En nähnyt vastaavaa keskustelua aikaisemmin, mutta luulisin ongelman olevan useimmillekin ajankohtainen ja vaikea. Ja halusin jakaa omia tuntemuksiani.
Olen sairastanut sekaisesti anoreksiaa ja bulimiaa ja niiden useita välimuotoja jo aluksi 6-luokalta lähtien, jolloin aloin ensin väliaikaisesti kasvissyöjäksi halutessani laihtua, koska muut oppilaat haukkuivat pullukaksi. En ollut lihava, olen aina ollut suht. normaalikokoinen lapsuudessani, mutta koulussa olin aina ulkopuolinen, muutimme usein ja vaihdoin koulua lähes joka vuosi, minua kiusattiin koska minulla ei ollut ystäviä.
Yläaste oli yhtä vaikeaa, olin koulukiusattu ja taas 9:nnelle luokalle vaihdoin juuri kiusaamisen takia toiseen kouluun.
Olin kesän aikana laihtunut paljon ja uudet kaverini ihannoivat mallin kroppaani, siitä jäi pakkomielle. En syönyt aamulla, en koulussa, koulu jälkeen esim. vain palan kuivaa ruisleipää ja vähän raejuustoa ja sitten lähdin usean tunnin lenkille.
Vanhempani eivätkä sisarukseni huomanneet, ja illalla tullessani kotiin valehtelin olleeni kaverin luona, olin jo muka syönyt ja menin suoraan nukkumaan.
Tätä jatkui koko 9. luokan ajan, aloin myös käyttää "laihdutuspillereitä", nesteenpoistotabletteja ym jonka nyt näen tietenkin turhaksi.
9.luokan jälkeen tutustuin ja ystävystyin nykyisen mieheni kanssa ja hän sai ajatukseni kääntymään pois laihduttamisesta. Hän kokkasi minulle usein ja oli huolissaan. Kun aloimme seurustella hän suorastaan kielsi laihduttamisen, keskityimme terveempään iloiseen, onnelliseen elämään.
Välivuoden jälkeen lukiossa kuitenkin koulurutiini alkoi olla rankkaa ja aamupala ja lounas alkoivat jäädä välistä ja kilot alkoivat taas karista. Vasta koulujen loputtua pääsin normaalipainon rajoille hetkeksi, kunnes aloitin tekemään aika-ajoin pienimuotoisia mallintöitä ja kuvaus kuvaukselta halusin olla pienempi, vyötäröni yhä kapeampi..Sitten PAM!, salama kirkkaalta taivaalta, sain tietää, että olen raskaana.
Olen onnellinen tästä raskaudesta, todella olen, samoin mieheni. Mutta neuvolassa kuullessani että painoa näin laihalla pitäisi nousta raskauden aikana n.15kg. suuni taisi loksahtaa auki. Raskausmahaa en odota kauhulla, ja uskon saavani raskauskilotkin pois nopeasti, vaikka mieheni toivoi kiloja jäävänkin.
Ongelma on tämä syöminen. Pahalta ololta en saa muutenkaan syötyä hyvin, mutta ärsyttää takaraivossa kolkuttava syömishäiriön jäämä. Välillä kun makaan sängyssä illalla, kun olen ollut huonovointinen ja oksentanut pelkkiä mahahappoja koko päivän ja en ole pystynyt syömään mitään olen surullinen, sillä pelkään vauvan puolesta, pärjääkö se, saako se tarpeeksi ravintoa, entä jos saan keskenmenon? Mutta toisaalla anoreksiani myhäilee ja muistuttaa ylpeänä miltä se ennenkin tuntui, se vapina, päänsärky, sydänmentykytys, kaikki tämä vain syömättömyyden takia.
Onko muita tässä tilanteessa olevia? Mitään asiallista kommenttia, apua? Olen kuullut monia jotka ovat parantuneet syömishäiriöstään raskauden myötä ja saaneet terveitä kiloja ja muotoja. Mutta itse pelkään etten ikinä pääse eroon tästä... Ahdistaa todella. En ole myöskään ikinä syömishäiriöstäni kertonut kellekkään, vaikka monet sitä kyllä arvelivat, tietenkin olen aina kieltänyt..
Tuli kyllä tekstiä, toivottavasti jollain olisi jotain sanottavaa.
syömishäiriöisestä raskaaksi
1
82
Vastaukset
- jotain samaa
Aluksi onnittelut raskaudesta! Erityisesti siksi, koska olet itsekin siitä onnellinen, samoin miehesi :-)
Minä kerron jotakin omista vaiheistani syömishäiriöisestä äidiksi. Elämäntarinamme ovat hyvin erilaisia, mutta toivon, että saisit kirjoituksestani jotain reppuusi.
Itse sairastuin syömishäiriöön kohtuullisen myöhään, vasta ammattikorkeakoulussa parikymppisenä muutettuani ensimmäistä kertaa kotoa pois. Jälkeenpäin ajatellen viitteitä oli ollut jo pari vuotta aiemmin Au Pairina ollessani. Sairauteni alkoi anorektisella käyttäytymisellä, eli ruuan väliin jättämisillä. Söin pääasiassa kerran päivässä, koulussa, ja pyrin ylipäänsä pitämään ateriavälit mahdollisimman pitkinä. Laihduin lyhyellä aikaa todella paljon ja vanhemmat sekä opiskelukaverit huomauttivat asiasta huolestuneina, mutta väitin heidän näkevän harhoja ja että vaaka ei ainakaan minulle näyttänyt pienempää lukemaa.
Pikkuhiljaa bulimia astui kuvaan ja sitä seurasi vakava ortoreksia. Karsin ensin lähinnä margariinin leivän päältä ja sitä rataa, kunnes söin enää ainoastaan ja VAIN sieniä, vihanneksia, tomaattimurskaa, leipää ilman mitään päällisiä ja omenoita. Syömishäiriön monimuotoistuessa astui kuvaan myös aktiivinen liikunta. Yhdistelmä oli hurja, paino putosi kovaa vauhtia, mutta samalla lisääntyivät myös ahmimis-oksennuskohtaukset. Treenimäärä oli valtava ja kroppa huusi polttoainetta. Olin vuosia kierteessä, jossa käytin paljon alkoholia, rääkkäsin kehoani bulimialla ja treenasin kuin hullu. Ihme että sydämeni kesti sen kaiken.
Paranemisprosessi vei todella kauan. Minä, kuten sinäkään, en kertonut tuolloin kenellekään mikä minua vaivasi. Tunsin olevani kuin vankilassa, mutta samaan aikaan paras tila, jonka tiesin, oli oksennuksen jälkeinen mahan tyhjyys, kurniminen, vapina, sydämentykytys.. Se kertoi itsehallinnasta ja siitä, että pystyin saamaan kaiken! Olin muiden mielestä ihanteellisen hoikka, jaksoin treenata ja "sain syödä mitä halusin" (kun vain oksensin kaiken heti ulos.) Olin todella vakavasti sairas, mutta en myöntänyt sitä edes itselleni.
Paraneminen lähti käyntiin siitä voimakkaasta muutostarpeesta joka kyti sisälläni. En jaksanut enää olla vankilassa, jossa laskin kaikki kalorini, inhosin sosiaalisia syömistilanteita, joissa en voinut kontrolloida ruuan laatua jne. Halusin lopettaa syömishäiriön, mutta sormet juoksivat kurkkuuni omine tahtoineen, ja taas olin tunnelissa.
Samaan aikaan parantumishaluni kanssa lähdin työstämään elämääni muultakin osin (minulla oli muitakin ongelmia syömishäiriön lisäksi). Kirjoitin lähes sata sivua päiväkirjaa, ja kävin läpi itseni kanssa ison prosessin, johon liittyy myös uskoon tulo, anteeksi antaminen itselle ja todella monelle ihmiselle elämäni varrella, ja pikkuhiljaa rakastetun OIKEAN minän löytyminen.
Tämä kaikki on vienyt vuosia.
Pahimpina sairausaikoinani kärsin amenorreasta (kuukautiset jäivät pois), imusolmukkeet turposivat kroonisesti (jouduin mm. mammografiaan kun imusolmukkeita luultiin kasvaimiksi). Lääkäri sanoi tuolloin, että lapsensaanti saattaa tulla olemaan hankalaa.
Nyt tuosta kaikesta on vuosia, ja olen tulossa äidiksi. Ennen tätä hetkeä, olen kirjoittanut sairaudestani avointa päiväkirjaa itselleni, olen myöntänyt sairauteni ääneen ja läheisilleni. Olen pohtinut miksi sairastuin ja miksi paranin. Olen keskustellut mm. työssäni monien sellaisten ihmisten kanssa jotka elävät sitä helvettiä NYT, josta minä olen päässyt ylös.
Neuvolassakin kerroin taustastani avoimesti. Siellä puhuttiin realistisesti siitä, että on edelleen mahdollisuus että kehon muutokset laukaisevat minussa uudelleen sairauden. Niin ei ole käynyt, mutta kunnioitan sairautta silti.
Ennenkuin tulin raskaaksi, olin ehtinyt käydä sairauteni läpi. Olin saanut rinnalleni rakastavan, ymmärtävän ja tukevan miehen. Sellainen sinullakin siellä on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708