HIUSVÄRIALLERGIA, kohtalotovereita?

Itku tuli

Värjäytin hiukset punertaviksi kampaamossa pari päivää sitten. Värjätessä ei oireita tuntunut, mutta vähän aikaa kampaamosta lähdön jälkeen takaraivossa alkoi tuntua arkuutta ja ärsytystä. Kävin siis noin keskipäivän tienoilla värjäyttämässä. Illalla nukkumaan mennessä tuli lisää oireita. Kurkku tuntui turvonneelta, hengitys hieman vaikeaa ja sydämen kohdalla rinnassa outo puristuksen tunne. Välillä myös tuntui että vasen käsi hieman puutui. Kauhistuin ja hakeuduin yöpäivystykseen. Ottivat sydänfilmin ja jonkun veren hapensaantitestin sekä mittasivat verenpaineen, kaikki ok. Sain kortisonipillerin ja menin kotiin, sain nukuttua pari tuntia ja lähdin töihin. Ajoittainen ärsytys takaraivossa, sekä päänsärky samassa kohtaa jatkui, myös kurkku tuntui edeleen turvonneelta ja tuntui kuin kokoajan olisi joutunut nielemään pitkää limaköyttä. Töiden jälkeen illalla päivystykseen, missä lääkäri ei oikein vaikuttanut kovin kiinnostuneelta kun yritin hysteerisesti selittää oireitani. Hän määräsi antihistamiinia ja sanoi että jos ei kolmessa päivässä mene niin ei ole allergia vaan joku muu.

Nyt olen kolme pilleriä yhden vuorokauden aikana jo ottanut ja takaraivo tuntuu ärtyneeltä edelleen. Mitään punaisuutta, rakkulaa, ihottumaa, näppylää tai hilseilyä ei vielä parin päivän päästä värjäyksestä ole näkynyt. Hengitysoireet alkavat pikkuhiljaa parantua, mutta päänsärky ja oudot tuntemukset eivät. Tänään töistä tullessa nukahdin heti (ilmeisesti lääkkeen vaikutuksesta) ja kun heräsin puhelimen soittoon en meinannut voida vastata kun kädet olivat niin voimattomat.

Oireita olen siis havainnut tähän mennessä seuraavasti: Päänahan kutina/ärsytys, päänsärky, käsissä outoa pistelyä/puutumisen tunnetta, rinnan puristus sydämen kohdalla, toisen silmän punoitus (voi johtua myös kuivasilmäisyydestä/tietokonetyöskentelystä.

Onko kellään ollu vastaavia vakavia oireita hiusväreistä? Oletteko toipuneet vai onko jäänyt jotain pysyvää? Tässä nyt pyörii kaikki kauhuskenaariot päässä. Jos on vaikka aine mennyt verenkiertoon tai aivoihin ja aiheuttanu jotain hermovaurioita tms.

Enpähän enää koske hiusväreihin ikinä. Kaipaan jo ihanaa suomalaista maantienharmaata omaa tukkaani. Olen vasta vähän päälle 20 ja viimeisestä värjäyskerrasta on reilu puoli vuotta. Aiemmin en ole koti- /kampaamoväreistä allergiareaktioita saanut.

Nyt tulee jotkut viisaat ivaamaan että mitäs en lue purkin varotuksia, mutta onhan niitä luettu, samalla lailla kuin lääkepakkauksien varoituksia (kun yksi tuhannesta saa oireita), mutta jotenkaan ei sitä älynnyt miten vakavasta asiasta on kyse, nykyään kun lähes kaikki värjäävät niin paljon. En voi nyt muuta kuin varoittaa ihmisiä tästä ja toivoa, että nuo myrkyt vedetään pois markkinoilta.

6

6842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dangerous?

      Itse olen luonnostani maantienharmaa blondi. Olen aikanani värjännyt sekä tummalla että vaalealla, mustatukkaisena olen ollut viimeiset 4 vuotta. Nyt olen kuitenkin alkanut huomaamaan päänahassani kutinaa, joka ei kuitenkaan ole mihinkään suurempaan johtanut....hieman ihottumaa siellä täällä sekä punoitusta kasvoissa, pestessä tukkaa kutisee. Mistään muusta hiusväristä en ole saanut oireita kuin mustasta. Myös eräät tuttuni ovat kertoneet, että musta saattaa aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion, ja pahimmassa tapauksessa henki voi mennä. En nyt suurentele, mutta en uskalla ottaa riskiä enää yhtään ja vaalennan hiukseni seuraavalla kampaajakäynnillä. Kutina alkaa olla jo sen verran huolestuttava että pelkään sen laukaisevan joku kaunis päivä, ja sitten saisin syyttää itseäni kun en varoituksia uskonut.....kannattaa siis tarkkaan seurata kehoa värjäyksen jälkeen, se ei ole mikään leikin asia.

      • ....................

        Blondasin hiuksiani vuosia ilman mitään oireita. Reilu 2 v,sitten aloin värjät mustalla LIVE COLOR XX:llä. POireet alkoi muutama kuukausi sitten päänkutinalla. En tajunnut, että johtui hiusväristä ja jatkoin kerran kuussa värjäämistä. Kutina levisi rintaa, käsivarsiin ja sääriin. Lopulta korvat turposivat ja alkoivat vuotaa märkää. Vasta siinä vaiheessa tajusin, että oireet johtuivat hiusväristä.

        Nyt syön antihistamiinia, joka on alkanut helpottaa oireita, kutina on vähentynyt ja ruvet ja korvat ovat alkannet kuivaa ja parantua.

        Voinko aloittaa blondaamisen uudestaan, kun ihoni on kunnolla parantunut tästä? En haluaisi kulkea harmaantuvissa hiuksissa...

        Huomasin muuten, että kun käytin Lorealin ripsaria "carbonblack", niin siitä tuli myös jotain silmäoireita. Eli tämä musta väriaine tuntuu olevan se, johon reagoin voimakkaasti...

        Kokemuksia???


    • M

      Olen 22 -vuotias nuori nainen ja värjännyt hiuksiani n. 11-12 -vuotiaasta asti (eli kymmeneen vuoteen en ole nähnyt ns. omaa väriäni, joka joskus lapsena oli blondi).

      Ensimmäiset pahat oireet tulivat vasta joskus 17 -vuotiaana kaupan mustasta kestoväristä. Voi olla, että huuhtelin värin turhan hätäisesti pois - sitähän ei pitäisi hieroa varsinaisesti itse päänahkaan, vaan värjättävään tukkaan, kuten välttää myös turhaa ihokontaktia kaulan/ korvien/ ym. alueella (joskus jo käsivarteen hipaistu väritahra saattaa kutista inhottavasti). Pää kutisi seuraavana yönä ja päivänä aivan tajuttomasti, päänahka tuntui olevan näppylöillä ja punainen, sitä kuumotti, tuntui epämiellyttävää kihinää siellä täällä. Samoin korvat kutisivat ja turposivat, olivat kirkuvan punaiset. Kaiken raapimisen jälkeen kutina vaihtui kirvelyyn, eikä edes suihkussa käynti tuntunut helpottavan... Nämä oireet jatkuivat onneksi vain päivän tai pari. Tiedän nyt, että silloin minun olisi pitänyt mennä hetimiten lääkäriin!

      Edellä kerrotun kokemuksen jälkeen vaihdoin hiusvärimerkkiä, eikä yhtä voimakkaita reaktioita tullut (pientä kutinaa joskus). Väripurkeissa lukee, että jos on joskus saanut allergisen reaktion hiusväreistä, ei tukkaa pitäisi enää värjätä ollenkaan. Olen uhmannut tätä suositusta jo kauan, mutta niitä "pahoja" oireita ei ole ollut, sillä olen ollut hyvin tarkka siitä, että suojaan ihoalueet - korvat yms. - kunnolla, huuhdon värin hyvin pois jne.. Lopetin myös mustan värin käytön pian tuon kammottavan kokemuksen jälkeen, vaihdoin tuotemerkkiä ja käytin sinimustaa sävyä, josta puuttui ilmeisesti jokin aine, mitä mustassa oli ollut (en nyt enää muista mikä se oli).

      Totta on, että hiusvärit ovat aika tujuja myrkkyjä, eikä niiden käyttö varmaankaan pidemmän päälle ole kovin järkevää, mutta... eikös niin ole aika monen asian kanssa! Jokainen on vastuussa omasta kehostaan.

      Jatkuvan blondaamisen sijaan voisi harkita muita keinoja värin vaaleana säilyttämiseen, kuten hopeashampoon käyttöä tai muiden violetinsävyisten keltaisuutta poistavien hoitojen suosimista...? Ja niille, jotka haluavat sävyttää hiuksiaan ilman kestovärimyrkkyjä, on olemassa myös sävyttäviä hiushoitoja, shampoita yms..

      Että tällaista!

    • tintti6

      live xxl cosmic blue aiheutti minulle pahat oireet,kortisoonia menee suun kautta jo toinen kuuri,ataraxia 2x3 tabl.päivässä,kortisonia päänahkaan.
      lääkäri sanoi että parasta oisi ajaa kaikki hiukset pois,jos on pokkaa.
      sitä oli,joten pitkä hiukseni lähti ja nyt kalju.
      edelleen kutinaa mutta alkaa varmasti paranemaan,toivotaan.
      olen kuullut paljon allergioita aiheuttavan nuo live xxl kaikki mustat ja musta sävyiset.

    • Anonyymi

      Mitä teen kun päätänialkoi polttelemaan ja kutisee

    • Anonyymi

      Minulla vaaleita folio raitoja. Ei ole tullut oireita. Onko muille folioraidoista?

      N-77

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe