Eläkkeensaajan hoitotuesta on kyse ???

Statin kundi

Onko tällaisen eläkeläisellä mitään mahdollisuutta minkäänlaiseen tukee.

- Aivovamma (vaimo hoitaa käytännössä kaikki asiat. (WC ja pukeutuminen onnistuu itseltä hyvin)

- Kuluja lääkkeistä n. 400 euroa/v (ei reseptilääkkeitä)
- Sairausmatkakustannuksia n. 400 euroa

28

8658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitotukitaistelu

      Kelan sivuilla on kerrottu, mitä vaaditaan hoitotuen saamiseksi. Hoitotukea voidaan antaa jatkuvan avun tarpeen vuoksi tai korkeiden kustannusten takia. Ainakin tuo perushoitotuki näyttäisi olevan paikallaan. Se on 57 e/kk. Maksuluokkia on kolme, mutta korkeimman hoitotuen saadakseen tulee olla (lähes) petipotilas.
      Hoitotukea varten tulee hankkia lääkäriltä C-lausunto Kelaan toimitettavaksi. Hakemukseen kannattaa kirjoittaa tarkoin asiakkaan olosuhteet sekä liittää kaikkea mahdollista lippusta ja lappusta.
      Sain itse taisteltua valituksen kautta äidilleni tuon korotetun hoitotuen, joka on noin 140 e/kk. Hän sai sen perusteella, että kotipalvelun maksut jo kuukautta kohden tekevät enemmän kuin tuo hoitotuki.
      Hoitotukea voi saada takautuvasti 6 kk:lta.

      • auttaja

        Kyllä sitä saa taistella nykyään kaikesta.
        Vanhukset jätetään hullinkolle, jos omaiset ei hoida.
        Vanhus saa alimman hoitotuen, vaikka apua tarvitsee päivittäin.
        On meitä kultaisia omaisiakin, tehdään vanhuksille ruokaa ja käytetään asioilla, ja kaiken itse maksamme.


      • hoitaja.

        Onko tuossa hoitotuessa jokin kuukausittainen euromäärä, että talouden tulojen ylittäessä sen, hoitotukea ei makseta, vai miten se lasketaan?

        Lasketaanko hoitotuen menoiksi esim. yhden kuukauden suuret hoitomenot, vai pitääkö suurten hoitomenojen olla jatkuvia?

        Maksetaanko hoitotuki automaattisesti samansuuruisena joka kuukausi, vai pitääkö sitä hakea erikseen joka kuukausi hoitomenojen mukaan?


      • hoitotukitaistelu
        hoitaja. kirjoitti:

        Onko tuossa hoitotuessa jokin kuukausittainen euromäärä, että talouden tulojen ylittäessä sen, hoitotukea ei makseta, vai miten se lasketaan?

        Lasketaanko hoitotuen menoiksi esim. yhden kuukauden suuret hoitomenot, vai pitääkö suurten hoitomenojen olla jatkuvia?

        Maksetaanko hoitotuki automaattisesti samansuuruisena joka kuukausi, vai pitääkö sitä hakea erikseen joka kuukausi hoitomenojen mukaan?

        Hoitotukeen eivät vaikuta saajan tulot tai omaisuus. Kelan sivulta kannattaa kuitenkin tarkistaa muita kriteereitä sen saamiseksi.
        Hoitotuessa on siis kolme eri porrasta:
        59,73 e, 148,69 sekä 314,41.
        Hoitotukeen huomioon otettavien menojen tulee olla jatkuvia kuten myös henkilön hoidon tarpeenkin.
        Hoitotuki maksetaan automaattisesti joka kuukausi, eikä sitä haeta erikseen muutoin kuin tarkistamisen yhteydessä.
        Hain esim. äidilleni kesällä 2011 hoitotuen ja sain sen taisteltua tuohon keskimmäiseen summaan. Nyt jo tuli kuitenkin tarkistus vastaan eli joudun viemään äidin lääkärin pakeille uudelleen, jotta saamme uuden C-lausunnon ja hakemus täytyy jättää taas alusta alkaen täytettynä. Mikään olosuhteissa ei kuitenkaan ole muuttunut, ainakaan parempaan suuntaan.
        Ellei tuohon tarkistusilmoitukseen vastaa, hoitotuki alennetaan automaattisesti alimmalle tasolle.


      • kutytg
        auttaja kirjoitti:

        Kyllä sitä saa taistella nykyään kaikesta.
        Vanhukset jätetään hullinkolle, jos omaiset ei hoida.
        Vanhus saa alimman hoitotuen, vaikka apua tarvitsee päivittäin.
        On meitä kultaisia omaisiakin, tehdään vanhuksille ruokaa ja käytetään asioilla, ja kaiken itse maksamme.

        Varsinkin vanhusten hoidossa säästetään ei kuulemma ole varaa Myös veteraanien hoidossa pihistellään

        Mutta.................on kohde jossa ei säästellä eikä pihistellä
        MIKÄ SE ON ?

        Se on pakolaiset- elintasopakolaiset ym maahantunkeutujat heille kyllä löytyy rahaa ja huolenpitoa runsainmitoin. nämä vielä ilkeävät valittaa ruuasta yms

        Onko tämä oikein ? Ei varmasti ole


      • Anonyymi
        kutytg kirjoitti:

        Varsinkin vanhusten hoidossa säästetään ei kuulemma ole varaa Myös veteraanien hoidossa pihistellään

        Mutta.................on kohde jossa ei säästellä eikä pihistellä
        MIKÄ SE ON ?

        Se on pakolaiset- elintasopakolaiset ym maahantunkeutujat heille kyllä löytyy rahaa ja huolenpitoa runsainmitoin. nämä vielä ilkeävät valittaa ruuasta yms

        Onko tämä oikein ? Ei varmasti ole

        Juuri näin, Muhammed maahanmuuttaja saa nopean käsittelyn ilman lääkärin todistusta ja heti raha tilille.


      • Anonyymi
        kutytg kirjoitti:

        Varsinkin vanhusten hoidossa säästetään ei kuulemma ole varaa Myös veteraanien hoidossa pihistellään

        Mutta.................on kohde jossa ei säästellä eikä pihistellä
        MIKÄ SE ON ?

        Se on pakolaiset- elintasopakolaiset ym maahantunkeutujat heille kyllä löytyy rahaa ja huolenpitoa runsainmitoin. nämä vielä ilkeävät valittaa ruuasta yms

        Onko tämä oikein ? Ei varmasti ole

        Koko.ikäni.olen.ollut.töissä.jäin.eläkkeelle.65v.ja.nyt.olen.sairas.enkä.oLe.mikään.laista..Apua.On.tullut.kalliiksi.tämä.sairastelu.ol


    • tyttis.

      Aivan kuten vanhemmat meitä lapsia aikoinaan hoitivat, minäkin hoidan äitini nyt kun hänestä on aika jättämässä. Ihan ilmaiseksi. Kuten hänkin minut aikoinaan hoisi. Samaa ikäluokkaa olevia vanhuksia sullotaan laitoksiin, ja omaiset kehtaavatkin vielä kitistä että heille pitäisi maksaa. Omien sukulaistensa hoidosta?!?! Naurettavaa. Enkä nyt kohdista tätä kehenkään tämän ketjun kirjoittajaan, on vain pidemmän aikaa ottanut asia päähän joten avauduin nyt täällä.. Äitilläni on tuo alin hoitotuki maksussa ja mielestäni se on ihan ok kun olen perusteisiin ja edellytyksiin perehtynyt.

      • hoitotukitaistelu

        Nyt tässä taitaa olla käsitteet hieman vinksallaan.
        Hoitotuki maksetaan tälle sairaalle henkilölle ITSELLEEN, ei omaisille! Kerroin edellä taistelleeni äidille isomman hoitotuen. Hän saa siis tuon rahan ihan itselleen, että pystyy sitten maksamaan mm. kotipalvelusta ja lääkkeistä.
        Minä, vaikka hoidankin hänen asioitaan, en ota mitään palkkaa siitä.

        On eri asia sitten jos jollain henkilöllä on omaishoitaja. Tästä maksetaan jotain omaishoitajapalkkaa, mutta tuohon asiaan en ole perehtynyt. Aloittaja kysyi nimenomaan hoitotuesta, ei omaishoidosta!


      • hoitotuki ei palkkaa

        Kuka on saanu palkkaa hoidosta? Ei tällasesta oo kukaan puhunu mitään, paitsi sinä. Hoitotuki kuuluu vanhukselle ittelle.


      • kenen pussiin?

        Et kai ota sitä hoitotukea itsellesi? Se kuuluu vanhukselle.


    • 25

      Ole onnellinen että saat eläkettä. itselläni keskivaikea aivovamma työtapaturman seurauksena, sekä vaikea niskavamma. silti en ole päässyt edes kuntoutustuelle. täysin työkyvytön.

      • systeemissä mätää

        Miten tulet toimeen? Itse myös olen työkyvytön enkä pääse kuntoutustuelle. Elämiseni maksaa sossu.


    • ancdef

      Eläkeläisenhoitotuki kuuluu vanhukselle itselleen.
      Omaishoitajatukea voi hakea hoitaja, jos vanhuksen hoitotuki on korotettu hoitotuki.

    • manta3

      Eläkettä saavan hoitotuki, kuka on hakija, eläkeläinen vai auttajat?

      • hoitotukitaistelu

        Eläkeläinen itse pääasiassa hakee hoitotukea. Kuitenkin käytännössä tällainen ihminen tarvitsee pääsääntöisesti apua papereiden täyttöön ja onhan hänelle saatava lääkärinlausuntokin asiasta, joten jonkun on hänet lääkärin pakeille toimitettava, ellei hän itse sinne pääse.
        Hakulomakkeessa voi sitten avustaja ilmoittaa omat tietonsa ja antaa Kelalle yhteystiedot, jolloin jos Kelalla on kysyttävää, he ottavat yhteyden tähän avustajaan. Vanhus kun ei välttämättä osaa selvittää asioitaan.


    • tietämätön

      Omaishoitopalkkio on aivan eri asia kuin eläkkeensaajan hoitotuki.

      • nimetön

        hoitotukea voi saada vaikka ei ole vanhus. kehitysvammainenkin voi saada hoitotukea


      • Kateutta, voi voi !
        nimetön kirjoitti:

        hoitotukea voi saada vaikka ei ole vanhus. kehitysvammainenkin voi saada hoitotukea

        Älkää hyvät ihmiset pelätkö, että joku voisi saada tukea syyttä suotta.
        Lääkärintodistus ja lääkekulut puhuu puolestaan.
        Tuki oli mikä tuki tahansa siihen on syynsä ja oikeutensa.

        Kateutta ja turhaa kitinää toisten tuesta


    • on_taisteltu_kaikesta

      No minulla 6 niskaniman murtumaa joku kommentoi et oo onnellinen ku oot eläkkeel. Mielummin oisin töissä olen vasta 37v kaikki puhuu vanhuksista.Joo näin on et vanhukset voi saada tukea mutta nuori ihminen. Nyt vasen käsi ei toimi laitettiim uusi hakemus kyllä sitä ei tarvitse neuvoa joka vuosi koska minun murtumia ei voi leikata lähellä hengityskeskusta. Mut ihan jokaiselle tiedoksi lähtisin heti töihin jos voisin!!!!!Te saatte olla onnellisia joilla on työ teillä on työkaverit minä olen ollu kotona v.2003 kovin kipujen kanssa. On henkilökohtainen avustaja mutta niitä ei tahdo suomesta oikein löytää. Kaikki avustajat ovat siis ex avustajat ovat minun ystäviä kellekkään en ole ollur ilkeä. Olen aina kuunnellu myös avustajan murheet ollu ystävä. Vaikka ei tarvitsisi mutta haluan et avustajalla hyvä olo.

      • on_kyllä_taisteltu13v

        Lääkekulur ja hoidot menee siis yli 6000e mutta pienin myönnettiin en ole nukkunu kun 4h viime yönä anteeksi kirj.virheet. käsi puutuu ja pistelee. Sattuu kirjoittaminen. Mutta minulla on henkilökohtainen avustaja siis päivät joten apua tarvitsen ja pienin tuki.


    • JooJooEi

      Kannattaa ottaa myös huomioon, että omaishoidon tukea ei välttämättä makseta, jos on vain alin hoitotuki.

    • hoitanut

      http://www.kela.fi/kuka-voi-saada1

      Saako henkilö tai kokeeko hän tarvitsevansa ulkopuolista apua, kuten kotipalvelun työntekijää, siivousapua, kotisairaanhoitoa, ateriapalvelua, henkilökohtaista avustajaa tai omaisen apua?

      Huom! Hoitotukea voi siis saada siinäkin tapauksessa, että omainen huolehtii vanhuksesta/vammaisesta. Itse kysyin Kelasta, onko tuki tarkoitettu esim. annettavaksi hoitavalle omaiselle ja sain vastauksen, että on.

      Se ei ole palkkaa omaiselle, vaan korvaus avusta.

    • kela_odottaa_kuolemaa

      Pitää hakea suoraan korotettua hoitotukea KELA:sta. KELA myöntää sitä tosin aika nihkeästi, mutta sen hakemisessa pitää olla Die Hard-asennetta "Vain kuolleen ruumiini yli".

      Isä kulkee rollaattorilla päivässä noin 20-30 metriä ja on kaatunut sairaalakuntoon monta kertaa. Haettaessa korotettua hoitotukea kela yllättäin väitti isän olen terveydeltään normaali ja hylkäsi hakemuksen. Mä kimpaannuin ja hankin valtakirjalla kaatumisista johtuvista ambulanssireissuista tarkat tiedot päivystyksestä ja ambulanssiväen ensihoidosta.

      Tämän jälkeen muutoksenhaku kelan päätöksestä joka tiivistettynä oli seuraava: "Miten terveydeltään normaali ihminen voi kaatuilla rollaattorin kanssa sairaalakuntoon 5 kertaa vuodessa?"

      Muutoksenhaku meni läpi ja korotettu hoitotuki myönnettiin.

      Korotetussa hoitotuessa kela hyvin usein hylkää hakemuksen vain katsoakseen, älyääkö hakijan jokin omainen valittaa päätöksestä 30 päivän sisällä ja jos älyää, niin kela taipuu sitten, jos huomaa, että juttu hävittäisiin mentäessä vakuutusoikeudessa ylöspäin.

      • pkele

        Kiitos arvokkaasta neuvosta, nimimerkille, kela odottaa kuolemaa.


    • dfgd

      Noi hoituen saamat kriteerit muuttu pari vuotta sitten. Ja tietenkin siihen suuntaan että on entistä vaikeampi niitä saada. Itse sain ennen juuri tuota pienintä mutta katkesi heti kun uudet säännöt tuli voimaan. Enää ei käyny samat perustelut. Pitää olla melkein täysin autettava jo että saa edes tuon 59 e. Ennen riitti lääkekulut, sairaskulut(mm.terapia) ja matkakustannukset. Nykyään ei.

      Mullekin sanottiin ettet ole tarpeeksi sairas. Niimpä...he hän sen tietääkin.

      • Anonyymi

        SURULLISTA LUETTAVAA NUO YLLÄ OLEVAT KIRJOITUKSET

        Väkisinkin nousee mieleen tunne että missä on KELAN moraali ja oikeustaju ? Kuin myös
        oikeudenmukaisuus ?

        toki on ihan mahtavaa ja suuremmoista että ns. pakolaisista pidetään hyvää huolta ja jaetaan
        kalliita kännyköitä ym ym ei se paha asia ole mutta olisi myös pidettävä huolta vanhuksistammekin jotka kovalla työllään ovat olleet rakentamassa meille tätä hyvinvointia
        maksaneet veroja vuosikymmeniä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SURULLISTA LUETTAVAA NUO YLLÄ OLEVAT KIRJOITUKSET

        Väkisinkin nousee mieleen tunne että missä on KELAN moraali ja oikeustaju ? Kuin myös
        oikeudenmukaisuus ?

        toki on ihan mahtavaa ja suuremmoista että ns. pakolaisista pidetään hyvää huolta ja jaetaan
        kalliita kännyköitä ym ym ei se paha asia ole mutta olisi myös pidettävä huolta vanhuksistammekin jotka kovalla työllään ovat olleet rakentamassa meille tätä hyvinvointia
        maksaneet veroja vuosikymmeniä

        Näin on ja pahemmaksi menee koko ajan. Mutta nyt sen paremmin ymmärtää, kun täytyy auttaa sotapakolaisia. Säälittää kyllä kotimaiset vanhukset. Ainakin He, jotka maaseudulla asuvat mökeissään. Metsissä ja syrjäisillä alueilla. Sieltä ei kyllä palvelutaloihin ole pääsemistä. Karu kohtalo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe