Kuinka nopeasti painoa saa lisää??

Tahtoo toipua NYT!

Hei!
Olen erittäin motivoitunut toipuja syömään. En ole mistään saanut googletettua, että kuinka nopeasti syömishäiriöstä toipuvat voivat saada painoa? Siis sitä kiinteää, oikeaa massaa, eikä vain turvotusta ja vatsan täyttymistä?

Kertokaahan te toipuvat, miten on painonne lähtenyt nousemaan :) ?

55

12682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anorex

      itse olen osastolla hoidossa anoreksian takia. Tässä esimerkki päivän ruokailusta
      painonnousuun vaaditaan se et syö enemmän kuin kuluttaa
      eli 5 kertaa päivässä

      aamupala klo 8:
      2 dl maitoa
      n. 3 dl puuroa (eli täysi lautasellinen)
      2 aamupalajuustoa
      banaani

      lounas klo 11:
      2 dl maitoa
      3 perunaa (keskikokoista ei pieniä)
      2 jauhelihapihviä
      2 dl salaatti (salaatinlehtiä kurkkua tomaattia)
      2 dl kiisseliä

      välipala klo 14:
      2 dl mansikkasmoothie

      päivällinen klo 16.30:
      2 dl maito
      3 dl lihakeittoa ( eli täysi lautasellinen )
      2 dl kiisseli
      ruisleipä levite ja leikkele
      mandariini

      iltapala klo 20:
      2 dl maito
      2 dl persikkarahkaa

      ja jos lihasta haluat kasvattaa niin mene salille :)

      • sama tahtoja

        Kiitos jo tästä!
        Ehkä nyt tuntuu, että just tiettyjen juttujen syöminen (että juuri 2 desiä jne.) tuntuu vähän työläältä, mutta tuosta saan sisältöä ja VÄHIMMÄISkalorisuuntaa itselle. Tuosta yli ja monipuolisesti, niin pitäisi varmasti tulla hyvä :)


    • mannanannana
    • 1a2s3d4f

      Hieno ketju! Muakin kiinnostaa just sama!
      Vielä; miten nopeesti alkoi näkyä sitä o i k e a a toipumista, ei siis nestettä ja pöhötystä?
      Montako grammaa/kiloa suurinpiirtein viikkovauhti? Mulle sanottiin että osastolla ihanne nousu olis 1-1,5 kg, kotona vähän pienempi?
      Motivaatiota löytyy, olen niin loppu-väsynyt-poikki tämän sairauden kanssa!

    • tiila-tyttönen

      Pidetään tätä ketjua yllä :) Eli palaan asiaan, tulin vain nopsaa kurkkaamaan onko tämä nähty! Kiitos K I I TO S jo nyt teille ja tsemppiä sinullekin viimeisin kirjoittaja - EI JAKSA ENÄÄ TÄTÄ MOSKAA VAI MITÄ????? :))

    • 1a2s3d4f

      =D pidetään yllä, tää on tärkeä ketju!

      Parantuneet, kertokaa ihmeessä omat kokemuksenne! Vinkkejä, neuvoja, ihan kaikkee kaivataan!

    • paskapääää-ä

      Mäkin oon aivan kypsynyt tähän typerään sairauteen! Olen vetänyt starttia ja sillä ei paino ole noussut ollenkaan. Jostain typerästä syystä en uskalla kuitenkaan lisätä listaan mitään. Tää on ihan tajutonta! Haluun eroon tästä paskasta sairaudesta! Oon niin kateellinen kaikille terveille!

    • tiila-t

      Ihanaa, että tänne tulee muiltakin tunteiden paloa!! Räyhätään tämä t y p e r ä kahlitseva sairaus pois kiusaamasta!!!

    • Little Miss Sunshine

      Kaikki riippuu varmasti tosi paljon tilanteesta. Itelläni on paino noussut n. 4kk aikana 3kg, minulle on tehty ateriasuunnitelma, mutta en oo sitä oikeestaan missään vaiheessa noudattanut, tuntuu helpommalta edetä rauhassa omaan tahtiin, siksi painonnousukin on ollut hidasta. Nyt syön varmaan aika lailla "normaalisti", myös herkkuja varsinkin nyt kesällä ja liikun melko paljon. Paino nyt 42.3 kg ja pituus 157.2cm, ja juuri viime viikolla minulle lääkäri sanoi että tämä alkaa olla jo ihan sopiva paino, kuitenkaan ei haittaa vaikka paino vielä nousisikin. Välillä on tietysti vaikeempaa, ja menee vielä aikaa ennen kuin oon täysin terve, mutta nyt kaikki alkaa olla jo ihan hyvin :) Tsemppiä kaikille, parantuminen ei ole helppoa mutta kyllä se mahdollista on!

      • tiila-t

        Kiitos sinulle Sunshine!
        Olen itsekin 157 pitkä, joten tilanteesi oli oikein kannustava kuulla. Olet minulle hyvänä esimerkkinä ja tällä hetkellä niin taatusti PALJON KAUNIIMPI KUIN MINÄ :)


    • Fade

      Oon osastohoidossa anoreksiasta ja tällä ateriasuunnitelmalla painonnousu on juuri se ihanne 1-1½ kiloa viikossa:

      Aamupala:
      3 dl puuroa 1½ rkl rusinoita
      leipä margariini juusto leikkele
      2 dl maitoa
      2 hedelmää

      Lounas:
      2 perunaa/2 dl riisiä tai pastaa
      esim.2 jauhelihapihvia tai 2 dl kastiketta
      salaatti 1 rkl salaatinkastiketta
      leipä juusto
      2 dl maitoa

      Välipala:
      myslipatukka
      hedelmä
      2 dl maitoa

      Päivällinen:
      3 dl keittoa/ 2 dl laatikkoa
      2 dl maitoa
      2 leipää juusto
      2 dl esim. kiisseliä/rahkaa

      Iltapala:
      2 leipää 2 juustoa
      2 dl maitoa
      1 prk jogurttia
      hedelmä

    • tsemmppiii

      Itsekkin yritän painoa nostaa ja olen onnistunutkin pari kiloa! Alkutilanne oli 166/41 ja nyt jopa 166/44

      Vaikka ei ole muiden mielestä ehkä paljoa tai en näytä lihonneelta on oloni parempi! Henkisesti että fyysisesti! Haluan vielä lihota ja niin aion tehdä!

      Ihmiset aina neuvoo että mene mäkkiin, mutta kun ei ole ihan niin helppoa sairaalle ihmiselle.. Olen onnistunut syömään nyt 2x enemmän kun sairaimmillani. Toivon että tulisin henkisesti joskus täysin terveeksi ... Muuta hyvään suuntaan ollaan menossa!

      Tsemppiä kaikille lihottajille!

    • tiila-t

      Kiitos tsemmppiiii!
      Täällä tämä idiootti on vielä likimain lähtötilanteessa...auttakaa!!

    • .....

      Täällä yks laiheliini liittyy nostokerhoon. Vähän jumittaa tää homma ku tuli sairastuttua ja mahatauti päälle... yyh..siinä meni hankittu paino. Lähtötilanne siis 159/36...up we go! olis tarkotus tonne 47kg. sillo näytti tosi hyvält ja oli energiaa vaikka maratonii, saa se olla enemmänki, ei se kuolemaks ole mut minimi.
      Mäki kuulen noit mene mäkkii juttuja.. tosi helppoa joo.
      En pysty syömään paljoa joten rupesin tekemään että laitan ruokien kanssa nautittuihin juomiin esim maitoon ja veteen soijaproteiinia ja iltapalajugurttii kans ett energiamäärä kasvais. Voi ottaa sit pois ku annokset alkaa olla tarpeeks suuria.
      Aijon parantua hitto vie! Haluan elämän ja oman perheen!16

      • .....

        Mist toi 16 tuli.......?


    • exano

      Olen toipuva anorektikko ja ollut osastolla vajaat 5 viikkoa. Lähtömitat osastolle joutuessani/päästessäni olivat 167cm/29,7kg ja osastojakson aikana olen saanut n. 5 kg painoa lisää. Tiedän, että mitat kuulostavat järkyttäviltä, mutta kauheinta mielestäni oli, että kävelin vielä ennen joulua päivittäin n.5 km:n lenkkejä kotoa keskustaan ja takaisin. Illalla tein vielä lihaskuntoharjoitukset ja energiaa sain ruoasta n. 500-1000 kcal. Kesällä, jolloin painoni romahti 45kg:sta 35kg:n, kehoni joutui säästöliekille: saatoin syödä omenan päivässä/pidin usean päivän paastoja yms. eikä paino tippunut. Syksyllä alettuani syömään "enemmän" paino romahtikin alle 30 kilon...

      Täällä osastolla ollessani minun päivittäistä ruoka- ja energiamäärää on nostettu portaittain. Alussa söin muutaman päivän ajan 900 kcal/päivä -annoskoon mukaisesti, mutta tällä hetkellä saan ruoasta päivittäin n. 2400 kcal.

      AAMUPALA:
      2,5dl puuroa ( 1tl sokeria)
      2 dl maitoa (itse lisään vielä 2tl kaakaojauhetta)
      2 leipää
      2 voinappia
      4 siivua leikkelettä/juustoa
      40 g kasviksia
      1 hedelmä/mehua
      kahvia

      LOUNAS:
      2,5dl keittoa/ 3dl laatikkoa
      tai 3 perunaa, 1 dl kastiketta, 3-4 jauhelihapihviä (esim.)
      1,5 dl salaattia
      1,5 dl kiisseliä/marjoja
      2 leipää
      1 voinappi
      2 dl maitoa

      VÄLIPALA:
      kahvia
      kahvileipä (domino/pulla/sämpylä)

      PÄIVÄLLINEN:
      (sama annoskoko kuin lounaalla)

      ILTAPALA:
      2 dl jugurttia
      2 leipää
      4 siivua leikkelettä/juustoa
      1 voinappi
      40 grammaa kasviksia
      hedelmä/mehua

      MYÖHÄPALA:
      suklaata/jäätelöä/pulla/marjapiirakka yms.

      Tätä annoskokoa olen toteuttanut nyt n. viikon ja painoa on tullut koko ajan lisää n. 1kg/vko -tahdilla. Syöminen on ollut annoskokojen porrastuksen myötä helppoa eikä painon kertyminenkään tunnu ilkeältä tai ahdistavalta. Tietenkin on päiviä, jolloin ei jaksaisi syödä mitään, mutta aika nopeasti keho herää horroksesta ja ilmoittaa energiavajeesta kamalalla kurinalla ja murinalla :)

    • Varhaisnuori

      Olen hyvässä vaiheessa toipumista oleva varhaisnuori, tällä hetkellä 30.2 kg / 145cm (ja tiedän että olen lyhyt :D). Alhaisimmillaan paino oli 25 kg, siinä vaiheessa jouduin sairaalan puolelle tutkittavaksi. Olisin varmasti joutunut osastolle, jos ei lääkäri olisi ollut niin ihana ihminen, ja uskonut että pystyn hoitamaan asiaa itse. Kun sain painoa lisää, myös syöminen helpottui. Minulle tehtiin ateriasuunnitelma (huom. Teidän pitää syödä Enemmän, koska tod.näk. Olen tällä palstalla lyhyin... Ja teidän kroppanne kuluttavat paljon enemmän)

      Aamupala

      2 leipää
      15g (yli 70% kasvismargariinia esim. Keiju)
      4 siivua leikkelettä
      3 siivua juustoa
      Kasviksia
      2dl maitokaakaota
      Hedelmä tai lasillinen täysmehua
      (Pullasiivu)

      Lounas

      3 perunaa / 2,5 dl makaroonia / 2,5 dl riisiä
      2 jauhelihapihviä / 4 nakkia / 150-200g kalaa tai lihaa (kypsäpainoja) / 2dl lihakastiketta
      Salaattia
      Salaatinkastiketta tai 3 rkl öljyä
      Lasillinen maitoa

      Tai

      350g laatikkoruokaa
      Salaattia
      Kastiketta tai öljyä
      Lasillinen maitoa

      Tai

      4dl puuroa / keittoa
      2 leipää 15g levitettä
      Salaattia ja kastiketta tai öljyä
      Lasillinen maitoa
      4 siivua leikkelettä
      2 siivua juustoa

      Näiden lisäksi jälkiruokana esim. Jäätelöä, pullaa, keksiä, leivos ym.

      Välipala

      2dl jugurttia / marjarahkaa / viiliä
      2 leipää
      15g margariinia
      Leikkeleitä
      Pari riviä suklaata

      Päivällinen

      Kuten lounas

      Iltapala

      2dl jugurttia / rahkaa / viiliä
      2 leipää tai karjalanpiirakkaa
      15g levitettä
      4 siivua leikkeleitä
      3 siivua juustoa
      (pulla, jos ei aamupalalla)
      Lasillinen maitoa tai kaakaota
      Hedelmä tai 200g marjoja

      Lisäksi D-vitamiinivalmiste päivittäin (koska raju laihtuminen heikentää luita)

      Eli tämä on siis minimi, syön kuitenkin aina enemmän, tai sitten herkuttelen :) jos haluaa, voi listaan lisätä muutaman kourallisen pähkinöitä (ei suolatuja)

      Tällä pitäisi päästä alkuun :)
      Ja itselleni tuli painoa 0,5-0,8 kg viikossa, teillä pitkillä saattaa ilman lisäsyömistä nousu olla hitaampaa. Liian nopea nousukaan ei ole keholle hyväksi, mutta huoletta voi tämän listan ylittää.

      • hyvääää

        Tää on todellinen paranemisruokavalio ja tosi hienoo et pystyt syömään vielä tota enemmän! Sulla on todella asenne kohdallaan, tsemppiä :)


      • getting there

        Vau! Tosi reipas oot, kun syöt tämän mukaan ja ylikin!
        Tää sun lista on n. 3000 kcal. Uskomatonta tsemppiä sulta! :)
        Ittelläni on nyt n. 2500 kcal ja ahdistaa niin paljon..:/


    • Varhaisnuori

      Ja lisään vielä että puuron sekaan lisäksi 2dl marjakeittoa.

    • tyttötet

      Jos olette tottuneet laskemaan kaloreita, niin tämä antaa hieman osviittaa, paljonko tulisi syödä YLI KULUTUKSEN! 7000kaloria toisi 1kg lisää. Eli jos syöt 500kaloria yli kulutuksesi kahden viikon ajan, voit mahdollisesti lihoa yhden kilon. Itselleni tämä lihotus konkretisoitui näiden lukujen valossa melkoisesti.... lihominen ei ole ihan helppoa kun oma energiankulutukseni on melko valtaisa tällä hetkellä. Tsemiä!

    • Varhaisnuori

      Kiitos nimimerkille Hyvääää, sait mut hyvälle mielelle! :) alku voi olla hankalaa, mutta sitten kun nousu lähtee vauhtiin niin se nousee vähän vähemmälläkin. Tsemppiä vielä kaikille!

    • tiila-t

      Myös minulta tsemppiä hirmuisesti -ja eikö kuulkaa ruoka olekin ihanaa :))) Kaikki maistuu ainakin tänne, omnomnomnomnom!!

    • Varhaisnuori

      Tänne myös maistuu, välillä liiankin hyvin, kun lääkäritkin jo toppuuttelee painon nousussa... :D

    • apua kaipaava

      nainen
      25wee
      sappikivet (ei oo KAI eka kohtausta viel tullu)
      refluksitauti
      muista sairauksista en oo varma
      suolistovaivaa
      kuukautiset epämääräset (lähinnä 2kk välein tulee)
      165cm
      49kg
      kammo ruokaan (isoon määrään lähinnä)
      kammo rasvoihin

      miten onnistuisin lihomaan ilman että joutusin koko ajan pelkäämään kipukohtauksia?tää stressaaminen ei yhtään helpota kyllä tätä lihotuskuuria....huoh

      • L.ennu.

        Naisena tarvitset rasvaa, jotta elimistö toimii niin kuin pitää.
        Tiedän tunteen rasvakammosta, koska itsellänikin se oli todella paha!
        Onneksi ei enää, koska huomasin miten paljon rasvat vaikuttaa mieleen, hyvinvointiin, näköön, nivelten toimintaan ja ajatuksen juoksuun.

        Tässä sinulle hyvä esimerkki päivän aterioista, jos et jaksa syödä isoja määriä ruokaa:

        Aamupala:
        - Paistettu munakas
        - 2dl puuroa (keitetty maitoon) 1tl sokeria 15g voita
        - 1,5 - 2dl jogurttia

        Lounas:
        - 200g paistettua lohta
        - 2dl perunamuussia / riisiä / pastaa
        - salaattia 1rkl öljyä / tai 2rkl salaatinkastike
        - 1 pala leipää levite

        Välipala:
        - maitokaakao 2dl
        - korvapuusti / wieneri / suklaapatukka
        - 1-2 hedelmää

        Päivällinen:
        - lautasellinen keittoa (esim. lihakeitto, kalakeitto, hernekeitto)
        -2 voileipää 15g voita juustoa ja leikkelettä

        Iltapala:
        - kermarahkaa 2dl marjoja
        - mysliä / pähkinöitä
        - voileipiä tai pannukakkua tai lettuja


        tietenkin noista aterioista mikä vaan voi olla vaikka pitsaa, hampurilaisateria,
        kebabateria jne :)
        Syö mitä sun tekee mieli, kun sun on kerran vara syödä kunnolla! ;)


    • ndbfjbsjhb

      Ite lihosin 5kg alkoholia juomalla ja välillä tuli syötyä pizzaa, sipsei yms. Eli silkkaa rasvaa. Alkoholissa, en tiedä mitä sisältää mut kaloreita ainakin tulee...Ja niin en ole sh:lainen mutta painoin 50kg ennen kesää, ja kesän jälkeen tosiaan 55kg...

    • fitforlme

      terveellisestikin voi painoa nostaa, kotiloloissa 250-500g on ok tahti. liian suuri painonnousu tulee vain rasvana, vähempi myös lihaksena. lisäystä 500kcal/pvä. esim seuraavissa on 100kcal; 1banaani, 1rkl öljyä, 50g kuivahedelmiä, 1/2 dl pähkinöitä, myslipatukka, karjalanpiirakka, 2näkkäriä,1,5dl täysmehua, pieni proteiinipatukka. itse sain painon nousemaan proteiinilisillä;juomat ja jauheet käteviä tehdä esim pirtelöitä.

    • L.ennu.---> hei.

      kiitos paljon esimerkki menusta :) suurin osa on kiellettyjen listalla sappi ja refluksi sivustoilla :( sen takia painokin näin pahasti tippunut kun orjallisesti noudatan niitä kun pelkään kipua :( 2 vuotta sitten viimeks koskenut kaakao tai suklaa tuotteisiin (rakastan suklaata!!!!).pähkinöitä ja kalaakaan en uskalla vaikka ovatkin terveellisiä rasvan saannin lähteitä.kahvinkin rajottanu yhteen kuppiin,maitoa vaan pieni tippa sekaan.colaa menee 1 iso pullo päivässä (siitä pitäs kyllä päästä eroon,mutta ei oikein tiedä mitä mehuja sitten tilalle).voita/margariinia en oo moneen vuoteen laittanu leivän päälle.

      ennen kun sain kuulla sappikivistä ni elin ihan normisti ja olin paljon paremmassa kunnossa niin fyysisesti kuin hengisestikkin..(vaikka refluksi olikin,mutta rauhottuneempi kuin nykyään).

      tää on tosi stressaavaa välillä

    • Abacab

      Avohoidossa tavoite on yleensä 1/2 kiloa viikossa, sairaalassa 1 kg. Kannattaa tehdä ruokavalio ravitsemusterapeutin kanssa ja seurata painon kehittymistä viikottain.

      Liian suuri painon nousu voi johtaa ns. Refeeding syndroomaan mikä voi olla todella vaarallinen. Siksi ruokavalio pitäisi tehdä pikkuhiljaa kalorimäärää lisäämällä ja asiantuntijoiden ohjauksessa.

      Onnea! Syömishäiriöistä voi täysin parantua. Helppoa se ei ole ja työmäärä on valtava mutta siihen pystyy kyllä!

    • itse hetken olinkin ravintoterapeutilla mut jätin kun kilo pari lisää painoa ja kun kyseli usein et millon alan rasvoja ym käyttämään (vaikka kerroinkin sapesta jne)

      sain siis listan et paljon missäkin kaloreita ja kuinka paljon ja sit oman listan

      koskaan kuullutkaan tuosta syndroomasta,kiitos tiedosta abacab

    • wautsiwauu

      http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix00177

      LASKEKAA TOLLA KAAVALLA KUIN PALJON KALOREITA TARTTETTE TOIMUSEEN!!

      Hämmästyin omaa tarvetta :D

      Oon 173cm/47kg/19v. ja kaavan mukaan tarviin 2450 kcal!

      Kiitos tästä kaavasta. Se sai muhun nyt uskomaan että tarvitsen paljon kaloreita (on ollu vaikee hyväksyä).

      vau. ja ei kun ravitsemusterapeutille suunnitteleen ateriasuunnitelmaa ja sit paranemaan! :)

      • wautsiwauu

        * TOIPUMISEEN


    • whiiih

      Tässä n. 2400 kcal: (huom! tuotteet EI saa olla rasvattomia!!)


      AAMUPALA
      - annos kaurapuuroa (1dl hiutaleina)
      - 2 dl maitoa
      - leipä 1 tl margariinia, juustosiivu (10g), leikkele, kasviksia
      - n. 150g jogurtti/rahka/viili

      LOUNAS
      - neljäsosa perunaa, pastaa, riisiä tai muusia
      - neljäsosa kalaa, kanaa, lihaa tai kastiketta
      - puolet kasviksia
      - leipä 1 tl margariinia
      - 2 dl maitoa

      VÄLIPALA
      - suklaapatukka
      - hedelmä

      PÄIVÄLLINEN
      - kuten lounas

      ILTAPALA
      - leipä 1 tl margariinia, juustosiivu (10g), leikkele, kasviksia
      - n. 150g jogurtti/rahka/viili
      - hedelmä


      SYÖKÄÄ :)

    • A-puu?

      Ei tuossa ole kylläkään kuin 2000. Ihan voit huoletta syyä enemmän! Ihan muuten kyllä perfect :)
      ...kumpa itsekin uskaltaisin. Pelkään vaan niiiin paljon lihomista. Olen ihan normaalipainoinen, 159/50.

      • parantuja

        Sulla ei ole mitään hätää! Kun normaalipainoiset syövät normaalin verran ja liikkuvat normaalisti, keho ei liho!
        Luota kehoosi! Sitä ei ole tarkoitettu kitkuttelemaan liian vähällä energialla!


      • whiiiih

        Kyllä on yhteensä 2400 kcal, valitettavasti :D



        AAMUPALA [550 kcal]
        - annos kaurapuuroa (1dl hiutaleina) [150]
        - 2 dl maitoa [100]
        - leipä 1 tl margariinia, juustosiivu (10g), leikkele, kasviksia [160]
        - n. 150g jogurtti/rahka/viili [150]

        LOUNAS [600 kcal]
        - neljäsosa perunaa, pastaa, riisiä tai muusia [150]
        - neljäsosa kalaa, kanaa, lihaa tai kastiketta [250]
        - puolet kasviksia
        - leipä 1 tl margariinia [100]
        - 2 dl maitoa [100]

        VÄLIPALA [300 kcal]
        - suklaapatukka [~250]
        - hedelmä [50]

        PÄIVÄLLINEN [600 kcal]
        - kuten lounas

        ILTAPALA [350 kcal]
        - leipä 1 tl margariinia, juustosiivu (10g), leikkele, kasviksia [160]
        - n. 150g jogurtti/rahka/viili [150]
        - hedelmä [50]


    • apuaa14

      Aah ihanaa että täällä on tämmönenkin topa! D:
      Mulla on kans menossa pieni lihotusprosessi (3kg pitäis saada kesään mennessä) ja ihan oikeasti panikoin ruuan suhteen. Olen normaalipainoinen edelleen 167/56 14-vuotias, mutta kolmessa kuukaudessa lähti ~12kg, kunnes asiaan puututtiin. Liikun edelleen paljon lenkkeillen, eikä sitä multa oo vielä ainakaan evätty, mutta sehän vaan edellyttää mua syömään VIELÄ enemmän.. Tää 'ruokakontrolli' alkaa vituttamaan mua päivä päivältä edemmän, haluan saada menkat takaisin ja syönkin nyt enemmän kuin ennen, mutta oon saanut painon vain pidettyä tässä samassa.
      Juuri kukaan ei kotona vahdi mun syömisiä ja kaikki syömisvammailijat varmasti ymmärtävät miten vaikeaa on pakottaa itsensä syömään, varsinkaan kun ei ole annettu tarkempia ohjeita. :l Lihominen pelottaa ihan liikaa ja suuret määrät ruokaa saavat vain mahan ihan sekaisin ja kipeäksi.
      Aamulla kittaan yleensä puuroa (1,5dl hiutaleita, päällä maapähkinävoita, marjoja, raejuustoa tmv), koulussa ruoka ei aina maistu, kotona normi laitasmalli ja illalla vielä rahkaa/soijajogurttia, mysliä ja marjoja. Tuun ähkyyn tosi herkästi ja siks syöminen tuntuu tosi hankalalta.

      Olisko kellään mitään vinkkejä ns. "helppoihin kaloreihin"? Herkut ei oo oikein mun juttu, niitäkin oon koittanut syödä enemmän, mutta ei näy muutakuin huonovointisuutena. Haluun pois nää syömisvammailut ja alkaa elää helvetti!!!

      • apuaa14

        Selitimpä tyhmästi, nooh..
        Oon siis koittanut nyt napostelemaan aina kun vähänkin siltä tuntuu / välipaloina kuivattuja aprikooseja ja pähkinöitä kun niissähän on runsaasti kaloreita. Onko nää mun lihotusyritykset ihan naurettavia, kun kuitenkin lenkkeilen n. 4krt viikossa?

        Aina välillä aattelen että "no jes nyt saan syyä ku on pakko saada lisää painoo!" sitte kun nään puntarissa 200g enemmän niin iskee taas päälle ihan kamala ahdistus ja ruoka hallitsee taas kaikkea ja mietin, että miten voin taas alkaa vältellä sitä ja yms. tätä jatkuu loputtomiin. Miten saan tahkottua järkeä omaan päähäni?? ):


      • Auttajana
        apuaa14 kirjoitti:

        Selitimpä tyhmästi, nooh..
        Oon siis koittanut nyt napostelemaan aina kun vähänkin siltä tuntuu / välipaloina kuivattuja aprikooseja ja pähkinöitä kun niissähän on runsaasti kaloreita. Onko nää mun lihotusyritykset ihan naurettavia, kun kuitenkin lenkkeilen n. 4krt viikossa?

        Aina välillä aattelen että "no jes nyt saan syyä ku on pakko saada lisää painoo!" sitte kun nään puntarissa 200g enemmän niin iskee taas päälle ihan kamala ahdistus ja ruoka hallitsee taas kaikkea ja mietin, että miten voin taas alkaa vältellä sitä ja yms. tätä jatkuu loputtomiin. Miten saan tahkottua järkeä omaan päähäni?? ):

        Se järjen tahkoaminen omaan päähäsi ei aina auta: ON VAIN ALETTAVA SYÖMÄÄN tuntuipa se kuinka pahalta tahansa. Se ajatus kirkastuu ja tulee parantumisen mukaan vasta kun aivot ovat saaneet tarpeeksi energiaa!

        Sulle neuvoisin ihan yleisiä ruokaneuvoja; 5 kertaa päivässä säännöllisesti ja tarpeeksi. Sun vatsalaukku on pienentynyt vähäisen syömisen takia, ja sen suureneminen vaatii syömistä myös niin, että vatsaa saattaa joskus kivistää ja tulla ''ähky''. Se ei muuten veny, jos sitä ei venytä. Esim. HYKS'in syömishäiriöosastolla on ruuan jälkeen mahdollisuus lämmittää lämpöpusseja, joita voi pitää vatsalla helpottamassa kramppeja.

        Olet varmasti nähnyt ateriasuunnitelmia täällä netissä, ja voisit niitä hieman katsella ja miettiä, mitkä kohdat niistä tuntuisi hyviltä juuri itsellesi. Yleinen käytäntöhän on että päivään mahdutetaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Se on hyvä myös syömishäiriöstä toipuvalle, energiaa täytyy vain tulla tarpeeksi.

        Pähkinät ja kuivatut hedelmät ovat hyviä helppoja naposteltavia. Eräällä osastolla oli ihan sellainen käytäntö, että ku syöminen olisi vapautuneempaa ja energiaa vielä tarvitaan enemmän, olisi voinut ottaa ateriasuunnitelmaan kipollisen kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Se olisi siis tuotu huoneeseen aamulla ja ne olisi saanut syödä sitten päivän mittaan.

        Voi kuulostaa aika karulta, mutta nyt sun täytyy vain syödä huolimatta niistä sairaista ajatuksista. Olet muuten tässä samassa oravanpyörässä vielä vuosien päästä ja huomaat, että ''hups. elämähän meni ohi suun''.

        Paino voi aluksi hypätä ylöspäin vauhdilla, mutta se on turvotusta ja nesteitä, ja painaahan se ruokamassa sun mahassa ja suolistossakin!

        Onko sulla minkälaisia hoitokontakteja? Koetko tarvitsevasi niitä, jos sulla ei sellaisia ole? Minkälaisena koet mielialasi noin yleensä?


      • apuaa14
        Auttajana kirjoitti:

        Se järjen tahkoaminen omaan päähäsi ei aina auta: ON VAIN ALETTAVA SYÖMÄÄN tuntuipa se kuinka pahalta tahansa. Se ajatus kirkastuu ja tulee parantumisen mukaan vasta kun aivot ovat saaneet tarpeeksi energiaa!

        Sulle neuvoisin ihan yleisiä ruokaneuvoja; 5 kertaa päivässä säännöllisesti ja tarpeeksi. Sun vatsalaukku on pienentynyt vähäisen syömisen takia, ja sen suureneminen vaatii syömistä myös niin, että vatsaa saattaa joskus kivistää ja tulla ''ähky''. Se ei muuten veny, jos sitä ei venytä. Esim. HYKS'in syömishäiriöosastolla on ruuan jälkeen mahdollisuus lämmittää lämpöpusseja, joita voi pitää vatsalla helpottamassa kramppeja.

        Olet varmasti nähnyt ateriasuunnitelmia täällä netissä, ja voisit niitä hieman katsella ja miettiä, mitkä kohdat niistä tuntuisi hyviltä juuri itsellesi. Yleinen käytäntöhän on että päivään mahdutetaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Se on hyvä myös syömishäiriöstä toipuvalle, energiaa täytyy vain tulla tarpeeksi.

        Pähkinät ja kuivatut hedelmät ovat hyviä helppoja naposteltavia. Eräällä osastolla oli ihan sellainen käytäntö, että ku syöminen olisi vapautuneempaa ja energiaa vielä tarvitaan enemmän, olisi voinut ottaa ateriasuunnitelmaan kipollisen kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Se olisi siis tuotu huoneeseen aamulla ja ne olisi saanut syödä sitten päivän mittaan.

        Voi kuulostaa aika karulta, mutta nyt sun täytyy vain syödä huolimatta niistä sairaista ajatuksista. Olet muuten tässä samassa oravanpyörässä vielä vuosien päästä ja huomaat, että ''hups. elämähän meni ohi suun''.

        Paino voi aluksi hypätä ylöspäin vauhdilla, mutta se on turvotusta ja nesteitä, ja painaahan se ruokamassa sun mahassa ja suolistossakin!

        Onko sulla minkälaisia hoitokontakteja? Koetko tarvitsevasi niitä, jos sulla ei sellaisia ole? Minkälaisena koet mielialasi noin yleensä?

        Kiitos! 3:
        Koitan nyt parhaani mukaan todellakin syödä ruokaa ihan olan takaa (en ahmien, se on kamalaa yh) ja alkaa pitämään sitä elimistön polttoaineena. Pää huutaa vain koko ajan missä on minkäkin verran kaloreita ja miten ne saa poltettua, joten ruokailun jälkeinen rauhoittuminen on mulle ehkä sitä vaikeinta kun ei pääse juoksemaan tai mitään semmoista. Nuo pähkinät ja kuivatut hedelmät tulee varmasti saamaan jatkoa! :)

        Hoitokontakteja ei oo, terveydenhoitaja alunperin (taino joku oppilas oli mennyt puhumaat sille stn) otti mut puheilleen ja oon nyt sillä painokontrollissa koulujen loppuun. En oo myöntäny mitään, mutta se jaksaa jankuttaa ettei mun tilanne oo ihan normaali ja jotain syömishäikkää on pakko olla tän taustalla ja että jos en saa tilannetta haltuun niin odottaa passitus osastolle. :I Lääkärin uusintatarkastus ja punnitus on tämän kuun aikana ja pitäis saada sinne 58-59 nurkille paino. Nyt puntari näytti tänä aamuna n. 55kg.. mutta kyllä se huomaa että psyykkisesti ainakin joitain muutoksia on tapahtunut, kun painonlasku tuottaa enemmän mielipahaa kuin onnistumisentunnetta.
        'En minä tietenkään hoitoon halua, osasyynä kun en edes osaa pitää itseäni sairaana (tai olen liian läski anorektikoksi hahhah). Alkuhan tässä on ollu kaikinpuolin perseestä, mutta nyt aloin taas miljoonannen itkukohtauksen jälkeen tajuta, ettei ole mitään järkeä pelätä pitää itsestään huolta vaan antaa tämän sairauden viedä mennessään.


      • Auttajana
        apuaa14 kirjoitti:

        Kiitos! 3:
        Koitan nyt parhaani mukaan todellakin syödä ruokaa ihan olan takaa (en ahmien, se on kamalaa yh) ja alkaa pitämään sitä elimistön polttoaineena. Pää huutaa vain koko ajan missä on minkäkin verran kaloreita ja miten ne saa poltettua, joten ruokailun jälkeinen rauhoittuminen on mulle ehkä sitä vaikeinta kun ei pääse juoksemaan tai mitään semmoista. Nuo pähkinät ja kuivatut hedelmät tulee varmasti saamaan jatkoa! :)

        Hoitokontakteja ei oo, terveydenhoitaja alunperin (taino joku oppilas oli mennyt puhumaat sille stn) otti mut puheilleen ja oon nyt sillä painokontrollissa koulujen loppuun. En oo myöntäny mitään, mutta se jaksaa jankuttaa ettei mun tilanne oo ihan normaali ja jotain syömishäikkää on pakko olla tän taustalla ja että jos en saa tilannetta haltuun niin odottaa passitus osastolle. :I Lääkärin uusintatarkastus ja punnitus on tämän kuun aikana ja pitäis saada sinne 58-59 nurkille paino. Nyt puntari näytti tänä aamuna n. 55kg.. mutta kyllä se huomaa että psyykkisesti ainakin joitain muutoksia on tapahtunut, kun painonlasku tuottaa enemmän mielipahaa kuin onnistumisentunnetta.
        'En minä tietenkään hoitoon halua, osasyynä kun en edes osaa pitää itseäni sairaana (tai olen liian läski anorektikoksi hahhah). Alkuhan tässä on ollu kaikinpuolin perseestä, mutta nyt aloin taas miljoonannen itkukohtauksen jälkeen tajuta, ettei ole mitään järkeä pelätä pitää itsestään huolta vaan antaa tämän sairauden viedä mennessään.

        Olet parannuttuasi syvästi kiitollinen sille oppilaalle, joka ''käräytti'' sut. :)

        Mutta sulla on oikeasti syömishäiriö. Syömishäiriöt ovat mielen sairauksia, ja sun toimintamallit ja ajatukset eivät siis ole terveitä.
        Suurin osa syömishäiriöisista ovat normaalipainoisia.

        Toivottavasti saat terveydenhoitajalta tarpeeksi tukea. Jos yhtään koet, että haluaisit puhua enemmin jonkun kanssa, niin kannattaa siitä mainita myös terkkarille. Hän sitten voi neuvoa sua eteenpäin (koulun psykologille tai nuorisopsykiatrian poliklinikalle). Koska kuten olet varmasti lukenut, syömishäiriöt johtuvat pahasta olosta tai traumoista, joita ei osaa käsitellä oikein. Että mieti hiukan elämääsi nyt ja elämääsi taaksepäin. Onko tapahtunut jotain, joka on saanut sun elämäsi järkkymään?

        Nyt tsemppiä hurjasti! Otat oikein kunnolla tavoitteeksi onnellisen ja terveen elämän ilman syömishäiriötä. :)


      • apuaa14
        Auttajana kirjoitti:

        Olet parannuttuasi syvästi kiitollinen sille oppilaalle, joka ''käräytti'' sut. :)

        Mutta sulla on oikeasti syömishäiriö. Syömishäiriöt ovat mielen sairauksia, ja sun toimintamallit ja ajatukset eivät siis ole terveitä.
        Suurin osa syömishäiriöisista ovat normaalipainoisia.

        Toivottavasti saat terveydenhoitajalta tarpeeksi tukea. Jos yhtään koet, että haluaisit puhua enemmin jonkun kanssa, niin kannattaa siitä mainita myös terkkarille. Hän sitten voi neuvoa sua eteenpäin (koulun psykologille tai nuorisopsykiatrian poliklinikalle). Koska kuten olet varmasti lukenut, syömishäiriöt johtuvat pahasta olosta tai traumoista, joita ei osaa käsitellä oikein. Että mieti hiukan elämääsi nyt ja elämääsi taaksepäin. Onko tapahtunut jotain, joka on saanut sun elämäsi järkkymään?

        Nyt tsemppiä hurjasti! Otat oikein kunnolla tavoitteeksi onnellisen ja terveen elämän ilman syömishäiriötä. :)

        Kiitti sulle kauheesti! Lupaan ottaa itseäni niskasta kiinni ja parantua, oon sen velkaa itelleni. :)


      • Auttajana
        apuaa14 kirjoitti:

        Kiitti sulle kauheesti! Lupaan ottaa itseäni niskasta kiinni ja parantua, oon sen velkaa itelleni. :)

        Oikea asenne!! :)


    • wiiu

      hopsanssaa!
      Nyt kaikki parantujat pulisemaan tänne, tarviin tsemppikaveria :3

      Päätin alottaa tänään ruokapäiväkirjan (ahdistavaa) ja laitoin tavoitteeksi 3000kcal keinolla millä hyvänsä :) oon niin saatanan täynnä tätä anoreksiapaskaa ja mun luisevaa persettä! -15 kilon jälkeen on todellakin tajunnu että ihan sama mitä vaaka näyttää, jos ei oo itseluottamusta ja elämäniloa niin oman kropan ulkonäkö ei tuo piirun vertaakaan onnea! Oon niin valmis karistamaan tän sairauden mun elämästä ja nauttimaan kaikesta mikä on oikeasti tärkeää :)

      • Prorecoverer

        Joo toi 3000 kcal on hyvä määrä! Se auttaa myös palauttaan aineenvaihdunnan toiminnan :)
        Mua itteeni auttaa parantuvien tyttöjen seuraaminen instagramissa! Niitä löytyy esim #prorecovery #realrecovery yms.
        Ja sit noita jotka syö just isoja määriä (3000 kcal) löytyy ku ettii #minniemaud :)

        Ite syön minimissään 2500 kcal mut koitan aina tähdätä lähemmäs 3000! Nyt lähiaikoina oon jättänyt kalorien laskemisen ja syönyt vaan niin paljon kun haluun ja ihan mitä vaan haluun. Olo on monen vuoden jälkeen taas normaali kun en koko ajan ole laskemassa tarkkoja kalorimääriä!
        Paino ei vielä ole mitenkään erityisemmin noussut vaikka paljon olenkin syönyt! Enkä edes liiku mitenkään erityisesti. Sillon tällön käyn tunnin kävelylenkillä (ehkä pari kertaa viikossa :D). Joten ruokaa lisää siis vaan naamaan :>

        Tsemppiä kaikille!
        T: 47/172


      • wiiiu
        Prorecoverer kirjoitti:

        Joo toi 3000 kcal on hyvä määrä! Se auttaa myös palauttaan aineenvaihdunnan toiminnan :)
        Mua itteeni auttaa parantuvien tyttöjen seuraaminen instagramissa! Niitä löytyy esim #prorecovery #realrecovery yms.
        Ja sit noita jotka syö just isoja määriä (3000 kcal) löytyy ku ettii #minniemaud :)

        Ite syön minimissään 2500 kcal mut koitan aina tähdätä lähemmäs 3000! Nyt lähiaikoina oon jättänyt kalorien laskemisen ja syönyt vaan niin paljon kun haluun ja ihan mitä vaan haluun. Olo on monen vuoden jälkeen taas normaali kun en koko ajan ole laskemassa tarkkoja kalorimääriä!
        Paino ei vielä ole mitenkään erityisemmin noussut vaikka paljon olenkin syönyt! Enkä edes liiku mitenkään erityisesti. Sillon tällön käyn tunnin kävelylenkillä (ehkä pari kertaa viikossa :D). Joten ruokaa lisää siis vaan naamaan :>

        Tsemppiä kaikille!
        T: 47/172

        Mäki saan tosi paljon inspiraatiota instasta, suosittelen kaikille! :)
        Voi huhhuh, nyt kun oon erityisen paljon (2800-3000kcal) syönyt muutama päivää, niin olo on ihan eri tosiaan! Aineenvaihdunta on pyörähtäny kunnolla liikkeelle, jo muutama tunti aterian (ison hih) jälkeen maha alkaa jo kurista. Sairaana saatoin olla kylläinen salaattiannoksesta sen 8 tuntia helpostikkin..
        Prorecoverer, hienoa että jaksat syödä vielä ekstraa ja tuo sun uusi syömis'rutiini' kuulostaa tosi hienolta jutulta, monelle parantuvalle se olisi varmana kova pala! :) Pitääpäs tsekata nuo hakusanat vielä tässä illalla.

