Vauvalle itsetehtyä ruokaa

ideoita ja ohjeita?

Haluaisin tehdä itse vauvalle ruuat, mutta mielikuvitus jumittaa.. Mitä siis tarjoaisin puolivuotiaalle ruuaksi pelkän perunaporkkanan lisäksi?

Syödäänkö teillä heldelmäsoseita joka päivä? Eikö niissä ole kovin paljon sokeria? Ja kun tästä lihavuudesta täällä on ollut jo puhetta niin lihottaako oikeasti ne hedelmäsoseet vauvaa joka ei vielä siis konttaa?

10

862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misert

4kk tarkoitetut hedelmäsoseet ovat sokerittomia, siksi meillä ainakin kohta 7kk ikäinen poika syö puuron seassa joka ilta ja aamu sekä välipalana. Eikä meidänkään poika konttaa, mutta ei nuo ole painoa nostanut liikaa.

Puolivuotiaallehan saa syöttää jo lihaa, kanaa, kalaa ja kananmunia. Ja kun keittää perunoita, bataattia ja muita ei-kiellettyjä kasviksia ja niiden sekaan paistaa esim. jauhelihaa, soseuttaa sen ni varmana menee alas. Neuvolassa varmasti myös osataan neuvoa.

Mä kyllä vielä toistaiseks ostan purkkiruokia, mutta kuitenki sellaisia missä on lihaa jne ja muitakin kasviksia kuin pelkkää po-pe:a.

Mutta kun alan tekemään itse ruuan, niin meinaan kyllä paistaa jauhelihaa, laittaa jääpalamuotteihin ja pakastimeen ja ottaa sieltä aina palan tai kaks ruokailua varten. Sekaan keittää perunoita, porkkanoita, miksei bataattiakin jne. Kaikki keskenään sekaisin ja muksun eteen.

• ^^^^

älä paista lihaa, keitä.

• hhphojpojoj

Minä tässä innostuin kokkaamaan lapselleni, 8kk, ruokaa pakkaseen, ei oiken kaupan liharuokia innosta ostaa...

Eli jauhelihan keitin, soseutin, laitoin jääpalamuotteihin.

Kanan keitin, maustin hieman carryllä, soseutin, muotteihin.

Lohen keitin, maustin tillillä, soseutin ja taas muotteihin.

Jäätyneenä irrotin ja laitoin joka lihan eri pusseihin.

Helppoa ottaa yksi pala ja tarjota vihannesten kanssa :)

Vihannesmuusit teen niistä, mitä muistan kaupasta ostaa, nyt tarttui mukaan kesäkurpitsaa, bataattia, kukkakaalia, porkkanaa ja perunaa.
      Keittelin vihannekset pehmeiksi ja soseutin.
      Tosin erottelin "erilaisiksi" annoksiksi
      -bataatti, kukkakaali, porkkana, peruna
      -kesäkurpitsa,porkkana, peruna

Mielikuvitus vain rajana, osta eri vihanneksia ja soseuttele, vaikka jokainen vihannes kerralla ja pakasta erikseen, voit sitten koota aterian palasista :)

• hytykkä

Näin minäkin tein. Poiká ei ole syönyt koskaan kaupan purkkiruokia, eikä syö vieläkään.
        Yhtenä päivänä silloin tällöin kun tuon ruokarumban tekee, niin siitä on sitten pitkäksi aikaa. Jääpalamuoteista (niistä kovamuovimuoteista) jäätynyt sosepala sitten Minigrip-minipusseihin (sopiva annosmäärä) ja sieltä otat iltaisin jääkaappiin sulamaan seuraavan päivänä menekin. (Eli ettei tarvitse ruveta epäekologisesti mikrossa sulattamaan).

• 3+12

Edelliset vastaajat ovat maininneet jauhelihan. Jauhelihan sijaan käyttäisin kyllä kokolihaa, on nimittäin paljon laadukkaampaa "täyttä tavaraa", kun taas jauhelihassa on ties mitä ruhonosia mukana. Yhtä lailla kokolihan keittää ja soseuttaa.

• mielikuvitusta pelii

Paistijauheliha on hyvää ja kohtuuhintaista. Itse olen myös possun ulkofilepihviä paloitellut ja keittänyt. Mutta antakaa ihmeessä myös kalaa lapsillenne, ja usein. Kasvava vauva tarvii niitä kalan rasvan epa ja dha-happoja. Eikä aina sitä lohta! Kunhan kalalajia vaihtelee niin voi antaa kalaa vaikka joka päivä. Meillä ainakin syödään kalaa melkein päivittäin. Ja esim. perattuja muikkuja saa tosi halvalla. Nappasee vaan pyrstön ja evät pois, keittää, ja poistaa sit selkäruodot. Ja se on siinä. Yli puolivuotias voi syödä melekin mitä vaan kunhan on maidotonta ja suoltatonta. Tietty sieniä, hunajaa, nitraattipitoisia juureksia pitää välttää.

• vinkkejävinkkejä

Tässä pari vinkkiä soseitten tekoon:

1) Hae netistä ilmainen opas:

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=28707&name=DLFE-3786.pdf&title=Imevaisikaisen_lapsen_ruoka_fi.pdf

2) Osta tai lainaa allaoleva kirja - paljon erilaisia soseohjeita, edullinen mutta hyvä:

Päivi Enarvi ja Jaana Koskenniemi: Kotiruokaa vauvalle

3) Osta kaupasta erilaisia soseita ja vakoile mitä aineksia niihin on käytetty ja missä suhteessa. Yleensä niissä lukee montako prosenttia kutakin ainesta on, plus mitä mausteita on käytetty.

• odd

ainakin meillä nauvola sanoi, ettei vauvalle tarkoitettua lihaa pitäisi pannulla ruskistaa vaan se pitäisi mieluiten keittää. Mä olen tehnyt kaikki muut paitsi hedelmäsoseet itse. Kasvisten ja lihan, kalan ja kanan lisäksi olen laittanut joihinkin soseisiin sekaan ohraa, riisiä tai makaronia. Löysin myös ohjeita, joissa kasvis-lihasoseeseen lisättiin esim yksi omena tai luumu, ovat tuoneet kivan vivahteen soseisiin. Meillä kun on kaikki käytössä olevat ruoka-aineet jo testattu ja todettu sopiviksi, niin en enää laita jääpalakuutioina vaan pakastan pilttipurkeissa valmiit ateriat. Mut tosiaan mielikuvitus on vaan rajana.

• fgyj

Meillä on nyt mennyt (laps 10kk) lihaa, kalaa ja kanaa sekä peruna, kukkakaali,parsakaali, porkkana, sipuli,purjo, tomaatti,paprika ja maissi. Lisäksi kans makaroonia ja riisiä.

Nuita oon keittäny (esim. paistijauheliha-peruna-parsakaali-porkkana) ja sit soseuttanu ne. Nyt uusimpana on mennyt hirvenlihapaistia ja sianliha.

Kalasta oon käyttäny seitiä ja lohta, joko pakastettua lohta tai sitten ihan lihatiskiltä otettua. Hirvenlihan oon varastanu iskän pakastimesta ;D

En oo tosin viel mausteita laitellu, tuota sipulia sen verran että maistuu eli ei mitään monia lusikallisia.

Ja on muuten hyviä ruokia! Yhtää ainuttakaan ruokapurkkia (hedelmäsoseet pois lukien) olla meilä syöty!

• lisäys edelliseen ^^

Niin ja teen kerralla viikon-kahden ruoat ja pakastan minigripeissä (aina yksi ateria pussiin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2421
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      345
      2030
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1892
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1703
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1498
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1042
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1019
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      880
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      828
    Aihe