Photoshop ja ei piirtopöytää ?

photoshopaloittelija

onko järkeä käyttää photoshoppia piirtämiseen yms. jos ei omista piirtopöytää?
olen huomannut että pöytäkoneen perus-hiirellä on vaikea piirtää.

-Mainitkaa jotain asioita mitä photoshopilla voi ihan hyvin tehdä ilman piirtopöytääkin?

-olisiko vektorigrafiikan tekeminen 'PEN TOOL'illa helppoa pelkellä hiirellä?

PS: Olen vasta aloittanut photoshopin käytön, käytän sitä satunnaisesti, mutta haluaisin oppia enemmän..

5

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Drawer

      No itse käytän Photoshop CS4:sta, jolla teen enimmäkseen raskasta kuvamanipulointia ja valokuville kevyttä muokkausta/tasapainotusta. Olen tässä ostamassa ihan piakkoin piirtopöydän itse. Jos et omista piirtopöytää, niin voit ihan hyvin käyttää photoshopia, onhan se kuvanmuokkausohjelma, ja hyvin monipuolinen sellainen. Itse ostan piirtopöydän vain sen takia, että pitäisi opetella digitaalista pirtämistä tulevaisuutta ja ehkä jopa ammattia varten :D ELI jos haluat käyttää photoshopia piirtämiseen niin ehdottomasti piirtopöytä! ei kukaan jaksa hiirell'ä sählätä kun piirtopöytä lisää tehokkuuden 10 kertaiseksi ja monta kertaa tarkemmaksi :P

      olen siis 16 vuotias, siirryn lukion toiselle vuodelle syksyllä.

      • wrg rg ewr er greg

        Draw tarkoittaa piirtämistä. Photoshop on KUVANKÄSITTELYohjelma. Mikä vitun "kuvanmuokkaus"???

        Piirtopöytä on helpompi käyttää kuin hiiri, mutta ei todellakaan mitenkään "tehokkaampi", se on vain hiiri.

        Olen siis 52 vuotias ammattigraafikko.


    • graafikko

      "Se on vain hiiri" Noh sen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on paineentunnistus mitä hiirellä ei ole. Ja siksi se on hyödyllinen kapistus, jos ihan digitaalista taidetta tekee. Hiirellä kyllä pärjää.

      Piirtopöydän opettelu voi viedä jonkin aikaa, mutta käytössä se voittaa hiiren tarkkuudella ja on nopeampaa työskennellä kuin hiirellä.

      Voi myös käyttää molempia samaan aikaan :D Itse olen vasenkätinen ja hiirtä aina käyttänyt oikealla ja nyt kynää vasemmalla.

    • Kahta en vaihda... ;

      Käyttäkää ihmeessä kynähiirtä (ts.piirtopöytää) vaikka ette edes piirtäisi mitään. Se on oikeasti aivan samanlaista kuin käyttäisit vaikkapa tussia, käden työasento on huomattavasti vähemmän rannetta rasittava.

      On siis TODELLA ergonomisempi vaihtoehto kuin mikään tavallinen hiiri. Itse käytän päivittäin (tietenkin myös piirtämiseen, taittamiseen jne. koska olen graafinen suunnittelija), mutta myös kaikkeen muuhun peruskäyttöön. Tavallisella hiirellä en edes kuvittelisi nykyään tekeväni mitään tarkkaa työtä, se on todella kömpelö ja rasittava työväline.

      Jos tekee paljon "taidetta", niin kannattaa tietenkin hommata suurempi piirtopöytä, muuhun käyttöön riittää pienikin versio. Säästää todella paljon ranteiden/kyynärvarren pieniä lihaksia jotka väsyvät jatkuvasta hiiren käytöstä (tiedän omasta kokemuksestani kuinka helposti saa esim. jännetupintulehduksen kun joutuu käyttämään hiirtä työssään tuntikausia).

      Käytön oppii hetkessä ja pienet piirtopöydät ovat todella edullisia nykyään.

    • graafikko

      Ja todelliselle taiteen tekijälle wacom cintiq, on kuin paperille piirtäis kun näkee suoraan = työskentely nopeampaa. Tosin hinnatkin ovat sellaisia että ei ole ihan pelkästään harrastelijoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe