"Ne ovat vuokralaisia"

Äveriään suvun vesa

Synnyin ja kasvoin melko vauraassa perheessä. Vanhempani eivät olleet mitään isotuloisia (ansiotuloiltaan), mutta olivat perineet asuntoja joita vuokrasivat ja näillä vuokratuloilla he sitten ostivat lisää sijoitusasuntoja vuosikymmenien aikana. Vuokra-asuntojen ja tulojen määrä kasvoi ja kasvoi. Vanhemmillani oli melkein vuokramonopoli ja vuokrataso sen mukainen.

Jo pienenä opin, että vuoralaiset ovat vain vuokralaisia. Vanhempani pitivät huolta, että saan kaverikseni omistusasunnossa asuvan perheen lapsia. Ylpeänä kerroin koulussa vuokralaislapsille kuinka olimme taas lähdössä USA:han lomalle "teidän isin rahoilla". En jotenkin osannut hävetä sitä, että rellestimme näiden varattomien perheiden rahoilla. :) No, kyllä sitä rahaa sijoitettiinkin ihan sijoitusasuntoihin. Vanhempani eivät liikkuneet vuokralaisten piireissä, koska eivät halunneet olla läheisiä. Oli helpompi kiristää vuokria, kun eivät olleet läheiset maksajina.

Tulen siskoni kanssa perimään nämä asunnot ja olen usein miettinyt kuinka lapsieni tulee suhtautua "niihin".

11

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herrden

Meillä "ne" olivat paperitehtaan lapsia. Ja "me" oltiin sitä parempaa, lukenutta väkeä, enkä minä olisi saanut leikkiä niitten möllidemarien penikoitten kanssa. Myös "ne" olivat tietoisia tästä luokkarajasta, eli kiusaaminen ja parjaus oli puolin toisin armotonta.
      No, tästä on vuosikymmeniä aikaa, mutta miksi demarit ovat edelleen möllejä?

• kunhan totesin

Mielestäni sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

1) kasvatat lapsesi paremmin kuin sinut aikanasi kasvatettiin, ettei heidän tarvitse enää aikuisena hävetä sukuperintönä tullutta huonoa käytöstä (puhumattakaan muiden ihmisten heihin kohdistamasta myötähäpeästä) tai
      2) keksit ensi kerralla paremman provon.

• HankiElämäHALVALLA:)

Kyl täl aloittajalla on selkeä sairaalloinen tarve kyykyttää vuokralaisia JATKUVASTI. Siis ihan oikeasti ja oikeassa elämässä: Eikö sinulla ole oikeasti mielenterveysongelma? Viljelet ahkerasti myös kuinka omakotitalo asuminen on kuin paratiisissa eläisi. Eikös sairaat pakkomielteiset ihmiset niin tee kun ei ole päässä asiat aivan kunnossa????

T: Provojen vastaisku. :)

• ÄveriäämmänSuvunVesa

En ole varaton vaikka asun vuokralla. Vuokra todella edullinen ja sijoitan rahani muuhun kun seiniin ympärilläni. :D

• sykolookille puhumaa

Katkeruuden lemu haisee ihan tänne asti, mistä lie johtunee. Koita kuitenkin etsiä itsellesi elämä ja huomaat että tässä elämässä on muutakin kuin seinät ympärilläsi.
      Olisit sinäkin viettänyt kunnon elämää niin sinulla olisi nyt asunto, koska selvästikin olet sitä nyt paitsi.

• Läski-isäntä

Minusta vanhempasi kasvattivat sinut ihan oikein. Ja soisin sinun jatkavan samaa omien lapsiesi kohdalla.
      Ei vuokraaminen ole mitään sosiaalista toimintaa, vaan kylmää businesta.
      Ja ei vuokralaisten kanssa tarvitse missään tekemisissä olla. Paitsi kun jättävät vuokran maksamatta.

• Köyhääkin köyhempi

Minä taas olen kasvanut kaupungin vuokrataloalueella arvaa harmittaako tule perimään vain velkaa tasan ei käy onnen lahjat.

• Lapsikki

Minkä lapsien? Tuskin kukaan noin tyhmää huolii että lapsia alkaa kanssasi tekemään.

• wrkjasjfbkab

Kuule, kyllä meillä varakkailla on naisia ihan jonoksi asti.
        Senkun valkkaa komeimmat päältä.
        Itse taidat olla ruma, ja sinua keljuttaa kun kukaan varakas ei huoli sinua,

• Köyhääkin köyhempi
        wrkjasjfbkab kirjoitti:

Minulle opetettiin jo lapsena että huorat ovat pahamaineisia naisia joiden kanssa ei tule olla tekemisissä.

• Lapsikki
        wrkjasjfbkab kirjoitti:

Olikin puhe lasten hankinnasta. Huonot geenit voivat siirtyä...tyhmyys etenkin. Rumuudesta ei niin väliä mutta idioottius paljastuu aika pian ja sitä harvoin voi poistaa... Rumuus/Kauneus on sensijaan katsojan silmässä. Eikä muuten keljuta...ruma toki olen mutta en tyhmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe