Onko yleistä koirilla että eivät syö paljon ja pitävät itse itsensä hoikkana, vaikka ruokaa on jatkuvasti tarjolla kupissa? Minä törmäsin ensi kerran sellaiseen koiraan, on laika-rotuinen. Puruluutkaan eivät useimmin kiinnosta, vaan ne haudataan ..jos mahdollista. :)
Itse ruokansa säännöstelevät koirat?
11
469
Vastaukset
- ripa.
Ei se nyt ainakaan yleistä ole. Yleensä koira joka ei syö hyvin on jollain tavalla sairas, joko henkisesti tai fyysisesti. Jos taas koiralle tuputetaan ruokaa, niin ei se silloinkaan sitä välttämättä syö. Eli ei ruokaa jatkuvasti tarjolla! Ensin tehdään töitä ja sitten syödään, niin maistuu se ruokakin paremmin. Pelko, voimakas stressi tai ahdistus (kaikki nuo siis stressaa) esimerkiksi laskee koiran ruokahalua.
- 324rwefesfsefes
Ei tuo ole edes harvinaista. Useamman rodun pentuoppaissakin kerrotaan erityyppisistä ruokailutottumuksista koirilla.
Meilläkään ei syödä yli oman tarpeen vaikka olis ruokaa jäänytkin kuppiin.
- 324fefsefesfes
Meidän mäyräkoira on juuri tuollainen. Ei syö yli oman tarpeensa koskaan.
- .................
Minulla oli koira, joka todellakin ihan itse säännösteli syömisensä. Välillä söi enemmän ja välillä vähemmän. Joskus tuli pari kiloa lisää, ja sitten koira paastosi. En näe asiassa minkäänlaista ongelmaa. Ihan treenailtiin tehokkaasti, ei se tehnyt mitään motivaatio-ongelmaa, eikä todellakaan haitannut elämää. Rodultaan koira oli pk collie.
Nykyään ei moinen onnistu, kun perheessä on myöskin ahmattikoira, joka syö kaiken, minkä löytää. Joten sen vuoksi on ruoat oltava mielellään lukkojen takana :) - i-laika
Meillä myös laika rotunen koira, joka todellakin säännöstelee syömistään. On tehnyt niin koko ikänsä! Pysyy hyvässä kunnossa vaikka ruokaa olisi tarjolla yllin kyllin (en kuitenkaan pidä ruokaa koko ajan tarjolla).
Esimerkiksi karvanlähtöaikoina syö huomattavasti paljon enemmän ruokaa kuin yleensä ja tarjoankin nuina aikoina sille enemmän ruokaa mutta heti kun karvanlähtö on ohi niin loppuu liika syöminenkin ja siirtyy syömään taas tietyn kokoisia annoksia vaikka ruokaa olisikin tarjolla lisää.
Koskaan en ole törmännyt tällaiseen muilla koirilla, eivätkä entiset omat koiratkaan olleet koskaan tällaisia. Olisikohan rotu ominaisuus!? :D - detrtyutiiyo
Omat kettuterrierini ovat pitäneet itsensä hoikkina ja sporttisina enkä ole niiltä kippoa pois pannut. :)
Vasta vanhempana kun epilepsia ja munuaissairaus iski niin ruokahalu muuttui epänormaaliksi. :(
mutta olen silti nähnyt yhden kettiksen joka ylilihava joten lienee yskilöstä kiinni osaako säännöstellä..itsekin säännöstelen ruokaani ilman vaivaa ja olen hoikka, ehkä sellainen isäntä kuin koirakin. ;) - Pohjia tässä vetelen
Pystykorvaisista metsästyskoirista suurin osa on säänöstelijöitä. Luppakorvaisista metsästyskoirista (erit. suomenajokoira, labbis) lähes kaikki syövät itsensä hengiltä jos siihen vain annetaan mahdollisuus.
No ei ne siksi jätä syömättä että hoikkana pysyvät, osa koirista vain ovat huonompia syömään. Itse tiedän pari tälläistä koiraa, etteivät ole mitään älyttömiä rohmuja, oman ruoan saattavat jättää syömättä mutta pöydästä olisivat valmiit syömään mitä vaan. Eli jos ei nyt sekoiteta koiria anorektikoihin, koirat eivät ajattele samallalailla kuin ihmiset. Koira syö kyllä, jos ei syystä tai toisesta ole huono olo, osalla koirista (nuo kaksi tuntemaani koiraa) on huono vatsa, eli menee sekaisin helposti ja kun on huono olo niin ei ruokakaan maistu.
- Säännöstelevät
Ei koirat tietenkään muotojaan mieti, kun syövät vähemmän, mutta varmaankin hyvinvointiaan. Eikä koira tietoisesti mieti asioita, vaan vaistomaisesti toimii omaksi parhaakseen.
Meillä kaksi seropia, jotka molemmat säännöstelevät syömisensä. Joskus kokeilin laittaa kuppiin desin verran ylimääräistä ruokaa, niin desin verran kuppiin myös jäi syömisen jälkeen. Nämä kaverit tuntuvat tietävän tarkkaan kuinka paljon ruokaa riittää pitämään nälän poissa tarpeeksi kauan. Ne ovat hoikkia, mutta eivät laihoja, terveitä ovat olleet koko tähänastisen elämänsä, iät 7 ja 9v.
- kyllä kyllä"
On se aivan normaalia. Tunnen monta koiraa, jotka eivät syö joinain päivänä lainkaan mitään. Ne ovat pysyneet aivan terveinä, ehkä juuri siksi, että ne osaavat itse säännöstellä syömistään :-)
- Minnitsi
On ihan yleistä :) Meillä sekarotuinen (suomen pystykorva saksanpaimen) syö silloin kun on nälkä, max. 2 x pvä ja kuppiin jää aina ruokaa. Täysin terve ja hyväkuntoinen! Luita syödään vaan jos jaksetaan ja loput haudataan takapihalle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760