Imetyksen lopettaminen

rinsessanäiti

Moi! Olen 6 viikon ikäisen pojan äiti. Olen täysimettänyt häntä ja päättänyt täysimettää tuonne puoleen vuoteen saakka (jos siis ei tule mitään häikkää) ja ajattelin jo tässä vaiheessa vähän kysellä paria asiaa.

Elikkäs; pitäisikö minun (ja missä iässä) alkaa jo ennen tuota 6kk tarjota lapselle jo jotain muutakin kuin vain rintamaitoa? Esim. soseita tai velliä? Eli vauva tottuisi jo muuhun ravintoon ja voisin sitten jättää imetyksen pois kokonaan heti puolenvuoden iässä. Mitä rintamaidon tilalle? Korvikettako?

Vai kun lapsi täyttää tuon puoli vuotta, pitäisikö mun sitten aloitella kiinteet ja pikkuhiljaa jättää imetyksen pois kun lapsi on oppinut syömään muutakin?

Kummin se on parempi? Vai miten te ootte ite menetelleet jos olette täysimettäneet vain tuohon puoleen vuoteen asti?

Tässä vielä muutama kysymys:

1) Koska lapselle saa antaa tavallista maitoa?
2) Olisko yöimetys hyvä jättää pois ennen tuota puoltavuotta?
3) Miten teillä onnistui imetyksenlopettaminen?

Kertokaa omia kokemuksianne ja vastailkaa mun kysymyksiin! :-)

Tiedän että tuohon puoleen vuoteen on vielä matkaa, mutta nopeastihan se aika tuppaa menee ja olis jees tietää etukäteen vähä asiasta. Neuvolastahan sitten lähempänä ajan kohtaa kyselen kans vähä et mite kannattais.

Kiitos jo etukäteen! :-)

18

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HUPSIIS!

      *nim.merkki piti olla rinssinäiti eikä rinsessan :-D tulipas pieni moka!

      ap

    • ---------

      Jos aiot täysimettää puolivuotiaaksi, niin et voi antaa kiinteitä tai mitään muutakana sitä ennen, koska silloin ei tietenkään kyse ole täysimetyksestä. Mutta muuten on periaatteessa ihan sama, että aloitatko kiinteiden antamisen aikaisemmin vai et.

      Vuoden ikäiselle saa antaa normaalia maitoa, siihen asti korviketta. Yöimetyksen suhteen ei ole mitään ehdotonta sääntöä, mutta toki mitä nopeammin sen jättää pois, niin sen helpommalla itse pääsee yleensä.

      • 17+9

        "Yöimetyksen suhteen ei ole mitään ehdotonta sääntöä, mutta toki mitä nopeammin sen jättää pois, niin sen helpommalla itse pääsee yleensä."

        Riippuu siitä, mitä pitää helppona. Jos vauva herää kerran tai kaksi yössä syömään ja sekä lapsi että äiti saavat helposti uudestaan unen päästä kiinni, eivät yösyötöt välttämättä kovinkaan rasittavia äidille ole. Kun taas lapsen vierottaminen pakolla yösyötöistä saattaa olla hyvinkin raskas vaihe ja häiritä yöunia pitkään. Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin itse jättää yösyötöt pois, ilman itkuja ja pinnasängyn vieressä nuokkumista yökaudet. Yösyöttöjen lopettaminen ei myöskään automaattisesti lopeta yöheräilyjä.


      • -----------
        17+9 kirjoitti:

        "Yöimetyksen suhteen ei ole mitään ehdotonta sääntöä, mutta toki mitä nopeammin sen jättää pois, niin sen helpommalla itse pääsee yleensä."

        Riippuu siitä, mitä pitää helppona. Jos vauva herää kerran tai kaksi yössä syömään ja sekä lapsi että äiti saavat helposti uudestaan unen päästä kiinni, eivät yösyötöt välttämättä kovinkaan rasittavia äidille ole. Kun taas lapsen vierottaminen pakolla yösyötöistä saattaa olla hyvinkin raskas vaihe ja häiritä yöunia pitkään. Jossain vaiheessa lapsi kuitenkin itse jättää yösyötöt pois, ilman itkuja ja pinnasängyn vieressä nuokkumista yökaudet. Yösyöttöjen lopettaminen ei myöskään automaattisesti lopeta yöheräilyjä.

        Juuri noista syistä sanoinkin YLEENSÄ. Yleensä yösyötön lopettaminen (noin puolen vuoden iässä tai sen jälkeen, ei tietenkään ihan heti) on aika helppo juttu, joka aiheuttaa ehkä parin yön valvomisen, jos sitäkään ja sen jälkeen nukutaan paremmin. Toki poikkeuksiakin on. Useimmat vain tuntuvat ajattelevan, että se on automaattisesti vaikeaa, mutta näin ei ole.


    • Neuvolasta saat ohje

      Ei kannata tuijottaa tiukasti kalenteri-ikään. Hienoa jos maitoa tulee riittävästi ja jos se riittää ainoaksi ravinnoksi 6kk asti. Kiinteät kannattaa aloitella yksilöllisesti 4-6kk iässä. Huomaat kyllä (tiheistä imetyksistä huolimatta vauvalla jatkuva nälkä) milloin on aika alkaa tarjoamaan kiinteitä. Jo kiinteitä syövän 6kk-1v vauvan tulisi saada joko rintamaitoa (eli osittaisimetys) tai korviketta vähintään 6dl/vrk. Miksi siirtyisit korvikkeeseen? Osittaisimetystähän suositellaan jatkettavan ainakin tuohon vuoden ikään saakka.

      • kysy nla:sta rohkeas

        vielä jatkoa: yöimetyksethän ovat todella tärkeitä maidontuotannolle. Harvoilla taitaa onnistua täysimetys johon ei yöllä imetystä kuuluisi. Eli ei kannata lopettaa yöimetyksiä ennen 6kk ikää. Sitten kun vauva syö kiinteitä osittaisimetyksen ohella niin yösyönnit voi jättää pois.


    • prinssinäiti

      no vuoden ikäinen on minusta jo niin iso että ajatuskin niin iso lapsi rinnalla ei houkuta yhtään. en nyt kaipaa tästä asiasta mitään saarnaa kiitos vain :-)

      jep pitää kysellä tarkemmin sitte neuvolasta ja muutenkin että katastella mitä aika tuo tullessaan

      ap

      • sitten kun

        vauva kasvaa niin huomaat ettei vuoden ikäinen mitenkään iso lapsi vielä ole.Ja sitten sitä vaan huomaa ettei imetys ole sen ihmeellisempää on vauva viikon tai vuoden.Joskus itselläkin ollut "outo" olo kun nähnyt isompaa lasta imetettävän mutta kuitenkin oman samanikäisen lapsen imettäminen ollut hyvinkin luontevaa:) Ymmärsiköhän kukaan.. Eikä ollut tarkoitettu saarnaksi.


    • prinssinäiti

      no siskolla on vuoden ikäinen poika ja kyllä se minusta on jo iso lapsi. sehän jo kävelee ja sanoo sanoja. En nauti imetyksestä vaikka ei se maailman loppukaan ole. kuitenkin imetän sen puolivuotta joka on suositus vaikka itse voisin lopettaa jo aikaisemmin, mutta kyse onkin lapsesta eikä siitä mistä tykkään ja mistä en.

      • Eihän se

        lapsesta isoa tee että osaa puhua tai kävellä.Jokuhan oppii tosi varhain kävelemään tai sanomaan sanoja,surullista että jonkun mielestä tämän takia tarvitsee imetys lopettaa.Jos kyse olisi lapsesta niin imettäisit kauemmin kuin puoli vuotta mutta kysehän on loppujen lopuksi siitä mistä itse tykkäät vaikka toisin väität.


      • 2prinssinäiti

        Toi onkin kyllä jännä juttu, kun nyt kummityttöni on reilun vuoden ja tuntuisi hassulta jos häntä vielä imetettäisiin, mutta itse imetin nuorimmaistani 1,5 v. Vuoden ikäisenä oli tarkoitus lopettaa, mutta sitten tuhersin itkua miehelleni, että en pysty ja hänkin sanoi, että miksi sitten pitäisi.

        Kiinteiden aloittamisen kanssakin on niin ja näin, esikoisen (7 v.) aikaan se aloitusikä oli 4 kk - ja terveydenhoitaja jo reilu 3 kk iässä kehotti aloittamaan kun "lapsi on niin isokokoinen", ennen nuorempaa lasta se suositus sitten muuttuikin 6 kk, ja joskus niillä kieppeillä aloitettiin, kai vähän aiemmin jo. Joku ystävä on ollut niin tarkka, että on tehnyt sen päivän tarkkuudella, minä en ole jaksanut pilkkua viilata.

        Joku jo vastasikin, että vuoden ikäisenä oikeaa maitoa ja yöimetys nyt riippuu siitä, miten lapsi nukkuu. Meillä heränneet pitkään sen pari kertaa yössä ja silloin olen kokenut helpommaksi imettää, ei siihen ole välttämättä aina itse edes havahtunut vaan lapsi on etsinyt rinnan itse. Muutama tuttavien lapsi on nukkunut jo jostakin kuukauden ikäisestä 12 h putkeen.


      • prinssinäiti
        Eihän se kirjoitti:

        lapsesta isoa tee että osaa puhua tai kävellä.Jokuhan oppii tosi varhain kävelemään tai sanomaan sanoja,surullista että jonkun mielestä tämän takia tarvitsee imetys lopettaa.Jos kyse olisi lapsesta niin imettäisit kauemmin kuin puoli vuotta mutta kysehän on loppujen lopuksi siitä mistä itse tykkäät vaikka toisin väität.

        "Jos kyse olisi lapsesta niin imettäisit kauemmin kuin puoli vuotta mutta kysehän on loppujen lopuksi siitä mistä itse tykkäät vaikka toisin väität."

        No olet tavallaan oikeassa. En itse halua imettää lasta vuotta, puolivuotta kun täyttää niin viimeistään alan vähentää siten, ettei enää 7-8kk ikäisenä tarvitsisi imettää. Ja koska siitä ei ole lapsen kehityksen kannalta mitään haittaa, mitä vikaa siinä on että haluan lopettaa imetyksen siinä puolen vuoden iässä?
        Sitten olisin itsekäs jos en alusta asti olisi halunnut imettää vain koska en itse pidä siitä. Alussa äidinmaito parasta ravintoa aina sinne 6kk ikään asti, joten sen myös lapselleni sallin.
        Tuskin lapsi nyt saa myöskään mitään henkisiä traumoja kun ei saa roikkua rinnalla kolme vuotiaaksi asti.. eiköhän tuo saa läheisyyttä, rakkautta ja sitä ravintoa ihan muutenkin ja varmasti tulee ihan yhtä terve ja täyspäinen lapsi kuin että söisi rinnasta vielä vuoden ikään asti.

        PS. Kyllä se vuoden ikäinen on jo aika iso lapsi verrattuna vauvaan- vaikka toisin väität.


      • On vaan
        prinssinäiti kirjoitti:

        "Jos kyse olisi lapsesta niin imettäisit kauemmin kuin puoli vuotta mutta kysehän on loppujen lopuksi siitä mistä itse tykkäät vaikka toisin väität."

        No olet tavallaan oikeassa. En itse halua imettää lasta vuotta, puolivuotta kun täyttää niin viimeistään alan vähentää siten, ettei enää 7-8kk ikäisenä tarvitsisi imettää. Ja koska siitä ei ole lapsen kehityksen kannalta mitään haittaa, mitä vikaa siinä on että haluan lopettaa imetyksen siinä puolen vuoden iässä?
        Sitten olisin itsekäs jos en alusta asti olisi halunnut imettää vain koska en itse pidä siitä. Alussa äidinmaito parasta ravintoa aina sinne 6kk ikään asti, joten sen myös lapselleni sallin.
        Tuskin lapsi nyt saa myöskään mitään henkisiä traumoja kun ei saa roikkua rinnalla kolme vuotiaaksi asti.. eiköhän tuo saa läheisyyttä, rakkautta ja sitä ravintoa ihan muutenkin ja varmasti tulee ihan yhtä terve ja täyspäinen lapsi kuin että söisi rinnasta vielä vuoden ikään asti.

        PS. Kyllä se vuoden ikäinen on jo aika iso lapsi verrattuna vauvaan- vaikka toisin väität.

        niin hassua että korviketta rupeat antamaan kun omaa maitoa tulee..Onhan lapsi isompi kuin vauva mutta pieni kuitenkin,huomaat sen aikanaan.Itse toivoisin että pidempään imetykseen osattaisiin suhtautua luontevammin,sehän on aivan normaali asia mitä ei tarvitsisi ihmetellä sen enempää.Mutta onhan se puolen vuoden imetys todella loistavaa,en halua sitä vähätellä:) Taidan välillä olla turhan " fanaattinen "..


    • nauttikaa imetyksest

      Itse imettäisin mielelläni taaperoa niin pitkään kun sitä molemmat haluaa.. Mutta lääkitys ei sitä vaihtoehtoa antanut :( Ainakin 2 vuoteen astihan taapero hyötyy imetyksestä. Mikä kiire nykyäideillä on lopettaa (hyvin sujuva) imetys. En ainakaan itse töihin kiirehtis ennen ku lapsi on 2-3v; mielummin vasta myöhemmin.

      • prinssinäiti

        "Itse imettäisin mielelläni taaperoa niin pitkään kun sitä molemmat haluaa.. Mutta lääkitys ei sitä vaihtoehtoa antanut :( Ainakin 2 vuoteen astihan taapero hyötyy imetyksestä. Mikä kiire nykyäideillä on lopettaa (hyvin sujuva) imetys. En ainakaan itse töihin kiirehtis ennen ku lapsi on 2-3v; mielummin vasta myöhemmin."

        Jep kyllä yritän nauttia! Tosin nii mulle sanottii että nauti nyt raskaudestasi, mutta eipä oo vielä ainakaan ikävä niitä aikoja, vaikka "helppo" raskaus olikin. Ei ole ikävä sitä oloa kun tuntee itsensä isoksi kömpelöksi valaaksi..

        Harmi ettet voinut jatkaa niin kauan kuin olisit halunnut :(
        En minä ole töiden takia lopettamassa. En tosiaan ole menossa edes töihin piiiiitkään aikaan. Mies itse ehdotti että enkö haluaisi olla lapsen kanssa kotona niin kauan kuin se ei itse pärjää kotona. Ja olin samaa mieltä, kumpikaan ei tykätä ajatuksesta laittaa lapse muitten hoidettavaksi. Eri asia sitten esim. mummolla olla pari tuntia tai vanhempana yötäkin (silloin ei tavallaan ole hoidossa vaan lapsi saa olla mummin luona yötä joka on hänelle itselleen varmasti ihana ja mukava kokemus ja muistelee niitä vanhempanakin yökyläilyinä mummolla, eikä että "olin hoidossa mummolla" :) )


    • fisutt

      Ei kannata kovin tarkasti vielä miettiä tuota lopettamista, itselläni oli tavoitteena 6kk täysimetys, mutta kiinteät "jouduttiin" aloittamaan jo 5kk iässä vähäisen painon vuoksi. Olin ajatellut imettää vuoden ikäiseksi asti, ettei tarvi alkaa korvikkeita ostamaan, mutta lapsi alkoi itse 8kk ikäisenä kiinnostumaan niin paljon muusta maailmasta, ettei jaksanut enää rauhoittua tissille. Vähän ajan päästä alkoi itkeä suoraa huutoa kun yritti imettää. Lopetin sitten imetyksen pikkuhiljaa kun vauva oli 8-9kk. Yösyönnit vauva lopetti itse 6kk iässä.

    • rinssinäiti

      Aikaisemmin voin alkaa tarjoamaan jotakin muutakin, ei oo siitä oikeastaan kyse. Paremminkin toi että viimeistään 6kk iässä alan imetystä lopettelemaan.
      Ainakin tällä hetkellä (ja aina ollut) tällainen "suunnitelma". Eihän sitä tiedä jos mieli muuttuu, mutta tuonne 6kk ikään asti tarjoan vielä rintamaitoa (jos huolii ja jos riittää) koska niin on suositeltu.

      • Suositushan..

        Suomessa on kaikessa lyhykäisyydessään 6kk täysimetystä ja 12kk osittaisimetystä kiinteiden ohella. Ja 12kk iässä siirtyminen lehmän maitoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe