mikä vartalotyyppi?

nainentälläinen

Olen kuullut, että on olemassa jotain vartalotyyppejä kuten päärynä, omena, tiimalasi jne. mutta mietityttää mitä vartalotyyppiä minä olen. Eli mittani ovat: lantio 86cm vyötärö 65 rinnat 87,5cm. Olisi kiva jos te voisitte laittaa omia mittoja tänne, mutta ei ole pakko. Voisitteko myös kertoa vähän miltä nämä vartalotyypit näyttävät.

10

628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+10

Miltäköhän mahtaisi näyttää tiimalasi, tai omena, tai päärynä? Selvästi näiden termien keksijällä olivat pasmat sekaisin. Kuvitteli kai raasu keksineensä itsestäänselvät ja hyvin kuvaavat termit, mutta pieleen meni.

• Jannnaaaaaaaaa

No päärynä on ainakin sellanen, että ala- ja yläkroppa ei oo sopusuhtaset, vaan esimerkiksi jalat ovat yläkroppaan verrattuna suuret. Tiimalasi taas on sellanen ihanteellinen, että ylä- ja alakroppa ovat melko tasapainossa ja vyötärön melko pieni ja lantioon sopiva. :)

• somatotyypit

Ektomorfi (leptosomi) on hoikka ja pitkä, myös lantio ja hartiat ovat kapeat. Tällaisen vartalotyypin edustajan on vaikea kasvattaa lihasmassaa tai saada lisää painoa. Sheldonin mukaan ektomorfisella henkilöllä hermokudos on hallitseva kudos.

Ektomorfit ovat yleensä notkeita ja he omaavat hyvät valmiudet kestävyyslajeihin. Aerobisen liikunnan sijaan puhtaan lajityypin edustajan kannattaa panostaa kuntosaliharjoitteluun.
      Endomorfi (pyknikko) on luonnostaan pyöreä ja kerää helpommin rasvakudosta kuin muut vartalotyypit. Toisaalta endomorfin on muita vartalotyyppejä helpompaa lisätä sekä venyvyyttä että lihasvoimaa tasaisesti.
      Kehon painopiste on vatsan ympärillä ja luusto on normaali tai hento. Kyseisen vartalotyypin edustaja lihoo helposti, ja hänen on vaikea laihtua. Endomorfisella dominoivat umpieritystoimintaa säätelevät kudokset.

Mesomorfilla (atleetti) hallitsevat kudokset ovat lihakset ja sidekudos. Puhdas lajityypin edustaja on lihaksikas ja hänellä on voimakas luusto. Rasvaprosentti on yleensä alhainen.
      Mesomorfille lihasta kertyy helposti, mutta venyvyyden kanssa on ongelmia. Vartalotyypille suositeltavia liikuntamuotoja ovat aerobiset ja liikkuvuutta lisäävät lajit.
      Verisuonten laajeneminen ja supistuminen tapahtuu erittäin nopeasti ja siksi heitä harvoin huimaa. Tästä syystä atleetti kestää hyvin myös kylmää.

• gausk

Hmm mä en taida olla mikään noista... =/

• 17+3
        gausk kirjoitti:

Hmm mä en taida olla mikään noista... =/

Suurin osa ihmisistä on tietenkin noiden tyyppien sekoituksia. Toisaalta jokainen varmaan tuntee myös sellaisia tapauksia, jotka ovat lähempänä puhdasta vartalotyyppiä kuin muut. Esim. pojat, jotka vain tuntuvat saavan lihaksia murrosiässä, vaikkeivat käykään punttisalilla sen enempää kuin muutkaan (=mesomorfi) tai pitkät ja laihat, joilla ei tunnu olevan minkäänlaista urheilullisuutta tai kehonhallintaa (=ektomorfi). Sitten voi toisaalta olla pitkiä ja lihaksikkaita, joissa on molempia vartalotyyppejä tasaisesti sekaisin, tai lihavia ja vahvoja, jotka ovat endomorfin ja mesomorfin sekoituksia.

• nainentälläinen

minä taidan olla mesofori ja tiimalasi. En haluisi olla mesofori koska olen liian lihaksikas eikä se ole mielestäni kaunista

• Mieställainen
        nainentälläinen kirjoitti:

minä taidan olla mesofori ja tiimalasi. En haluisi olla mesofori koska olen liian lihaksikas eikä se ole mielestäni kaunista

Ei nainen voi olla liian lihaksikas ilman todella kovaa treeniä. Testosteronin puute estää sen, että lihakset kasvaisivat kovin suureksi. Normaalilla naisella (=ei steroideja) ei vartalo edes huippukunnossa muutu vielä epänaiselliseksi. Ei miehiä lihakset sinänsä haittaa, vaan sellainen kuivakka ja epänaisellinen olemus mallia Madonna, joka on yhdistelmä lihaksia ja äärimmilleen vietyä dieettiä. Se ei ole naisella kaunista. Sitten taas sellainen normaali lihaksikas ja urheilullinen fysiikka on hyvin seksikäs ihan lihaksista huolimatta. Esim. MMA-ottelija Gina Carano omaa naiseksi hyvin lihaksikkaan ja urheilullisen kropan, mutta on silti todella naisellinen seksisymboli. Ja olisi kyllä ilman kauniita kasvojakin:

http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&client=firefox-a&hs=Q5j&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1366&bih=583&tbm=isch&sa=1&q=gina carano&oq=Gina Cara&aq=0&aqi=g10&aql=undefined&gs_sm=c&gs_upl=144276l145866l1l5l5l2l0l0l0l515l1113l0.1.4-1.1l3

• imafuckinpäärynä.

taian olla päärynä :D:D
      meinaan ei mun jalat kauhee läskit oo mut ei ne kyl oo sopusuhtaset
      mun ylävartalon kanssa ole :D:D

• slashie

Vartalotyyppejähän kuvataan usein myös kirjaimilla, esim. vaatelehdissä. Koitan nyt hieman selittää näitä, jos osaan :D toivottavasti selventää hieman!

A= jo edellämainittu päärynänmallinen, alakroppa yläosaan verrattuna suurempi.
      I= melkolailla kurviton, ei juuri rintoja ja lantio sekä jalat kapeat
      H= harteikas, vähän poikamainen tai urheilullinen
      O= omena eli pyöreämpi henkilö, jolla on ylimääräistä massaa vatsan alueella
      X= tiimalasi eli kurvikas, eli vyötärö kapea mutta rinnanympärys ja lantio leveämmät. :)

• 7+10

Miehillä menee ne vaatteiden mitoitukset niin, että B=solakka, C=normaali ja D=tanakka. Siis B-mitoituksessa on pidemmät lahkeet suhteessa vyötäröön kuin C:ssä ja D:ssä on vastaavasti lyhyempi lahkeenpituus samalla vyötärönmitalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe