sosiaalipummit

voi voi ja voi

Miksi tekevät lapsia lisää, jos ei pystytä vanhempiakaan / kotia hoitamaan kunnolla??? Olin aivan järkyttynyt missä olosuhteissa jotkut lapset kasvaa. Kun kuulin tyttäreni olleen luokkakaverinsa luona kylässä. Koti likainen, tyttö oli etsinyt juomapulloa koulun retkeä varten. Äiti oli huutanu etsi itse se v...tun pullos, mistä mä tiedän missä se on! Tyhjiä viinapulloja, isäpuoli oli kuulema lyönyt tyttöä. Lapset keräävät ulkoa pulloja, likaiset vaatteet... Ja äiti raskaana...sääliks käy sitäkin lapsiparkaa...rahako mielessä tekeydytään raskaaksi, vai uhkaako töihin/kouluun meno vaiko ei välitetä ehkäistä, ei ole rahaa ehkisyyn....
Ei sillä että itse olisin parempi tai rahassa kylpisin, mutta pahaa tekee kun ajattelee lapsia jotka jäävät vaille ´turvaa ja rakkautta. Sellaisen lapsen silmistä voi lukea paljon surua ja pelkoa. Aikuiset on kyllä tyhmiä!

11

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

No, en yleistäisi kuitenkaan. Meillä miehen kanssa sama tilanne, että molemmat tällä hetkellä työttömänä, mies vielä sairaslomallakin, ettei voisikaan työlistyä vaikka nyt töitä tarjottaisiin. Ja kyllä, olen raskaana, ja tämä on kuitenkin aivan toivottu juttu meille. Oltiin kans aluksi huolissamme että kuinka me pärjätään, mutta kuulemma nykyään niin hyvin avustetaan lapsiperheitä, että kyllä heidän pitäisi pärjätä aivan hyvin, vaikkei voikaan tietysti tehdä mitään jokavuotisia ulkomaanmatkoja ym. että jostain se on tingittävä kuitenkin.
      Ja emme ole mitään alkoholin suurkuluttajiakaan, todella harvoin ollaan alkoholia otettu, Ei näissä asioissa oikeastikaan saa yleistää, oli tosi tympeää lukea tuota sun tekstiä. Tottakai on noita joilla on elämä tuollaista kun on, mutta niitä löytyy kyllä myös niistä "keskiluokkaisista" perheistä. Olen joka tapauksessa onnellinen, vaikkei elämäntilanteemme ehkä mikään maailman paras tällä hetkellä olekaan lapsen tuloon, tiedämme kuitenkin että voimme tarjota lapselle hyvän elämän, vaikkemme rahassa kylvekään tällä hetkellä :)

• ahgfkv

... et nyt tainu oikein hokata mistä ap kirjoitti...

• lapset pois pummeilt

Mistä olet kuullut että lapsiperheitä tuetaan hyvin? Salli mun nauraa.... Jos saatte molemmat peruspäivärahaa, ei äitiyspäivärahasi/vanhempainrahasi tule olemaan päätä huimaava, miehen peruspäiväraha llienee n. 440 euroa. Lapsilisä n 100, asumistuki. Toimeentulotuki. Joo ei ei niillä rahoilla ei tehdä ulkomaanmatkoja se on varmaa se. Vaatteita tietysti saa halvalla kirppareilta ja tavaroita voi hankkia käytettynä, sossukaan ei varmaan ihan kalleimmasta päästä vaunuja ym. kustanna. Kannattaa imettää, korvike on todella kalllista, niin ja tietty lopettaa tupakointi, jos tupakoitte. Keskiluokkaisissa perheissä yleensä kustannetaan omat juomingit ym omalla työllä. Ap:n mainitsemassa sosiaalipummielämässä ei ole aikomustakaan tehdä töitä, hyvä jos on edes ammatti, lapset ovat heitteillä, silloin ei ole kyse vain sen hetkisestä työttömyydestä ym. mikä voi kohdata ketä tahansa. Sosiaalipummius on elämäntapa.

• hennkunenä

joo ei tosiaan tainnut...on hieman eri asia "ei pystytä tekemään joka vuosi ulkomaanmatkoja miehen työttömyyden takia" kun se ettö kotona viinapullot tekee tiliä ja lasta lyödään..... No ehkäpä tunnet itsesi sosiaalipummiksi koska miehes on työtön??????

• ...

Voi hemmetti, tosiaankaan en tarkottanu asiaa noin. Näemmä kannata kommentoida sitten ollenkaan mihinkään kun heti käsitetään asiat aivan väärin.
      Enkä koe että olemme sossupummeja, vain koska ollaan työttömiä, lähinnä sitä meinasin että tällä hetkellä kuulutaan niihin köyhiin mutta meidän elämä ei siltikään ole tuota mitä aloittaja meinasi, että turha yleistää.

kyllä me molemmat työttömiä ollaan, ei pelkästään mun mies :)
      me ollaan silti onnellisia, meidän onnellisuus ei ikinä ole riippunut siitä onko rahaa vai ei :)

• wety08hgpjvl

Onnellinen voi olla tosiaankin ilman rahaa ja kaksi aikuista pärjää, mutta vauvan tarpeiden täyttäminen voi sitten olla jo vaikeampaa.

Jos et pysty imettämään, niin korvikkeisiin kuluu aika paljon rahaa, vaipat maksaa. Korvakierre kun tulee niin voila -onneksi on ilmaista käydä päivystyksessä, mutta kun korvatulehdus ei ole niitä kiireellisempiä hommia, niin 10 tuntia ensiavussa voi saada kyyneleet silmiin jo monelle äidille (yksityinen on aina olemassa, mutta käynti maksaa n. 50-80 e keskimäärin.) Vauvavakuutus systeemit suomessa on kattavat, mutta vakuutus on kallis.

Tarkoitan vaan, että kaikki maksaa ja paljon. Tuet ovat hyviä olemassa, mutta kai tiedät että jos teillä on omaisuutta (esim. auto) niin voi olla että joudutte sen myymään pois saadaksenne sossusta rahoitusta elämään. Ja ei ne minun tietääkseni niin päätähuimaavia ole.

Me kuulumme kai mieheni kanssa tulojemme puolesta "keskiluokkaan", mutta silti on tilanteita, että tilipäivää odotetaan kuin kuuta nousevaa. Yksinkertaisesti koska suomi on niin pirun kallis maa. Tili tuli ja tili meni.
      -Luonnollisesti omilla valinnoilla voi vaikuttaa rahan kulutukseen, mutta ruoka on asia mistä en suostu tinkimään. Meillä on esimerkiksi joka päivä tuoreita hedelmiä lapsille saatavilla, salaatit tehdään päivittäin ja varsinkin talvella ne on kovissa hinnoissa. En usko että tuilla täytetään jaakaappi parhaalla mahdollisella tavalla.

Ja mekin ostamme vaatteita paljon huutonetistä -siksikö, että kierrätys on päivän sana? Ei vaan koska rahat ei riitä uuteen.

Ja meillä ei todellakaan ole varaa käydä ulkomailla. Elokuvissa ehkä kylläkin : )

Onnea raskaudesta. Jotenkin tosiaan minustakin tuntui että et nyt todellakaan tajunnut ap:n pointtia. Ap ei missään vaiheessa syyllistänyt erikoisemmin työttömiä. Puhui sosiaalipummeista ja työtön ja sosiaalipummi on kaksi ihan eri asiaa. Ja rakkautta lapselle voi antaa ilman rahaa -ap:n tekstissä kävi aika selkeästi ilmi että koti ei ehkä todellakaan ollut paras mahdollinen ympäristö lapselle!

Jotenkin tuntuu, että itse koet hieman syyllisyyttä siitä, että tulette tarvimaan apuaja enemmän kuin monet muut. Useat ovat hetken työttömänä ja ihminen sairastuukin -on tilanteita että niin vain käy. Sosiaalipummit eivät mitään muuta haluakkaan kuin olla vaan. Valtio kustantaa...

Ap? Tunnetko tytön hyvin tai saisitko järjkättyä hänelle vaikka käytettyjä vaatteita joltakin, esimerkiksi siis. Koulukiusaaminen saa aika ikäviä jälkiä aikaiseksi ja varsinkin tytöt ovat aika "muotitietoisia". Ei se kodin kurjuutta vähennä, mutta ehkä helpottaisi ettei joudu kodin ulkopuolella syrjäytetyksi.

• Janiska

"työtön ja sosiaalipummi on kaksi ihan eri asiaa"

Mikä se sosiaalipummi tarkkaan ottaen on? Itse olen käsittänyt, että sosiaalipummi on se, joka elää erilaisten tukien varassa (työmarkkinatuki, toimeentulotuki jne.) Eli ei elätä itseään palkkarahalla.

Minimitoimeentulolla kyllä voi ostaa joka päivä terveellistä, tuoretta ruokaa perheelle, pitää autoa ja elää suurinpiirtein normaalia elämää.

• teeasiallejotainstna

Miksi et tee lastensuojelu ilmoitusta? Miksi sinä täällä pahenksut asiaa ja säälittelet lapsia jos sinulla ei ole munaa pitää niiden puolia?

Raha ei ole kyllä ikinä määrittänyt sitä onko vanhempi hyvä vai huono. Eiköhän niitä "paremmistakin piireistä" löydy juoppoja jotka hakkaavat lapsiaan. Näissä tapauksissa tosin kyseessä on useammin äiti kuin isä.

• 5v ttt:lla elänyt

Janiska: toimeentulotuella ei kyllä autoa ylläpidetä, eikä kovin terveellistä ruokaakaan osteta. Hengissä säilyy ja ihan normiruokaa jopa ostaa jos tilanne ei jatku samanlaisena (huonona) vuosia/vuosikymmeniä. Kurjaa jos työttömyys/sairaus ja samalla toimeentuloasiakkuus jatkuu pitkään. Sen jälkeen tilanne on se, että samassa kuussa pitäis ostaa täysin olemattomalla rahalla isännälle talvitakki, äitille kengät ja lapselle pyörä. Ja vielä se mikroaalouunikin meni rikki. Milläs ostat ku rahat menee tasan tarkkaan ruokaan ja laskuihin. Äiti odottaa kenkiä seuraavaan talven ja ruuat lämmitettän/sultatetaan aina hellalla pari vuotta?

• aloittaja a

Aloittajana tarkoitin sosiaalipummilla sellaista hekilöä/perhettä jotka elävät vapaaehtoisesti yhteiskunnan varoilla, tekemättä työtä, käymättä koulua. Jokaista voi kohdata hetkellinen kriisi, työttömyys, sairaus, lapsen sairaus jne, mutta se on VÄLIAIKAISTA. Itse en todellakaan rahassa kylve, olemme keskiluokkaisia, ja tosiaan sitä palkkapäivää tule odoteltua. Auto on laitettu pois, koska sen ylläpito on liian kallista, bussilla pääsee hyvin, onneksi. Asumme 5 hekilöä kaupungin vuokrarivarissa 3h k. Ruoasta meillä ei tingitä myöskään, eikä vaatteissa, kalleinta ei osteta, mutta tarpeen vaatiessa kaupasta haetaan. Myös käytettyä. Teen välillä 2 työtä, että omalla rahalla ja TYÖLLÄ on kustannettu menot. En käytä kestovaippoja, mutta osittain sen takia imetän, että se on halvempaa.

Raha ei tee onnelliseksi, mutta kyllä se elämää helpottaa huomattavasti. Olen yrittänyt lapsille takoa päähän sitä, että koulutuksella ja työ on aino mahdollisuus tässä elämässä elää ja elättää itsensä, että jos ei ole koulutusta ei saa kunnon työtä eikä niillä rahoilla sitten osteta eikä käydä matkoilla. Joka päivä on töitä tehtävä elääkseen. Joskus tyttömme lohkaisee, että hae automaatista rahaa, jos ei sillä hetkellä ole antaa karkki ym. pikkurahaa. Joopa joo, eipä se raha sinne automaattiinkaan itsekseen ilmesty.
      Köyhäkin voi olla, mutta se on ihan eri asia, jos lapset on likaisia, nälkäisiä ja heitä lyödään. Vanhempien etuudet menee viinaan. Minä jaan mielelläni tarpeettomat vauvanvaatteet ym ilmaiseksi pois niitä tarvitseville, säkeittäin olen vienyt eri kontteihin ja jakanut lapsemme kaverille. Meiltä saa myös aina ruokaa kun ruoka on pöydässä, vaikkei sitäkään aina liikoja ole.

• aloittaja lisää

Ja meillä on kaikille lapsille otettu vakuutus, ja voin sanoa että sen verran sairasta porukkaa olemme näköjään, että useampi tuhat eruroa on säästetty, kiitos vakuutuksen. Kallista on, mutta kuten sanottu se on valinta kysymys mihin sen euron lyö.Emme polta, emmekä käytä autoa, että siinä kai se säästö tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      145
      10820
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      41
      4135
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3612
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2664
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1582
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1577
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      74
      1435
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1396
    Aihe