Mulla on ens lukuvuosi siis abivuosi ja kirjotan ruotsin (pitkä) syksyllä. Ajattelin vaan kysellä että ootteko muut kirjottamassa jo syksyllä jonkun aineen/aineita? Mitä mieltä ootte, onko se hyvä vai huono ratkaisu? Itseä vähän epäilyttää että ei nyt kesällä tuu luettua tarpeeksi kun motivaatiokin on vähän niin ja näin :> Mut hyvä puoli on se ettei sitten keväällä tule niin montaa ainetta kerralla kirjotettavaksi.
Kirjottatteko jotain syksyllä?
8
144
Vastaukset
- lutukkainen
Suositeltavaahan se yo-tutkinnon hajauttiminen on. Mulla on hei kolme ainetta nyt syksyllä, et sä pääset vielä suhteellisen helpolla :D Kesällä mulla ei kuitenkaan oo kauheesti mitään menoa, enkä ehkä oo niin väsynyt kun sitten ens keväänä, että hyvähän tässä loman aikana on jo alotella...
- abivuosi
Mä oon kans ajatellu tota että luultavasti oon keväällä (tai siis oikeastaan kevättalvella) jo aika väsynyt, eli on hyvä saada joku aine pois... Ai sulla on kolme nyt syksyllä, tsemppiä! :) Ei mullakaan oo kauheesti menoa paitsi että käyn autokoulua ja yritän saada nyt kesällä kortin.
- Kohti tulevaa
Itse olen päässyt juuri lukiosta, mutta suosittelen silti kaikille tutkinnon hajauttamista. Itse kirjoitin jo toisen vuoden loppuna kemia, sitten syksynä kielen ja toisen reaalin. Viimeiseksi jätin matikan ja fysiikan sekä äikän, joihin panostin enemmän.
Haitta puolena joutuu maksamaan enemmän ja joutuu lukemaan omalla ajalla asioita (kun keväällä kirjoittaessa on erikseen lukuloma, jolloin luetaan). Lisäksi kannattaa huomioida, että ylioppilaaksi on päästä kolmen tutkintokerran aikana eli jos kirjoittaa jotakin jo toisen vuoden keväällä pitää olla varma siitä että pääsee läpi kaikista pakollisista yo -kokeista kahden seuraavan tutkintokerran aikana.
Etuna hajauttamisessa on keskittyminen. Ei tarvitse lukea kovin monta eri ainetta kokeisiin, yleensä kun se vapaa-aikakin tahtoo olla tiukalla. Lisäksi ensimmäisellä kerralla sattuu yleensä joitakin virheitä (jännittää, huolimattomuus jne), joten seuraavat kerrat menevät jo rutiinilla ilman sen suurempaa hätäilemistä.
Niille, jotka kirjoitatte nyt syksyllä sanon sen, että kannattaa aloittaa harjoittelu ajoissa. Eikä välttämättä tarvitse lukea joka päivä paria tuntia kirjaa, jos jakaa luku-urakan useammalle viikolle. Itse aloitin juhannuksen jälkeen (piti suorittaa autokoulu siinä koulun loputtua). Eräs kaveri veinasi lukevansa vasta kun koulu alkaa, mutta läksyjä tuli entiseen tahtiin (jopa hieman enemmän kun abivuosi on vajaa 3 jaksoa (viidestä)) ja lopulta hän ei kerennyt lukea edes ensimmäistä kirjaa kunnolla läpi.
Onnea kaikille luku-urakkaan vaikka se raskaalta tuntuukin =) - kiire voi tulla
Toi on kyllä totta että jos alkaa lukea vasta syksyllä (eli kesäloman jälkeen) niin tulee kauhea kiire... Itse kirjotin nyt keväällä ylioppilaaksi. Kirjotin viime syksynä enkun, mutta uusin sen sitten keväällä koska en ollut viitsinyt/ehtinyt panostaa siihen syksyllä tarpeeksi.
- yo-stressi
Kirjotan yhteiskuntaopin syksyllä ja kauhee stressi kun en oo lukenu juur yhtään :/// En vaan saa alotettua...
- Skåneflicka
Mä kirjotan pitkän ruotsin ja jännittää aika lailla (kuten on jännittänyt koko kesän.) Oon lueskellu vähän sitä sun tätä mutta kielioppi ei oikein suju :/
- tuleva abi
Aion kirjottaa bilsan ja enkun syksyllä. Biologian ois jo voinu kirjottaa aiemmin kun kurssit tuli käytyä, mutta ajattelin sitä kun kerran kirjoitukset pitää hoitaa kolmella peräkkäisellä kerralla ja jos haluaisin uusia jotain..
Oli vähän vaikeaa aloittaa lukeminen lomalla, mutta olen saanut luetuksin ihan jonkin verran, kun tiesin että on vaan aloitettava kun tunnen joitakin joilla on mennyt viime tinkaan ja käytännössä jäänyt lukematta.
Keväällä ois sitten edessä vielä 5 kirjoitettavaa.. no onneks silloin on lukuloma ;) - bilsan joo
Mä kirjotan kans bilsan ja oon lukenu todella vähän... Suunnittelin kyllä alottavani ajoissa mut se vaan lykkääntyi ja lykkääntyi :> :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1873686Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301172
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1491117- 511024
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914