Polvi vaivaa, tuttua jollekulle?

kkneee

Parikymppinen normaalipainoinen naisihminen kirjoittelee. Polven kipuilu alkoi kaksi kuukautta sitten satunnaisilla, pari sekuntia kestävillä ja asennosta riippumattomilla kovilla vihlaisuilla. Sittemmin vihlailu on muuttunut jatkuvaksi heikoksi vihlonnaksi, joka on pahimmillaan kun polven joko ojentaa tai koukistaa täysin ääriasentoon. Kipu on kovinta aamuisin, ja vaikeuttaa normaalia kävelemistä jonkun aikaa ylösnoustua (kävellessä polven ojennus normaaliasentoonkin saakka sattuu ja polvi tuntuu jäykältä). Päivän aikana kipu lievenee palatakseen taas seuraavana aamuna. Harrastan muutaman kerran viikossa liikuntaa, lähinnä pyöräilyä, mikä ei kuitenkaan ole vaikuttanut polven kipuiluun. Ihan vain testatakseni polven reaktiota olen viime aikoina käynyt lenkkejä hölkäten ja kävellen, ei niilläkään huomattavaa vaikutusta. Rasituksessa polveen ei pahemmin koske, ellei rasitus tapahdu aamulla. Portaiden nousu/lasku ei satu. Polvessa ei näy mitään normaalista poikkeavaa ulospäin, enkä ole sitä koskaan elämäni aikana loukannut ainakaan tältä muistamalta.

Googlea selattu paljon, samoin tätä keskustelualuetta mutten ihan vastaavia kertomuksia löytänyt. Mitähän tää voisi olla? Lääkäriin hakeudun kyllä jos vaiva jatkuu, mutta näin ennakkoon haluaisin kuulla jos jollain muulla olisi vastaavasta kokemusta?

5

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samas jamas

Sulla voi olla löysät nivelet. Omakohtainen kokemus, ortopedille aika varattu syksyksi. Kipuilua varsinkin polven sisäpuolella, joka ei liity rasitukseen yms. Polvilumpio on löysistynyt ja nivelsiteitä ehdotettiin kiristettäväksi leikkauksella. kannattaa vahvistaa reisilihaksia ja laittaa polvituet molempiin polviin jopa pyöräillessä, koita jos auttaa :)

• Nivelkierukka

Käy ihmeessä näyttämässä polvea ortopedille. Kyseessä saattaa virheasento, yliliikkuvat nivelet tai kondtromalasia, joka ei ole harvinainen nuorilla potilailla. Ilman MRI-kuvia ja ortopedin lausuntoa on mahdotonta tehdä diagnooseja etänä foorumeilla.

• kknee

Kuinka pääsen ortopedille? Soitin viime viikolla terveyskeskuksen ajanvaraukseen, ja kun kyseessä ei ole akuutti tapaus niin vastaanottoaikaa ei annettu, koska omalääkäri jää kesälomalle ja sijaista ei ole. Lääkärin työsuunnitelma syksylle ei ollut kuulemma valmis. Olen opiskelija ja voisin käyttää myös YTHS:n palveluja ja sinne ensisijaisesti olisin hakeutunutkin, mutta sekin on kiinni kesän.

Vaiva elää edelleen, aamukipuilut ovat jääneet pois ja nykyisin pyöräillessä polvi naksahtelee muutaman polkaisun välein, minkä vuoksi olen pyöräilyn jättänyt työmatkapyöräilyä lukuunottamatta. Jatkuva vihlonta on edelleen läsnä ja liikuntaahan tämä jo alkaa haittaamaan. Syksyyn on sitten varmaan odotettava, yksityiselle ei tähän hätään varaa ole.

• Nivelkierukka
        kknee kirjoitti:

Kuinka pääsen ortopedille? Soitin viime viikolla terveyskeskuksen ajanvaraukseen, ja kun kyseessä ei ole akuutti tapaus niin vastaanottoaikaa ei annettu, koska omalääkäri jää kesälomalle ja sijaista ei ole. Lääkärin työsuunnitelma syksylle ei ollut kuulemma valmis. Olen opiskelija ja voisin käyttää myös YTHS:n palveluja ja sinne ensisijaisesti olisin hakeutunutkin, mutta sekin on kiinni kesän.

Vaiva elää edelleen, aamukipuilut ovat jääneet pois ja nykyisin pyöräillessä polvi naksahtelee muutaman polkaisun välein, minkä vuoksi olen pyöräilyn jättänyt työmatkapyöräilyä lukuunottamatta. Jatkuva vihlonta on edelleen läsnä ja liikuntaahan tämä jo alkaa haittaamaan. Syksyyn on sitten varmaan odotettava, yksityiselle ei tähän hätään varaa ole.

Moi,
        Hmm...mitä jos ottaisit vielä yhteyttä terveyskeskukseen ja pyytäisit lähetettä ortopedille, koska kivut ovat läsnä? Koita antaa polvelle lepoa, sekä kylmähoitoa. Toivottavasti se polvi siitä rauhoittuu ajan kanssa, kunhan se saa lepoa.

Näin maallikkona vaikuttaa, että sinulla on nivelkierukan repeämä. Ainakin polvinivelen naksuminen on kierukan repeämään viittaava oire. Tässä juttua kierukan repeämästä -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0#6 .

Tunnetko tarkalleen kohdan missä naksuminen tapahtuu?

• kkneee

Lepoa olen antanut polvelle viime päivinä niin paljon kuin pystyn, paha vaan että olen seisomatyössä koko kesän n. 6h päivässä, mikä ei nyt ainakaan helpota tilannetta yhtään. En osaa tarkasti naksumista paikantaa. Kipu tuntuu kuitenkin enemmän polvitaipeen puolella kuin etupuolella ja sivuttaissuunnassa tarkasteltuna aikalailla keskellä polvea, ei siis selkeästi polven ulko- tai sisäsyrjällä.
      Noin puoli vuotta sitten kävin muuten fysioterapeutilla hartiavaivojen vuoksi, ja hän kysyi multa onko mulla ollut koskaan nivelongelmia. Ihmettelin miksi moista kysyy, kun ei se silloiseen vaivaan mielestäni liittynyt mitenkään. Kertoi kiinnittäneensä huomiota siihen, että asentoa vaihtaessani nivelet naksahtelee kuulemma paljon. Itse en tätä ole noteerannut aiemmin, kai olen tottunut jos näin on aina tapahtunut. Voisikohan tässä olla sitten jotain ns. yleisvaivaa nivelissä, nyt vain tuo polvi sattuu oikuttelemaan enemmän (?) Ken tietää..

Kiitti linkistä Nivelkierukka! Lueskelen sivustoa vielä laajemmaltikin. Alan selvittää seuraavaksi mitä kautta viasta nyt täytyy lähteä selvää ottamaan, eli aamulla luuri kouraan taas jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3793
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      147
      3509
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      41
      1992
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      136
      991
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe