Abortteihin liittyviä tutkimuksia

Kauan jo kiinnostanu

Eli siis, linkittäkääs minulle aborttiin (eniten kiinnostaisi siihen liittyviin asenteisiin) liittyviä tutkimuksia. Itse olen niitä koittanut etsiä, mutta huonolla menestyksellä. (Joku henkilö täällä myös väitti, että on joku tutkimus jonka mukaan muistaakseni suurin osa ei hyväksy aborttia sosiaalisilla syillä, mutta ei ikinä näyttänyt sitä.. Jos tämä siis on olemassa niin nyt olisi hyvä hetki tuoda sekin julki, kaikki tänne vaan!)

Mutta niin, tossahan se tais tulla, linkkejä siis jos niitä löytyy. Ja olisi myös enemmän kuin tervetullutta, jos linkin pistäjä jaksaisi myös vähän avata linkittämäänsä tutkimusta. :)

Kiitos jo valmiiksi ja muistakaahan lapsoset siiten asiallinen käyttäytyminen myös! ;D

27

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1977*
    • Dara

"Moderni kirkkokansa - Suomalaisten uskonnollisuus uudella vuosituhannella"

http://apostoli2.evl.fi/julkaisut.nsf/0/2B242ADD3D689D61C225737E00359C5E/$file/82.pdf

Varsinaisesti aborttiasian kannalta kiinnostavaa asiaa alkaa löytymään sivulta 236, "9.4. Suomalaisten moraalikäsitykset vuosina 1981-2000". Heti sillä sivulla on taulukko, jonka mukaan suomalaisten ehdoton kielteinen suhtautuminen aborttiin on varsin vähäistä ja siihen ehdottoman kielkteisesti suhtautuvien määrä on kahdessa vuosikymmenessä laskenut 30%:sta 11%:iin. Vuonna 2000 esim. verovilppiä, pummilla matkustamista ja homoseksuaalisuutta pidettiin pahempina kuin aborttia.

Sivulla 246 on taulukko, josta käy ilmi eri uskonnollisuustyyppien käsitykset siitä, missä tilanteissa abortti on hyväksyttävissä. Tuon taulukon mukaan esim. 50% suomalaisista hyväksyy abortin jos naimisissa oleva pariskunta ei halua enempää lapsia. 55% hyväksyy abortin jos nainen ei ole naimisissa.

Vuonna 2001 Monitor-asennetutkimuksessa selvitettiin sitä, missä määrin aborttia pidettiin syntinä:

>>Aborttia piti aina syntinä joka kymmenes kyselyyn vastanneista. Lisäksi 14% katsoi että se on useimmiten syntiä. Enemmistö oli kuitenkin vastakkaisella kannalla: joka kolmas (33%) oli sitä mieltä, että abortti ei ole koskaan syntiä ja joka neljäs (25%), että se ei ole yleensä syntiä.>>
      (S. 247)

Tässä sitten tuo täällä joskus mainittu tanskalaistutkimus:
      "Induced First-Trimester Abortion and Risk of Mental Disorder"

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0905882

Tässä ei ihmisten suhtautumisesta aborttiin moraalisesti käsitellä. Tutkimuksen mukaan indusoitu abortti raskauden ensikolmanneksella ei lisää mielenterveysongelmia.

Tässä suomalainen Stakesin tutkimus itsemurhista raskauden päättymisen jälkeen:

http://www.bmj.com/content/313/7070/1431.full

Tutkimuksen mukaan abortin tehneillä oli kuusinkertainen itsemurhariski synnyttäneisiin verrattuna. Tutkimuksessa ei kuitenkaan selvinnyt, oliko itsemurhan aiheuttajana itse abortti vaiko jo ennen sitä vaikuttanut huono elämäntilanne. Tutkija Mika Gissler itse pitää todennäköisempänä sitä, että kyse olisi jälkimmäisestä:

>>Artikkelissamme todetaan selvästi, ettei kyseessä näytä olevan kausaalisuus, vaan todennäköisemmin raskaudenkeskeytyksen ja itsemurhan yhteiset sosiaaliset ja terveydelliset riskitekijät. Abortin vastustajat eivät luonnollisesti tätä johtopäätöstä ole huomioineet.>>

http://www.stakes.fi/yp/2008/5/gissler.pdf

• Dara

No höh... Ei näemmä onnistunut tuo eka linkki. Mutta kopioi se vaikka osoiteriville, niin sitä kautta toimii :)

• ja toteaa

lopuksi kuitenkin myös että

>Nykytietämyksen valossa näyttäisi siltä, että
        raskaudenkeskeytyksellä _on yhteys ennenaikaisiin
        synnytyksiin, rintasyöpään ja mielenterveysongelmiin_,
        mutta epäselväksi jää, miten merkit-
        tävä tämä yhteys on ja miten syy- ja seuraussuhteet
        menevät.>

Lisäksi tästä on aiemmin keskusteltu mm.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5627975

Joo joo, sivu on ns. puolueellinen, mutta sehän ei tee automaattisesti sinne kerättyjä tutkimuksia sellasiks..
        http://afterabortion.org/1999/more-research-on-post-abortion-issues/

Tässäkin jotakin asenteista ja seurauksista.
        http://yle.fi/akuutti/arkisto2001/180901.html

• Ap täällä

Hei kiitos paljon teille jotka ovat vastanneet! Tutkin linkkejä heti kun saan vähän enemmän aikaa! :)

Ylempään viestiin haluan sanoa, että eihän se nyt välttämättä haittaa jos lähde on puolueellinen. Riippuu ihan siitä onko tutkimus luotettava vai onko sitäkin esitetty esim. puolueellisesti ja propagandana. Joten kiitos myös siitä linkistä. :)

• saaramaaria
      • juu :)

ja tutkielman "puolueettomina" laatijoina kuuluisat feministi-puolustelijat... ;))

• saaramaaria
        juu :) kirjoitti:

ja tutkielman "puolueettomina" laatijoina kuuluisat feministi-puolustelijat... ;))

Enhän minä tutkimuksen tekijöitä puolueettomiksi kai väittänyt? Laitoithan sä itsekin puolueellisen tahon tutkimuksia, ja sanoit itse ettei se tee itse tutkimusta kuitenkaan puolueelliseksi :)
        Ja ap sanoi myös ottavansa vastaan puolueellisenkin tahon tutkimukset :)

• luehan tarkemmin
        saaramaaria kirjoitti:

Enhän minä tutkimuksen tekijöitä puolueettomiksi kai väittänyt? Laitoithan sä itsekin puolueellisen tahon tutkimuksia, ja sanoit itse ettei se tee itse tutkimusta kuitenkaan puolueelliseksi :)
        Ja ap sanoi myös ottavansa vastaan puolueellisenkin tahon tutkimukset :)

Sanottiin että (puolueellinen) SIVUSTO jossa niitä esitellään, ei vielä tee tutkimuksesta puolueellista ;) sinä sen sijaan linkitit puolueellisen tahon TEKEMÄN tutkimuksen.

• vapaa-ajattelijatar
        juu :) kirjoitti:

"ja tutkielman "puolueettomina" laatijoina kuuluisat feministi-puolustelijat"

Kyllä minä pidän feministien tekemiä tutkimuksia asiallisempina ja luottettavampina, kuin hurmosuskovaisten tekemiä. Feministit pyrkivät kuitenkin tasapuolisuuteen, miesten ja naisten tasa-arvoisuuteen, kun taas hurmosuskovaisten ja seksuaalisuudestaan ahdistuneiden miesten keksimä järjestelmä on naisia järjestestelmällisesti vainoava, syrjivä ja naisen seksuaalisuutta kontrolloiva. Koko abortin vastustaminen on pelkästään sitä, että halutaan saada naiset takaisin keskiaikaiseen asemaansa eli huonekalun, seksiorjan ja talouskoneen asemaan, missä uskovaiset ja islamin naiset nykyäänkin vielä ovat.

Koettakaa ymmärtää, että kaikki eivät jaa noita käsityksiänne.

• saaramaaria
        luehan tarkemmin kirjoitti:

Sanottiin että (puolueellinen) SIVUSTO jossa niitä esitellään, ei vielä tee tutkimuksesta puolueellista ;) sinä sen sijaan linkitit puolueellisen tahon TEKEMÄN tutkimuksen.

"sinä sen sijaan linkitit puolueellisen tahon TEKEMÄN tutkimuksen."

Eli tekeekö puolueellinen tutkijataho itse tutkimuksesta automaattisesti puolueellisen?

Oli miten oli, niin aloittajalle mä tuon linkin laitoin, en sulle. Ja aloittaja sanoi ettei häntä haittaa vaikka lähde olisikin puolueellinen. Olen pahoillani, jos sä et tykännyt mun linkittämästä tutkimuksesta :)

• abortin kiihko-
        vapaa-ajattelijatar kirjoitti:

"ja tutkielman "puolueettomina" laatijoina kuuluisat feministi-puolustelijat"

Kyllä minä pidän feministien tekemiä tutkimuksia asiallisempina ja luottettavampina, kuin hurmosuskovaisten tekemiä. Feministit pyrkivät kuitenkin tasapuolisuuteen, miesten ja naisten tasa-arvoisuuteen, kun taas hurmosuskovaisten ja seksuaalisuudestaan ahdistuneiden miesten keksimä järjestelmä on naisia järjestestelmällisesti vainoava, syrjivä ja naisen seksuaalisuutta kontrolloiva. Koko abortin vastustaminen on pelkästään sitä, että halutaan saada naiset takaisin keskiaikaiseen asemaansa eli huonekalun, seksiorjan ja talouskoneen asemaan, missä uskovaiset ja islamin naiset nykyäänkin vielä ovat.

Koettakaa ymmärtää, että kaikki eivät jaa noita käsityksiänne.

puolustelijat pyrkii ns. tutkimuksillaan tasan siihen samaan mistä jatkuvasti abortin vastustajia syyttelee :) eli esittämään eri tavoin tuloksia vääristelemällä abortin mahdollisimman myönteisiessä valossa ja jopa mielenterveydelle edullisena vaihtoehtona :D Useita vääristymiä on todettu mm. tuon Russon tutkielmista.

"Koko abortin vastustaminen on pelkästään sitä, että halutaan saada naiset takaisin keskiaikaiseen asemaansa "

Aha? Mitähän ne aborttia vastustavat naiset sitten on? Jotain masokisteja vai? :D
        Abortin puolesta huutaminen on siis sitä että halutaan alistaa lapsiparat viemäreihin ja roskiin, ikäänkuin halutaan kostaa joillekin vielä heikommille naisten (osin kuviteltua) alempaa asemaa miehiin nähden. Kiihkofeminismi ja lasten surmaamisen puolustelu on kaukana tasapuolisuudesta! Sietämättömän kova tabu tuntuu olevan se, että julman itsekkyyden ja raa'an mielivallan uhrit ovat koko ihmselämänsä menettäviä viattomia lapsia.

• joo ja ei,
        saaramaaria kirjoitti:

"sinä sen sijaan linkitit puolueellisen tahon TEKEMÄN tutkimuksen."

Eli tekeekö puolueellinen tutkijataho itse tutkimuksesta automaattisesti puolueellisen?

Oli miten oli, niin aloittajalle mä tuon linkin laitoin, en sulle. Ja aloittaja sanoi ettei häntä haittaa vaikka lähde olisikin puolueellinen. Olen pahoillani, jos sä et tykännyt mun linkittämästä tutkimuksesta :)

eihän ne tulokset silti välttämättä vääriä ole. Mutta kuten todettu, ainakin toisen feministin tutkielmista/tulosten tulkinnoista on vääristymiä voitu löytää.
        Ei mua mitenkään haitannu linkityksesi, kunhan totesin vaan että noihin tunnettujen abortinpuolustelija-feministien tekemiin tulkintoihin kannattaa suhtautua varauksella :) ikävää ettei lähteesi ollutkaan ihan vakuuttavimmasta päästä.

• saaramaaria
        joo ja ei, kirjoitti:

eihän ne tulokset silti välttämättä vääriä ole. Mutta kuten todettu, ainakin toisen feministin tutkielmista/tulosten tulkinnoista on vääristymiä voitu löytää.
        Ei mua mitenkään haitannu linkityksesi, kunhan totesin vaan että noihin tunnettujen abortinpuolustelija-feministien tekemiin tulkintoihin kannattaa suhtautua varauksella :) ikävää ettei lähteesi ollutkaan ihan vakuuttavimmasta päästä.

"Mutta kuten todettu, ainakin toisen feministin tutkielmista/tulosten tulkinnoista on vääristymiä voitu löytää."

Mitä vääristelmiä tosta mun linkityksestä on löydetty ihan puolueettomasti?

"kunhan totesin vaan että noihin tunnettujen abortinpuolustelija-feministien tekemiin tulkintoihin kannattaa suhtautua varauksella :)"

Kannattaako Priscilla Colemaniin tai Reardoniin suhtautua varauksella?

"ikävää ettei lähteesi ollutkaan ihan vakuuttavimmasta päästä."

Oliko oma lähteesi vakuuttavuimmasta päästä?

• kenenkähän
        saaramaaria kirjoitti:

"Mutta kuten todettu, ainakin toisen feministin tutkielmista/tulosten tulkinnoista on vääristymiä voitu löytää."

Mitä vääristelmiä tosta mun linkityksestä on löydetty ihan puolueettomasti?

"kunhan totesin vaan että noihin tunnettujen abortinpuolustelija-feministien tekemiin tulkintoihin kannattaa suhtautua varauksella :)"

Kannattaako Priscilla Colemaniin tai Reardoniin suhtautua varauksella?

"ikävää ettei lähteesi ollutkaan ihan vakuuttavimmasta päästä."

Oliko oma lähteesi vakuuttavuimmasta päästä?

sitten luulisit kritisoivan abortinsuosijoiden tutkimuksia ja osoittavan niiden harhaanjohtavuuksia, jollei juuri abortin vastustajien? Pro-choice feministienkö? :D

http://afterabortion.org/2005/abortion-depression-study-flawed-and-misleading/

Nyt voit sitten näyttää mitä vakuuttamattomuuksia niistä abortin haittavaikutuksia osoittavista tutkimuksista on löydetty.

• saaramaaria
        kenenkähän kirjoitti:

sitten luulisit kritisoivan abortinsuosijoiden tutkimuksia ja osoittavan niiden harhaanjohtavuuksia, jollei juuri abortin vastustajien? Pro-choice feministienkö? :D

http://afterabortion.org/2005/abortion-depression-study-flawed-and-misleading/

Nyt voit sitten näyttää mitä vakuuttamattomuuksia niistä abortin haittavaikutuksia osoittavista tutkimuksista on löydetty.

Kysyin kolme kysymystä. Saisinko vastauksetkin?

• kerronpa minäkin

Eipä aiheuttanut mulla ainakaan masennusta.En tiedä toisista; kirjoitan vaan omia tuntemuksiani.

• miksi luulet

että omat yksittäisen abortoijan mutusi kiinnostais ketään joka haluaa ihan laajoja ja totuudenmukasia tutkimuksia?

• kerronpa minäkin

Kunpahan huvikseni tässä kirjoittelen illan kuluksi.

• joka paikkaanhan

sä oot pakotettu tunkeen niitä "traumattomuuksien" vakuuttelujas.

• Puoli vuotiaan äiti

Näiden mukaan taas ei-toivotun raskauden keskeytys aiheuttaa suurelle osalle psyykkisiä ongelmia:

Nearly Half of Post-Abortive Women May Be Suffering Emotional Trauma as a Result:

18.8% of post-aborted women interviewed showed diagnosable post-traumatic stress disorder. Another 39%- 45% had sleep disorders, hypervigilance, flashbacks, and other high stress reactions. Catherine A. Barnard, Ph.D., “Stress Reactions in Women Related to Induced Abortion,” Associaton for Interdisciplinary Research in Values and Social Change (AIRVSC) Newsletter, Winter 1991, 1-3.

“The incidence of serious, permanent psychiatric aftermath [of abortion] is variously reported as between 9% and 59%.” (117,000-767,000 women per year.) emphasis added Reardon, Aborted Women, Westchester, Ill.: Crossway Books, 1987, 119

1% of women who abort are “so severely scarred by post- abortion trauma that they become unable to function normally.” (1% of women totals 13,000 per year and over 250,000 women since abortion was legalized.) emphasis added John Leo, “Moral Complexity of Choice,” U.S. News and World Report, 11 December 1989, 64.

Kun on vierestä katsellut abortin tehneen elämää, niin täytyy sanoa, että rankkaa on ylipääseminen. Syyllisyys ja viha ei ota helpottaakseen edes terapian avulla.

• 1977*

Laaja Wikipedia artikkeli, jsota pääsee mm. New York Timesin mahtavaan artikkeli sarjaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_and_mental_health

Timesin hyvä juttu siis täällä: http://www.nytimes.com/2007/01/21/magazine/21abortion.t.html Siellä hauskaa on, että siinä seurataan erään henkilön taivalta abortifanaatikkona (jotenkin personaalistaa tämänkin palstan fanaatikkoa, kun esiintyy nimellään ja rehellisellä historiallaan) ja sitten ohessa kertoo tieteellistä asiaa, mukavan ristiriidan saa aikaan, tekemättä ketään kuitenkaan varsinaisesti naurunalaiseksi, vaan myös tämän päästään pimahtaneen (vain oma arvioni) näkemystä kunnioitetaan...

• Siis ymmärsinkö

minä nyt oikein, että tuo tyyppi on mm. sitä mieltä, että alkoholi/huumeongelmat johtuvat aborteista? :DDD

Huh huh. :'D

• 1977*
        Siis ymmärsinkö kirjoitti:

minä nyt oikein, että tuo tyyppi on mm. sitä mieltä, että alkoholi/huumeongelmat johtuvat aborteista? :DDD

Huh huh. :'D

Joo, ainakin sitä mieltä, että hänen omat päihdeongelmansa johtuivat aborteista, eikä suinkaan lapsuudesta johon kuului insestiä ja erittäin vaikea suhde vanhempiinsa...

• enpä lukenu
        1977* kirjoitti:

Joo, ainakin sitä mieltä, että hänen omat päihdeongelmansa johtuivat aborteista, eikä suinkaan lapsuudesta johon kuului insestiä ja erittäin vaikea suhde vanhempiinsa...

mutta kai se nyt ite tietää muita paremmin mistä sen ongelmat johtuu??

• 1977*
        enpä lukenu kirjoitti:

mutta kai se nyt ite tietää muita paremmin mistä sen ongelmat johtuu??

Aivan taatusti tietää ja saarnaakin tätä tietämystään hyvin mielellään muillekin...

Näinhän se tuntuu olevan: aivan itse omasta kokemuksestaan nämä fanaatikot tuntuvat tietävän hyvin paljon asioita ja siksi saarnaavat niistä muillekin...

• laitetaanpa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe