Täällä palstalla kysellään mielialalääkkeiden

pekkapöllö

lihottavuudesta eli ruokahalun lisääntymisestä.

Mielialalääkkeet, masennuslääkkeet vaikuttavat positiivisesti mielihyväkeskukseen, johon kuuluu myöskin se, että mieleialan noustessa jopa ennen mielialan nousua, ruokahalu siis lisääntyy ja melko voimakkaasti.

Mutta se tosiasia, niin mielialalääkkeiden vaikutus mielihyväkeskukseen on erittäin voimakas. Nykymaailmassa ei enää käytetä lääketehtaiden myynnin takia käsitettä mielihyväkeskus eikä ruohalukeskus, koska ihmisestä puhutaan nykyään vain käsitteellä masentunut tai ei. Eli kaikki se totuus mitä masennuslääkkeet aiheuttavat haittoinaan niin niistä tahallisesti vaietaan. Jos ne otettaisiin lääkäreiden aloituksesta keskustelun aiheeksi, niin silloin lääketehtaatkin joutuisivat ahdinkoon. Tuskin sellaista masennuslääkettä edes voidaan milloinkaan kehittää, että ruokahalukin samanaikaisesti olisi normaalilla tasolla.

Eli jos aloitat masennuslääkkeen käytön samaten kuin minkä tahansa psyykenlääkkeen, niin haittana on ruokahalun lisääntyminen ja lihominen. Monien psyykenlääkkeiden käyttäjien terveydentila on erittäin huono lihavuuden takia. Kolesteroli on noussut, veren sokeriarvot ovat diabeetikon tasolla, verenkiertoelimistö on kovilla ja verenpaine on kohonnut.

Psyykenlääkkeitä tulisi käyttää todellakin harkiten ja miettiä tarvitseeko niitä vai ei.

17

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • depistyttö34

Oon lihonu 37 kiloo ku alotin seronilin. Seroniilii on käyttäny 4 vuotta. Lopetuksest ei oo puhuttu. On vakavaks luokiteltu masis.

• pekkapöllö

Lääkkeitä voi muuten ihan itsekin kokeilla lopettaa tai ainakin vähentää. Lääkkeitä lääkärit eivät vähennä, vaan lisäävät. Lääkkeiden vähentäminen tarkoittaa myöskin haittavaikutusten vähenemistä. Mikäli saisit seroniilin kokonaan pois laihtuisit entisiin mittoihisi. Mutta jos se ei kohdallasi onnistu, niin sitten on kai ihan pakko jotakin masennuslääkettä käyttää.

• plööööööö

Höpöhöpö sun juttujas kuule.. Mulla on ollut 7 eri lääkettä, työterveyslääkäri ei halunnut ekaa lääkettä lopettaa, mutta kun menin psykiatriselle poliklinikalle, todettiin että syön cipralexia enemmän ku lääketehdas suosittelee, eikä apua ollut, se lopetettiin asteittain, koitettiin vaikka mitä. No sitten sain cympaltan (tai symbalta en muista) eikä se auttanut kun vähän, sitten rinnalle voxra joka tehostaa cymbalttaa, no ahdistus kasvoi, sitten poistettiin cymbaltta ja nyt voxralla.

Unilääkkeitä vedin kans työterveyslääkärin takia, ku en saanu päivälääkkeiden takia unta. Psykiatrian poliklinikan lääkäri vaihtoi mirtazapiniiin, kun ei aiheuta samanlaista fyysistä riippuvuutta ku unilääkkeet.. Sen annostusta muuteltu moneen kertaan, eka oli nukuttavana lääkkeenä, sitten masennuslääkkeenä (annos 4-kertaistettiin) ja sitten ku aiheutti sivuvaikutuksia, ni laskettiin takasin nukuttavaksi lääkkeeksi.

Mulla ainoa lääke joka aiheutti lihoamista, oli cipralex (tuli 30kiloa sen aikana) ja muut lääkkeet ei aiheuttanut siinä aiheessa sivuvaikutuksia. No, ciprat lopetin 10 kk sitten eikä paino todellakaan ole laskenut. Nykyinen lääke voxra on amfetamiinijohdannainen, jonka pitäisi laihduttaa, paskat, ei laihdu, ellei itse koita laihtua.

Jos lääke lihottaa, vaihda toiseen. Sitten aloitat laihiksen (karppaamisen joka on elämäntapamuutos) ja SITTEN pääset niistä lääkkeen aiheuttamista liikakiloista irti....

• lääkkeistä myös apua

Joskus on varmaan tarvetta sen pienen lihomisenkin uhalla syödä mielialalääkkeitä.
      Mielummin lihon vähän kun kärsin kokoajan jatkuvasta masennuksesta ja muista mielenterveysongelmista.

• psykiatri

Pieni lihavuus on varamsti parempi kuin varma kuolema mielisairauteen.

• arkki-atrian

Pieni lihavuus??!! En pitäisi 37 kilon painonnousua "pienenä" lihavuutena (depistyttö34:n kirjoitus).

Ja kuka sen saa määritellä, mikä on kenellekin parempi?

• d'ooh...
        arkki-atrian kirjoitti:

Pieni lihavuus??!! En pitäisi 37 kilon painonnousua "pienenä" lihavuutena (depistyttö34:n kirjoitus).

Ja kuka sen saa määritellä, mikä on kenellekin parempi?

Kuka määrittelee.. Hmm... Lääkkeen käyttäjä, veikkaisin.. Itse lihosin n 30 kiloa lääkkeiden takia. Mutta mielummin lihava ja elossa kun seonnut ja narunjatkeena. Jos on niin pinnallinen että ei voi parantaa itseään kun pelkää lihoomista, ni saa sit tuijottaa sitä peiliä ja psyykata ittensä pysyy kasassa.

Lihoomisessa on se hyvä et sen voi muuttaa sitten kun siihen on valmis, alkaa laihduttamaan. Sekoamisessa on se paha et sen "aikana" tehtyjä hölmöilyjä ei voi muuttaa eikä poistaa.

Jos olet niin yksinkertainen, ettet itse osaa määritellä mikä on itselle parempi, niin täytyyhän jonkun lääkärin vain päätellä mikä on keskivertokansalaisesta se parempi (ja sitten voit vollottaa kun joku päätti sun puolesta mikä on sulle parempi)

• aesg

Citalopramia 20 mg käyttänyt olen 1,5 vuotta, ei siitä mitään hyötyä tunnu olevan. Ainoastaan migreenitiheys kasvanut.

• oma mielipiteeni

En väitä että lihominen olisi kovin kiva juttu. Jokainen päättäköön itse mitä tekee, mutta kuten sanoin aiemmin mielummin lihon lääkkeellä, kun makaan kotona pystymättä tekemään mitään!

• Lihonut36

Mulle tullut masennuslääkkeestä 40 kiloo painoo lisää. Aloittaessani lääkityksen painoin 65 kiloo ja nyt on 105 mittarissa. Olen nainen 164 cm ja ikä 36 vee. Diagnoosilla vaikee masennus.

Voin tämän painon takia tosi huonosti ja olen masentunut, kun en jaksa. Pattitilanne, en tiedä mitä tekisin. Lääkäri puhuu että pitäs aloittaa ruokavaliolla, mutta turvotus, verensokerit nousseet ja kolesteroli oli viimeksi 7,4. On tullut tämän masislääkkeen aikana myös juttua sokeritautilääkkeestä. Siis mikä neuvoksi. Masislääkkeitä on kokeiltu kolmee ja kaikki lihottaa .

• kumma juttu

Oon syönyt mielialalääkkeitä nyt vuoden ja en ole lihonut.. En sit tiedä mistä teillä noi läskit tulee.

• Suoranaine ihmejuttu

Joo on se kumma juttu että lääkkeet vaikuttaa eri tavalla eri ihmisillä. Ja ehkä sun annokset on niin pieniä ettei ne lihota.Mulla oli vain 1 lääke joka lihotti, vaikken syönyt silloin juuri mitään. Mikään muu lääke (olen kokeillut moooonia eri lääkkeitä) ei ole lihottanut. Se, että sinä et ole kokenut jotain asiaa ei tarkoita sitä ettei sitä ole. Jösses kuinka ihmiset eivät osaa ajatella muuta kuin itseään, omaa erinomaisuuttaan eikä osata enää ajatella omaa napaa laajemmin.

• Mirtazapin kokemus

Söin Mirtazapinin nimistä lääkettä masennuksen ja unettomuuden hoitoon noin vuoden ajan annoksilla 15mg ja 30mg. Masennuksen helpottamisessa en huomannut mitään eroa kyseisellä lääkkeellä, mutta unta lääke antoi hyvin jopa liikaakin. Noin tunti lääkkeen oton jälkeen alkoi väsyttämään ja oli pakko mennö nukkumaan. Lääkkeellä saikin nukuttua todella sikeästi ja hyvin 12-14 tuntia jopa. Ongelma oli päivä väsymys, joka ei helpottanut vaikka näin olisi pitänyt tapahtua. Vaikka nukuin 12 tuntia niin silti päivällä väsytti.

Kyseinen lääke toimi minulla myös lihottamis ominaisuudessa erittäin hyvin. Noin kolme viikkoa lääkkeen aloittamisen jälkeen ruokahaluni alkoi nousemaan pikkuhiljaa ja kylläisyyden tunne katosi. Pystyi syömään valtavia määriä ruokaa ilman että tuli ähky olo ja tätä auttoi vielä voimakas ruokahalu.
      Eli toisin sanoen päivässä piti syödä maha täyteen ruokaa herkkuja useaan kertaan, sitten kun vielä väsytti niin ei jaksanut liikkua yhtään ja nukkui hyvin.

Tätä kun jatkui vuoden ajan niin on selvä että paino nousi todella paljon: 22kg vuodessa tuli painoa lisää. Vyötärö kasvoi 82cm>102cm ja bmi 24>32. Kaikki paino tuntui myös kertyvän mahan kohdalle ja mahasta kasvoi iso roikkuva löllö maha minulle kasvoi mies tissit vielä.

Olen ollut nyt kyseistä lääkettä ilman 3 kuukautta, mutta tuntuu että paino ei laska ja ruokahalu on edelleen korkea. Pitäisi laihduttaa kun mahan koko rajoittaa liikkumista ja kunto on huono.

Oma oli vikani kun pääsin näin paljon lihoomaan lääkityksen aikana mutta herkkuja ja ruokaa oli erittäin hankala vastustaa.

• olipakerranelämäosa3

Jotenkin tuntuu siltä, että näiden joidenkin lääkkeiden tehtävä onkin
        aiheuttaa vaan lisää sairauksia, -lihominen(diabetes, muut sydän-ja verisuoni
        sairaudet odottavat tulevaisuudessa) aivan varmaa, jos niiden haittavaikutset
        ovat tuota luokkaa. Kun on kerran joutunut "tilastoihin", ts. et olekkaan enään
        tuottava, niin työllistävä vaikutus siirtyy terveyspalveluiden tarjoajille ja jne.

TÄÄ oli vaan mun mielipide..(

• Pillerinpopsija

On surullista, että suurimmalla osalla masentuneista lääkkeiden käyttäjistä paino todella nousee joskus paljonkin. Ja se kun minäkuva muuttuu, vielä lisää useimmiten masennusta, ei jaksa liikkua ulkona, makaa vain sohvalla ja syö makeaa. Tämä lisää huonoa oloa entisestään. Kolesteroliarvot kohoavat ja veren sokeriarvot kohoavat ja seurauksena voi olla 2-tyypin diabetes vielä kaiken lisäksi. Useinkaan ei kolesteroliarvoja ja verensokeriarvoja huomata mittauttaa ja asia jää huomaamatta. Itselläni terveyskeskuslääkäri päätti tutkia nekin sydänoireiden takia ja tuloksena oli lääkityksen aloittaminen molempiin sairauksiin arvojen ollessa huomattavasti koholla. Nämä aiheuttavat kohonneen riskin sairastua mm. sydänsairauksiin ja aivoinfarktiin. Ja määräys aloittaa ruokavalion muutos ja laihduttaminen. Olin suorastaan järkyttynyt miksei mielenterveystoimistossa ollut kiinnitetty huomiota tällaiseen asiaan painonnoususta puhuttaessa. Paino oli ollut jo viitisen vuotta korkealla lääkkeiden vaikutuksesta lisääntyneestä ruokahalusta. Kaikki ylipainoiset, tutkituttakaa em. arvonne.

• Mirtazapin kokemus

Minua ei tosiaan punnittu kertaakaan vuoden aikana kun Mirtazapin lääkettä käytin, vaikka sairaanhoitaja lääkäri varmasti huomasivat kuinka pulskistuin. Tämä oli mielestäni outoa. Outoa oli myös se että kun söin kyseistä lääkettä niin en edes itse tajunnut kuinka paljon mahani oli kasvanut tai sitten en vaan kiinnittänyt asiaan huomiota.

• asetttta

Kun masennuin, lihoin itse sen 50kg. Aloitin lääkkeet, tuli 10kg lisää.

Muutin ruokavaliota, 40kg lähti pois.

Masennus minut lihotti. Söin ensiksi suruuni. Ensimmäisenä vuotena kun yritettiin eri lääkkeitä, ruokavalio oli sama, en aina edes tajunnut miten paljon söin ja miten vähä liikuin. Minäkin syytin pitkään masennuslääkkeitä, mutta se on se sairaus joka lihottaa varsinkin alussa.

Sitten muutin sen miten söin, aloin liikkumaan, vaikka masentuneena se on vaikeaa, tuntuu lähes mahdottomalta. Paino rupesi tippumaan ja tippuu yhä.

En siis henkilökohtaisesti usko että mielialalääkkeet lihottavat, mutta saattavat lisätä esim. ruokahalua. Mutta silloin pitää yrittää pysyä vahvana, pitää kiinni siitä mitä syö päivässä ja liikkua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      233
      3961
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      122
      2291
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      919
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      787
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      746
    Aihe