Olen kahden vaiheilla (painekyllästetty tai siperian lehtikuusi) terassin lautamateriaalin valinnan kanssa. Painekyllästetty on edullisempaa, ja ehkä pitkäikäisempi kuin lehtikuusi. Toisaalta, tuo painekyllästetyn vihreä väri hirvittää. Maalamallahan tuosta pääsisi, mutta kun haluain säilyttää puun ulkonäön ja suojata sen sävytetyllä puunsuojalla. Lehtikuusen kanssa sävytys onnistuu ilmesen helposti ja lopputulos on ennustettavissa.
Onko teillä kokemusta siitä, miten tuo painekyllästetylle puulle ominainen vihreä väri tulee paistamaan läpi sävytetystä valtista. Tarkoitus olisi saada terassista samansävyinen kuin mökki, joka on jotain poltetun okran ja taitetun oranssin väliltä.
Painekyllästetyn puun ruma vihreä väri
11
20083
Vastaukset
- jake36
ruskeana tosin hinta on noin 50 snt kalliimpaa kuin vihreä
- Jocu
Terasseja laudoitetaan nykyisin yleisesti kyllästämättömällä laudalla. Kaverilleni Honka toimitti mökin tuollaisella terassilaudalla. Kysymykseen vastasivat: lauta ei ole vedessä eikä maassa - siispä kyllästämätön.
- kotimainen
Miksi pähkäilet. Ostat kotimaista tiheä syistä puutavaraa.
Anna olla eka vuosi paikoillaan ja ens kesänä suunnittele kunnon öljyäminen..Eikun vaan pellavaöljyä pintaan. Ja kestää tasan. Ja hitto että on heleppo sävytellä just niinkun haluaa.
Tulevina kesinä voit sitten öljytä päälle jne.
Voit vielä kaupan päälle vinkata naapurille, että meidän patiolta ei myrkky kyllästeitä löydy.. - junnu
olla painekyllästettyä , lehtikuusi on riittävän pitkäikäistä .
- Muuta puuta
Painekyllästetty on viheää, joskus siinä on kirkkaan vihreitäkin laikkuja. Luulen että ne ovat hapettunutta kuparia. Muita raskasmetalleja ovat muistaakseni kromi ja arseeni.
Itse ottaisin mieluummin lehtikuusilankkua vaikka kestäisikin vähän lyhyemmän ajan. - emmi
meillä katetut terassit lämpökäsitellystä männystä. Puu itsessään kauniin lämpimän ruskea ja puuöljyllä suojattuna väri vain korostuu. Öljyäminen välttämätöntä. Öljyä (esim.valtti) voi myös sävyttää sävykartan mukaan jolloin saa kuultavan sävypinnan..se suojaa paremmin myös Uv-säteiltä. Itse olen ollut tyytyväinen ja kestopuuta en ottaisi hinnasta mistään.
- Leena
Jos terassisi on irti maasta eikä se ole Saaristomerellä, niin tavallinen höylätty mänty terassilauta on ihan ok. Valitse paksua tavaraa, kestää kauemmin. Siperian lehtikuusi on vähän kalliimpaa, mutta sehän käy muuten mainiosti. Jos haluat myrkyttömän, niin sitten voisit katsoa, että se käsittelykin on sitä.
Vihreää kestopuuta käsittelin harmaalla ja vihreys laimeni, ei hävinnyt. Ruskeasta kestopuusta ei vielä ole kokemuksia ajan kanssa, siis siitä kuinka se harmaantuu ja minkä sävyinen siitä oikein tulee.
Noista öljyistä vielä, osta kunnon tavaraa, älä Biltemasta! - lekua
Leena kirjoitti:
Jos terassisi on irti maasta eikä se ole Saaristomerellä, niin tavallinen höylätty mänty terassilauta on ihan ok. Valitse paksua tavaraa, kestää kauemmin. Siperian lehtikuusi on vähän kalliimpaa, mutta sehän käy muuten mainiosti. Jos haluat myrkyttömän, niin sitten voisit katsoa, että se käsittelykin on sitä.
Vihreää kestopuuta käsittelin harmaalla ja vihreys laimeni, ei hävinnyt. Ruskeasta kestopuusta ei vielä ole kokemuksia ajan kanssa, siis siitä kuinka se harmaantuu ja minkä sävyinen siitä oikein tulee.
Noista öljyistä vielä, osta kunnon tavaraa, älä Biltemasta!Jos haluaa maailman luokan öljyn niin Le Tonkinois sen tarjoaa. Kokemusta on riittävästi ja se on öljyä, eikä siinä ole liikaa pellavaöljyä niin se ei homehdu ulkonakaan.
Kaiken pitäminen ulkona haluttuna savynä vaatiin siis huoltoa. Lehtikuusen voi jättää harmaantuun niin se toimii huoltovapaana ja näin palvelee sellaisenaan hyvin huolettomasti omistajaansa.
Kaiketi ulkona sävyn pitäminen on erittäin haasteellista, oli puulaji mikä tahansa. Lehtikuusesta löytyy tietoa onneksi satojen vuosien takaa että se on kestänyt erittäin hyvin, kiitos sen rakenteen. Tiedän kohteita jotka ovat parisen sataa vuotta vanhoja ja vielä tänäänkin käytössä alkuperäisen siperian lehtikuusen ansiosta.
- Pekkis123432
www.lehtikuusi.info
- Harrasterakentaja
Terve! Jos haluat pitkäikäisen terassin, valitse siperian lehtikuusi ja nimeenomaan siperiassa kasvanut. Siinä on kesäpuu yhtä ohut kuin talvipuu. Valitse tummaa sydänpuuta. Ei vaaleaa, jota on myös tarjolla. Vaalea sopii sisälle sisustuksen. Jos halua, että ei pinta harmaannu, öljyä säännöllisesti. Lehtikuusi kestää. Minulla on sekä käsittelemätöntä että käsitelyä. Ainoa ero on pinnan väri. Jos hion harmaan pois, on alla kirkas ja terve lehtikuusi. Lämpökäsitelty puu ei sovellu terasseihin, koska se on lämpökäsittelyssä "pehmennyt". Siitäkin on kokemusta.Pintaa tulee ikäviä jälkiä. Naarmuja tulee tosi helposti. Sama on lämpökäsitellyssää lattiassa. Meillä on kesämökin lattiat oksatonta lämpökäsiteltyä koivua. Osmocolor käsittely, jolla siitä saa eksoottisen jalopuun näköisen. Öljy kuluu nopeasti ja kalusteiden jaloista jää naarmuja. Lämpökäsitellyn puun ongelma on se, että siihen ei sen enempää vesi kuin mikään muukaan käsittelyaine imeydy, koska puun solurakenne on suljettu lämpökäsittelyllä. Olen kuullut, että lehtikuusen voisi käsitellä uv-suojalla, jolloin se ei harmaantuisi eikä tarvitsisi öljyä. Minun kokemukseni on kuitenkin se, että puuöljy on käsittelemättömän puupinnan hoitoaine, jola sen saa kestämään. Meillä on vertailukohteena ollut painekyllästettyä terassia vastaavissa olosuhteissa kuin lehtikuusi, mutta kyllä painekyllästetyn männyn pinta kuluu 10 vuodessa niin, että se öljykäsiteltynäkin on selvästi kulunut. Lehtikuusi on kolmenkymmenen vuoden jälkeenkin vähemmän kuluneen näköinen. Mutta älä osta missään tapauksesa kotimassa kasvatettua siperian lehtikuusta, se ei kestä juuri tavallista kuusta enempää, koska meillä lehtikuuset kasvatetaan rehevillä kasvupaikoilla ja kesäpuu saatta olla 5-15 mm ja talvipuu 1mm. Lisäksi kotimassa kasvatettu vääntyilee.
- Syyt
tarkennus: kesäpuu on se ohut hitaasti kasvanut rengas ja kevätpuu leveämpi pehmeä rengas. Talvella puu ei kasva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257007Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451295Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271102- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49875Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.95832Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43743