Vai muka 100 euron perusturvakorotus sixpack-hallitukselta. Kukaan ei vain kertonut että sitä eivät saa huono-osaisimmat.
Työttömyysturvaan eli peruspäivärahaan ja työmarkkinatukeen tuleva 100 euron korotus häviää siinä paikassa kun toimeentulotuesta päätetään. Periaatteessa kaikki omassa asunnossa vuokralla asuvat joutuvat hakemaan toimeentulotukea, koska työttömyysturva ja asumistuki eivät yksin riitä minimitoimeentulotasoon. Elämiseen jäävän perusosan ja asumiskulujen (vuokra, vesi ja sähkö) tarve on siis suurempi kuin työttömyysturvasta ja asumistuesta saatava summa. Mutta kas kummaa kun työttömyysturva kasvaa satasella, se huomioidaan toimeentulotukea laskettaessa tuloksi, ja toimeentulotukea saa tämän verran vähemmän.
Toimeentulotukeen tuleva 6%:n korotus taas merkitsee vain noin 20 euron korotusta kuukaudessa. Missä olikaan se Arhinmäen ym. valehtelema kaikkien aikojen suurin perusturvakorotus? Kyseessä on siis pelkkä hämäys ja vedätys, kuten joka hallituksella vuorollaan.
Jos oikeasti olisi haluttu parantaa huono-osaisten asemaa, myös toimeentulotukeen oltaisiin tehty 100 euron korotus, joka oikeasti olisi auttanut köyhimpiä.
Entä ketkä hyötyvät eniten tästä sadan euron perusturvakorotuksesta? Siitä hyötyvät vain ne työttömät, joiden puoliso on töissä, eikä perhe tarvitse muita tukia (esim. toimeentulotukea). Työmarkkinatukeen ei vaikuta puolison tulot, joten vaikkapa kotona olevat edustusvaimot ja kotivaimot voivat saada tuon 100 euron perusturvan korotuksen vaikka mies tienaa mitä. Oliko tarkoitus antaa korotus niille joiden puoliso tienaa jo sen verran, ettei tarvetta toimeentulotuelle ole? Onko oikein että vaikkapa miljonäärin työssä käymätön kotivaimo saa 100 euroa enemmän kuussa työttömänä, sen sijaan vaikkapa kuuden lapsen työttömät vanhemmat eivät sitä saa?
Tällaista huijausta voi aina odottaa kokkareilta, joiden idea varman onkin, mutta että vasemmistoliittokin meni lankaan ja siirtää vain valtion ja kuntien rahoja edestakaisin, ilman että todella köyhät hyötyvät oikeastaan mitään.
100 euron perusturvahuijaus hallitukselta!
10
216
Vastaukset
- Heikki G
No nyt meni väärin. Työmarkkinatukeen vaikuttavat puolison tulot. Eli se, jolla ei työssäoloehto täyty ja ei ole oikeutettu peruspäivärahaan, ei saa mitään. Eli kuten aina, se joka on huonoimmassa asemassa jää nollille. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.
- näin rikkaat
Jos rikas on avoliitossa köyhän kanssa niin kannattaa ottaa tämä köyhä vain "alivuokralaiseksi", saa asumistuen ja koko 100 euroa perusturvan korotuksen. Viranomaisten on vaikea todistaa parisuhde, joten maksavat asumistuen kiltisti.
- vanha parru
näin rikkaat kirjoitti:
Jos rikas on avoliitossa köyhän kanssa niin kannattaa ottaa tämä köyhä vain "alivuokralaiseksi", saa asumistuen ja koko 100 euroa perusturvan korotuksen. Viranomaisten on vaikea todistaa parisuhde, joten maksavat asumistuen kiltisti.
Oot väärässä, aina kun alivuokralainen on vastakkaista sukupuolta ja vuokranantaja naimaton/eronnut/leski Kelan oletus on, että todellisuudessa kyse on avosuhteessa.
Saat kirjoitella selvityksiä sun muita loputtomiin. Ja sittenkin on vain hyvää tuuria, jos Kela hyväksyy sen.
Olen itse nimittäin kokenut tämän jopa niin, että Kelan virkailija vihjasi, että eikö olisi helpompi ratkaisu jos vuokraisit huoneen samaa sukupuolta olevalle.
Kela ei ilmeisesti ole kuullut siitä, että homoseksuellejakin on olemassa... no samapa tuo, kerrankin nuo usein syrjityt ovat meitä tavan heteroita paremmassa asemassa.
No joo, tämä siis opiskeluaikoina, taisi Kelaa / Opintotukilautakuntaa (jossa opiskelijajäseniä) närästää se, että jollain on varaa ostaa oma kämppä opiskeluaikoina. Tosin lainarahallahan sen suurimmaksi osaksi ostin ja ilman alivuokralaista ei kyllä olisikaan ollut mahdollista, vuokratulot oli tärkeitä lainanlyhennyksissä...
- minä välitän
Perustoimeentulotuen korotus ei auta ketään. Tulevat korotukset ovat jo syöneet tämän korotuksen. Uusi hallituksemme ei välitä oman kansansa vähempiosaisista. Se unohti eläkeläisensä ja sairaat kokonaan.
Jos sinua koskettaa, tai lähelläsi on joku jota koskettaa, käy kirjoittamassa nimesi Kelan hoito- yms. tukien tarkistamista varten perustettuun adressiin linkissä:
http://www.adressit.com/sairaallakin_on_oikeus_ihmisarvoiseen_elamaan
Viethän linkin olemassaolosta tietoa eteenkinpäin - KIITOS! - fnhaklfnal
ei ne kuule auta
- en minä ainakaan
Kuka vitun pässi on niin naiivi idiootti että oikeasti kuvittelisi että Kokoomusta (työnantajat) ja SDP:tä (suomen ammattiliitot) kiinnostaisi PASKAAKAAN köyhien kohtalo?
- k.ö.y.h.ä.t.
Niin tai perussuomalaisia (pienyrittäjät), Kepulaisia (pk-yrittäjät ja maanviljelijät), Vihreitä (rikkaiden mukulat joilla vanhaa rahaa), Kristillisiä (eläkeläiset ja uskonveljet/sisaret), RKP:tä (Rantaruotsalaiset - vanhaa rahaa).
En ole vassari, mutta ainoa jota edes pitäisi kiinnostaa köyhät on Vasemmistoliitto. Niillä vaan ei oo kyl mitään painoarvoa paitsi läskin demarin jalkarahina, kun se katsoo telkkarista a-studiota ja siemailee single malttia.
Köyhien kohtalo ei siis lähtökohtaisesti kiinnosta ketään, paitsi jos ne alkavat olla tiellä esim. kerjäämässä kuten romanian romaanit. Silloin niistä pitää päästä eroon tavalla tai toisella. - ja näillä mennään
Itsellä tulee roima vuokrankorotus vuoden alusta joten mahdollista on että perusosaa tuo vuokrankorotus syö kun menee yli vuokrarahahintojen. Jokatapauksessa olen tyytyväinen että edes 25e tulee lisää.
Itse tulen kohtuuhyvin toimeen nykyisellä perusosalla kun ei ole velkaa jne. Köyhän pitää elää köyhästi. Ruoka ei paljon maksa kun katsoo mitä ostaa.
Ehkäpä perusturvan ajatus on että ihminen tulee toimeen nippa nappa. Kannatan itse tätä ajatusta. Lähinnä ongelmaksi koen sen että kun tippuu esim. toimeentulotuelle jne. byrokratia estää sen että lyhytaikainen työllistyminen ei kannata vaan aiheuttaa enemmänkin ongelmia paperisodan kanssa. Ainoa selkeä väylä pois kurimuksesta on kaikenlaiset orjatyöt (9e/pv) , ehkäpä tarkoituksella systeemi tehty tällaiseksi. - HOMMA NÄIN
Hpmma menee niin
1 Asumistukesi laskee sadan euron edestä
2 puolisosi tulot syövät sen ja se ei vaikuta kelan tukiin muuten kuin että asumistukesi laskee.
Sosiaalitoimisto ottaa huomioon sen mitä saat käteen. Eli
- Et saa yhtään enempää jos puoliso työssä ja tukeasi on leikattu
- Saat 78 euroa (verot) enemmän käteen ja sosiaalitomisto vähentää sen tuloista.
- Et saa toimeentulotukea sen enempää, mutta vuokrasi omavastuu osuus kasvaa, kun asumistukea leikataan. Saat siis sosiaalitoimistosta vähemmän rahaa, mutta joudut maksamaan vuokraasi enemmän. - jaaaaa????
Haista nyt vee, provokaattorialoittaja, koska tosiaankin vasemmiston hallitusohjelmaan vaatima perusturvan korotus - muut ei olisi vaatineet, on jo nyt sitä että ei sitä mikään Timo Soini yläaste-äidinkielen sutkautuksillaan opposiossa syömällä tee.
Itse en _elämässäni_ ole saanut yhteiskunnalta _mitään_ säännöllistä kuukausiavustusta YHTEENSÄ yli tuhannen euron suuruisesti säännöllisesti tms. jatkuvaluontoisesti tai OLLENKAAN tai ylipäätään, ylipäätäänkään per kuukausi: kun sain opitontukia vuosia, oli siitä opintorahan = yhteiskunnan avustuksen määrä maksimissaan tai itseasiassa sen alle = max. euroarvossa 250 euroa ja tähän päälle otin omat opintolainat jotta pystyin ostamaan ruokaa, työtön en ole pelkästään tasaperseellä makaamalla ja työttömän statuksella ollut koskaan; vaikka varmaan - jos olisin yhteiskunnan tukien perään, olisi mulle sekin varmaan mulle kannattanut että jos olisin hakenut ulle kuuluvat erityisen korkeista sairauskuluistas kuuluvat automaattiset kuntoutustuet, samoin kuin että ehkä ja kenties muutenkin olisin saanut tonnien korvaukset kuntoutusrahoina sen verran vakavan sairauden omatessani kuin omaan, jollen olisi ollut ja olisi ihminen, joka mahdollisimman vähän haluaa rasittaa yhteiskuntaa.
Mun mielestä perusturvan korostus on ok., ja jos ja joskus itse tulen tienaamaan kovan kuukausipalkan, maksaisin siitä mielelläni toimentulotuen hakijoiden eduksi - vaikka kolmekymmentäkin prosenttia. Mutta sitä en välttämättä haluaisi maksaa, että jos joku perusturvan korotus koskee myös niinsanotusti läskiperseitä ns. näennäisköyhiäkin, jotka saa liitoistaan kaksi tonnia pelkkinä työttömyyskorvauksina käteen. Ja ehkä mielisairauden suurin huippu on siinä, että miljoonaomisteiset saa samat ölapislisät kuin muutkin tai että ainoastaan köyhimpien sosiaaliavustuksista jopa tämä rikkaille sponssattu sijoitusraha vähennetään.. suorastaan irstasta mielestäni sellainen, nyky- Suomen yhteiskunnassa. Mutta ehkä jotkut nauttivat siitä, että on köyhiä, en tiedä(?).:/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.962191Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452142Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751380- 901326
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311130Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621093- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920