Porailin tuossa reikiä yli 20 v. vanhalla, luotettavalla ja isolla Boschin porakoneella ja yht`äkkiä se pysähtyi. Tutkin pitkään konetta ja vihdoin löysin vian. Hiiliharjan ja staattorin välillä olevissa johdoissa on välissä pienet, n, 1,5 senttiä pitkät ja puoli senttiä paksut käämikeat. Toisesta oli käämin ja johdon liitos ilmeisesti tärissyt tai palanut poikki. Liitin sen yhteen ja kone toimi.
Tietääkö kukaan, mikä käämin tarkoitus on ja voikohan sen vaikka jätää pois, jos korjaus ei vaikka kestäkään?
Vanhan porakoneen korjauksesta
16
1402
Vastaukset
- QRMakkara
Ovat suurtaajuuskuristimia kipinähäiriöiden lieventämiseksi. Toimii hyvin ilmankin, mutta AM-radion kuuntelu saattaa häiriintyä.
- Eko-Poraaja
Ok. Kiitos tiedosta. Eipä tuota AM-radiota tule kyllä kuunneltua, joten taitaa käämit saada kyytiä, jos vielä reistaavat.
- AMkuuntelija
Tiedät siis varmasti, että kukaan muukaan lähistöllä ei koskaan tulisi kuuntelemaan ?
- Eko-Poraaja
No, en ole ainakaan naapureilta koskaan kuullut moisesta harrastuksesta. Ja itse asiassa tuolla poralla tulee tosi harvoin porattua reikiä. Joskus, kun betoniin tarvitaan jotain järeämpää. Eli ympäristöterrori on aika minimaalista. Poran ääni taitaa olla se pahin haitta...
- ti-taa-ti-taa
Taitaa olla kyllä enemmän haittaa kuin kuvittelet, koska kipinähäiriö siirtyy piuhoja pitkin helposti todella kauas. Et varmaan ole koskaan kuullut kipinälähettimestä, jolla pidettiin yhteyksiä...
- varohan vaan
ti-taa-ti-taa kirjoitti:
Taitaa olla kyllä enemmän haittaa kuin kuvittelet, koska kipinähäiriö siirtyy piuhoja pitkin helposti todella kauas. Et varmaan ole koskaan kuullut kipinälähettimestä, jolla pidettiin yhteyksiä...
Tosiaan, jos joku kommunisti asuu lähistöllä ja kuuntelee MA-alueelta Moskovan radiota, voi tulla tupenrapinat?
- Kapakalalasti
varohan vaan kirjoitti:
Tosiaan, jos joku kommunisti asuu lähistöllä ja kuuntelee MA-alueelta Moskovan radiota, voi tulla tupenrapinat?
Ei kunnon kommunisti kapitalistista Moskovaa kuuntele. Pjongjangin, Havannan, Pekingin tai Ho Tshi Minh Cityn radiota se kuuntelee.
- Eko-Poraaja
Ohhoh. Keskusteluhan lähtee ihan käsistä...Linkissä oleva pora oli komea vehje, mutta onkohan siinä iskuporausmahdollisuuta? Täytyisi saada aina joskus betoniinkin reikiä. Ja jos joku sattuu juuri silloin kuuntelemaan AM-radiota, ei voi kun valittaa. Mutta pitää myös muistaa, että porani on edelleen varustettu kuristimilla, joten AM-harrastajilla ei ole vielä erityistä syytä huoleen.
Tuli muuten mieleen, että onkohan noissa nykyisissä halpatuonti-pora- ym. hiomakoneissa vastaavia systeemeitä ollenkaan? En ole sattunut huomaamaan sellaisia ennen niitä tutkiessani.- 18 + 16 = ?
On siellä ainakin häiriönpoistokondensaattori ja kenttäkäämityksen puolikkaat ( toimivat kuristimena kipinähäiriöille) ovat sarjassa ankkurikäämityksen molemmin puolin, joten häiriönpoisto on nykyisissäkin hiiliharjamoottoreissa, kuten esim. porakoneessa, vispilässä tai pölyimurissa.
- QRMakkara
18 + 16 = ? kirjoitti:
On siellä ainakin häiriönpoistokondensaattori ja kenttäkäämityksen puolikkaat ( toimivat kuristimena kipinähäiriöille) ovat sarjassa ankkurikäämityksen molemmin puolin, joten häiriönpoisto on nykyisissäkin hiiliharjamoottoreissa, kuten esim. porakoneessa, vispilässä tai pölyimurissa.
Porakoneissa ei käytetä sarjamoottoreita. Joten se siitä häiriönpoistosta.
- Iskutoimi on optiona
... saatavana tällä lisävarusteella :)
http://www.stanleyworks.fi/sub_category/Paja- ja DIN-vasarat.ctlg - yujtdrytd
Ohhoh. Keskusteluhan lähtee ihan käsistä...Linkissä oleva pora oli komea vehje, mutta onkohan siinä iskuporausmahdollisuuta?
No ota kunnolla kossua edellisenä iltana niin kyllä täristää aivan riittävästi. - Minä-mies
"Ja jos joku sattuu juuri silloin kuuntelemaan AM-radiota, ei voi kun valittaa."
Minä, minä, minä, minä, minäminäminä....
Kun MINÄ tahdon porata, häiriöistä viis, koska haluanhan MINÄ porata.
Viis määräyksistä häiriöiden suhteen, viis lentoliikenteen radioviestinnästä, viis muistakin AM-taajuuksia käyttävistä tahoista, viis lähiseudun audiolaitteista ja niistä kuuluvista häiriöistä, VIIS VITTU IHAN KAIKESTA KUNHAN MINÄ SAAN PORATA RIKKINÄISELLÄ PORALLA KUN HALUAN.
Mutta en minä itsekeskeinen ole, en MINÄ!
- Eko-Poraaja
Kyllä vanha kunnon Stanley täytyy pitää myös mielessä.
- Eko-Poraaja
Tämä viestiketju toimii näköjään myös siihen suuntaan, että minä, minä, minä, minä haluan valittaa kaikesta. Vaikkei olisi aihettakaan, niin minulla on oikeus valittaa asiasta. Saahan sitä tehdä, mutta turha valitus antaa kirjoittajastaan hölmön vaikutelman. Todettakoon, että porakoneessani on edelleen häiriönpoistokuristimet paikoillaan, joten sen takia lentokoneet eivät putoa sen paremmin Suomessa kuin Venäjälläkään. Olen siis syytön kaikeen muuhun, paitsi joskus poraamisen tuottamaan ääneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2944176Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352375Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411511
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39998Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62820