Olen monesti miettinyt, mikä saa osan ihmisistä olemaan niin riippuvainen ruuasta, etenkin makeasta, joka
ilmenee erilaisina mässäilynä ja naposteluna. Miksi on saatava jotain makeaa tai jotain herkkua?.
Kysymys ei ole fyysinen, vaan pääasiassa psyykkinen. Tällöin ei syödä aitoon nälkään, ruuan puutostilaan, vaan syödään opitun nälän, tapojen tai tottumusten vuoksi. On opittu napsimaan aina televisiota katsellessa, ruokaa tehdessä, ottamaan kahvitauolla aina pikkumakeata, koska muuten ei mukamas jaksa. Niin, väsymykseen syöminen on yllättävän yleistä ja silloin ei syödäkään oikeanlaista polttoainetta antavaa ruokaa, vaan tietenkin psykologisesti mielihyvää tuovaa herkkua, joka useimmiten on aivan väärä valinta.
Ruualla pyritään käsittelemään tunteita, etenkin negatiivisia tunteita; suuttumusta, epäonnistumista, kiirettä ja väsymystä. Ruuasta haetaan lohtua, täytetään rakkauden kaipuuta, annetaan palkintoa työnraatajalle, itselle, koska muualta ei sitä saanut. Koska on psyykkisesti huono olo, niin makealla ja pikkusuolapaloilla haetaan mukavampaa olotilaa.
http://www.verkkoklinikka.fi/kuntoverkko/artikkelit/vanhat/artikkeli8.html
Oletko ruokaholisti ?
5
69
Vastaukset
- kaskiläsä
Taidanpa olla sit, kyl se o ain mieles.
No mä en ainakaan ole, hyvin harvoin nautiskelen mitään välipalojakaan...ja makeista en tykkää ollenkaan...
- tv-fani.
Taitaa olla ruokaholisteja jonkinverran, kun eivät uskalla vastata.
Mää olen rohkea ja kerron, syyllistyn monesti herkkujen naposteluun telkkua katsellessa. - makea elämä riittää
Meillä on säännölliset ruokailuajat. Ei välipaloja.Ei siis ihmisillä joten ei koirillakaan.
Makeita ei harrasteta lainkaan.
Tänään tosin pidin käsessäni jotain suklaalevyä, mutta kun en nähnyt siinä sitä tuoteselostetta siinä ruuhkassa, niin jätin hyllyyn ja ostin suosiolla 100 grammaa makeutusainetta. Ei se hyvä ostos ollut laisinkaan, mutta vieraiden takia pitää olla tarjota jotain makeata.
Eli ei välipaloja ihmisillä eikä koirilla.
Ja eikä siten myöskään paino-ongelmia. Jos napostelut on sen merkki,niin sitten olen.
Aterioitten välissä tulee välillä jotain otettua,joskus hedelmää,rahkaa,jäätelöä ym.Jotain leivoksia,munkkia ym.ei tule kotona syötyä,mutta ulkona tai kylässä kylläkin.
Niin ja Fazerin Sinistä uppoaa melkein joka päivä.Karkkeja aika harvoin.
Ei ole tullut analysoitua sen ihmeemmin miksi tulee otettua :D
Lähinnä siksi kun hyvältä maistuu,jeee :D
Ja ei lotise läskit.Rasvaprosentti erinomainen ja paino-indeksi normaalin alarajalla.
Koiratkin saa välipaloja.Yleensä jonkun pienen harjoittelujutun kautta,ja lähinnä jotain rehupuolta.Vanhuskoirat ihan kyllä tosta vaan saa :D
Mutta eipä lotise läskit niilläkään.Niillä kun on terveellinen ruoka ja kulutus sen minkä syö.Simppeliä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."422126Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1711893- 1161310
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711150- 96942
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73889Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78839Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43836Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931772- 54691