Narsissistien syyllistäminen

24

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna...

Mitä on mielestäsi narsistien syyllistäminen? Onko se sitä että puhuu totuudenmukaisesti siitä miten narsistilla on tapana kohdella lähimmäisiään?

"Narsistia voi olla hyvin vaikea auttaa, jos hän ei itse näe ongelmaansa vaan ajattelee syyn olevan aina muissa. Ihmiselle voi kuitenkin yrittää osoittaa, mitkä hänen toimintansa seuraukset ovat. "

Mielestäni tuosta on osoituksena sekin että kun laitoin ketjun joka oli otsikoita "uhrien syyllistäminen" niin sinä laitoit ikään kuin vastavedoksi ketjun "narsistien syyllistäminen". Et muistaakseni laittanut yhtään viestiä ketjuuni, jossa olisit myöntänyt että narsisteilla on tapana toimia juuri noin niin kuin laittamassani linkissä sanottiin, muistaakseni heittelit jotain ylimielisiä kommentteja (siis muistaakseni, sori jos muistan väärin, en jaksa tarkistaa). Ei tuo linkittämäsi haastattelu kumonnut mitään laittamani linkin asioista, jos sitä yrität tällä todistella.

Linkissäsi haastateltava puhui HUHUPUHEIDEN JA LEHTIARTIKKELEIDEN perusteella narsistiksi leimaamisesta. Jos täällä joku kirjoittaa narsistin uhrina olemisestaan niin se perustuu paljon muuhunkin kuin noiden perusteella leimaamiseen.

• henna...

Linkkisi haastateltva sanoo "että ihmisille voi kuitenkin osoittaa mitkä heidän tekojensa seuraukset ovat". Se on kuitenkin tällä palstalla vaikeaa kun niitä ei haluta useimmiten nähdä.

• M.B.
        henna... kirjoitti:

Linkkisi haastateltva sanoo "että ihmisille voi kuitenkin osoittaa mitkä heidän tekojensa seuraukset ovat". Se on kuitenkin tällä palstalla vaikeaa kun niitä ei haluta useimmiten nähdä.

Tällä palstalla tapahtuneiden tekojen seurauksetko, henna..? Ja kyllä, ihan pakko kysyä.

• M.B.

Itse puhun edelleen suhteesta minua narsistisemman ihmisen kanssa :)

Joka käsittääkseni sortui muoti-ilmiöön, eli näkemään narsisteja kaikkialla, kuin myös narsistiseen kyvyttömyyteen nähdä MITÄÄN vikaa itsessä, kuin myös kaiken itsessään ilmenevän minusta löytämiseen. Asia, jota ihmettelen vieläkin. Kunhan ei nauranut, eikä ollut onnellisen tyytyväinen, ei yrittänyt kertoa että miltä itsestä tuntuu, niin suhteessa oli ihan oikeasti kaikki hyvin. Niin ja ei kysynyt mitään. Eikä ollut eriä mieltä. (se oli syyllistämistä ja manipuloinniksi laskettavaa toimintaa)

Tuossa linkissä on asia oikeastaan lyhyesti pakettiin laitettuna. Kaikki narsisteiksi osoitetut eivät ole narsisteja, vaan sitä käytetään vallanvälineenä, eli leimana. Heikompi sortuu ja on nopeasti alistettu, voimakkaampi todistaa oman narsistisuutensa olemalla sortumatta...

*jos se osaa uida, se on narsisti, jos se hukkuu, se oli narsisti*

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Itse puhun edelleen suhteesta minua narsistisemman ihmisen kanssa :)

Joka käsittääkseni sortui muoti-ilmiöön, eli näkemään narsisteja kaikkialla, kuin myös narsistiseen kyvyttömyyteen nähdä MITÄÄN vikaa itsessä, kuin myös kaiken itsessään ilmenevän minusta löytämiseen. Asia, jota ihmettelen vieläkin. Kunhan ei nauranut, eikä ollut onnellisen tyytyväinen, ei yrittänyt kertoa että miltä itsestä tuntuu, niin suhteessa oli ihan oikeasti kaikki hyvin. Niin ja ei kysynyt mitään. Eikä ollut eriä mieltä. (se oli syyllistämistä ja manipuloinniksi laskettavaa toimintaa)

Tuossa linkissä on asia oikeastaan lyhyesti pakettiin laitettuna. Kaikki narsisteiksi osoitetut eivät ole narsisteja, vaan sitä käytetään vallanvälineenä, eli leimana. Heikompi sortuu ja on nopeasti alistettu, voimakkaampi todistaa oman narsistisuutensa olemalla sortumatta...

*jos se osaa uida, se on narsisti, jos se hukkuu, se oli narsisti*

Ja narsistisempi on hän edelleen, koska hänen vaikutuksensa minuun, ovat yhtä kuin lentoonsa kuivuneen kärpäsen pieru saharassa kun taas minun pitäisi ilmeisesti edelleen ymmärtää, kuinka hän on se uhri.. Nyt kyllä, ajan kanssa, pikkuhiljaa, ymmärränkin.. :) Toisinaan tieto tuo tuskaa, toisinaan tieto vapauttaa tuskasta.

• henna...
        M.B. kirjoitti:

Tällä palstalla tapahtuneiden tekojen seurauksetko, henna..? Ja kyllä, ihan pakko kysyä.

KIrjoitan YLEENSÄ narsistien tekojen seurauksista ja siitä miten narsistit yleensä toimivat. Se että jotkut tällä palstalla eivät halua niitä nähdä ja kieltävät asian ja näkevät narsistin uhrinsa uhrina, on mielestäni myös narsistista.

• henna...
        henna... kirjoitti:

KIrjoitan YLEENSÄ narsistien tekojen seurauksista ja siitä miten narsistit yleensä toimivat. Se että jotkut tällä palstalla eivät halua niitä nähdä ja kieltävät asian ja näkevät narsistin uhrinsa uhrina, on mielestäni myös narsistista.

Tämä palsta liittyy asiaan siten että narsistien tekojen seurauksia (YLEENSÄ, ei kenenkään palstalaisen) ei muutamat tällä palstalla (tämä liittyy palstaan) eivät halua tunnustaa ja nähdä. Kun täällähän kuitenkin keskustellaan narsisteista.

(uskon kyllä että ymmärsit tuon selittämättäkin, kunhan taas pyörittelit asiaa)

• M.B.
        henna... kirjoitti:

Tämä palsta liittyy asiaan siten että narsistien tekojen seurauksia (YLEENSÄ, ei kenenkään palstalaisen) ei muutamat tällä palstalla (tämä liittyy palstaan) eivät halua tunnustaa ja nähdä. Kun täällähän kuitenkin keskustellaan narsisteista.

No, väärin uskottu :)

• henna...
        M.B. kirjoitti:

No, väärin uskottu :)

Ok :)

• M.B.

Hahha.. Tuo viimeinen lause saa jahdin vain kiivaammaksi, näin täkäläisessä luonneilmapiirissä. se luetaan mitä luultavimmin näin: Kaikki pienestäkin syystä toisinaan huonosti käyttäytyvät ja erityisesti ne, joiden kanssa et tule toimeen, ovat 95% todennäköisyydellä narsisteja, ja sinun henkilökohtainen missiosi on kyttäämisellä ja sörkkimisellä tämä todentaa. Koska jos epäilet toisen olevan narsisti, HÄN luultavasti myös ON sellainen, ja tehtäväsi on antaa hänelle ansaitsemansa.. =DD

*aitojen luonnehäiriöisten kanssa tekemisissä olleita pyydetään laittamaan suodattimet päälle. TÄMÄ TEKSTI EI OLE teille*

Olen synnitön narsismijahtiin :) Muuhun ehkä en niinkään. En myöskään ole poliittisesti neitsyt, vaikka muusta menenkin takuuseen :)

• Se vanha sanonta, että sitä nähdään juurikin mitä halutaan nähdä. Eikö olekin niin, että ihmiset pahoinpitelevät toisiaan, aiheuttavat toisilleen henkistä tuskaa, pettävät toisiaan, kaksinnaivat, huoraavat, juovat, laulavat ja itsekeskeisinä näkökyvyttäminä lähtökohtaisesti ajattelevat vain itseään ja omaa hyvinvointiaan.

Toinen vanha sanonta kuuluu: On viisasta erottaa toisistaan ne asiat, joita voi muuttaa, niistä joita ei voi. Ainoa asia tässä maailmankaikkeudessa, mitä tavallinen keskivertoykslilö voi muuttaa on hän itse.

• M.B.
        temppuilija kirjoitti:

Se vanha sanonta, että sitä nähdään juurikin mitä halutaan nähdä. Eikö olekin niin, että ihmiset pahoinpitelevät toisiaan, aiheuttavat toisilleen henkistä tuskaa, pettävät toisiaan, kaksinnaivat, huoraavat, juovat, laulavat ja itsekeskeisinä näkökyvyttäminä lähtökohtaisesti ajattelevat vain itseään ja omaa hyvinvointiaan.

Toinen vanha sanonta kuuluu: On viisasta erottaa toisistaan ne asiat, joita voi muuttaa, niistä joita ei voi. Ainoa asia tässä maailmankaikkeudessa, mitä tavallinen keskivertoykslilö voi muuttaa on hän itse.

Ihmiset pahoinpitelevät toisiaan, aiheuttavat toisilleen henkistä tuskaa, pettävät toisiaan, kaksinnaivat, huoraavat, juovat, laulavat ja ajattelevat itseään ja hyvinvointiaan ensisijaisesti myös silloin, kun eivät ole NP Häiriöisiä.

Ja: Muutos lähtee itsestä. Muuta itseäsi ja huomaat muutoksen muissa. Vaadi toista muuttumaan ja huomaat, että hän ei reagoi muutokseesi silloinkaan, vaikka se olisi positiivisempaan suuntaan :)

• halebob (ei kirj.)
      • A

Kiitos.

• metall-leidi

Minä en ole syyllistänyt, mutta narsumainen ystävättäreni syyllisti mua aina ja joka paikassa ja hän sai rusennettua itsetuntoni ja aikaan sai riitämättömyyden tunteen.
      En heitetle kiviä en suuntaan enkä toiseen, mutta jos joku on tieten tahtoen ilkeä ja käyttää valtaansa muhun niin en tosiaankaan jää tuleen makaamaan. en myöskään tunne lainkaan huonoa omaatuntoa kerrottuani kokemuksiat.
      En koskaan enkä missään tilanteessa näe narsismissa mitään puolusteltavaa ja syyllistäminen on aivan turhaa.
      En lähde narsistijahtiin enkä heppoisin perustein leimaa ketään narsistiksi, mutta koettuani narsistisen rusennuksen en näe narsimissa mitään hohdokasta ja ylimaallisen älykästä.
      mottoani olen viljellyt, siis älä jää narsistin kanssa vääntämään kättä vaan loittone ja pelasta edes itsesi

• " mottoani olen viljellyt, siis älä jää narsistin kanssa vääntämään kättä vaan loittone ja pelasta edes itsesi "

Tuon voisi muotoilla myös seuraavasti: pidättäydy itsellesi haitallisista ihmissuhteista, kun sellaisen tunnistat.

-------
        Sen narsismin voi mielestäni jättää siitä pois. Nimittäin näitä erilaisia valtakuvioita on muitakin, jotka toki perustuvat häpeäntuottamiseen toiselle, tai häpäisemisellä uhkailemiseen, puhutaan perinteisesti selkäänpuukottamisesta, mutta vastassa ei aina ole narsisti. Ellei sitten laajenneta käsitettä kattamaan jokaista ihmistä, joka kykenee häpäisemään toisen ihmisen ... jolloin tullaan Halebobin ajatuksiin.

• henna...
        temppuilija kirjoitti:

" mottoani olen viljellyt, siis älä jää narsistin kanssa vääntämään kättä vaan loittone ja pelasta edes itsesi "

Tuon voisi muotoilla myös seuraavasti: pidättäydy itsellesi haitallisista ihmissuhteista, kun sellaisen tunnistat.

-------
        Sen narsismin voi mielestäni jättää siitä pois. Nimittäin näitä erilaisia valtakuvioita on muitakin, jotka toki perustuvat häpeäntuottamiseen toiselle, tai häpäisemisellä uhkailemiseen, puhutaan perinteisesti selkäänpuukottamisesta, mutta vastassa ei aina ole narsisti. Ellei sitten laajenneta käsitettä kattamaan jokaista ihmistä, joka kykenee häpäisemään toisen ihmisen ... jolloin tullaan Halebobin ajatuksiin.

Tämän palstan aiheena nyt on kuitenkin puhua nimenomaan narsisteista (eikä muista valtakuvioista).

• M.B.
        henna... kirjoitti:

Tämän palstan aiheena nyt on kuitenkin puhua nimenomaan narsisteista (eikä muista valtakuvioista).

No jos yleensä pidättäytyy itselleen haitallisista ihmissuhteista, joihin liittyy jos jonkinnäköisiä valtakuvioita, niin eikö suuremmalla todennäköisyydellä pidättäydy myös narsisteista??

Mutta mielestäni toisen häpäisyn ajattelu ja sillä leikittely ja sen kylväminen sanoihin ja sivulauseisiin on narsisteille ominaisempaa kuin normiselkäänpuukottajalle. Yksityistä naminamia, josta uskon, että kuitenkin jollain tasolla itse tuntee häpeää ja pelkää paljastuvansa.

• M.B. kirjoitti:

No jos yleensä pidättäytyy itselleen haitallisista ihmissuhteista, joihin liittyy jos jonkinnäköisiä valtakuvioita, niin eikö suuremmalla todennäköisyydellä pidättäydy myös narsisteista??

Mutta mielestäni toisen häpäisyn ajattelu ja sillä leikittely ja sen kylväminen sanoihin ja sivulauseisiin on narsisteille ominaisempaa kuin normiselkäänpuukottajalle. Yksityistä naminamia, josta uskon, että kuitenkin jollain tasolla itse tuntee häpeää ja pelkää paljastuvansa.

On olemassa termi: vallanhimoinen narsisti.

• metall-leidi
        temppuilija kirjoitti:

" mottoani olen viljellyt, siis älä jää narsistin kanssa vääntämään kättä vaan loittone ja pelasta edes itsesi "

-------

Minä tunnistan kyllä sellaiset ryhmittymät joiden kanssa ei ole edullista olla kanssakäymisissä. Olen törmännyt elämässäni selkäänpuukottajiin ja kusipäihin. En tosiaankaan ole missään pumpulissa kasvanut.
        En välitä olla tekemisissä epärehellisten rikollisten kanssa, kaihdan päihteiden käyttäjiä, hyväksikäyttäjiä j.n.e.
        Eli en tunne vetoa sellaisten ihmisten seuraan joilla on aivan erilainen arvomaailma kuin minulla.
        Mutta käytän edelleenkin narsisti sanaa kun puhun itseni pelastamisesta.
        Narsisti on siitä pirullinen, että hänen seurassaan on kuin vuoristoradassa olisi Ja narskuystävättäreni pisti sanomisiani ja tekemisiäni ikään kuin pankkiin ja sieltä veti silmilleni.
        Minä jankutan taas ja yhä edelleen, että ei kannata jäädä narsistin kanssa vääntämään kättä vaan jos haluaa pelastaa itsensä niin totaalisesti välit poikki. Ei mitään armoa, ei mitään pienintäkään lankaa pidä antaa mistä narsisti pääsee luikertelemaan elämääsi.
        Nyt sinä Temppuilija taas koetat pitää mua tyhmänä ja yksinkerttaisena ja nimenomaan antaa narsistille excusen käytökseensä , koska on muitakin keljuja ihmisiä.
        Ystävättäreltäni puuttui sanavarastosta täydellisesti sana, anteeksi.
        Syy oli aina minussa ja hän katsoi oikeudekseen loukata mua. En tee mitään tiedettä , mua ei yksinkertaisesti huvita järkeistää narsismia ja antaa tieteellisiä selityksiä.
        Jos narsisteja kiusaa yksinkertaisen metallimamman kokemukset niin sillehän en voi mitään.

• M.B.
        metall-leidi kirjoitti:

Minä tunnistan kyllä sellaiset ryhmittymät joiden kanssa ei ole edullista olla kanssakäymisissä. Olen törmännyt elämässäni selkäänpuukottajiin ja kusipäihin. En tosiaankaan ole missään pumpulissa kasvanut.
        En välitä olla tekemisissä epärehellisten rikollisten kanssa, kaihdan päihteiden käyttäjiä, hyväksikäyttäjiä j.n.e.
        Eli en tunne vetoa sellaisten ihmisten seuraan joilla on aivan erilainen arvomaailma kuin minulla.
        Narsisti on siitä pirullinen, että hänen seurassaan on kuin vuoristoradassa olisi Ja narskuystävättäreni pisti sanomisiani ja tekemisiäni ikään kuin pankkiin ja sieltä veti silmilleni.
        Minä jankutan taas ja yhä edelleen, että ei kannata jäädä narsistin kanssa vääntämään kättä vaan jos haluaa pelastaa itsensä niin totaalisesti välit poikki. Ei mitään armoa, ei mitään pienintäkään lankaa pidä antaa mistä narsisti pääsee luikertelemaan elämääsi.
        Nyt sinä Temppuilija taas koetat pitää mua tyhmänä ja yksinkerttaisena ja nimenomaan antaa narsistille excusen käytökseensä , koska on muitakin keljuja ihmisiä.
        Syy oli aina minussa ja hän katsoi oikeudekseen loukata mua. En tee mitään tiedettä , mua ei yksinkertaisesti huvita järkeistää narsismia ja antaa tieteellisiä selityksiä.
        Jos narsisteja kiusaa yksinkertaisen metallimamman kokemukset niin sillehän en voi mitään.

Se että on muitakin keljuja ihmisiä, niin eihän se tarkoita sitä, että se on jokin excuse tylsälle käytökselle yhtään kenellekään??

• metall-leidi kirjoitti:

Sä mikään tyhmä oo. Todellakaan.

"Jos narsisteja kiusaa yksinkertaisen metallimamman kokemukset niin sillehän en voi mitään. "

Tuon lauseen voisin itsekin sanoa. Jos jotain ärsyttää, loukkaa ja suututtaa mun ajattelu, ihan mistä syystä tahansa, skippaa vaan mun kommentit. En mä oo täällä ketään henkilökohtaisesti ahdistelemassa.

Ja kuten d.i.c.e sen niin osuvasti sanoi niille, jotka ehkä kokevat tämän palstan ahdistavaksi, vahvemmin moderoitu palsta löytyy osoitteesta:

www.narsistienuhrit.info

• neljännesosahullu

"Ihmiset pahoinpitelevät toisiaan, aiheuttavat toisilleen henkistä tuskaa, pettävät toisiaan, kaksinnaivat, huoraavat, juovat, laulavat ja ajattelevat itseään ja hyvinvointiaan ensisijaisesti myös silloin, kun eivät ole NP Häiriöisiä."

Tuossa pari otosta ylempää. On totta, että narsku nimitystä heitetään myös ns. muuten vmäisistä ihmisistä ja tuota ylläolevaa todella tapahtuu ns. normaalienkin ihmisten käyttäytymisessä. Ja pitäisi muistaa, että jokaisella on omat kipukynnyksensä, toinen sietää pieksämistä hengenlähtöön saakka ja toinen taas lähtee eka lyönnistä. Mutta muistettava on, että narskun kanssa eläminen ei ole sama asia kuin ns. normaalin p....kasan kanssa eläminen. Narsku osaa hoitaa hommat kotiin siten, että kun huomaa olevansa täysin suossa on jo usein ihan liian myöhäistä. Ja silloin niitä turpiinottoja ottaa vaikka ymmärtää, ettei niitä tarvitsisi ottaa ja lähteä pitäisi, mutta narskun seitistä on niin paha lähteä, siinä on kiinni.
      Jotenkin jokaisen tulisi ymmärtää, että kun puhutaan normaalista parisuhteesta ja siinä pettämisestä, juomisesta jne... se ei ole lainkaan sama asia kuin narskusuhteessa. En mielelläni edes keskustele aiheesta narsismi sellaisen henkilön kanssa joka sitä vähättelee tai jolla ei ole mitään kokemuksta narskusuhteesta.
      Suhteesta lähteminen ei ole koskaan helppoa, mutta narskusuhteesta se on todella vaikeaa ja jälkimainingit vellovat vielä vuosia. Jossakin ketjussa, ei varmaankaan tässä ketjussa, mutta kuitenkin, puhuttiin traumatisoitumisesta ja ainakin itse voin sanoa itsestäni, että olen eräällä tavalla saanut narskutrauman, en ole ollenkaan se ihminen kuin ennen tätä narskusuhdettani. Olen arka, pidättyväinen, erakoituisin mielelläni ja vaikka suhteesta on jo tosi pitkä aika, flashbackit tulevat hyvin voimakkaina ja silloin elämältä putoaa pohja.

• ;)

;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      160
      3566
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      51
      2030
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1088
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1024
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe