Vanhan porakoneen korjauksesta

Eko-Poraaja

Porailin tuossa reikiä yli 20 v. vanhalla, luotettavalla ja isolla Boschin porakoneella ja yht`äkkiä se pysähtyi. Tutkin pitkään konetta ja vihdoin löysin vian. Hiiliharjan ja staattorin välillä olevissa johdoissa on välissä pienet, n, 1,5 senttiä pitkät ja puoli senttiä paksut käämikeat. Toisesta oli käämin ja johdon liitos ilmeisesti tärissyt tai palanut poikki. Liitin sen yhteen ja kone toimi.
Tietääkö kukaan, mikä käämin tarkoitus on ja voikohan sen vaikka jätää pois, jos korjaus ei vaikka kestäkään?

16

1402

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • QRMakkara

Ovat suurtaajuuskuristimia kipinähäiriöiden lieventämiseksi. Toimii hyvin ilmankin, mutta AM-radion kuuntelu saattaa häiriintyä.

• Eko-Poraaja

Ok. Kiitos tiedosta. Eipä tuota AM-radiota tule kyllä kuunneltua, joten taitaa käämit saada kyytiä, jos vielä reistaavat.

• AMkuuntelija

Tiedät siis varmasti, että kukaan muukaan lähistöllä ei koskaan tulisi kuuntelemaan ?

• Eko-Poraaja

No, en ole ainakaan naapureilta koskaan kuullut moisesta harrastuksesta. Ja itse asiassa tuolla poralla tulee tosi harvoin porattua reikiä. Joskus, kun betoniin tarvitaan jotain järeämpää. Eli ympäristöterrori on aika minimaalista. Poran ääni taitaa olla se pahin haitta...

• ti-taa-ti-taa

Taitaa olla kyllä enemmän haittaa kuin kuvittelet, koska kipinähäiriö siirtyy piuhoja pitkin helposti todella kauas. Et varmaan ole koskaan kuullut kipinälähettimestä, jolla pidettiin yhteyksiä...

• varohan vaan
        ti-taa-ti-taa kirjoitti:

Taitaa olla kyllä enemmän haittaa kuin kuvittelet, koska kipinähäiriö siirtyy piuhoja pitkin helposti todella kauas. Et varmaan ole koskaan kuullut kipinälähettimestä, jolla pidettiin yhteyksiä...

Tosiaan, jos joku kommunisti asuu lähistöllä ja kuuntelee MA-alueelta Moskovan radiota, voi tulla tupenrapinat?

• vintilä

• Kapakalalasti
        varohan vaan kirjoitti:

Tosiaan, jos joku kommunisti asuu lähistöllä ja kuuntelee MA-alueelta Moskovan radiota, voi tulla tupenrapinat?

Ei kunnon kommunisti kapitalistista Moskovaa kuuntele. Pjongjangin, Havannan, Pekingin tai Ho Tshi Minh Cityn radiota se kuuntelee.

• Eko-Poraaja

Ohhoh. Keskusteluhan lähtee ihan käsistä...Linkissä oleva pora oli komea vehje, mutta onkohan siinä iskuporausmahdollisuuta? Täytyisi saada aina joskus betoniinkin reikiä. Ja jos joku sattuu juuri silloin kuuntelemaan AM-radiota, ei voi kun valittaa. Mutta pitää myös muistaa, että porani on edelleen varustettu kuristimilla, joten AM-harrastajilla ei ole vielä erityistä syytä huoleen.
      Tuli muuten mieleen, että onkohan noissa nykyisissä halpatuonti-pora- ym. hiomakoneissa vastaavia systeemeitä ollenkaan? En ole sattunut huomaamaan sellaisia ennen niitä tutkiessani.

• 18 + 16 = ?

On siellä ainakin häiriönpoistokondensaattori ja kenttäkäämityksen puolikkaat ( toimivat kuristimena kipinähäiriöille) ovat sarjassa ankkurikäämityksen molemmin puolin, joten häiriönpoisto on nykyisissäkin hiiliharjamoottoreissa, kuten esim. porakoneessa, vispilässä tai pölyimurissa.

• QRMakkara
        18 + 16 = ? kirjoitti:

On siellä ainakin häiriönpoistokondensaattori ja kenttäkäämityksen puolikkaat ( toimivat kuristimena kipinähäiriöille) ovat sarjassa ankkurikäämityksen molemmin puolin, joten häiriönpoisto on nykyisissäkin hiiliharjamoottoreissa, kuten esim. porakoneessa, vispilässä tai pölyimurissa.

Porakoneissa ei käytetä sarjamoottoreita. Joten se siitä häiriönpoistosta.

• Iskutoimi on optiona

• yujtdrytd

Ohhoh. Keskusteluhan lähtee ihan käsistä...Linkissä oleva pora oli komea vehje, mutta onkohan siinä iskuporausmahdollisuuta?

No ota kunnolla kossua edellisenä iltana niin kyllä täristää aivan riittävästi.

• Minä-mies

"Ja jos joku sattuu juuri silloin kuuntelemaan AM-radiota, ei voi kun valittaa."

Minä, minä, minä, minä, minäminäminä....

Kun MINÄ tahdon porata, häiriöistä viis, koska haluanhan MINÄ porata.
        Viis määräyksistä häiriöiden suhteen, viis lentoliikenteen radioviestinnästä, viis muistakin AM-taajuuksia käyttävistä tahoista, viis lähiseudun audiolaitteista ja niistä kuuluvista häiriöistä, VIIS VITTU IHAN KAIKESTA KUNHAN MINÄ SAAN PORATA RIKKINÄISELLÄ PORALLA KUN HALUAN.

Mutta en minä itsekeskeinen ole, en MINÄ!

• Eko-Poraaja

Kyllä vanha kunnon Stanley täytyy pitää myös mielessä.

• Eko-Poraaja

Tämä viestiketju toimii näköjään myös siihen suuntaan, että minä, minä, minä, minä haluan valittaa kaikesta. Vaikkei olisi aihettakaan, niin minulla on oikeus valittaa asiasta. Saahan sitä tehdä, mutta turha valitus antaa kirjoittajastaan hölmön vaikutelman. Todettakoon, että porakoneessani on edelleen häiriönpoistokuristimet paikoillaan, joten sen takia lentokoneet eivät putoa sen paremmin Suomessa kuin Venäjälläkään. Olen siis syytön kaikeen muuhun, paitsi joskus poraamisen tuottamaan ääneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe