Terve.
Kysymys kuuluu että mInkä painoisen venepaketin bensiini Volvo xc70 tai Volvo v70awd pystyy suht hyvältä rampilta ylös nykäisemään turbo koneella varustettuna. Tällä hetkellä itselläni on bensa etuveto 850 volvo ja noin 1400kg painava venepaketti. Tuskaa tekee vanhalle rassille mutta kumit laulaen ylös tulee on tuossa kytkinkin kovilla.
Nyt toivonkin saavani käytännön kokemuksen tuomaa varmaa tietoa ennenkuin kaupoille ryntään.
Myös toki saa laittaa kommenttia muista hyvistä vaihtoehdoista niin diesel kuin bensa vehkeistä. Vetotavasta riippumatta. Volvo on ykkös vaihtoehto kun se nyt vaan on niin hyvä.
Kiitos vastauksista.
Vetoauto
28
1540
Vastaukset
- Vetäisijä
Moikka.
Itsellä volvo s60 2.5 turbo automaatti. Kiskoo ihan miltä rampilta tahansa tollasen 1400 kg paketin. Aikaisemmin kiskoin ooppelilla 1.6 koneella. 1 kerta riitti toteamaan että auto hajoaa jos jatkan. Paljon on kiinni moottorin koosta, jolloin muukin voimansiirto on mitoitettu sen mukaan.
Volvon tai minkä muun merkin 4-vetoiset on aina hyvä vaihtoehto jos ajatellaan rampilta nousua. Sitten vetäminen onkin jo kevyempää. Itse veikkaisin (ei kokemusta) volvon AWD:n kiskovan jonkun 2000 kg:n paketin ihan ok. Noista vois ehkä katsoa mitä niillä saa vetäää? Kilomäärät on sillee suuntaa antavia, joskin rampin ylösveto on hankalampi ja siihen jotku järkevät miinustukset... ehkä, emmää tiiä?
Paras vetoautoni on ollut chevy van! -89, 6.2 dsl. Muutenki, joku 1500 kg ei tuntunut perässä yhtään, polttoaineenkulutus ei lisääntynyt juuri ollenkaan, ajonautinto parasta!
Hiluksilla sitten hiekkarannalta kiskonut noin 2000 kg, 4-veto tietty, yllättävän helppoa :)
Terkuin
Paljon tai vähän vetänyt, emmää oikein tiiiä.- Olafur
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Minun paras auto jolla sain kerran vetää oli Jeep Grand Cherokee 5.9 litraisella bensa koneella ja automaatti. Venepaketti nousi jyrkästä rampista tyhjäkäynnillä ilman alennusvaihdetta. Se on voima kun jyllää.
- kjsfhlkash
Mulla V70 2.5T Classic Geartronic-automaatilla ja etuvedolla. Varmaan jaksaa vetää mitä vaan, mutta rekisteriotteen mukaan jarrullisen kärryn kokonaismassa max n. 1400 kg (en muista ihan tarkkaa lukua). Oli juuri katsastuksessa ja tuli rekisteriotteesta noita perävaunumassoja ihmeteltyä...
Veikkaisin, ettei V70 AWD:lla tai XC70:llä saa vetää yhtään sen enempää, koska nuo on kuitenkin peruskonstruktioiltaan samoja... - volvoilija11
kjsfhlkash kirjoitti:
Mulla V70 2.5T Classic Geartronic-automaatilla ja etuvedolla. Varmaan jaksaa vetää mitä vaan, mutta rekisteriotteen mukaan jarrullisen kärryn kokonaismassa max n. 1400 kg (en muista ihan tarkkaa lukua). Oli juuri katsastuksessa ja tuli rekisteriotteesta noita perävaunumassoja ihmeteltyä...
Veikkaisin, ettei V70 AWD:lla tai XC70:llä saa vetää yhtään sen enempää, koska nuo on kuitenkin peruskonstruktioiltaan samoja...Tuulilasin mukaan uudella 2.5T automaatilla saa vedellä 1800 kiloa (http://www.tuulilasi.fi/autot/volvo/v70/25t-aut)
Ja esim. T6 AWDllä 2000 kiloa joten on niissä pieniä eroja mallin sisälläkin. Sen sijaan tuskin on suuria eroja V70 XC70 välillä. - Olafur
kjsfhlkash kirjoitti:
Mulla V70 2.5T Classic Geartronic-automaatilla ja etuvedolla. Varmaan jaksaa vetää mitä vaan, mutta rekisteriotteen mukaan jarrullisen kärryn kokonaismassa max n. 1400 kg (en muista ihan tarkkaa lukua). Oli juuri katsastuksessa ja tuli rekisteriotteesta noita perävaunumassoja ihmeteltyä...
Veikkaisin, ettei V70 AWD:lla tai XC70:llä saa vetää yhtään sen enempää, koska nuo on kuitenkin peruskonstruktioiltaan samoja...Terve.
XC70 2001 REKISTERIOTTEESSA ON ETTÄ VETOKUORMA JARRUITTA 500 JARRUIN 1800KG.
- Ei matemaatikko
Tuohan on hyvin helppo laskea kun perehdyt hieman fysiikkaan ja mekaniikkaan.
Täytyy vaan tietää auton paino ja rampin kaltevuuskulma ja muistat että max.
kitka on 1, elikä 2000kg auto voi vetää max 2000 kg kuorman pois laskettuna rampin kaltevuudesta tuleva vastavoima elikä vajaat 2tonnia vetää ylös.- Lyhyt matikka
Eli tämän kaavan mukaan esim. mönkijälläni ei pitäisi pystyä nostamaan yli 250kg lastia? Mitäköhän apuvoimaa se sitten käyttää kun ei tuon 500 kilosen paatin kanssa vielä ongelmia ole ollut...
- 6
Lyhyt matikka kirjoitti:
Eli tämän kaavan mukaan esim. mönkijälläni ei pitäisi pystyä nostamaan yli 250kg lastia? Mitäköhän apuvoimaa se sitten käyttää kun ei tuon 500 kilosen paatin kanssa vielä ongelmia ole ollut...
eka kysyjä voi unohtaa tuon kaavan. kuten tuossa todetaan se on täysin perseellään.
- Ei matemaatikko
Lyhyt matikka kirjoitti:
Eli tämän kaavan mukaan esim. mönkijälläni ei pitäisi pystyä nostamaan yli 250kg lastia? Mitäköhän apuvoimaa se sitten käyttää kun ei tuon 500 kilosen paatin kanssa vielä ongelmia ole ollut...
Etkös "Lyhyt matikka" tiedä mikä ero on nostamisen ja vetämisen välillä??
Et taatusti pysty 250kg mänkijälläsi nostamaan mitään yli 250kg kuormaa, vetämän kylläkin mitä tahansa ja osa voi jopa liikkuakin, riippuen alustasta ja sen kaltevuudesta, olkoon se sitten paatti tai puatti. - Lyhyt matikka
Ei matemaatikko kirjoitti:
Etkös "Lyhyt matikka" tiedä mikä ero on nostamisen ja vetämisen välillä??
Et taatusti pysty 250kg mänkijälläsi nostamaan mitään yli 250kg kuormaa, vetämän kylläkin mitä tahansa ja osa voi jopa liikkuakin, riippuen alustasta ja sen kaltevuudesta, olkoon se sitten paatti tai puatti.No kyllä taatusti pystyn. Menes nyt takas sinne matikan tunnille ja mietippä asiaa
- Ei matemaatikko
Lyhyt matikka kirjoitti:
No kyllä taatusti pystyn. Menes nyt takas sinne matikan tunnille ja mietippä asiaa
Oletkos "Lyhyt matikka" saanut kehiteltyä jonkin uuden "fysiikan lainalaisuuden" kuten on niitä ikiliikkujan keksijöitäkin ollut vaikka kuinka kauan.
Kerrohan tarkemmin miten toimit niin saataisiin me muutkin tietää mitä uusia lainalaisuuksia olet keksinyt.
Et kuitenkaan vielä kertonut ymmärrätkö nostamisen ja vetämisen eron? ja tunnetko kitkan ja kitkakertoimet? sekä mekaniikkkaa? - Lyhyt matikka
Ei matemaatikko kirjoitti:
Oletkos "Lyhyt matikka" saanut kehiteltyä jonkin uuden "fysiikan lainalaisuuden" kuten on niitä ikiliikkujan keksijöitäkin ollut vaikka kuinka kauan.
Kerrohan tarkemmin miten toimit niin saataisiin me muutkin tietää mitä uusia lainalaisuuksia olet keksinyt.
Et kuitenkaan vielä kertonut ymmärrätkö nostamisen ja vetämisen eron? ja tunnetko kitkan ja kitkakertoimet? sekä mekaniikkkaa?No mikä se ero on? Voidaan puhua että vene nostetaan tai vedetään ylös. Missä menee raja? Onko heti nostamista jos ei olla suoralla pinnalla? Vai miten menee? Mutta ei se tässä nyt ole pointtina
Fysiikan luvuistani on jo sen verran kauan etten varmasti muista kaikkea, tunnen kyllä mainitsemasi termit.
Sinä väität ettei voi vetää suurempaa kuin oma massa. Ja sitten maan kaltevuus aiheuttaa vastavoimaa joka tietty vähentää "vetokykyä". Mutta otetaan nyt ihan vaikka maalaisjärki esimerkki : Autoni (1500kg) on maantiellä, pistän siihen köyden niin ihan varmasti saan sen liikkeelle, jopa pieneen ylämäkeenkin. Eihän minun pitäisi pystyä vetämään yli 90kg painoa sinun kaavojesi mukaan??? Katoppa joskus voimamieskisoja missä 150kg äijät vetää rekkoja ylämäkeen, how the fuck is that possible???
Herää ny jo - 26
Lyhyt matikka kirjoitti:
No mikä se ero on? Voidaan puhua että vene nostetaan tai vedetään ylös. Missä menee raja? Onko heti nostamista jos ei olla suoralla pinnalla? Vai miten menee? Mutta ei se tässä nyt ole pointtina
Fysiikan luvuistani on jo sen verran kauan etten varmasti muista kaikkea, tunnen kyllä mainitsemasi termit.
Sinä väität ettei voi vetää suurempaa kuin oma massa. Ja sitten maan kaltevuus aiheuttaa vastavoimaa joka tietty vähentää "vetokykyä". Mutta otetaan nyt ihan vaikka maalaisjärki esimerkki : Autoni (1500kg) on maantiellä, pistän siihen köyden niin ihan varmasti saan sen liikkeelle, jopa pieneen ylämäkeenkin. Eihän minun pitäisi pystyä vetämään yli 90kg painoa sinun kaavojesi mukaan??? Katoppa joskus voimamieskisoja missä 150kg äijät vetää rekkoja ylämäkeen, how the fuck is that possible???
Herää ny johttp://www.gulfgt.com/forum/showthread.php?22583-Touareg-V10-Pulls-a-Boeing-Aircraft
Fyssan nero voi soveltaa kaavansa tähän. Auton massa 703kg ja koneen 155 tonnia. Eli pistä kaavas nyt tohoh ja kerro sitten lisää. - sorge
26 kirjoitti:
http://www.gulfgt.com/forum/showthread.php?22583-Touareg-V10-Pulls-a-Boeing-Aircraft
Fyssan nero voi soveltaa kaavansa tähän. Auton massa 703kg ja koneen 155 tonnia. Eli pistä kaavas nyt tohoh ja kerro sitten lisää.Nolla jäi auto siis 7030kg
- 24
sulla on kyllä ihan oikea kaava, mutta sä sovellat sitä nyt väärässä paikassa. käväse fyssan foorumilla välillä.
- 28
jos vielä automaatti, niin olisko joku 55 jalkanen jo siellä yläpäässä. vähän riippuu rampista.
- Olafur
Niin, no joo nyt kysyinkin ihan käytännön kokemuksiin liittyvää faktaa. Eli millaisiin suorituksiin kyseiset autot, joita edellä mainitsin, kykenee? Niin ja koemuksia muden etu ja taka veto bensiini autojen kanssa. Tietoa kun vaikea saada muualtakaan.
Teoriassahan kaikki on mahdollista. Teoriassa pystyn ja kaikki pystyy heittämään juntti tikatkin aina kaikki kymppiin mutta kun saan itse tulokseksi aina vain 25 . Eli kitka taitaa olla 1.5. - Volvoman 007
Automaatti vaihteinen olla täytää, ei suvua renkaat eikä kytkimet.(siis oikea automaatti, ei mikään kaksoiskytkin viritelmä)
- Olafur
Missähän autoissa on oikea automaatti?
- sivullinen'
Olafur kirjoitti:
Missähän autoissa on oikea automaatti?
Kaksoiskytkimiä on volkkarilla ja skodalla. Bemarillakin joku vastaava viritelmä uheilumalleissa. Audilla multitronic joissakin etuvetomalleissa. Volvolla on "oikea" automaatti ainakin noissa puheena olleissa malleissa, luulisin.
Momentinmuunnin kait tekee siitä automaatista "oikean"?
- Omia kokemuksia
Omien kokemuksien mukaan jos enemmän nostelee veneitä erilaisilta rampeilta on neliveto oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto. Toinen asia on se että jos nostelee myöhään syksyllä niinkuin henkkoht. niin rampit ovat useasti jo jäässä joten kitkarenkailla voi heittää vesilintua. Eli nastat ovat ainoa järkevä rengasvalinta. On meinaa saatu isompaakin autoa jumiin ihan vaan pidonpuutteen takia.
- ....)...
Itselläni on samanpainoinen paketti ja muutama viikko sitten olosuhteiden pakosta jouduin V70 etuvetodiisselillä nostamaan veneen ylös. Voi Heikki ja Kaija sitä tuskaa, jonka auto joutui kokemaan.
Ehdottamillasi vetureilla pitäisi nousta parin tonnin paketti aika kivuttomasti ylös. Neliveto on ehdoton painavan paketin nostossa. Millä tahansa vehkeellä kärryjä vetää perässä, mutta luiskalla nealrin etu korostuu. Jos Volvon vielä saat automaatilla, niin aina vain parempi; kytkimen kanssa pelailu jää pois, joten kaasua vaan ja paketti on ylhäällä, ennenkuin huomaakaan - että näin,
Takapyörien taakse kiilarampit, jolloin auto ei tarvitse pitää kytkimellä paikallaan ja voipa hieman heijatakin liikkeelle. Rampit narunpätkillä vetokoukkuun kiinni, etteivät jää trailerin pyörien alle.
- ...)...
Hauska idea! tuo täytyy pitää mielessä
- Guess who
Tarvittava voima on massa * sin(rampin kaltevuus).
sin(20) on 0.34
sin(90) on 1.0
Jos autoa ajetaan ylös seinää pitkin (mikä totta kai on mahdotonta) tarvitaan massa*1.0 kg:n voima. Eli jos auto painaa 2000 kg, tarvitaan 2000 kg:n voima.
Jos rampin kaltevuus on 20 astetta, tarvitaan 0.34*[yhdistelmän massa] kg:n voima. Jos yhdistelmä painaa 1600 2000=3600 kg, tarvitaan 1231 kg:n voima. Tämä edellyttää että sekä auto että traileri ovat ylämäessä.
Ei kuitenkaan onnistu jos auto on etuvetoinen, koska silloin vain puolet auton painosta, eli 800 kg, makaa etupyörillä. Jos kitkakerroin on 1 (ei niin hyvä todellisuudessa) etupyörät siirtää max 800 kg:n vetovoiman alustaan.
Jos 20 astetta ja trailerin paino on 750 kg tai alle, homma onnistuu.
Jos rampin kaltevuus on 10 astetta, traileri saa painaa enintään 3000 kg. Jos 15 astetta, traileri saa painaa 1500 kg. Edellyttäen siis että etuvetoinen autosi painaa 1600 kg. Huomioi kuitenkin että kitkakerroin on alhaisempi kuin 1, eikä se traileri muutenkaan halua tulla :-).
Rampin kaltevuuden selvität vetämällä vaaka- ja pystyviivalla kolmion viereiseen betoniseinään. Kaltevuus on arctan(pystypituus/vaakapituus). Veikkaan että 10 astetta. Norjassa jyrkin nousu on muistaakseni 18 astetta, ja se on helvatan jyrkkää.
Jos olet jumissa rampissa, vedä kahdella autolla tai siirrä oma autosi pois ylämäeltä (köysi koukun ja trailerin väliin). Auton max vetovoima on ([auton massa] / 2) * cos(kaltevuus) = 787 kg jos 10 astetta, 751 kg jos 20 astetta ja kitkakerroin 1.- pölhöläinen
Älä sekoita massaa ja voimaa.
Se vene ja tarileri on myös pyörien päällä, eli paketin massa on huomattavasti suurempi kuin tarvittava voima.
- Ei matemaatikko
Oikein selvitetty "Guess who" mutta luuletko noiden muutamien kirjoittajien ymmärtävän näitä asioita kun eivät ole opiskelleet tarpeellisia asioita ja jos eivät ymmärrä edes vetämisen ja nostamisen eroa.
- Guess who
Joopa joo, oikeassa olet, ja tuossa aikaisemminkin... No, mutta, jatketaan hommia ja pidetään hauskaa, hehe.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613091Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa902016- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä821360- 391280
- 791110