ehdi nauttia diilistäsi. Lisäksi läskit haisee hielle ja vie kadulla paljon tilaa. Oikeastaan läskit pitäisi teloittaa.

• Läski-isäntä
        raitis ja hoikka kirjoitti:

Nyt on oikea aika myydä. Läskit kuolee ennenaikaisesti joten et ehdi nauttia diilistäsi. Lisäksi läskit haisee hielle ja vie kadulla paljon tilaa. Oikeastaan läskit pitäisi teloittaa.

Miksi minä myisin velattomat asunnot? Mielummin otan tuon 3000e kuukaudessa käteen vielä seuraavat 10 vuotta. Sehän on nykyrahassa noin 360'000e. Käteen.
        Pistä punakapina pystyyn. Silloinhan yleensä kapitalisteja teloitetaan. Muuten maksa vain kiltisti vuokrasi kuukausittain.

• Joskus isäntä
        ei niin läski kirjoitti:

Kun olet 35-vuotias ja jatkat tuota samaa niin asut edelleen siinä samassa kämpässä. Ikätovereillasi alkaa olla hyvä työpaikka, omistusasunto, vaimo ja lapset. Sinä käyt edelleen kerjäämässä pesää pystybaarissa tarjonnan harvetessa jatkuvasti. 20 -naiset, joiden perään edelleen kuolaat, naureskelevat sinulle ja ovat tylyjä, jos menet lähellekään. Jos sitten taas meinaa 30 -rotunaista itselleen löytää niin pitäisi olla yhteiskunnallinen asema ja paikka maailmassa. Nämä 30 -naiset ovatkin naimisissa sen etupenkin nörtin kanssa, jolla oli rumat silmälasit. Itselläsi oli kivempaa takapenkissä piirtelemässä pulpettiin, piereskelemässä ja naureskelemassa tyhmille maikoille ja kaikenlaisille hikareille. 55-vuotiaana ikätoveriesi lapset ovat lähteneet jo kotoa ja he matkustelevat ulkomailla talvella ja ajelevat moottoripyörällä ympäri Suomea kesäisin. Sinä taas tuhnutat edelleen siinä samassa kämpässä ja saatat kirota, kuinka epäoikeudenmukainen tämä Suomi on, kun sinulla ei ole mitään ja kämppäkin alkaa hajota eikä kukaan tee sillekään mitään. Että miksei köyhä saa edes vanhoilla päivillään asua asianmukaisesti.

Eli ei vituta sinun makoilusi. Kun tulet vanhemmaksi, se makoilu käy jossain vaiheessa vähän tylsäksi.

• Nasevasti laitettu
        Joskus isäntä kirjoitti:

Kun olet 35-vuotias ja jatkat tuota samaa niin asut edelleen siinä samassa kämpässä. Ikätovereillasi alkaa olla hyvä työpaikka, omistusasunto, vaimo ja lapset. Sinä käyt edelleen kerjäämässä pesää pystybaarissa tarjonnan harvetessa jatkuvasti. 20 -naiset, joiden perään edelleen kuolaat, naureskelevat sinulle ja ovat tylyjä, jos menet lähellekään. Jos sitten taas meinaa 30 -rotunaista itselleen löytää niin pitäisi olla yhteiskunnallinen asema ja paikka maailmassa. Nämä 30 -naiset ovatkin naimisissa sen etupenkin nörtin kanssa, jolla oli rumat silmälasit. Itselläsi oli kivempaa takapenkissä piirtelemässä pulpettiin, piereskelemässä ja naureskelemassa tyhmille maikoille ja kaikenlaisille hikareille. 55-vuotiaana ikätoveriesi lapset ovat lähteneet jo kotoa ja he matkustelevat ulkomailla talvella ja ajelevat moottoripyörällä ympäri Suomea kesäisin. Sinä taas tuhnutat edelleen siinä samassa kämpässä ja saatat kirota, kuinka epäoikeudenmukainen tämä Suomi on, kun sinulla ei ole mitään ja kämppäkin alkaa hajota eikä kukaan tee sillekään mitään. Että miksei köyhä saa edes vanhoilla päivillään asua asianmukaisesti.

Eli ei vituta sinun makoilusi. Kun tulet vanhemmaksi, se makoilu käy jossain vaiheessa vähän tylsäksi.

Olen pariin otteeseen joutunut pohtimaan, mitä on tehtävissä taantuvan paikkakunnan vanhalle & rapistumaan päästetylle vuokratalolle, jossa tyypilliset asunnot 20-25 m² yksiöitä keittokomerolla vessalla. Siis suihkua ei ole - mitä turhia, onhan talossa yhteissauna, joka lämpiää kerran viikossa ja suihkussa voi käydä arkipäivinäkin. Kaikki pesutilat "alkuperäisessä" 60-luvun alun asussa ts. kuin pommituksen jäljiltä.

Ei siis mikään kovin houkutteleva tapaus ja voisi kuvitella, ettei tällainen kelpaa kenellekään. Mutta niin vaan on melkein kaikissa asunnoissa asukas. Tyypillisesti jo selvästi hiipumassa oleva 40-50 vuotias tuhnu (työtön/eläkkeellä, kun kerran nyhjöttää jatkuvasti luukussaan), joka on asunut talossa jo 30 vuotta. Vuokra 400 €/kk eikä sitä kestä nostaa = ei ole toivoakaan, että taloon olisi mahdollista tehdä tarvittavia remontteja.

Onhan Helsingissäkin menossa pari vuokrakasarmia purkuun samasta syystä = ne on päästetty rapistumaan rauhassa. Ja talot silti täynnä asukkaita!

Vuosikymmen tai kaksi laiskottelua & "hauskanpitoa" eli päihteiden kanssa läträämistä tekee tehtävänsä ja sitten ei enää olekaan niin kovin hauskaa, kun viikatemies harventaa kaveripiiriä eikä itselläkään enää kunto riitä siihen, että kykenisi enää elämänsä suuntaa muuttamaan -> kunto ei riitä, kukaan ei huoli töihin, vaikka itse haluaisikin, ei ole rahaa muuttaa parempaan (siis edes tasokkaampaan vuokraluukkuun) jne.

• kylmä fakta.
        Läski-isäntä kirjoitti:

Miksi minä myisin velattomat asunnot? Mielummin otan tuon 3000e kuukaudessa käteen vielä seuraavat 10 vuotta. Sehän on nykyrahassa noin 360'000e. Käteen.
        Pistä punakapina pystyyn. Silloinhan yleensä kapitalisteja teloitetaan. Muuten maksa vain kiltisti vuokrasi kuukausittain.

Veronmaksajat maksaa vuokrani ja elämiseni.

• pullojen kerääjä?
        Ok-yliparoni kirjoitti:

Kaikesta hyvästä pitää maksaa ja se kannattaa. Minä en Sepin tavoin halua asustella jossakin lokerikossa elementtilähiössä. Älä mieti sijoituskannalta asiaa Sepi hyvä, vaan sillä että täällä ok-talossa saa asumismukavuuden ja kaikki tykkää. Täällähän voisi asustella vaikka vuokralla, mutta kun näitä ei saa vuokrattuina. Asumismukavuus Sepi, asumismukavuus...

Ja kaikki etätyönä saatu pulloja keräämällä!Taikkukin!

• läski-isäntä
        kylmä fakta. kirjoitti:

Veronmaksajat maksaa vuokrani ja elämiseni.

No onneksi sinun elämäsi on tilastojen mukaan kovin lyhyt. Ei tule meille veronmaksajille niin kalliiksi.

• fakta kylmenee..
        läski-isäntä kirjoitti:

No onneksi sinun elämäsi on tilastojen mukaan kovin lyhyt. Ei tule meille veronmaksajille niin kalliiksi.

Kalliiksi on tullut jo nyt. Veikkaisin että noin 3 miljoonaa euroa, mukaan laskettu muutaman duunarin menetetty työkyky. Lupaan että lasku kasvaa vielä.

• nbvcdtghyn

Jännä juttu. Ilmeisesti kuittaat vuokran ilman rahaa. Tuskin enää eläkeikäisenä kelpaat läskille.

• hgfdrgth
        ei niin läski kirjoitti:

Sinua se harmittaa tulevaisuudessa todella rankasti, kun et osannut suunnitella tulevaisuuttasi. No, eipä käy sääliksi.

• bvcddfghn
        pullojen kerääjä? kirjoitti:

Ja kaikki etätyönä saatu pulloja keräämällä!Taikkukin!

Pulloilla tienaa satoja Euroja extraa kuukaudessa, jos asuu kaupungissa. Se tarkoittaa ilmaista asumista. Voin paljastaa tämän, koska et kuitenkaan tee mitään.

• -----

Jos vuokralainen saa tukia asumiseen niin tulot on yksinkertaisesti niin pienet että sillä ei osteta asuntoa. Jos tukia ei saa niin silloin tulot on sellaiset että asunnon voisi ostaa jos HALUAISI.
        Hyvätuloinenkin asunnon ostaja saa erilaisia piilotukia. Korkovähennyksiä ja muita remonttitukia esim. vanhempaan asuntoon.
        Omistusasuminen on loppujen lopuksi eniten tuettu asumismuoto Suomessa jos vaan saa asuntolainan. Kaikki ei sitä saa tai HALUA.

• roskapostiropottaja
        läski-isäntä kirjoitti:

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Mitä sitä rahnan-p-jaskalla tekee? Perä paljaana olet syntynyt ja perä paljaana lähdet. On ihan yx-hailee, onko lähteissä vitonen tahikka viis piljuunaa sitä rahnan-pskaa. Korkeintaan verottaja, pesänjakajat ja tuomarit hykertelevät ja lyöwät yhteen karwaisia kätösiään.

On se mullakin kohtuu, tarpeet täyttävä, maksettu kämppä, mutta mie olen aatellu myyä-pätkäyttää sen poikkeen ja lähtee kiertämääm maalimaa, kunhan elakeaika tuloo. Eikä se o kaukana. Mitä sitä muille. Itte se on maksettu. Ja mukavampi on lähtee, kun tietää, ettei ole mistä ottaa-jättää-jakelee. Kato, kun kiusa on pienempikin kiusa.

Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu olla välittämättä muista. Jokainen taaplatkoon pinonsa niinku itte parhaaksi katsoo. Ja sit vielä se, ettei oikiat rahamiähet mammonaansa toisille kehu eikä rehwastele niinkuin nyt "läski-isäntä" täsä..

Yksi tuntemani oikea rahnamies sanoi takavuonna: "Turhan kehuskelijat on sitä kaulusköyhälistöä eli lipilaareja". Kuulunet just siihen lipilaari-kaulus-köyhälistöön eli nousukkaisiin.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAA!

• läski-isäntä
        roskapostiropottaja kirjoitti:

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Mitä sitä rahnan-p-jaskalla tekee? Perä paljaana olet syntynyt ja perä paljaana lähdet. On ihan yx-hailee, onko lähteissä vitonen tahikka viis piljuunaa sitä rahnan-pskaa. Korkeintaan verottaja, pesänjakajat ja tuomarit hykertelevät ja lyöwät yhteen karwaisia kätösiään.

On se mullakin kohtuu, tarpeet täyttävä, maksettu kämppä, mutta mie olen aatellu myyä-pätkäyttää sen poikkeen ja lähtee kiertämääm maalimaa, kunhan elakeaika tuloo. Eikä se o kaukana. Mitä sitä muille. Itte se on maksettu. Ja mukavampi on lähtee, kun tietää, ettei ole mistä ottaa-jättää-jakelee. Kato, kun kiusa on pienempikin kiusa.

Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu olla välittämättä muista. Jokainen taaplatkoon pinonsa niinku itte parhaaksi katsoo. Ja sit vielä se, ettei oikiat rahamiähet mammonaansa toisille kehu eikä rehwastele niinkuin nyt "läski-isäntä" täsä..

Yksi tuntemani oikea rahnamies sanoi takavuonna: "Turhan kehuskelijat on sitä kaulusköyhälistöä eli lipilaareja". Kuulunet just siihen lipilaari-kaulus-köyhälistöön eli nousukkaisiin.

Terveiset täältä kesähuvilalta. Kyllä on hieno päivä. Taidan lähteä purjehtimaan kun on sopiva blosakin. Entäpä itse. Onko HSL:n busseihin jo saatu ilmastointi, vai joudutko hikisenä ajelemaan?
        Onneksi minun esiavanhempani ja vanhempani eivät ole ajatellet kuin sinä. Meillä varallisuus kulkee suvussa ja kasvaa sukupolvi sukupolvelta. Niin myös minun lapseni saavat aikanaan osuutensa. Mitenkäs sinun jälkeläiset? Ai nniin, sinähän päätitkin mällätä kaikki ja olla jättämättä mitään. Niinkuin sinunkin vanhempasi. No, jokainen suku taaplaa tyylillään.

• sossu forever
        läski-isäntä kirjoitti:

On se hyvä että on sosiaaliturva joka maksaa näiden sossutapausten vuokrat. Voin pyytää melkein kuinka sikahintaa vaan ja sossu maksaa. Sanon että pistä päreiksi keittiökalusteet ja sossu maksaa. Pistä tuoli ikkunasta pihalle ja vedä pokat saranoiltaan, ja sossu maksaa.
        Nyt on kämppä rempattu sossun piikkin ja on aika päästä eroon hankalasta vuokralaisesta. Kämppä myyntiin ja arvatkaa mitä sitten. Ja sossu maksaa.
        On nää vuokratuhnut tarpeellisia. Ne edistää työllisyyttä ja yhteiskunnan vaurastumista, ainakin mun osalta.
        Jos joku pian linnasta vapautuva lukee, ota yhteyttä. Hankitaan kunta takuumieheksi ja pärjätään molemmat.

• Einari Keski-Pörhölä

Joo mä oon sitä mieltä että rikkauden voi aina salata, mutta köyhyys tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin..tavalla tai toisella, ja ehkä juuri tällä tavalla.

• Ex Pinp

Juu ei se siinä lähdössä niin väliä olekaan, paitsi leskelle ja jälkikasvulle. Mutta syntyessä ja siinä syntymän ja kuoleman välissä ois hirmu kiva kun ois millä elellä kivasti ja antaa vaikka tarvitsevillekin.

Mutta jos elämänsä tuhlaa omaisuuden hankintaan ja sitten ei ehdi eläkepäivillä siitä nauttia, sitten ottaa päähän... vai ottaako haudassa päähän? En tiedä!

• läski-isäntä
        fakta kylmenee.. kirjoitti:

Kalliiksi on tullut jo nyt. Veikkaisin että noin 3 miljoonaa euroa, mukaan laskettu muutaman duunarin menetetty työkyky. Lupaan että lasku kasvaa vielä.

Ja minulla varallisuus

• hyyrylaeinen

Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä vuokralaisten ja asunnonomistajien vastakkainasettelua. Vuokralaiset vittuilee omistajille ja toisin päin. Minkä ihmeen takia? Jos joku haluaa asua vuokralla, niin mikäs siinä. Jos taas haluaa ostaa asunnon, niin hyvä meininki. Minkä takia pitää yrittää kovalla vimmalla vakuutella, että tämä minun ratkaisu se onkin maailman paras ja muut on ihan täysin väärässä.

Itse asun vuokralla, koska minun tuloilla (palkka, mutta pieni) ei asuntoja ostella. Jos saisin enemmän rahaa, niin saattaisin harkita asunnon ostamista. Katsotaan sitten, kun asia muuttuu ajankohtaiseksi.

• antimuuli!

Velkamuulit perustelee omistuasuntoa halpuudella. On kuulemma halpa asua sitten kun velka maksettu. Ne ei vieläkään tajua että kaikille asumiskulujen halpuus ei ole tärkein kriteeri.

• 987654567
        antimuuli! kirjoitti:

Velkamuulit perustelee omistuasuntoa halpuudella. On kuulemma halpa asua sitten kun velka maksettu. Ne ei vieläkään tajua että kaikille asumiskulujen halpuus ei ole tärkein kriteeri.

Samalla summalla kun maksat vuokraa voit lyhentää oman asunnon velkaa. Laskepa paljonko maksat 20 vuodessa vuokraa. Siihen vielä asunnon arvonnousu ja inflaatio niin johan alkaa kannattaa oman ostaminen.

• Lukihäiriöinen.

Vai että haukkui hulluksi,no kaverisi oli oikeessa hulluhan sinä olet.Ostit lainalla parivuotts sitten ja et ymmättänyt kun hullu olit että ollaan nytkin romahduksen partaalla.

Sun laina ei kuulle lyhenny juurikaan koska korot pitävät siitä huolen.varaudu jo nut tulevaan kahden vuoden sisään korot on 4-7%.

Ja jos eurooppa vaippuu lamaan, siis lamaan silloin meillä nähdään sellaiset korot että velkaiselta puntit tippuu jälkojen välistä.Sillon korot ovat 10-18% jopa enemmänkin.

Onneksi kaverisi asuu nyt vuokralla eikä ollut tyhmä hullu velkaostaja.

Herää tauno jo maailmaan mitä tuli tehtyä romahduksen aattona.

Mitä tästä opittiin, se että ei pidä ostaa velalla näinäpäivinä tai jos ostaa niin on maksettava ykkösvuoteen laina pois.

Että sellaisia hulluja on näillä palstoilla.

• Jokke971

Mitenkäs luulet, että vuokrille käy, jos korot nousee? :D

• omistus asuntolainen
        Jokke971 kirjoitti:

Mitenkäs luulet, että vuokrille käy, jos korot nousee? :D

sossu maksaa vuokrien korotukset. loisten elämä ei muutu.

• läski-isäntä

Jos ja jos... kuitenkin selkeä fakta on ollut omistamisen edullisuus vuokralla asumiseen nähden. Ja en usko tähän tulevan muutosta ihan vähään aikaan. Tietenkin JOS kommunistit voittavat seuraavat vaalit ja sosialisoivat kaikki asunnot...

• SaanaN

Täällä omistus(laina)asujat tuntuu yleistävän vuokralla asujat työttömiksi luusereiksi, jotka asuu jossain kaupungin kasarmissa.
      Kas, meitä on muunkinlaisia, uskokaa pois.
      Meilläkin molemmat käy töissä, minä vakituisena, asunto on erittäin hyväkuntoinen saunallinen rivitalokämppä rauhallisella alueella.
      Vuokra tässä ei ole kyllä kuin tuo noin 400, joten jo sen takia ei olla katsottu tarpeelliseks ostaa omaa.
      Joten ei olla juoppoja, työttömiä eikä mitään köyhiäkään. Tää asumistyyli nyt vaan sopii tähän elämäntilanteeseen.

• kotini...

Sama täällä. Saunallinen hyväkuntoinen asunto, vuokra nelisensataa. Vakituinen työpaikka. Asuinympäristö erittäin rauhallinen, taloyhtiössä vain työssäkäyviä ja jokunen eläkeläinen.
        Kaikki eivät halua uskoa että tuollainenkin on mahdollista.

• 87654567

Tuo on jossakin korvessa ehkä mahdollista saada 400/kk saunallinen rivitaloasunto. Tämäkin on edullisen asumisen aluetta ja tuolla summalla saisi kerrostaloyksiön ilman saunaa.

• kotini...
        87654567 kirjoitti:

Tuo on jossakin korvessa ehkä mahdollista saada 400/kk saunallinen rivitaloasunto. Tämäkin on edullisen asumisen aluetta ja tuolla summalla saisi kerrostaloyksiön ilman saunaa.

Asun keskisuuressa kaupungissa parin kilometrin päässä keskustasta.

• onnella vaurastuu

Onnea vaan onnistumiselle ja omistavaan "parempaan" luokkaan pääsemisestä vaikka yleensä etenkin tämänkin palstan paremmat ja vielä enemmän omistavat tuskin mitään parempaa porukkaa ovatkaan ainakaan toisten huonompi osaisten ja tuuristen panettelusta ja itsensä kehumisen perusteella.

Kuka sitä kissan hännän jne. se näille ansiotuneille ja "viisaille" rikkaille.
      Pienenä esimerkkinä ja kertomuksena tästä läheltä eli omistusasunnon hankkimisen onnistumisesta.
      Kaksi sisarusta toinen meni kouluun lukioon ja siitä lastentarhanopettajan koulutuslaitokseen, toinen meni ja valmistui parturi-kampaajaksi ammattikoulusta kohta perustaen kummisetänsä mallin mukaan oman yrityksen ja hankki omistusasunnon yksiön,toinen seurusteli, hankki lapsen ja toisenkin mutta mies menikin ja kuoli tapaturmaan.

Parturi-kampaaja oli jo ostanut kaksion ja yksiö olikin vuokralla kun leskisisar asui vuokralla kahden lapsen kanssa ja pärjäili kohtuudella lastentarhan johtajana maksaen opintovelkansa mutta saamatta kuitenkaan säästöön asuntolainaan tarvittavaa omaa osuutta.

Parturi-kampaaja oli nyttemmin hankkinut miehen ja lapset ja hankkivat talon hyvältä paikalta joka kunnostetuttiin ja myytiin muutaman vuoden päästä melkoisella voitolla jolla teetettiin uusi isompi ja kun molemmat edelliset asunnot olivat vuokralla heillä meni hyvin taloudellisesti, ulkomailla käytiin usein lapsien kanssa mutta ei koskaan muiden loma-aikaan vaan aina aika itsekkäästi kun parturille sopi.Perheellä on kaikkea; mökki maalla ja lapissa,maasturit ja elintaso näkyy.

Yksinhuoltaja lastentarhanopettaja taas asuu nykyään lähes täysi-ikäisine lapsineen yhä vuokralla ja kun kohta täyttää neljäkymmentävuotta tuskin mitenkään olisi mahdollista hänen ostaa omistus asuntoa pienellä palkallaan vaikka säästäisi kuinka vaikka kampaamon omistaja sisar sanookin hänen n.32000€ palkkaansa hirveän suureksi; jolla kyllä pitää saada ostettua asunto(hymyä) johon kohtaan pääsin tässä tarinassa tänä jussina kun sen kuulin.

Eli onnea vaan omistajille ja velattomillekkin jotka tunnustaa onnekkuutensa.

• Kaamoskeppi

Hahhhaaahhhaaa. Odota poika syksyyn. Kohta paukkuu ja kovaa.
      Kysellään sitten tyhmiä kommenttejasi.....

• Jannuskaliini

Suomi24 -kaatopaikka, haiseva likakaivo, jossa kirjoittelevat työttömät, mitään omistamattomat, haisevat luuserit :D Vai vielä asunnonomistajia :D :D

• Muuten samaa mieltä

Olisit voinut tiivistää nuo kaikki attribuutit yhteen sanaan - perussuomalaiset.

• yrittäjä 61

Onneksi olkoon,,oot fiksu!! Niin minäkin aikoinani tein velaksi ostin. Nyt on talo maksettu ja eläke häämöttää parin vuoden päästä. Silloin myyn taloni pois ja ostan jonkin 2-3h kerrostalo asunnon,jossa asun kesät ja syys-toukokuun etelässä. Nauttikaamme!!

• olli 1000

onneksi ostit asunnon hyvä juttu!! ymmärrän myös näitä jotka asuvat vuokralla voi olla että vaikka asunnonostoa on mietitty, niin se ei vain jostain syystä onnistu ei se vain niin yksinkertaista ole kaikille ihmisille rahoitus/työ .
      itselläni on vuokralla 16 asuntoa pääkaupunkiseudulla ja olen ollut erittäin tyytyväinen jokaiseen vuokralaiseen.

• rggreg

Joo, ihan kiva. Kuitenkin asunnon arvonnousu ei hyödytä sinua! Paitsi jos realisoit arvonnousun myymällä kotisi. Ja silloinkin huomaat: Kaikkien muidenkin asuntojen hinnat on nousseet. Eli lainantarve parempaan ( suurempaan ) asuntoon vaihdettaessa on vakio.

Entäs ne huonot puolet omistusasujalla? Sidot itsesi vuosiksi velkaan ja velan myötä työhön. Työ voi loppua tai lakata kiinnostamasta. Pahimmassa tapauksessa teet kymmeniä vuosia ns. paskaduunia maksaaksesi asuntoasi pankille. Ja siihen ne rahat sitten meneekin. Sidot rahaa seiniin. Ja se on muusta elämästä ja kulutuksesta pois.

Siinä sitten kituuttelet. Siedät ikuisen muuttoliikkeen ja alati vaihtuvat naapurit. Otat naama messingillä vastaan ikkuna-, putki- ja julkisivuremonteista velkaosuudet. Hissikin pitää uusia. Mutta ei se mitään. Asuntosi arvo nousee!

Samaan aikaan kaverisi, tuo vuokra-asuja on saanut asumisen hinnalle vastineen: Voi helposti muuttaa. Vaihtaa aluetta, kotia isompaan, parempaan ja uudempaan aina tarpeen tullen.

• money talks

> Kuitenkin asunnon arvonnousu ei hyödytä sinua!

Mitenniin ei hyödytä?

Esim. ostetaan 143 k€ asunto. Tätä varten otetaan velkaa 100 k€. Velan osuus asunnon arvosta 70 %. 10 vuotta myöhemmin velkaa 70 k€ ja asunnon arvo 200 k€. Velan osuus asunnon arvosta 35 % = asunnossa käyttämätöntä vakuusarvoa, mitä voi hyödyntää muissa hankinnoissa. Omistusasujat, kato, maksaa "hieman" pienempää korkoa kuin vikavippimiehet (=vuokraloiset).

> Paitsi jos realisoit arvonnousun myymällä kotisi.

Tämä MAHDOLLISUUS on erittäin tärkeä viimeistään eläkeiässä.

Mieti, miten käy pariskunnalle, joka saa eläkettä (brutto) 2000 €/kk ja asuu jossain 70-100 m² rivarissa, paritalon puolikkaassa tms. ja sitten käy vielä niin, että toinen puolisko kuolla kupsahtaa yllättäen.

Vuokralurkin kohtalo:
        Leski huomaa tienaavansa nyt 1000 €/kk ja asunnon vuokra 1400 €/kk. Asunnosta on pakko lähteä kiireen vilkkaa pois ja vaihtoehtoina

a) muutto kaksioon lähialueella, vuokra 750-900 €/kk, eli 200 €/kk:lla sitten pitäisi ostella niin ruoat kuin lääkkeet, EI TOIMI!

b) muutto mahd. halpaan yksiöön (30 m² syrjäisessä lähiössä), jossa kuitenkin kaupat lähellä, joukkoliikenne toimii eikä ole putkiremppa tms. heti painamassa päälle, vuokra 550-600 €/kk ja neljällä sataa/kk pitää sitten kitkutella - mahdollista, kyllä, mukavaa, ei.

Tosiasiassa vuokraluuserilla on siis vain 1 realistinen ratkaisu = ei vaihtoehtoja. Ja sekin pitää touhutonnimiehen toteuttaa helvetinmoisella kiireellä, kun ei se touhutonni riitä edes ensi kuun vuokraan!

Omistusasujan kohtalo:
        Ei mitään kiirettä, juoksevat kulut (vastike, vesi sähkö) 300-350 €/kk, uutta asuntoa voi etsiä rauhassa. Vaihto pienempään on kuitenkin välttämätön, kun lumityöt yms. alkavat käydä liiaksi voimille kohtapuoliin pitäisi taloon ruveta tekemään isompia remontteja.

Lopulta sitten asunnon myynti ja uuden, palvelujen lähellä sijaitsevan, kaksion osto tilalle. Vaihdosta jäi kulujenkin jälkeen käteen reilu kymppitonni ja uudessa asunnossa kulut (vastike, vesi sähkö) vain 200 €/kk, joten ei mitään tuskaa tulla toimeen tonnin eläkkeellä! Niin, ja kyseessä tosiaan uusi talo = isommat remontit yli 20 vuoden päässä.

Luvut eivät ole hatusta vedettyjä, koska jälkimmäinen operaatio osui justiinsa lähipiirissä kohdalle.

Summa summarum:

- vuokraluuseri kitkuttaa eläkepäivänsä jossain Koivukylässä tms. sijaitsevassa 30 m² yksiössä (ei parveketta), yrittäen tulla toimeen
        350 eurolla/kk (parin vuokrankorotuksen jälkeen)

- omistusasuja asuu upouudessa, ylimmän krs, helsinkiläiskaksiossa, eläkkeestä jää ruokaan yms. 800 €/kk ja tilillä on vielä 10 000 € säästöt pahan päivän varalle

• tittididiidiidiipada

voi teitä pieniä äidin pesusieniä ..... joko nyt tiedätte kumpiko teistä on parempi :))))))))) meidän äiti rakentaa teidän asunnot

• cattityttö

Fiksu veto on ollut ostaa oma asunto. Meillä maksettu ok talo ja oma mökki josta muutama kymppitonni vielä velkaa jäljellä. Normi duunareita ollaan ja 40 v vuotiaita. Vuokraa saatas maksaa loppu elämän ajan, mut nyt jo ollaan kuivilla. Tosin mitään velkahelvettiä ei olla missään vaiheessa eletty. Ite hartiapankilla rakenettu ilman pröystäilyjä.

• patuliini

Lottovoitto taikka sialle luistimet,suunnilleen yhtä hyvät mahdollisuudet omaan asuntoon ja luistimiin kumpikin saa haluamansa jos on osannut hoitaa asiansa

• noinhan sitä luulee

Riippuu kyllä vähän siitä, mitä ostit. Ostitko uuden vai vanhan asunnon ja mahdollisesti kuinka vanhan. Onko putki-, sähkö-, julkisivu-, parveke-, katto-, lämmitysjärjestelmä-, keittiö-, kylpyhuone- yms. remontit tehty. Oliko ostohinta velaton myyntihinta vai aivan jokin muu. Onko talo kenties purkukypsä ennen kuin velkasi loppuu. On turha kuvitella, että selviät vain lainakulujen ja nykyisen hoitovastikkeen suuruisilla maksuilla. Mites, jos lainojen korot pomppaa yli 10%.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      522
      2510
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      51
      2207
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      203
      2158
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1450
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      10
      1353
    6. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      49
      1333
    7. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1318
    8. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1121
    9. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      91
      1096
    10. Unohdettu parannuksen kaste

Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?
      Kaste
      693
      1035
    Aihe