        Aah, vaikka oonki saanu syötyä hyvin niin sh saa välillä pään ihan sekasin >.< 'Läskit jalat' -kohtaus on varmaan se yleisin :D sitte alan skippailemaan välipalaa ja mehuja ym.. huoh, vaikka illalla tuunki yleensä taas järkiini ja syön kalorit takasin, niin silti. Miten te pärjäätte tämmösissä tilanteissa? Painatte vaan läpi vaikka itkettäis, haette tukea muista vai panikoitteko ihan hillittömästi?


      • Isommaksi nyt
        wiiiu kirjoitti:

        Mäki saan tosi paljon inspiraatiota instasta, suosittelen kaikille! :)
        Voi huhhuh, nyt kun oon erityisen paljon (2800-3000kcal) syönyt muutama päivää, niin olo on ihan eri tosiaan! Aineenvaihdunta on pyörähtäny kunnolla liikkeelle, jo muutama tunti aterian (ison hih) jälkeen maha alkaa jo kurista. Sairaana saatoin olla kylläinen salaattiannoksesta sen 8 tuntia helpostikkin..
        Prorecoverer, hienoa että jaksat syödä vielä ekstraa ja tuo sun uusi syömis'rutiini' kuulostaa tosi hienolta jutulta, monelle parantuvalle se olisi varmana kova pala! :) Pitääpäs tsekata nuo hakusanat vielä tässä illalla.

        Aah, vaikka oonki saanu syötyä hyvin niin sh saa välillä pään ihan sekasin >.< 'Läskit jalat' -kohtaus on varmaan se yleisin :D sitte alan skippailemaan välipalaa ja mehuja ym.. huoh, vaikka illalla tuunki yleensä taas järkiini ja syön kalorit takasin, niin silti. Miten te pärjäätte tämmösissä tilanteissa? Painatte vaan läpi vaikka itkettäis, haette tukea muista vai panikoitteko ihan hillittömästi?

        Mä vaan syön. Oon huomannu että alan just skippaileen jos vähän jätän jotain jostain pois. Kun kiltisti syö kaiken mitä pitää, pysyy järkikin paikallaan. Ajattelen ruuan lääkkeenä. Olen sairas ja lääke parantaa mut. Mä en seuraa painooni ollenkaan. Se helpottaa huimasti kun ei tiedä mitä painaa!


    • Getting healthy

      Ite oon ollu osastohoidossa reilun viikon verran. Ihan alkuun söin pari päivää 1 800 kaloria, sen jälkeen n. 2 500 ja nyt muutama päivä on menty 3 000 - 3 500 kalorilla. Painoa on nyt tuon reilun kolmen tonnin ruokavaliolla tullu kolmessa päivässä 1,7 kiloa, josta tosin osa varmasti on turvotusta ja nesteitä tuon ravintosuunnitelman ison hiilaripitoisuuden takia (syön siis 12 leipää päivittäin puuron, perunan, pastan ja riisin lisäks). Vaikka noi annokset on ihan järkyttävän suuria ja ekoina päivinä olin ihan ähkyssä, pikkuhiljaa niihin alkaa tottua ja tuntuu että ennen ateriaa tekee jo mieli ruokaa.

      Tsemppii kaikille samassa tilanteessa oleville! ;)

      • Isommaksi nyt

        Voisitko jakaa suunnitelmas tänne? Olis kiva nähdä! :) laitan omanikin nyt, joka siis on 3000 kcal.


    • Isommaksi nyt

      3000 kalorin ateriasuunnitelma. Rasvaa tulee yllin kyllin. Mun rinnat on kasvanu huimasti, kiitos rasvan! :)

      Aamupala
      - annos puuroa / 2 weetabixia
      - 2 dl kevytmaitoa
      - voisilmä / 1 rkl hilloa
      - 2 leipää margariini, kinkut, juustot

      Lounas
      - lautasmalli
      - leipä margariini

      Välipala
      - normaalirasvainen jogurtti/rahka/viili
      - 2 leipää margariini, kinkut, juustot

      Päivällinen
      - lautasmalli
      - leipä margariini
      - lasi kevytmaitoa

      Iltapala
      - normaalirasvainen jogurtti/rahka/viili
      - 2 leipää margariini, kinkut, juustot

      Myöhäpala
      - suklaapatukka tai joku muu herkku

    • ucandoit

      Mun paino nousi aluks muutamia satoja grammoja, ja välillä ne grammat laski, vaikka söin niin hyvin kuin silloin vain pystyin. Sit yhellä kerralla mun paino oliki noussu melkein 2kg, olin niiiin ilonen! Sit se taas välillä laski 100-200 ja nousi, välillä vähemmän, joskus enemmän. Nyt mun painonnoston alkamisesta on sellanen 5kk, ja oon nostanu mun painoo pahimmasta 8,5kg. Nyt tässä venaan joskos ne kuukautiset jatkuis, jos ne ei nyt ala kilonsisään, oon vapaa painonnostosta!!:)

      • kaksoispistedeeee

        *Siiis jos ne ei nyt ala, mulla on enää kilo nostettavana :D


      • 412324412
        kaksoispistedeeee kirjoitti:

        *Siiis jos ne ei nyt ala, mulla on enää kilo nostettavana :D

        Sitä kehon käyntiin pärähtämis painoa ei voi laskea, koska se ei ole kenelläkään sama. Yleensä se on enemmän mitä se oli ennen sairastumista.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe