raha

mievaan.......

miten te muut kotiäidit saatte rahat riittämään??? kertokaa.. minulla on taaskin tili miinuksella ja laskuja vino pino,milläköhän taas nekin maksetaan... meillä on kaksi lasta (en ole yksinhuoltaja). rahat ei vaan riitä,ei vaikka luovuttiin jopa yhdestä asiasta joka vei n.200 euroo kuussa. antakaa vinkkejä. pitääkö tässä lähtee juhannuksena pulloja keräämään..?

24

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------------

Et voisi palata töihin? Kuinka pieniä lapsia teillä on?

• äöåpoi9u8ytfghj

Meillä riittää miehen tili (ihan normaali duunari on) ja kotihoidontuki lapsilisä kattamaan kaikki meidän kulut ja säästöönkin on saatu vähäsen joka kuulta. Kyllä niitä omia (siis perheen) kuluja tarvii vain tinkiä ja pitää vain tärkeimmät/välttämättömimmät. Mutta ei perustuloilla tarvitse "köyhäillä", jos elää ihan normaalia elämää, eikä ostele koko ajan jotain. Ja kestovaippailu säästää uskomattoman paljon rahaa! :)

• mites pärjätään

sama ongelma, siis miten saa rahat rittää!
      lainasta maksetaan vaan korot, mutta entä ne jotka asuvat vuokralla eikä näin voi tehdä?!?!
      minulla siis esikoistyttö 4v ja pikkuveli 9kk. jäin hoitovapaalle.
      vein kaikki tytön vanhat pienet vaatteet kirpparille.
      en osannut/tykännyt kestovaipoista ja en jaksa sitä ylimääräistä pyykkäämistä mitä niistä tuli kun muutenkin pyykkikone käy päivitäin.
      ruuan teen itse, pienemmällekin. tarjouksen luen ja sen perusteella mietin mitä ruokaa teen.
      lapset kasvaa ja vaatteita tarvitaan jos jonkinlaista ja koko ajan. kirppareilta nekin hankin.
      tiukkaa on ja tulee olemaan. säästöön ei meillä jää senttiäkään.
      töihin palaan tammikuussa 2012 ja kotona olisin pidempäänkin mutta rahallisesti ei vaan voi.
      kertokaa ihmeessä lisää säästövinkkejä!

• säästöpossu!

-Älä myy kirpparilla, vaan huuto.netissä, saat paremman rahan vaatteista eikä mene kirpparipöytään rahaa. :) Itse olen ainakin todennut, että kirpparilla joutuu pilkkahintaan laittamaan vaatteet. Jos teillä on tavaraa, jota ette tarvitse, ne myös myyntiin. Saa samalla pois nurkista! Astioita, kirjoja, verhoja.. ym. :)

- Lopeta kaikki lehtitilaukset.

- Pese vain täysiä koneellisia pyykkiä, samoin astioita.

- Kilpailuta sähkönmyyjäsi! Usko tai älä, voit säästää hyvinkin.

- Esim. sähkölaskun voi pyytää saada kuukausittain niin ei tule kerralla maksettavaksi suurtä summaa. Ja samoin eri paikoista voit pyytää eräpäiväksi sen päivän jolloin rahaa tulee, voi maksaa pois silloin, eikä tarvitse miettiä eräpäiviä, kun ne useasti on joka laskussa eri aikaan kuusta.

- Jos on auto, kävelkää kaikki lyhyemmät matkat, auto vain pakollisille reissuille ja työmatkoille. Samalla kunto nousee :)

- Tee isompia eriä ruokaa ja pakasta loput.

- Osta lapsille vaatteita, jotka menevät pitkään. Itselläni on tyttö, melkein saman ikäinen ja esim. liivimekko, tunikat, legginsit, collegehousut (joissa resori lahkeessa)ym. ovat hyviä, koska voit voit ostaa vähän isompaa kokoa, tunika on alkuun ehkä pitkähkö (hihoja voi kääriä), mutta menee pitkään. collegehousut joissa on resori voi laittaa aiemmin, koska resorin ansiosta lahje ei mene jalan alle. Legginsit saa alkuun olla pitkähköt, ei haittaa vaikka ovat "rypyllä" alkuun. ym. :)
        Alennusmyynnit!! Huomasin taas, että ensimmäinen syysvaatemainos tullut sähköpostiin, nytkin jo kesävaatetta saa alennusmyynnistä vaikka kesäkään ei kunnolla alkanut ;) Samoin syysvaatteet, ennen kun ilmat kylmenee, saat syysvaatetta alennuksesta, joten älä sorru kauniita vaatteita ostamaan keti kun ilmestyvät.

Voisinhan noita laittaa vaikka kuinka paljon, mutta suosittelen että ihan ensimmäiseksi teette katsastelman, johon kirjaatte kuukausittaiset tulot ja PAKOLLISET menot, eli vuokra, vastike, lainanlyhennys, vesi, sähkö, puhelin, netti, ruoka ym. Ja ne laskut, jotka tulevat esim. kerran vuodessa, jaa summa 12kk ja saat summan joka jää kuukausitasolle maksettavaksi. Siitä näkee paljonko jää rahaa.

Tilanne on teillä väliaikainen, joten tuskin haittaa, että kaikesta ylimääräisestä luopuu kunnes rahatinne tasaantuu. Tsemppiä! Omakohtaisesta kokemuksesta sanon, että tuo toimii. :)

• ...

No, ennekuin jäin äitiyslomalle säästin pahan päivän varalle. Lapsi nyt jonkin verran yli vuoden ja olen muutaman kuukauden tehnyt viikonloppukeikkoja töihin, eli niitä säästöjä on edelleen muutama tonni säästössä, vaikka ihmeesti vanhempainrahan loputtua kotihoidon tuen alkaessa nekin alkoi huventua. Nyt yhdestä kahteen viikonloppua kuussa töissä ja tili pysyy sopivan tasapainossa.

Mies käy töissä, mutta en ole häneltä alentunut pyytämään rahaa, vaan kun meillä on tuo mies sääteliäämpi, niin minun rahoilla me eletään ja miehen rahat säästetään, niillä maksetaan sitten autojen kulut (minä ostan bensat omaani) ja asuntolainaa, nyt vasta ostimme muutaman hehtaarin metsää, taloon tehdään kesällä kunnan viemäröinti jne, eli säästöönhän miehen rahat eivät varsinaisesti jää, vaan ne sijoitetaan tulevaisuuteemme.

(olen monesti miettinyt sitäkin kun nyt on tämä pikkulapsi vaihe ja parisuhde lievästi sanottuna tiukilla, että entä jos eroamme, emme ole naimisissa ja kaikki "omaisuutemme" on miehen hankkimaa, koska järjestely on tämä... Mutta taisi nyt tulla jokin laki uudistus helpottamaan avoparienkin omaisuuden jakoa. Tosin kaikissa ostokuiteissa on miehen nimi, miehen tililtä maksettu, mä ressukka en edes kauppakuitteja säästä, sinne mun rahani menee ja mies syö samoja eväitä...)

Eli joo, ihmettelen kovasti ihmisiä joilla tekee tiukkaa ja vastasin tähän koska kysyit muiden tilannetta. Kuinka pärjäämme? Mitään ongelmaa ei ole ollut pärjäämisessä taloudellisesti. Meillä on tosin vain tuo yksi lapsi, erittäin anteliaat isovanhemmat sekä isoisovanhemmat (isoisovanhemmat jakavat jo ennakkoon perintöään, joita tietenkään yli viisikymppiset isovanhemmat eivät tarvitse, joten heidänkin osuus valuu sukupolvea alaspäin...) ja lapsikin vielä niin pieni, ettei paljoa vaadi.

Mä varauduin pahempaan, olen niin monesti kuullut, että koskaan ei olla niin köyhiä kuin silloin kun on pieniä lapsia. Tästä on ehkä unohdettu se, että silloin kun lapsi on pieni, isovanhemmat ovat anteliaana, ollaan me reilusti kolmannen henkilön ansiotulojen verran vuoden aikana "peritty" ylimääräistä.

• hahahahaha

Jaa on teillä oikeen 4000e kuukaudessa käytössä ja tiukkaa on? :D Meillä kk tulot miehen kanssa yhteensä 2000e ja kaksi lasta on ja hyvin pärjätään, ylimääräiseen ei ole varaa mutta perustarpeet saadaan hyvin tyydytettyä tuolla rahalla eikä edes tee tiukka.. :D

• etkö tajuuuu

tottakai pärjäätte kun saatte anteliailta isovanhemmilta rahaa ja apua kaikkeen. kaikilla ei ole tollaiseen mahdollisuutta.
      kyllä minäkin pärjäisin paremmin jos vuodessa saisin perittyä yhden ihmisen vuoden ansiot.
      kysynkin nyt pärjäisittekö jos ette saisi perintöä tai apua anteliailta isovanhemmilta? tuskin yhtä hyvin!?
      kyllä mullakin on isovanhemmat auttamassa ja jonkin verran auttaa taloudellisesti, varsinkin lasten vaateostoksissa ja siitä olen hyvin kiitollinen.

• ...

Kyllä, kyllä pärjäisimme ilman isovanhemmilta tulevia tulojakin.

Tosin asuntolainaa olisi enemmän, autot ehkä hiukan halvempia, kunnanviemäröintiä ei tulisi kotihoidontukikautenani, vaan vasta joidenkin vuosien päästä, lapsella olisi pienemmän säästöt jne...

Lähtötilanne on kutienkin se, että olemme kaksi aikuista työssäkäyvää ihmistä. Yhteenlasketut tulot kuussa noin neljätonnia käteen jäävä osuus. Sellaisesta tilanteesta kun lähtee ja tulee raskaaksi, niin siinä kerkee säästellä ihan mukavasti rahaa jo raskausaikana, puhumattakaan siitä mitä oli säästössä ennen sitä (ei minulla, vaan pihillä miehelläni, minä olen huono säästäjä, mutta sain minäkin muutaman kuukauden tulot sivuun itseäni varten ja juuri tätä kotihoidon kautta varten). Kun siitä jää äitiyslomalle, tulot eivät kauhean radikaalisti tipu. Muutaman satasen pudotus lisää kun siirrytään vanhempainrahalle. Kun on pieni lapsi ei sitä pääse rahojaan tuhlailemaankaan, eli minulla edelleen vain kertyi säästöjä noilta ajoilta. Sitten se radikaali pudotus kun jää kotihoidontuelle, sitten vasta alkoi ne säästöt huventua. Nyt teen sen pari viikonloppua töitä ja talouteni pysyy niillä kontrollissa, ettei tilinsaldo laske kuin lehmän häntä, vaan laskee tasaisen hitaasti.

Isovanhempien anteliaisuus kerryttää meillä siis omaisuutta, ei säästöjä, me säästetään omista ansioistamme. Mutta korniksi tilanteen tekee se, että juuri silloin kun käsittääkseni pitäisi olla köyhimmillään, meillä omaisuuden arvo lisii huimaa tahtia...

Btw...Kai mä nyt tajuun, että kaikilla ei ole samanlaisessa tilanteessa olevia isovanhempia. Aloittaja kuitenkin kysyy yksilöiltä kuinka he pärjäävät jos huomasit... Kai mä nyt tajuun, ettei kaikki eläkeläisetkään omista paljoa ja heidän eläkkeellään eläminen on kituuttamista, vaikka siitäkään itselläni ei ole lähipiirissä minkäänlaista kokemusta, vaan kaikilla läheisillä vanhuksillani on varaa kaikkeen mitä halauvat riittävästi. Mä tajuun, vaikka mä en ole koskaan henkilökohtaisesti mitään köyhyyttä tai edes koettua köyhyyttä kokenut tai nähnyt kenekään läheiseni sellaista kokevan. Mä tajuun että toisinkin voisi olla, mutta silti minusta tuntuu käsittämättömältä, että tässä samassa yhteiskunnassa joku voi kokea ettei taloudellisesti pärjää. Mä en ole edes oikeistolainen, vaan toisesta ääripäästä, mutta silti tulee mieleen kysymys siitä, että miten ihmeessä suomessa ihmiset ovat koskaan päästäneet elämänsä moiseen jamaan? En halua kuulostaa paskiaiselta, mutta pakko silti vain kysyä, että miten suomessa, jossa abortitkin on täysin läpihuutojuttuja, joku haluaa ajaa itsensä köyhyysloukkuun tekemällä esimerkiksi lapsia tilanteessa jossa esim. minun järkeni sanoisi, että ei missään nimessä, vaan ensin omat asiat kuntoon ja turvattu taloudellisestikin vakaa tulevaisuus...

Onko tässä kyse siitä sosiaalisesta periytyvyydestä? Yllättäen sinulla taloudellinen tuki vanhempiesi puolelta on lasten vaateluokkaa, isoisovanhemmiltasi ei mahdollisesti sitäkään ja sinä itsekin mietit mistä ostat vaatteesi lapselle. Eli oletko mahdollisesti jo kotoa oppinut mallin jota vanhempasi ovat toistaneet omien kotoaan saatujen mallien mukaan? Olkoon se vaikka sitten se, ei osata säästää rahaa ja hupelletaan rahat heti kun saadaan käteen ihan mihin tahansa tai sitten se ettei koulutus ja työnteko ole niin kovin tärkeitä, tai ehkä, että lapsia pitää tehdä paljon ja nuorena... Toistatko siis vanhempiesi ja isovanhempiesi elämää? Mä tiedän, että mä toistan omieni; työnteko on pirun tärkeää, lapsia tehdään vähän melkoisen vanhana, koska ensin se tärkein kuntoon, eli talous ja turvattu tulevaisuus, kerrytetään maallista mammonaa ja voidaan hyvin ja koko ajan turvataan seuraavan polven elämää, eli mäkin jo säästän lapselle tulevaisuuttaan varten (sitä ihan samaa ennakkoperintöä mitä mekin edelleen saadaan omilta edeltäviltä polvilta...).. Kun mun lapseni muuttaa kotoa opiskelemaan, niin hän saa ihan saman minkä minä ja mieheni ollaan molemmat saatu omilta vanhemmiltamme lähtiessämme kotoa opiskelemaan; eli täysin taloudellisesti turvatun opiskeluajan ja ihan hyvän pesämunan ensiasuntoa varten...

• fhdfhb
        ... kirjoitti:

Kyllä, kyllä pärjäisimme ilman isovanhemmilta tulevia tulojakin.

Tosin asuntolainaa olisi enemmän, autot ehkä hiukan halvempia, kunnanviemäröintiä ei tulisi kotihoidontukikautenani, vaan vasta joidenkin vuosien päästä, lapsella olisi pienemmän säästöt jne...

Lähtötilanne on kutienkin se, että olemme kaksi aikuista työssäkäyvää ihmistä. Yhteenlasketut tulot kuussa noin neljätonnia käteen jäävä osuus. Sellaisesta tilanteesta kun lähtee ja tulee raskaaksi, niin siinä kerkee säästellä ihan mukavasti rahaa jo raskausaikana, puhumattakaan siitä mitä oli säästössä ennen sitä (ei minulla, vaan pihillä miehelläni, minä olen huono säästäjä, mutta sain minäkin muutaman kuukauden tulot sivuun itseäni varten ja juuri tätä kotihoidon kautta varten). Kun siitä jää äitiyslomalle, tulot eivät kauhean radikaalisti tipu. Muutaman satasen pudotus lisää kun siirrytään vanhempainrahalle. Kun on pieni lapsi ei sitä pääse rahojaan tuhlailemaankaan, eli minulla edelleen vain kertyi säästöjä noilta ajoilta. Sitten se radikaali pudotus kun jää kotihoidontuelle, sitten vasta alkoi ne säästöt huventua. Nyt teen sen pari viikonloppua töitä ja talouteni pysyy niillä kontrollissa, ettei tilinsaldo laske kuin lehmän häntä, vaan laskee tasaisen hitaasti.

Isovanhempien anteliaisuus kerryttää meillä siis omaisuutta, ei säästöjä, me säästetään omista ansioistamme. Mutta korniksi tilanteen tekee se, että juuri silloin kun käsittääkseni pitäisi olla köyhimmillään, meillä omaisuuden arvo lisii huimaa tahtia...

Btw...Kai mä nyt tajuun, että kaikilla ei ole samanlaisessa tilanteessa olevia isovanhempia. Aloittaja kuitenkin kysyy yksilöiltä kuinka he pärjäävät jos huomasit... Kai mä nyt tajuun, ettei kaikki eläkeläisetkään omista paljoa ja heidän eläkkeellään eläminen on kituuttamista, vaikka siitäkään itselläni ei ole lähipiirissä minkäänlaista kokemusta, vaan kaikilla läheisillä vanhuksillani on varaa kaikkeen mitä halauvat riittävästi. Mä tajuun, vaikka mä en ole koskaan henkilökohtaisesti mitään köyhyyttä tai edes koettua köyhyyttä kokenut tai nähnyt kenekään läheiseni sellaista kokevan. Mä tajuun että toisinkin voisi olla, mutta silti minusta tuntuu käsittämättömältä, että tässä samassa yhteiskunnassa joku voi kokea ettei taloudellisesti pärjää. Mä en ole edes oikeistolainen, vaan toisesta ääripäästä, mutta silti tulee mieleen kysymys siitä, että miten ihmeessä suomessa ihmiset ovat koskaan päästäneet elämänsä moiseen jamaan? En halua kuulostaa paskiaiselta, mutta pakko silti vain kysyä, että miten suomessa, jossa abortitkin on täysin läpihuutojuttuja, joku haluaa ajaa itsensä köyhyysloukkuun tekemällä esimerkiksi lapsia tilanteessa jossa esim. minun järkeni sanoisi, että ei missään nimessä, vaan ensin omat asiat kuntoon ja turvattu taloudellisestikin vakaa tulevaisuus...

Onko tässä kyse siitä sosiaalisesta periytyvyydestä? Yllättäen sinulla taloudellinen tuki vanhempiesi puolelta on lasten vaateluokkaa, isoisovanhemmiltasi ei mahdollisesti sitäkään ja sinä itsekin mietit mistä ostat vaatteesi lapselle. Eli oletko mahdollisesti jo kotoa oppinut mallin jota vanhempasi ovat toistaneet omien kotoaan saatujen mallien mukaan? Olkoon se vaikka sitten se, ei osata säästää rahaa ja hupelletaan rahat heti kun saadaan käteen ihan mihin tahansa tai sitten se ettei koulutus ja työnteko ole niin kovin tärkeitä, tai ehkä, että lapsia pitää tehdä paljon ja nuorena... Toistatko siis vanhempiesi ja isovanhempiesi elämää? Mä tiedän, että mä toistan omieni; työnteko on pirun tärkeää, lapsia tehdään vähän melkoisen vanhana, koska ensin se tärkein kuntoon, eli talous ja turvattu tulevaisuus, kerrytetään maallista mammonaa ja voidaan hyvin ja koko ajan turvataan seuraavan polven elämää, eli mäkin jo säästän lapselle tulevaisuuttaan varten (sitä ihan samaa ennakkoperintöä mitä mekin edelleen saadaan omilta edeltäviltä polvilta...).. Kun mun lapseni muuttaa kotoa opiskelemaan, niin hän saa ihan saman minkä minä ja mieheni ollaan molemmat saatu omilta vanhemmiltamme lähtiessämme kotoa opiskelemaan; eli täysin taloudellisesti turvatun opiskeluajan ja ihan hyvän pesämunan ensiasuntoa varten...

mutta kun meidän kahden tulot eivät ole 4000e kuukaudessa käteen vaan 1000e vähemmän.
        koulutus on ja työ mistä pidän/viihdyn. työttömänä en ole ollut päivääkään. lapsia en ole nuorena tehnyt. esikoinen kun syntyi niin olin 28v.
        rahaa laittaisin säästöön jos sitä vaan jäisi mistä laittaa. säästöt mitä oli niin meni remonttiin ja omaan sairauteeni. jouduin siis olemaan 1,5vuotta sairaslomalla.
        olet siis sitä mieltä että pienen tulon omaavat eivät saisi tehdä lapsia kun rahat ei riitä kunnolla?!
        en todellakaan tuhlaile turhuuteen vaan rahat menevät normaaliin elämään, harrastuksiin (lapsen)yms.

• ...
        fhdfhb kirjoitti:

mutta kun meidän kahden tulot eivät ole 4000e kuukaudessa käteen vaan 1000e vähemmän.
        koulutus on ja työ mistä pidän/viihdyn. työttömänä en ole ollut päivääkään. lapsia en ole nuorena tehnyt. esikoinen kun syntyi niin olin 28v.
        rahaa laittaisin säästöön jos sitä vaan jäisi mistä laittaa. säästöt mitä oli niin meni remonttiin ja omaan sairauteeni. jouduin siis olemaan 1,5vuotta sairaslomalla.
        olet siis sitä mieltä että pienen tulon omaavat eivät saisi tehdä lapsia kun rahat ei riitä kunnolla?!
        en todellakaan tuhlaile turhuuteen vaan rahat menevät normaaliin elämään, harrastuksiin (lapsen)yms.

Jaa... teillä taas ei ole mitkään pienet tulot, vaan melkosien keskivertoiset.

Etkö tiennyt jo alkaessasi tekemään lapsia, että noilla tuloilla ette elätä perhettä mieleisellänne tasolla?

Minun mielestäni siis pienituloiset saavat tehdä lapsia, ei siinä mitään, se on heidän oma valintansa. Mutta jos haluaa pois köyhyyden kierteestään, niin silloin ei ole mitään järkeä tehdä lapsia, koska sillä tavoin sieltä ei todella pääse pois.

Käsittääkseni sinäkin olet kyselemässä kuinka pääsisit pois kokemastasi köyhyydestä? Huom kokemastasi köyhyydestä, koska ette ole lähelläkään suomalaista minimitoimeentulorajaa, joka siis nelihenkisellä perheeellä on kohtuullisten asumiskustannusten jälkeen n. 1300 euroa kuussa...

• .
        ... kirjoitti:

Jaa... teillä taas ei ole mitkään pienet tulot, vaan melkosien keskivertoiset.

Etkö tiennyt jo alkaessasi tekemään lapsia, että noilla tuloilla ette elätä perhettä mieleisellänne tasolla?

Minun mielestäni siis pienituloiset saavat tehdä lapsia, ei siinä mitään, se on heidän oma valintansa. Mutta jos haluaa pois köyhyyden kierteestään, niin silloin ei ole mitään järkeä tehdä lapsia, koska sillä tavoin sieltä ei todella pääse pois.

Käsittääkseni sinäkin olet kyselemässä kuinka pääsisit pois kokemastasi köyhyydestä? Huom kokemastasi köyhyydestä, koska ette ole lähelläkään suomalaista minimitoimeentulorajaa, joka siis nelihenkisellä perheeellä on kohtuullisten asumiskustannusten jälkeen n. 1300 euroa kuussa...

jos olisin töissä niin sitten kyllä elättäisin perheeni ja hyvinkin, vaikka ei silloinkaan liikaa rahaa olisi huvituksiin.
        tässä olikin kysymys, miten selvitä kodinhoidontuella?
        oma valintani on jäädä hetkeksi kotiin, enkä palaa töihin heti äitiysloman loputtua. lapset ovat vaan niin hetken pieniä, muttsa töitä ehtii tekemään viellä myöhemminkin. minä en itse itselleni valinnut sairastumista tai sitä että asuntoon tuli yllättävä remontti joka oli pakko tehdä heti että asunnossa voi asua. minä en myöskään valinnut itselleni vaikeaa raskautta jossa olin koko ajan sairaslomalla, siis koko 9kk. koska oksensin ja olin sairaalassa melkein koko ajan.
        jos tulos 4 henkilölle alle 2000e kuukaudessa niin kyllä se on vähän ja sillä on vaikea selvitä. sisältää siis kodinhoidontuen, lapsilisät, palkan.
        en minä olisikaan köyhyydessä jos menisin töihin, mutta köyhyydessä elätään kun olen kotona.

• Ostokuri itselle

Raha-asioiden hoidossa tarvitaan tervettä järkeä ja suunnitelmaa pitkälle ajalle.
      Tarpeet pitää priorisoida tärkeysjärjestykseen.

Tärkein on ruuan hankkiminen, siinäkin voi säästää monella tapaa, sitten on asumisen kustannukset , säästää täytyy siinäkin missä voi.

Vaatteet saa hankittua halvallakin, kun ostaa kirppareilta, tosin kaupastakin saa etsimällä ihan kohtuuhintaan .

Heräteostokset pitää jättää kokonaan pois.

Jos suinkin niin vaikka 20 kymppiä kuussa toiselle tilille säästöön, pian niistä kertyy pieni vara yllätyksiä vastaa ja talous ei mene enää kuralle heti jonkun yllätään asian vuoksi, tietysti olisi hyvä jos sen saisi kasvamaan lähemmäksi tonnia.

Kaikkein tärkein on itselle ostokuti. Maksa aina maksut ajallaan.

Mieti kaikki turha pois, pian huomaat pärjääväsi ihan hyvin.

• ....................

Miten miehesi avustaa sinua? Maksaako hän suuremman osan laskuista vai onko teillä niin, että tasan puolet kummaltakin? Jos toinen on töissä niin sen töissäkävijän pitäisi tietysti maksaa kuluista enemmän koska hänellä on suuremmat tulot, muuten voi olla aika vaikeaa tuo kotiäitiys. Riippuu vähän miehestä sitten haluaako hän toista elättää. Nykyään voi olla vaikea löytää miestä, joka haluaa kotirouvan kun tuo raha tuntuu olevan niin tärkeää ja sen haaliminen. Oletteko naimisissa? Kannattaa myös muistaa, että mies voi kartuttaa omaisuuttaan esim. maksella omaa asuntoaan/lyhentää asuntolainaa ja sijoitella osakkeisiin yms. samalla kun avovaimo makselee sopivasti juoksevat kulut. Näin miehen kiinteä omaisuus karttuu eikä hänellä ole hätäpäivää. Avovaimon omaisuus puolestaan ei kartu, koska hänen rahansa kuluvat elämiseen. Naiset eivät aina osaa laskea näitä asioita yhteen. Naisten kannattaa aina miettiä vähän mihin suostuu ja mikä on todellisuudessa reilua ja mikä ei...

• näin meillä

Meillä on samaa suurussluokkaa oleva tilanne. Eli olen hoitovapaalla esikoisesta ja odota toista. Mies käy töissä. Asuntolainaa maksellaan joka kuukausi, joten rahaa ei ole liikoja. Pärjätty kuitenkin on, joka kuukausi on rahaa tilillä vielä tilipäivän lähestyessäkin.

Meillä kerättiin ennen lapsen syntymää muutaman tuhannen euron vararahasto hoitovapaan ajaksi. Tähän mennessä vararahoihin ei kuitenkaan ole tarvinnut koskea, vaan näyttää että niillä saa tehdä ylimääräisen lainanlyhennyksen sen jälkeen kun palaan töihin.

Itse olen huomannut, että suurin päivittäisen säästön mahdollisuus on ruokalaskussa.

Meillä syödään aamupuuro joka päivä. Lisukkeena sitten kiisseli (itse poimituista marjoista). Huomattavasti edullisempaa kuin leivän tai murojen syönti. Puuroihin saa vaihtelua, kun muistaa hiutalepuurojen lisäksi manna-, riisi-, ohrauuni- ja helmipuuron. Teen puurot useinmiten maitoon, jotta proteinin saantikin tulee huomioitua.

Leivon (lähes) kaikki leivonnaiset itse. Tosin jatkuvasti ei makeaa ole tarjolla vaan lähinnä viikonloppuisin. Teen myös jonkin verran leipää itse (sämpylöitä, patonkia, nanleipää ja erilaisia leipäsiä). Näissä säästää pitkän pennin kaupan leipomukset ovat uskomattoman kalliita.

Kaupassa ostan usein -30% lihoja (eli viimeinen käyttöpäivä tänään tai huomenna). Tässä ei juurikaan säästä, mutta saa "kokolihaa jauhelihan hinnalla" ja näin vaihtelua ja vähän luksuksen tuntua ruokapöytään.

Ruuat teen useimmiten kokonaan itse, edullisempaa ja terveellisempää, kuin einesten ja puolivalmisteiden käyttö.

Suosin kauden tuotteita. Esim. nyt monet hedelmät on edullisimmillaan. Talvella taas söimme paljon juureksia ja niihin vaihteluksi säilykehedelmiä ja marjoja (itse poimittuja).

Ruokapuolen lisäksi kuluja saa kohtuullistettua optimoimalla autolla ajon. Siis kaupassa ei käydä joka päivä, vaan kaksi kertaa viikossa ja samalla reisuulla pyritään hoitamaan myös muita asioita. Lapsen kanssa ulkoillaan paljon pihapiirissä ja lähipuistoihin päästään rattailla.

• köyhän rikas elämä

Edellä onkin jo paljon hyviä vinkkejä mutta lisäisin vielä, että tv:n katselu kannattaa lopettaa ja laitteet myydä eteenpäin niin säästyy tv-luvan maksamiselta, joka on nykyisin ainakin meidän perheelle mahdoton summa. Meillä katsellaan vain dvd:itä (kirppiksiltä tai alesta hankittuja). Nettiäkään meillä ei ole, kun sitä pääsee käyttämään kirjastossa ja tuttavilla, vaatii vain vähän suunnittelua ja ennakointia laskujen maksun kanssa.

Ostoslistaa kannattaa kirjoitella pitkin viikkoa eikä kaupasta pidä haalia mitään listan ulkopuolelta. Omat kassit tietysti mukaan. Meillä säästetään esim niin että ostamme vain harvoin juustoa, herkkuja, lihatuotteita, leipää ym kallista. Valmisruuat, jugurtit ym törkyhintaiset eväät jätetään kokonaan kauppaan. Periaate on että kaikki mikä maksaa yli 2 euroa on kallista. ;) Marjoja, raparperiä ja sieniä keräämme aina pakastimen täydeltä. Leivon itse kaiken minkä ikinä pystyy: leivät, sämpylät, pizzat, piirakat, keksit, pullat, karamellit jne. Joka väittää ettei ehdi, niin sanoisin että ainakin minulla jää paljonkin luppoaikaa kun en ole tv:ssä kiinni... :D

Lasten synttäri- ja joululahjat hankin etukäteen aina kun tulee jotain tarpeeksi alehintaista mutta silti lapsia kiinnostavaa vastaan. Leluja ei muulloin hankita lainkaan joitakin satunnaisia kirppislöytöjä lukuunottamatta. Kirpparit jätän kiertelemättä ja menen niihin vain todellisen tarpeen tullen (esim hyvissä ajoin ennen juhla- tai talvivaatteiden hankintaa) ja silloinkin pussissa on vain sen verran rahaa kuin korkeintaan voi käyttää. Lehtiä ei tule ja puhelinliittymät ja vakuutukset on tarkistettu mahdollisimman edullisiksi. Autolla ajamme vain pakolliset matkat. Matkoilla tai huvittelemassa emme käy. Siivousaineita en osta, luomukeinot (etikka, sooda ym) toimivatkin parhaiten. Meikkejä ym kosmetiikka ei myöskään osteta. Aikuisilla ei ole maksullisia harrastuksia, että rahat riittävät lasten tärkeämpiin harrastuksiin.

• Köyhällä ei ole...

Itselläni on lapsi jo kouluiässä, mutta muistan kyllä sen kamalan köyhäilyajan, kun olin kotona.

Nyt olen töissä, ja vaikka olenkin pienipalkkainen, niin tuloni tuntuvat suorastaan ruhtinaallisilta, kun vertaa siihen entiseen.

Huomasin, että siinä köyhäilyvaiheessa meni paljon rahaa tavallaan hukkaan siinä kun piti aina ostaa vain halvinta. Esimerkiksi tuollainen kaikista halvin yhden euron hötösaippua meni meillä parissa viikossa. Nyt ostin huhtikuussa 6 euron ison luksussaippuan, ja se on tähän päivään mennessä kulutettu puolilleen, vaikka olemme aikamoisen himokäsienpesiöitä.

Ruuasta myös, kun aina piti ostaa jotakin halpisriisiä, niin tuntui aina olevan nälkä ja varmaan vitamiininpuutos kun oli niin töhnäinen olo. Nyt kun on varaa ostaa vähän kalliimpaa, niin tuntuu että vähäisempikin määrä riittää. Emme ikinä osta mitään limuja, sokerijogurtteja, karkkeja, valmisruokia, vaan mahdollisimman paljon tuoretta lihaa ja kasviksia ja täysjyvätuotteita, ja teen kaiken ruuan itse. Vaikka olen töissä, niin esimerkiksi kaikki wokkiruuat on tosi nopeita valmistaa, ja hyvin terveellisiä myös. Nälkä pysyy poissa, kun saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja proteiinit. Tyhjiä hiilareita vältämme.

En tiedä, oliko tästä apua, mutta kerroin nyt kuitenkin oman kokemukseni asiasta.

• 5 + 15

Riippuu tietysti hirvittävästi siitä millainen miehesi palkka on. Oletteko selvittäneet kaikki tukien mahdollisuudet? Asumistuet, toimeentulotuet? Sossusta on mahdollista saada myös harkinnanvaraista toimeentulotukea jos tulee joku isompi hankinta eteen mistä ei yksinkertaisesti tunnu selviävän, vaikkette olisikaan muuten oikeutettuja varsinaiseen toimeentulotukeen. Tätä tuki muotoa ei sitten muuten mainosteta missään ja jos en olisi sitä sillä nimellä osannut kysyä niin mitään en olisi saanut.

• hkkeiii

Itsekästä touhua hankkia pentuja, ku ei edes rahat riitä heidän elättämiseen. Säälittää todella. Lapsien kuuluu saada normaali elämä, jossa rahaa harrastuksiin yms virikkeisiin ja etenkin terveelliseen ruokaan...
      mut kaikkia ei kiinnosta vaikka pullomummona tai kerjäläisenä rupeis kakaroita pyöräyttää ku voihan sitä lapsen kanssa sit yhdessä pullomummoilla ja kerjätä kato.

• njuska

Ostin omistusasunnon ja makselin sitä muutaman vuoden ennen perheen perustamista.
      Asunto oli yksin minun nimissäni, koska tapasin mieheni samoihin aikoihin kuin ostin sen ja maksoin asumiskulut sen muutaman vuoden ajan yksin, seurustelustamme huolimatta.

No, saimme lapsen ja muutimme yhteen, tällä kertaa miehen omistamaan asuntoon. Myin asunnon ja jäin loppulainan poismaksamisen jälkeen voitolle noin 35 000 euroa. Niin ja kun kauppasin asunnon itse, ei mennyt sitä noin viittä tuhatta edes välittäjän palkkioon.
      Nyt kotihoidon tuella kituutellessa on mukava raapaista säästötililtä hieman bonuksia kun tekee mieli elää vähän leveämmin. Ei tarvi olla miehen kukkarolla, omilla rahoilla saa tehdä mitä lystää ilman pienintäkään tilivelvollisuutta. Ja en rällää säästöjäni mihinkään turhaan vaan ihan perusruokaa syödään ja kirppiksellä pääsääntöisesti shoppailen.

• meidän vinkit

Meitä on auttaneet:
      -lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden hankinta käytettynä kirpparilta
      -olemme tarkkoja siitä, että yhtään mitään ruokaa ei ehdi pilaantua
      -lopetimme yhtä lukuunottamatta kaikki lehtitilaukset
      -emme käy kahvilassa kahvilla kuin ehkä kerran kuussa
      -autoilu minimiin; aina hoidamme monta asiaa kerralla
      -meillä oli onneksi kaikki kodinkoneet yms aika uusia ja hyväkuntoisia, joten sellaisia hankintoja ei ole tullut
      -hyödynnämme kirjastoa

Eli käytännössä kotiäitiaikana ostamme vaan ruokaa ja lääkkeitä. :)

Tilannetta meillä helpotti varmaan myös se, että oltiin juuri ennen raskautta hankittu molemmille hyvät plkupyörät pienempiä asiointimatkoja varten ja olimme myös uudistaneet vaate- ja kenkävarastojamme. Monestihan kotiäidillä menee kuun budjetti pieleen just vaikka esim. jonkin talvitakin oston takia.

• yhdenmamma

Onneksi on vaan yksi lapsi,huoh.Sen kanssa pärjään oikein hyvin pienellä palkallani.En ostele liikoja ja teen ruoat itse.Joskus käydään jädellä tai leffassa.Ja kun on vaan yksi tenava niin jää säästöön hermojakin :)

• purinata

Ruokalasku joo on se, mistä eniten säästää! Elä osta kalliita jugurtteja, tee itse "jugurttia">piimää, maitorahkaa ja marjoja...a vot...
      Sitten joo ne 30ptossan alelaarit, just ostin naudanpaistisuikaleita ja laitoin ite tehtyyn marinaadiin ja hyvää tuli kun paistoin.
      Porkkanaraaste jatkaa kastikkeen kuin kastikkeen ja samoiin paseerattu tomaatti/tomaattimurska.
      Teepp'ä näin: kerää viikon-kahden kauppakuitit ja tarkasta kaikki.
      Kato mikä on turhaa: valmiiksi siivutettu juusto joka toinen päivä, valmiiksi siivutettu leipä, valmiit ruuat, liikaa makkaraa ja muuta leivänpäällistä...niitä ei tarrte joka aterialla...joo ja puuroa voi jatkaa kun heittää sekaan mysliä, kalliita muroja sun muita ei tartte, ne on vaan opittu tapa. Kalliit hillot vaihda pakastemarjapusseihin. Etsi "halpakauppa" shampoille ja muille pesuainelle, kaupan omat merkit on kans ok (miksi maksaisit kalliit ja hienot mainokset maksamalla ylihintaa!)
      JA: Lainaa penninvenyttäjän käsikirja tai lue tätä: http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/saastovinkit.html
      ja pesukonetta ei tosiaan tarvi käyttää jokapäivä, ei ne lapset niin suttaa!

• nuuka äiti pakosti

Kun jätät lihat, kalat vihannekset ja hedelmät pois niin kyllä säästyy.

Nykyisin karkit ja makeat on niin kalliita, että voi ostaa vain jonpaakumpaa, ja meillä makeat voittaa.

Se vie myös ruokahalua joten parempi ostaa makeeta kun salaattia.

• zxkcczxkcnzxc

ei sitä saa elää yli varojen ja täytyy ruveta miettimään mitä tarvitsee. eiköhän nyt maalaisjärki tässäkin asiassa oo hyväks. itse olen yh, vielä kotona, syksyllä alkaa taas koulu. saan tukea hyvin ja rahaa jää ylimäärästäkin. se on vaan tietty se et oon hirveen tarkka raha-asioissa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2481
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1845
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe